Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 08:08   #1
MMMM_Melk
Vreemdeling

Standaard Bijberoep

Beste,

Even voorstellen:
- Ik werk voor een kleine KMO in de ICT sector.
- Ik heb interesse om zelfstandig te beginnen.

Nu komt er een oude bekende van mij met een voorstel. Hij heeft een firma overgenomen en weet dat ik in de ICT zit.

Hij bied mij aan om voor zijn firma het ICT beheer te doen.

Ik zie dit persoonlijk wel zitten. Maar het kan natuurlijk niet in het zwart.
- Hij moet facturen hebben om in te brengen
- Ikzelf vind het een te groot risico

Nu kan ik snel een eenmanszaak oprichten. Maar in hoeverre moet ik mijn huidige werkgever hiervan op de hoogte brengen? Mijn arbeidscontract is zeer standaard. Geen speciale meldingen over het al dan niet mogen uitvoeren van een bijberoep.

Natuurlijk gaat mijn huidige werkgever niet blij zijn en wil gewoon die klant voor zichzelf en ik krijg misschien een bonusje (wss zelfs niet) omdat ik de klant aanbreng.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Het is niet proper zo achter de rug om maar ik weet ondertussen dat de wereld niet fair in elkaar steekt.

PS. Een LTd. lijkt mij ook intersant omdat dit met beperkte aansprakelijkheid is en een boel voordelen heeft. En je kan anoniem aandelen hebben maar dan mag je wss geen uitvoerende functie hebben in de LTd.? Of word enkel de firma naam gepubliceerd in het staatsblad en geen namen van oprichters en uitvoerende personen.

Mvg
MMMM_Melk
MMMM_Melk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 08:50   #2
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou u uw huidige werkgever op de hoogte moeten brengen?

Gewoon eens naar Unizo stappen, daarna een ondernemingsnr aanvragen en je kan beginnen, onder de 5700 Euro omzet per jaar moet je zelfs geen btw verrekenen.

Ik werk al 3 jaar zo omdat ik er zwaar tegenopzie om een btw boekhouding te moeten voeren en ik mijn hoofdberoep nog altijd fulltime will uitvoeren.

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 oktober 2010 om 08:52.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 14:43   #3
MMMM_Melk
Vreemdeling

Standaard

Dus u vind mijn motivatie niet goed om zelf te starten en raad aan om de firma door te verwijzen naar mijn huidige werkgever?
MMMM_Melk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 14:46   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 18:10   #5
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MMMM_Melk Bekijk bericht
Beste,

Even voorstellen:
- Ik werk voor een kleine KMO in de ICT sector.
- Ik heb interesse om zelfstandig te beginnen.

Nu komt er een oude bekende van mij met een voorstel. Hij heeft een firma overgenomen en weet dat ik in de ICT zit.

Hij bied mij aan om voor zijn firma het ICT beheer te doen.

Ik zie dit persoonlijk wel zitten. Maar het kan natuurlijk niet in het zwart.
- Hij moet facturen hebben om in te brengen
- Ikzelf vind het een te groot risico

Nu kan ik snel een eenmanszaak oprichten. Maar in hoeverre moet ik mijn huidige werkgever hiervan op de hoogte brengen? Mijn arbeidscontract is zeer standaard. Geen speciale meldingen over het al dan niet mogen uitvoeren van een bijberoep.

Natuurlijk gaat mijn huidige werkgever niet blij zijn en wil gewoon die klant voor zichzelf en ik krijg misschien een bonusje (wss zelfs niet) omdat ik de klant aanbreng.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Het is niet proper zo achter de rug om maar ik weet ondertussen dat de wereld niet fair in elkaar steekt.

PS. Een LTd. lijkt mij ook intersant omdat dit met beperkte aansprakelijkheid is en een boel voordelen heeft. En je kan anoniem aandelen hebben maar dan mag je wss geen uitvoerende functie hebben in de LTd.? Of word enkel de firma naam gepubliceerd in het staatsblad en geen namen van oprichters en uitvoerende personen.

Mvg
MMMM_Melk
Met een eenmanszaak dien je geen balans neer te leggen en ben je dus ook niet zo direct bij het grote publiek bekend.

Als er niets in je contract staat kan hij je niet veel doen, tenzij je hem oneerlijke concurrentie aandoet.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 18:15   #6
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MMMM_Melk Bekijk bericht
Dus u vind mijn motivatie niet goed om zelf te starten en raad aan om de firma door te verwijzen naar mijn huidige werkgever?
Nee, ik zeg dat het afhangt van welke omzet je denkt te halen en hoeveel tijd je aan je bijberoep denkt te zullen spenderen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 12:34   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als er niets in je contract staat kan hij je niet veel doen, tenzij je hem oneerlijke concurrentie aandoet.
Dat is nu misschien net het punt. Als ik het goed begrijp, zou hij in zijn eenmanszaak dezelfde diensten leveren als waarvoor zijn werkgever hem betaalt, en voor een klant die zijn werkgever ook graag als klant zou hebben. Er is ook veel kans dat hij zijn vriend een lager tarief aanrekent dan wat zijn werkgever zou aanrekenen. Het argument 'oneerlijke concurrentie' is dan wel heel dicht bij.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:04   #8
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Laat me er dit nog aan toe voegen : meestal kan je er weinig aan verdienen als je niet in het zwart kan werken (en bij jou soort business met zakenklanten zal dat moeilijk gaan). In concreto houd je maximaal 30% netto over van je omzet.

Ik ben vorig jaar 9 maanden zelfstandige geweest. Onafgezien van een aantal andere problemen, was het niet de moeite. Ik verdiende evenveel als loontrekkende, maar moest veel harder werken en nam veel meer risico. (uiteraard had ik mezelf wel ingedekt op een aantal zaken zoals gewaarborgd inkomen etc. maar het ging erom om de situatie te vergelijken met die van een werknemer).

Conclusie : iedereen verdient aan jou, behalve jezelf
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be