Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 18:03   #1
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard turkije in de EU?

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...etreding.dhtml

Europa onderhandelt nog steeds met Turkije over een mogelijke toetreding. Dit terwijl er vele tegenstanders van zijn, de EU al veel commentaar van binnen- én buitenuit krijgt op het feit dat het te groot wordt, en eerder een onstuurbare massa dan een verbond. Verder behoort Turkije niet eens tot het werelddeel Europa en kent het een totaal andere cultuur dan ons.

Laat je gedacht maar weten!
The Common Sense is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 18:15   #2
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

De druk van de VS stijgt hé. Zij willen Turkije graag bij de EU. Nu, in mijn ogen hoort Turkije er niet bij. Het grotendeels Aziatisch land blijft ondermeer nog steeds de mensenrechten schenden. En, ze zouden een veel te grote groep vertegenwoordigen.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 18:22   #3
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
De druk van de VS stijgt hé. Zij willen Turkije graag bij de EU.

En waarom dat? Wat voor invloed heeft Turkije op de VS? Ik dacht dat ze juist een steeds radicalere koers begonnen te volgen! (kant van Iran kiezen, het volk mag openlijk leuzes tegen de VS scanderen,...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Het grotendeels Aziatisch land blijft ondermeer nog steeds de mensenrechten schenden.
Inderdaad, bijvoorbeeld Koerden hebben er niet erg veel rechten (hoewel dit goed weggemoffeld wordt door hen een Turkse paspoort te geven...)
Oud 12 januari 2010, 18:23   #4
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Turkije ligt voor het grootste deel in Azië. Daarom alleen al lijkt het me een slecht idee om hen toe te laten tot de EU. Want waar leg je dan de grens? Wat is dan nog het nut van een Europese Unie als ook niet Europese landen erbij mogen?

De enige reden voor hun toetreding is politiek, Turkije is namelijk redelijk "westers". De bedoeling is dan ook om onze westerse normen en waarden via Turkije ingang te doen vinden in de Arabische wereld.
Het is het idee dat wij verlicht zijn, dat wij beschikken over de enige menswaardige en universele normen en waarden en dat wij die over gans de wereld moeten verspreiden om de mensheid te bevrijden, desnoods met geweld.

De mateloze arrogantie ervan doet mij kokhalzen.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:40   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...etreding.dhtml

Europa onderhandelt nog steeds met Turkije over een mogelijke toetreding. Dit terwijl er vele tegenstanders van zijn, de EU al veel commentaar van binnen- én buitenuit krijgt op het feit dat het te groot wordt, en eerder een onstuurbare massa dan een verbond. Verder behoort Turkije niet eens tot het werelddeel Europa en kent het een totaal andere cultuur dan ons.

Laat je gedacht maar weten!
Er is niets inherent aan Turkije waardoor ik tegen toetreding zou zijn. Alleen het land beweegt eerder wég van toetreding, niet ernaartoe. Zolang de Turken anti-seculiere partijen verkiezen zoals die van Erdogan, zal het blijven achteruit gaan. Voor mij is de belangrijkste voorwaarde voor Turkije dat de staat modern is, democratisch is, en de rechten van álle minderheden respecteert. Dan kunnen we praten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:44   #6
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er is niets inherent aan Turkije waardoor ik tegen toetreding zou zijn. Alleen het land beweegt eerder wég van toetreding, niet ernaartoe. Zolang de Turken anti-seculiere partijen verkiezen zoals die van Erdogan, zal het blijven achteruit gaan. Voor mij is de belangrijkste voorwaarde voor Turkije dat de staat modern is, democratisch is, en de rechten van álle minderheden respecteert. Dan kunnen we praten.
Alleen hoort het niet bij Europa
Oud 12 januari 2010, 20:54   #7
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Malta behoort ook niet tot 'Europa', voor zover het continent Europa eigenlijk al bestaat. Als dit argument tegen Turkije gebruikt wordt is het niet meer dan consequent om dit ook tegen Malta te gebruiken.
Resqin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:54   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen hoort het niet bij Europa
Turkije is in de geschiedenis altijd heel actief betrokken geweest in Europa. En de grenzen van Europa zijn echt heel arbitrair hoor.
Oud 12 januari 2010, 21:04   #9
Resqin
Vreemdeling

Standaard

En we mogen ook niet vergeten dat Europa al sinds '63 Turkije heeft beloofd te mogen toetreden. Ook economisch zijn ze heel sterk aan het groeien, wat hen wss binnenkort tot pool van immigratie i.p.v. emigratie zal maken. Nog een positieve factor is hun enorm leger. Ze hebben een van de grootste en meer performante legers ter wereld wat voor Europa ook alleen maar van pas kan komen.

Wat mij betreft zouden ze mogen toetreden mits:
- kerk en staat zeker gescheiden zijn
- een degelijk sociaal vangnet gemaakt wordt
- ze de Armeense holocaust ERkennen

Laatst gewijzigd door Resqin : 12 januari 2010 om 21:09.
Oud 12 januari 2010, 21:06   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Resqin Bekijk bericht
En we mogen ook niet vergeten dat Europa al sinds '63 Turkije heeft beloofd te mogen toetreden. Ook economisch zijn ze heel sterk aan het groeien, wat hen wss binnenkort tot pool van immigratie i.p.v. emigratie zal maken. Nog een positieve factor is hun enorm leger. Ze hebben een van de grootste en meer performante legers ter wereld wat voor Europa ook alleen maar van pas kan komen.

