![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik ken die geruchten al langer en heb het nog over gehad met Bruno Valkeniers toen hij de Limburgse millitanten kwam bedanken.
Het kan een oplossing zijn, maar het is, en dat weet Bruno ook, een gevaar zoals in het artikel op rechtsaktueel beschreven is. Het cordon is de zure appel, en vooral het onterechte verwijt het zelf gewild te hebben. Op het zuiver houden van de ideologische lijn na kom je alleen maar in de problemen door dat onding, al zeker in het vinden van geschikte kandidaten voor gemeentelijsten. Daarom kan het opentrekken van het speelveld een alternatief vormen. Maar dat geheel is niet zonder gevaren. In Overpelt bestond er zo een experiment wat voor het vb- zeer gungstig uitpakte, in Bree is er ook een kartel met een CVP-lijst die het tot op heden zeer goed doet en er in slaagde om via de andere partij mensen die niet durfden opkomen voor het vb alsnog te kunnen laten meedingen voor de gunsten van de kiezer. Provinciaal Limburgs VB-voorzitter Jef van Bree heeft er mij echter wel op attent gemaakt dat het niet zo kan zijn dat het vb de middelen en de mensen gaat leveren opdat anderen er mee zouden kunnen lopen. Campagne's zijn dure dingen... Al bij al denk ik dat het op sommige plaatsen niet slecht zou zijn om aan open lijsten te participeren OF op te gaan in een nieuwe Vlaams nationale eenheidslijst. Het hangt allemaal af van de lokale problematiek. In een stad als Antwerpen denk ik dat een kartel (zoals in 2006) het meest wenselijk is, en niet zoals in artikel beschreven, volledig onder een andere naam opkomen. Maarja; lokale politiek is nog iets heel anders dan nationale politiek. Het hebben van nationale partijbelangen in een lokale kiesstrijd heeft niet altijd voordelen voor de gemeentebelangen.