Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 09:48   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard Welke sanctie moet Hongarije krijgen voor Milieuramp?

Typisch. Voormalig commielandje wordt lid van de EU om te zuigen aan de Europese borst, terwijl milieu of veiligheidsnormen natuurlijk onbestaande zijn in dat corrupte oostblok.
Ook nu staat Hongarije te bedelen bij Europa. Landen die moeite doen om strenge regels te handhaven (wat mogelijke investeerders vaak afschrikt) moeten betalen voor de fuck-ups van het oostblok.
De Milieuschade is niet te overzien.
Kunnen we dit zomaar ongestraft laten voorbijgaan?
Moet Hongarije geen sanctie krijgen van Europa?
Gaarne uw advies.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:08   #2
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

[Liberale modus]Gestraft, sancties? Nee, eerder een bonus. Xe zouden er beter een voorbeeld aan nemen. In Hongarije weet men hoe men een investeringsbeleid moet voeren. Ook het bedrijf verdient een dikke pluim, hoeveel werk hebben ze niet aangeboden, met alle deugdelijke gevolgen voor de regio. [/Liberale modus]

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:27   #3
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Typisch. Voormalig commielandje wordt lid van de EU om te zuigen aan de Europese borst, terwijl milieu of veiligheidsnormen natuurlijk onbestaande zijn in dat corrupte oostblok.
Ook nu staat Hongarije te bedelen bij Europa. Landen die moeite doen om strenge regels te handhaven (wat mogelijke investeerders vaak afschrikt) moeten betalen voor de fuck-ups van het oostblok.
Gaarne uw advies.
Wij weten nog te weinig van de omstandigheden. Raar is alleszins wel dat er enkele weken een inspectie zou geweest zijn, die aangaf dat alles 'okee' was.

Normaalgezien is de milieureglementering in de EU-landen al grotendeels door Brussel bepaald. Is het de reglementering, de toepassing ervan, of de controle die hier gefaald heeft? Is het het systeem, of een controleambtenaar die zwaar in de fout zijn? Allemaal nog te vroeg om daarop een antwoord te vinden.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:34   #4
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Gaarne uw advies.
Hongarije heeft zichzelf al zwaar gestraft lijkt me. Het vervuilde slib zorgt voor een milieuramp van ongekende proporties. Het gebied van de getroffen dorpen schijnt voor minstens honderd jaar onbewoonbaar te zijn.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 18:07   #5
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Hongarije heeft zichzelf al zwaar gestraft lijkt me. Het vervuilde slib zorgt voor een milieuramp van ongekende proporties. Het gebied van de getroffen dorpen schijnt voor minstens honderd jaar onbewoonbaar te zijn.
Wie zijn de eigenaars van dat aluminiumfabriek ? Die moeten gestraft worden.
Dat vergif werd gewoon afgekapt in een gat in de grond, met een aarden dijk !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 18:21   #6
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Er vallen een paar dubbeltjes op hun plaats. Financieel is er gewoon niets geregeld. Een enkele ton euro is beschikbaar voor de tallozen die van huis en haard zijn verdreven.
De aloude laissez-faire cultuur van het voormalige communistische land waar de reglementering wel bestaande is maar niet wordt uitgevoerd dank zij wat centjes in de juiste handen stoppen. Zo werkt het toch ( in België niet minder).

Ik ken een aantal Nederlandse bedrijven die in Hongarije op grote schaal aluminium onderdelen laat vervaardigen. Ik meen ook dat die bedrijven aandelen in de fabriek bezitten. Misschien dat hun verzekeringsmaatschappij iets zal willen bijdragen, maar ik vrees het ergste.

Typische EU-cultuur: op politiek vlak alles willen regelen, maar op het zakelijke vlak (risico-inschatting) zijn ze achterlijker dan achterlijk. Maar wie zegt dat een politicus slim moet zijn?
Oud 9 oktober 2010, 18:39   #7
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
wat ik niet zo goed begrijp: men vreest een nieuwe dambreuk, zou bijna onvermijdelijk zijn en nog erger dan de eerste. We weten al hoe zwaar de gevolgen zijn: waarop wacht de Hongaarse regering om iedere bulldozer en kraan in het land te confiskeren en naar daar te sturen om die dam in allerijl te versterken?
Oud 9 oktober 2010, 18:59   #8
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
wat ik niet zo goed begrijp: men vreest een nieuwe dambreuk, zou bijna onvermijdelijk zijn en nog erger dan de eerste. We weten al hoe zwaar de gevolgen zijn: waarop wacht de Hongaarse regering om iedere bulldozer en kraan in het land te confiskeren en naar daar te sturen om die dam in allerijl te versterken?
omdat de trillingen van machines de dam onstabieler kunnen maken ?
Wat zit er eigenlijk in dat slib in naast ijzer. Een goede regenbui kan het goedje allicht neutraliseren lijkt me.
Oud 9 oktober 2010, 19:03   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Hongarije moet sancties krijgen indien de ramp grensoverschrijdend wordt. De Hongaarse autoriteiten zijn nu als eerste aan zet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 19:09   #10
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
omdat de trillingen van machines de dam onstabieler kunnen maken ?
Wat zit er eigenlijk in dat slib in naast ijzer. Een goede regenbui kan het goedje allicht neutraliseren lijkt me.

zou men dan niet kunnen overwegen om een tweede dam te bouwen, op een zekere afstand. Ik weet het niet hé, het feit dat men het niet doet zal wel een reden hebben, maar ik zou graag weten de welke.
Oud 9 oktober 2010, 19:23   #11
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zou men dan niet kunnen overwegen om een tweede dam te bouwen, op een zekere afstand. Ik weet het niet hé, het feit dat men het niet doet zal wel een reden hebben, maar ik zou graag weten de welke.
dat er geen enkele manier bestaat om het in te dammen zou ik ook vreemd vinden, tenzij het om een goedje gaat dat dan de bodem begint in te dringen, wat indammen nutteloos maakt.
Oud 9 oktober 2010, 19:31   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De bestaande dam herstellen, verstevigen (misschien met vaten kernafval?), en de smurrie terugscheppen.

Een verwerkingsinstallatie ernaast, en je kan er verdorie vele 1000den tonnen ijzer uit winnen. Om maar 1 voorbeeld te geven.
Vanuit een technisch standpunt is de enige fout hier geweest dat de smurrie te vloeibaar werd door de te natte zomer en geen/onvoldoende gecontroleerde en "gezuiverde" afvoer van water.

Het is ook een probleem op onze stortplaatsen, zoals de Hooge Maaie.

Onze oplossing. In stortplaatsen steken pomp-putten in die het doorgesijpelde water opvangen en van daar uit word het weggepompt, naar een zuiveringsinstallatie. Het droge materiaal dat daar uitkomt wordt terug gestort, en het properdere water wordt afgevoerd.
Oud 9 oktober 2010, 19:32   #13
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dat er geen enkele manier bestaat om het in te dammen zou ik ook vreemd vinden, tenzij het om een goedje gaat dat dan de bodem begint in te dringen, wat indammen nutteloos maakt.
dacht ik ook, maar op de TV-beelden krijg je wel de indruk dat het om een gewone aarden wal gaat. Wat er ook van weze, ik denk: beter een geïmproviseerde aarden wal, dan nogmaals een paar miljoenen kubieke meter chemische smurrie die nog een paar extra dorpen overspoelen en wellicht definitief onbewoonbaar maken.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 9 oktober 2010 om 19:33.
Oud 9 oktober 2010, 21:16   #14
FDM
Banneling

Standaard

ik had dit al jaren zien aankomen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 22:38   #15
D'ARTOIS

Standaard

Het bauxiet-slib heeft 5-10 jaar nodig om beplantbaar te worden. Dan is het natronloog door UV starling en inwerking van ozon afgebroken. Maar wat zit er nog meer in?
IJzeroxyde en verder het oven-residue. Een slordige manier van opslag, maar de grond is niet giftig in de zin van giftig.
Meer dan dit heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Oud 9 oktober 2010, 22:47   #16
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ik had dit al jaren zien aankomen
Wat had je zien aankomen? Dat er in een of ander half ontwikkeld land een industrieel ongeval zou gebeuren? Daarvoor hoef je nu geen Nostradamus te zijn, he.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 00:19   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Het bauxiet-slib heeft 5-10 jaar nodig om beplantbaar te worden. Dan is het natronloog door UV starling en inwerking van ozon afgebroken. Maar wat zit er nog meer in?
IJzeroxyde en verder het oven-residue. Een slordige manier van opslag, maar de grond is niet giftig in de zin van giftig.
Meer dan dit heb ik nog niet kunnen ontdekken.
mja, sommige bronnen spreken zelfs van radioactiviteit.
Oud 10 oktober 2010, 08:39   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
mja, sommige bronnen spreken zelfs van radioactiviteit.
Dat is niet verwonderlijk; Uiteindelijk vind je overal radioactiviteit, en dat hele boeltje is een concentraat van metaaloxides, en de meeste van die metalen hebben licht radioactieve isotopen.

Aluminium26 en natrium22 als voorbeelden.

En van waar komt het bauxiet? Voor dezelfde moeite zit er bauxiet bij uit streken waar ook uranium/radium gewonnen word.
Oud 10 oktober 2010, 12:29   #19
D'ARTOIS

Standaard

Bauxiet wordt ook wel aluinaarde genoemd. Australië is de belangrijkste delfplaats.

Het bauxiet wordt gewassen, gemalen en in bijtende soda (natriumhydroxyde) bij hoge druk en temperatuur opgelost. De resulterende vloeistof bevat een oplossing van natriumaluminaat en onopgelost bauxiet residu's die ijzer, silicium, en titanium bevatten. Deze residu's dalen geleidelijk tot aan de bodem van de tank en worden verwijderd. Zij worden "rode modder"genoemd. De duidelijke oplossing van het natriumaluminaat wordt in een reusachtige tank gepompt, genoemd een precipitator. De fijne deeltjes van alumina worden toegevoegd om de precipitatie van zuivere alumina deeltjes te zaaien aangezien de vloeistof afkoelt. De deeltjes zinken naar de bodem van de tank en worden verwijderd, en dan door een roterend machine overgegaan of calciner bij 1100°C vloeibaar gemaakt om het chemisch gecombineerde water af te slaan. Het resultaat is een wit poeder, zuivere alumina. De bijtende soda wordt teruggenomen en bij het begin van het proces opnieuw gebruikt.

De slib is in aanvang giftig voor planten maar de giftige bestanddelen breken zichzelf af na verloop van een jaar of 10.
Of het een daadwerkelijke ramp op lange termijn is, geloof ik niet.
Op korte termijn, jazeker. De schadeloosstelling voor de omwonenden van de slibstortplaats zijn in allereerste instantie de klos. De aangeboden schadeloosstelling lijkt nergens op.
Oud 10 oktober 2010, 17:01   #20
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Bauxiet wordt ook wel aluinaarde genoemd. Australië is de belangrijkste delfplaats.

Het bauxiet wordt gewassen, gemalen en in bijtende soda (natriumhydroxyde) bij hoge druk en temperatuur opgelost. De resulterende vloeistof bevat een oplossing van natriumaluminaat en onopgelost bauxiet residu's die ijzer, silicium, en titanium bevatten. Deze residu's dalen geleidelijk tot aan de bodem van de tank en worden verwijderd. Zij worden "rode modder"genoemd. De duidelijke oplossing van het natriumaluminaat wordt in een reusachtige tank gepompt, genoemd een precipitator. De fijne deeltjes van alumina worden toegevoegd om de precipitatie van zuivere alumina deeltjes te zaaien aangezien de vloeistof afkoelt. De deeltjes zinken naar de bodem van de tank en worden verwijderd, en dan door een roterend machine overgegaan of calciner bij 1100°C vloeibaar gemaakt om het chemisch gecombineerde water af te slaan. Het resultaat is een wit poeder, zuivere alumina. De bijtende soda wordt teruggenomen en bij het begin van het proces opnieuw gebruikt.

De slib is in aanvang giftig voor planten maar de giftige bestanddelen breken zichzelf af na verloop van een jaar of 10.
Of het een daadwerkelijke ramp op lange termijn is, geloof ik niet.
Op korte termijn, jazeker. De schadeloosstelling voor de omwonenden van de slibstortplaats zijn in allereerste instantie de klos. De aangeboden schadeloosstelling lijkt nergens op.
Maar volgens sommigen is het kankerverwekkend
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be