Wat mij betreft zouden ze mogen toetreden mits:
- kerk en staat zeker gescheiden zijn
- een degelijk sociaal vangnet gemaakt wordt
- ze de Armeense holocaust ontkennen
Erkennen.
Oud 12 januari 2010, 21:09   #11
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Erkennen.
2 berichten en nu al een flater van formaat dat bedoelde ik inderdaad.
Oud 12 januari 2010, 21:20   #12
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
- ze de Armeense holocaust ERkennen
Dat is inderdaad een zeer strenge voorwaarde, waar de Turken echter niet zeer happig op zijn Én de Koerden hoeven ook niet per se onderdrukt te worden!

Voor de rest kan ik mij inderdaad wel inleven in het argument van Liberalist tegen 'Turkije hoort niet tot Europa'
Oud 12 januari 2010, 21:50   #13
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Malta behoort ook niet tot 'Europa', voor zover het continent Europa eigenlijk al bestaat. Als dit argument tegen Turkije gebruikt wordt is het niet meer dan consequent om dit ook tegen Malta te gebruiken.
Je bedoelt waarschijnlijk Cyprus.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 21:52   #14
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een zeer strenge voorwaarde, waar de Turken echter niet zeer happig op zijn Én de Koerden hoeven ook niet per se onderdrukt te worden!

Voor de rest kan ik mij inderdaad wel inleven in het argument van Liberalist tegen 'Turkije hoort niet tot Europa'
Het grootste probleem bij de Koerden is hun 'ontwikkelingsachterstand'. Hun landbouwsysteem werkt nog altijd via pachtsystemen e.d. meer en leunt eigenlijk dicht aan bij ons vroegere feodale systeem.

Turkije doet nu erg veel moeite om deze regio economisch te opwaarderen d.m.v. project Zuidoost-Anatolië. Dit omvat cru gezegd zeer veel infrastructuur, vooral dammen en wegen, bouwen om de landbouw ferm omhoog te trekken en te zorgen dat ze energie kunnen exporteren.
Verder proberen ze ook hun feodale systeem te doorbreken wat uiteraard op erg veel tegenstand botst aangezien het 'traditie' is.

Uiteraard zijn er ook de problemen inzake het terrorisme van beide kanten uit, dat moet stoppen! Ik heb de indruk dat de gemoederen tegenwoordig al wat gekoeld zijn maar waarschijnlijk ligt dit meer in het feit dat de media er weinig/niet meer over bericht.
Oud 12 januari 2010, 21:56   #15
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Je bedoelt waarschijnlijk Cyprus.
Nee, ik bedoel wel degelijk Malta. Een klein stukje ten zuiden van Italië. Officieel gezien ligt het reeds op de Afrikaanse plaat, wat maakt dat het tot het continent Afrika behoort.
Oud 12 januari 2010, 21:59   #16
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Het tweede punt waar ik mij aan stoor is de schijnbaar grenzeloze hypocrisie van de egalitairen in dit soort discussies.

Als we dan toch de perse de UVRM als criteria gaan nemen voor lidmaatschap, moeten Spanje, Frankrijk en België sito presto uit de EU gegooid worden wegens het onderdrukken van de Basken, de Bretoenen en het niet erkennen van de massamoorden in Congo.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 22:04   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Het tweede punt waar ik mij aan stoor is de schijnbaar grenzeloze hypocrisie van de egalitairen in dit soort discussies.

Als we dan toch de perse de UVRM als criteria gaan nemen voor lidmaatschap, moeten Spanje, Frankrijk en België sito presto uit de EU gegooid worden wegens het onderdrukken van de Basken, de Bretoenen en het niet erkennen van de massamoorden in Congo.
Als je eenmaal binnen bent, kan je niet 1-2-3 weer buitengegooid worden. Helaas is het voor Roemenië en Bulgarije ook al te laat; die landen wemelen van de corruptie, en hun behandeling van zigeuners is een schande.
Oud 12 januari 2010, 22:37   #18
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dit is volkomen onjuist.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:07   #19
Hoogmoed
Gouverneur

Hoogmoed's schermafbeelding

Standaard

Turkije wil niet meer bij Europa.
Of denk je echt dat die zo naief zijn dat ze niet door hebben dat ze niet welkom zijn.

Turkije is zijn banden met de landen die vroeger tot het Othmaans rijk behoorde aan het verbeteren. En wil zelf een unie opstarten met landen in het Midden Oosten.

Divide et impera .... Panem et circenses

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 23:16   #20
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Turkije wil wel degelijk bij Europa. Zo niet, dan zouden ze daar niet meer over willen onderhandelen. De vraag is echter, waarom wil de EU dat.
Turkije heeft politiek, noch sociaal, iets te betekenen c.q. aan te vullen op de EU. We streven naar ontwapening in plaats van be-.
Een paar stukjes Turkije zouden op zich interessant zijn en in aanmerking komen. De grote rest, verkeert nog in de late middeleeuwen. Politiek, sociaal en religieus.
Dus toch maar even niet. Nog even 125 jaar wachten.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 12 januari 2010 om 23:17. Reden: typo
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be