![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Of vergis ik me?
Dit heb ik zelf heel snel gedaan op basis van "Academic Ranking of World Universities". Wat denk je? Hoe komt het? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() De Solvay conferenties begin 20e eeuw in Brussel moeten zowat het laatste hoogtepunt van de Belgische universiteiten geweest zijn. Pas op: ze zijn nu zeker en vast nog steeds zeer goed. Maar niet meer in die mate dat we tot de wereldtop behoren. Deze 'neergang' is geen recent fenomeen maar is al een eeuw aan de gang. Ik vrees dat we in België gewoon een foute academische mentaliteit hebben om nog op heden tot de wereldtop te behoren. Onlangs nog zei men dat er op wetenschappelijke onderzoeken moest bespaard worden. Nu reeds werken we in België met outdated toestellen, zouden de beleidsmakers MIT, Harvard or dichter bij huis de universiteit in Delft bezoeken, dan pas zou men weten dat er in België net niét moet bespaard worden bij onderzoeken. Ook voor doctoraten geldt er een foute mentaliteit: voor doctoraten moet men zo weinig mogelijk tijd nemen, liefst nog binnen de pakweg 3 jaar terwijl in bvb. de USA men gemakkelijk 5-6 jaar kan doen om te doctoreren (tijdsdruk die gaat ten koste van kwaliteit). Ook professoren kennen te veel tijdsdruk (om professor te worden moeten ze kunnen meedraaien aan een tiental publicaties per jaar). Kwaliteit kost geld, meer middelen voor betere onderzoeken en meer middelen voor meer professoren (talent is er genoeg), dat hebben we nodig
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() De vraag is eerder: Moeten wij in ons land persé topuniversiteiten hebben?
Moet een klein land zoals Belgie echt universiteiten in de top 100 (ik zeg maar een getal) hebben? Is het niet beter en realistischer van al onze universiteiten in de top 200 te kunnen plaatsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ik vind dat we meer geld moeten besteden aan onderzoek en het schoolsysteem herwerken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() In zoiets kan ik mij ook wel vinden. Ik denk dat het echter fout is van ons blind te staren op die top gevuld met zeer elitaire universiteiten. Moeten onze ambities echt daar liggen als samenleving?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die top universiteiten zullen voor elitair zijn en wss met een prachtige uitstraling, als het daar beter is of hier is maar de vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Er moeten toppers aangenomen worden om op de uni's te doceren. Dat telt zeker mee in bepaalde methodologieën die ze hanteren om de uni's te beoordelen en dit verklaart ook waarom een paar jaar geleden de Belgische universiteiten in de wereldtop zaten . De talenten met leidende functies in grote en succesvolle bedrijven speelt ook een grote rol; de wetenschappelijke publicaties qua omvang en inhoud is ook belangrijk. Verder weet ik nog niet alles over de verschillende methodologieën die er gebruikt worden.
Moeten wij in ons land persé topuniversiteiten hebben? Oh Hell Yes! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._GDP_(nominal) Het schoolsysteem herwerken In hoeverre is dit belangrijk en wat moet er juist herwerkt worden? Als je het aan mij vraagt, dan zeg ik gelijk die aso, kso, bso enzo indelingen afschaffen. Iedreen moet algemene vorming volgen met opties in techniek, wetenschappen en humane wetenschappen. En daarna, wie er a2 behaalt, volgt een vdab opleiding voor kunst, beroep, technisch of iets anders. Wie gefaald is, ook vdab opleiding voor mensen zonder a2. Laatst gewijzigd door porpo : 28 juli 2010 om 02:25. Reden: wiki link |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
D�*t is, naast economie, wat er volgens mij telt en niet hoe groot of klein een land is. P.s; Ik gebruik deze website http://www.webometrics.info/ Laatst gewijzigd door porpo : 28 juli 2010 om 02:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Goede vraag.
Katholieke Universiteit Leuven (2009: 65, 2008: 72, 2007: 61, 2006: 96) Université Catholique de LOUVAIN (UCL) (126, 116, 123, 76) University of GHENT (136, 136, 124, 141) University of ANTWERP (177, 195, 187, 252) Universite Libre de BRUXELLES (ULB) (191, 183, 154, 165) Vrije Universiteit Brussel (VUB) (227, 214, 229, 133) University of LIEGE (291, 271, 262, 201) http://www.topuniversities.com/ Laatst gewijzigd door porpo : 28 juli 2010 om 02:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Delft is verre van een elitaire universiteit. Veel vrienden van me studeren daar iets ivm ruimtetechnologie.
Elitair != kwaliteitsvol. We moeten dan wel afstappen van het idee dat iedereen recht heeft op een universitair diploma als hij het inschrijvingsgeld kan betalen
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kunnen onze universiteiten volgens het huidige systeem, een systeem waarbij je zelf zeer weinig moet betalen, eigenlijk wel in de top geraken? Dat is de vraag waar ik werkelijk mee zit. Bijna alle topuniversiteiten zijn Amerikaanse. De Europese universiteiten volgen pas later in de ranking. Betekent dit dat het onderwijssysteem in Europa zoveel slechter is als dat van de VS? Willen we op dit vlak wel Amerika als voorbeeld nemen? (Met alle persoonlijke lasten die daarbij komen) Misschien zegt zo een ranking ons gewoon bitter weinig over de werkelijke kwaliteit van het onderwijs in een land. Ik heb niet bepaald de indruk dat de gemiddelde Amerikaan een betere educatie geniet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Hoeveel moet je minstens behalen ? Vroeger was dat 12 op 20 geloof ik.
Geef onze universitair 20 vragen en hij mag er 8 van fout hebben. Hierna heeft hij nog eens recht op herexamens. Voor mij komt dat neer op de helft van je leerstof kennen en je bent erdoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() is dit een draad om persoonlijke ijdelheid op te krikken, met een vleugje nostalgie ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb overigens van horen zeggen dat professoren (algemeen gezien) examens moeilijker hebben gemaakt nadat de overstap van 12 naar 10 ingevoerd werd, maar dergelijke uitspraken zijn typisch als je je in kringen van de 'bevoordeelden' begeeft (ik ben student).
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |