![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijna 85 % van de bouwgronden is in handen van particulieren die dit meestal als duurzame investering (spaargedrag) zien, vooral voor hun kinderen, denk ik.
Ik heb wat gesurfd en in 2006 was dat nog bijna 80%, de "kredietcrisis" heeft het duurzaam spaargedrag dan nog wat aangewakkerd. Of de mensen krijgen schrik dat hun kinderen later geen betaalbare bouwgrond meer gaan vinden... ![]() Gevolg: een stijgend relatief tekort aan bouwgrond doet de prijzen steeds verder stijgen. Ook de bestaande woningen worden meegetrokken in de prijsspiraal. Goed, normaal of slecht ? Daar tegenover zijn de hypotheekleningen ook nog nooit zo goedkoop als nu. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2010 om 20:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik zie hier geen probleem mee. Het kan toch niet de bedoeling zijn elk stukje vrije ruimte zo snel mogelijk vol te bouwen? Als we nu alles volbouwen kunnen we in de toekomst geen nieuwe gebouwen meer zetten. Daarom vind ik het ok wanneer mensen grond sparen voor de toekomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat mensen i.p. bouwgrond kopen voor te sparen heb ik ook niets tegen. Ik neem aan dat de overheid zijn bouwgrondbestand dan langzaam gaat opdrijven als er een nijpend tekort komt aan vrije beschikbare bouwgrond...
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Beetje kort door de bocht allemaal.
Je hebt een dorp. Daarrond liggen allemaal kavels bouwgrond, maar die worden opgekocht als belegging. Moet de overheid dan maar kavels verschaffen verderop, midden in de landbouwzone, redelijk ver buiten het dorp ?
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 19 september 2010 om 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarvoor laat de gemeente nog liever de lintbebouwing uitbreiden op 1 km van de dorpskom als die boer de gerechte prijs te betalen, allez vermoed ik toch. Ik heb zeer sterke twijfels dat de boer ook niet verkoopt moesten ze hem een nog gerechte bouwgrondprijs aanbieden. Het kan ook zijn dat die boer geen geburen wil hebben... wie weet. Onlangs moest ik vaststellen, dat er wel weiland verkaveld werd op ca. 500 m van de kerk... Men hoeft om de paar jaren maar google maps of earth te bekijken als de luchtfoto´s vernieuwd worden. Ik heb alleszins het gevoel dat die oude wetten om lintbebouwing niet meer te laten uitbreiden, niet meer tellen of altijd een papieren wet geweest is.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2010 om 22:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ofwel belastingen op zetten ofwel een bouwverplichting.
En het probleem is opgelost. Wonen is een recht, geen investeringsmogelijkheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De immigratie stopzetten is voldoende.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Nuja mijn ervaring in de bouwsector is eigenlijk het omgekeerde. Privé investeerders en projectontwikkelaars willen maar al te graag veel woningen bouwen. Voor hen betekent meer huizen zetten immers meer winst. Maar het is de overheid die tegenwerkt, ofwel het gewest ofwel de gemeente, er is altijd iemand die moeilijk doet waardoor die projecten vertraging oplopen. En dus meer kosten en waardoor de toekomstige bewoners ook meer moeten betalen. Dus als de overheid al iets moet doen, is het niet het verplichten van mensen om te bouwen, maar ze moet gewoon mensen die willen bouwen niet meer tegenhouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Grond" waar ge niks mee doet behalve belasting op betalen is een negatieve belegging die enkel kan renderen als je hoopt op inflatie of een speculatieve bel. Het is trouwens nergens goed voor om die grond "op te potten". Zonder hoop op sterke inflatie of op speculatieve waardeverhoging is grond bezitten nog erger dan geld in een kous onder uw bed leggen. Een goed idee zou zijn om een redelijke belasting te heffen op braakliggende bouwgrond, zodat het wat in het vel begint te snijden, en de bezitters ervan zou wakkerschudden wat voor een slechte belegging het wel niet is. Dat hadden ze eigenlijk nu al moeten beseffen, maar dat doen ze niet, enerzijds omdat ze "gewoon" geworden zijn aan de krankzinnige prijsstijgingen van deze speculatieve bel en denken dat het zo nog tientallen jaren zal kunnen blijven stijgen (hoop op plusvalue zonder dat daar iets tegenover staat), anderzijds omdat het een "vaste waarde" is, he. Grond zal wel altijd IETS waard zijn, en schrik voor een monetaire monsterinflatie. Maar buiten dat, kwa rendement een ramp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De meeste bouwgronden zijn ook niet als belegging gekocht maar overgedragen van vader op zoon/dochter.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volbouwen ? Wel, 20 jaar geleden kon jij waarschijnlijk een huis bouwen. En waarschijnlijk dan met een paar dikke eindejaarspremies ook nog een lapje grond kopen. Extra. Heeft de jeugd, de dag vandaag, geen recht om ook hun eigen huisje te bouwen ? Want op dit moment is het zo dat de prijs van een nieuw huis ongeveer voor de helft de bouwgrond is....terwijl dat vroeger 10-20 % was. Verkavel maar met bouwverplichting, zodat mensen die grond willen kopen voor hun kleinkinderen bvb, afgeschikt worden ten voordele van de jonge koppels die er effectief op willen wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
(niks mis mee, maar opdat het als "investering" blijft werken, moet men dus continu blijven hopen op een waardeverhoging, wat in de praktijk niet kan, en dus veel kans dat het een bel is). Een investering = een asset met een zeker rendement PER TIJDSEENHEID. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een stukje van 5 are kon ik eind 1994 voor ca 14.800 € (600.000 Bef) kopen, maar dat vond ik toen te duur, (8-10 are lag toen ca bij 1 miljoen Bef naargelang ligging) Ik heb dan een mooie sociale verkaveling gevonden waar nog vele stukken te koop aangeboden waren, het stukje met de beste ligging heb ik gekocht voor 330.000 Bef of 7400 € voor 480 m² groot. Met directe bouwverplichting en binnen de 10 jaar niet verhuren of verkopen anders moest men het verschil bijpassen. Ondertussen is dat stukje meer als 150 €/m² waard of ruim 75.000 €. (160 €/m² vb Helchteren) Een vijf- tot vertienvoudiging op 16 jaar, nu gij weer ![]() Bron: zoekfunctie Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 september 2010 om 23:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En wat gaat ge doen als die mensen voor die grond een paar miljoen gaan lenen zijn en dat afbetalen,hun onteigenen onder de prijs? Wonen is een recht inderdaad,mijn vader is in een ouderlingenhome wegens alzheimer,hij heeft gans zijn leven gewerkt voor een huis en een bijkomend stuk grond,zijn pensioen is ontoereikend voor de volledige som per maand,dus moet hij bijleggen van zijn spaargeld,en als dat op is moet ik zijn huis of zijn grond verkopen. Diegenen die nooit voor niks gezorgd hebben hebben daar in die home evenveel als hij en moeten niks bijleggen,dus hij spijst de staatskas als hij gebouwd en gekocht heeft en is sociaal,moet hij als dank dan nog zijn bouwgrond afstaan??
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een goedkope 'sociale' bouwgrond kopen waarvan een groot deel van de kostprijs door de gemeenschap betaald werd. Die 15 jaar laten met een overdreven winst verkopen. En dan eisen dat bouwgrond-eigenaars die voor hun grond de dure volle pot betaald hebben overdreven belast worden zodat jouw kinderen een goedkope (beneden de gangbare prijs) sociale grond kunnen kopen. Wat betreft de prijsstijgingen voor onroerend goed in Vlaanderen moet men met een beschuldigende vinger richting overheid wijzen. Dit is gedeeltelijk een gevolg van de vele verplichtingen die er gekomen zijn (bodemonderzoek, attest electriciteit, attest isolatie enz) maar ook het systeem van waardebepaling voor de berekening van de registratie jaagt de prijzen onnodig de hoogte in. Laatst gewijzigd door pajoske : 21 september 2010 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Door het dalend aanbod van werk in Limburg zijn steeds steeds meer jongeren die in de Vlaamse ruit moeten gaan werken. Houthalen-Helchteren ligt voor die mensen gunstig voor een snelle verbinding met hun werk. Dat verklaart de stijgende vraag en de bijhorende hogere prijzen. |
|
![]() |
![]() |