Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: WIllen we een kartel?
Ja, een kartel! 9 21,43%
Neen, liever niet 33 78,57%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 11:07   #1
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard Nieuwe verkiezingen, nieuw kartel?

Aangezien er hier toch zoveel zijn die denken dat er nieuwe verkiezingen gaan komen, wat ik zelf niet denk, wil ik even polsen naar wat Vlaanderens forumers denken over het versterken van onze krachten.

Zo vind ik dat een nieuw kartel NVA-CD&V zou moeten kunnen. CD&V heeft voor mij nu langzaamaan bewezen dat ze hun Vlaams lesje geleerd hebben, en dat ze gaan voor meer bevoegdheden zonder toegeven, en zelfs zonder messen in de rug van Bart te steken. Bart heeft een trouwe partner aan de CD&V.

In kartel zouden ze makkelijk de kaap van 50% kunnen halen, en zo de onderhandelingen met twee kunnen leiden of met de VLD erbij.

Wat denken jullie?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:10   #2
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Aub, niet opnieuw met de tjeef...

"Radicale redelijkheid"
"We moeten tot een oplossing komen"

En dan opnieuw Yves lijsttrekker maken zeker?

Voor mijn part krijgen ze nog een klop van 15% de volgende keer.
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:18   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geneigd om te bedanken voor een kartel, gezien de laatste stembusuitslag en de eropvolgende peilingen.
Samenwerken ja, kartel ... momenteel liever niet.

Maar dat komt zo regelrecht uit mijn hart. Mijn hart van koekebrood.

En wat komt er uit mijn geest ? Mijn droge analytische muffe geest ?

Daar komt uit dat we best nagaan hoe we de overblijvende belgicistische krachten bij de tsjeven best de nek omdraaien.

Misschien zetten we die oude dino's in die partij inderdaad best buiten spel via een kartel.

'k Zou daar nog eens op moeten nadenken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:18   #4
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Helemaal niet. Als ze apart naar de verkiezingen gaan halen ze meer dan 50% van de stemmen. Gaan ze in kartel naar de verkiezingen dan lopen heel wat NVA'ers weg.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:21   #5
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

nee dank u
ik zou wel graag de meer vlaamsgezinde cd&v'ers (Dooms etc) zien overgaan naar de NVA
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:24   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Aangezien er hier toch zoveel zijn die denken dat er nieuwe verkiezingen gaan komen, wat ik zelf niet denk, wil ik even polsen naar wat Vlaanderens forumers denken over het versterken van onze krachten.

Zo vind ik dat een nieuw kartel NVA-CD&V zou moeten kunnen. CD&V heeft voor mij nu langzaamaan bewezen dat ze hun Vlaams lesje geleerd hebben, en dat ze gaan voor meer bevoegdheden zonder toegeven, en zelfs zonder messen in de rug van Bart te steken. Bart heeft een trouwe partner aan de CD&V.

In kartel zouden ze makkelijk de kaap van 50% kunnen halen, en zo de onderhandelingen met twee kunnen leiden of met de VLD erbij.

Wat denken jullie?
met als doel de CVP en ACW van de leegloop te redden of wat ???

ik zie daar geen enkel pluspunt in.

voor u kan CD&V al iets bewezen hebben, voor mij hebben ze de laatste keer BdW al ferm geculpabiliseerd en geisoleerd (vandaar de verduidelijkingsweek)

ik zie de CD&V nog altijd op koers om een minderheidsregering te (blijven!!!) vormen ...
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:24   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Helemaal niet. Als ze apart naar de verkiezingen gaan halen ze meer dan 50% van de stemmen. Gaan ze in kartel naar de verkiezingen dan lopen heel wat NVA'ers weg.
daar lijken ze wel naar op weg.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:46   #8
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie de CD&V nog altijd op koers om een minderheidsregering te (blijven!!!) vormen ...
Ach komaan, de volgende regering moet en zal er één met N-VA zijn. Geen enkele Vlaamse partij zal in een regering zonder de grootste partij vh land stappen (CD&V niet, sp.a niet en Groen! niet, VB en VLD stappen sowieso niet in een regering, LDD is politiek irrelevant).

Desnoods stapt N-VA in een regering zonder staatshervorming nadat er na nieuwe verkiezingen nog eens +- 6 maanden onderhandeld is. Dan zeggen ze tegen hun achterban dat ze er echt alles aan gedaan hebben en dat er in 2014 echt een brede en diepe staatshervoming komt of zo nodig het land splitsen.

Trouwens, als er zo'n kartel zou komen, zou ik overwegen erop te stemmen, maar dan in de hoop dat ze meer dan de helft vd Vlaamse zetels bemachtigen en zo de zaken in beweging kan zetten.

Laatst gewijzigd door Julianus : 14 oktober 2010 om 11:47.
Julianus is offline  
Oud 14 oktober 2010, 11:52   #9
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
Kartels duiden op zwakte. FDF sloot een kartel omdat ze enkel rond Brussel sterk staan, Spirit omdat de kiesdrempel lonkte, N-VA omdat ze een twee keer flirten met die kiesdrempel niet konden veroorloven, VLOTT omdat het een liberale onderafdeling is van het Vlaams Belang en Vivant omdat ze anders nooit een verkozene gingen hebben.

Blij dat de tijd van de kartel gedaan is.
Vito is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:32   #10
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
NVA en CD&V halen apart meer dan samen in kartel, dus waar is de toegevoegde waarde?

1+1 is niet altijd 2 in de politiek, de score van een kartel CD&V en NVA zal in mijn ogen lager liggen. De reden is eenvoudig: gematigde stemmen van andere Belgicistische partijen kunnen nu naar CD&V gaan en radicalere stemmen van VB, LDD, ... kunnen nu naar NVA gaan. Een kartel zal minder kiezers van van VB en LDD verleiden.

Het ironische is dus dat CD&V en NVA nu zonder kartel samen meer macht hebben dan ooit tevoren.

Ook vindt ik dit beter en eerlijker, nu kan duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de resultaten van de verschillend partijen en kunnen daar ook duidelijke conclusies uit getrokken worden.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 14 oktober 2010 om 13:39.
Europese Vlaming is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:51   #11
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
Geen goed idee. Ik heb altijd gepleit voor een onafhankelijke N-VA. Nu meer dan ooit.
robert t is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:15   #12
MASTERLUKE
Vreemdeling

Standaard

Ik stemde op 13 juni NVA. Als ze in een kartel gaan met CD&V niet meer. Ik stem niet voor een Tsjeef. No way!
MASTERLUKE is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:26   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Maar Eddy!

Waar blijf je die kronkels toch vandaan halen, kerel???
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:29   #14
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Niks van. Kartels zijn de ondergang van Vlaanderen.
hurricane is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:35   #15
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Maar Eddy!

Waar blijf je die kronkels toch vandaan halen, kerel???
Wel, op zoek naar een Vlaams front, kwam dat in mijn gedachten.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:36   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, op zoek naar een Vlaams front, kwam dat in mijn gedachten.
Een Vlaams front? Daarvoor moet je in de Westhoek zijn. Niet in Brussel.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:46   #17
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Een Vlaams front? Daarvoor moet je in de Westhoek zijn. Niet in Brussel.
Heb je het nu over dat Geallieerdenfront ginderachter? We zijn over politiek bezig he, (nog)niet over oorlog!
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:49   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie?
Wees er maar zeker van dat als de NVA terug tsjeef gaat ze op slag al hun winst terug kwijt zijn.
Herr Flick is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:50   #19
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Bespaar ons daar van aub...
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:54   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wees er maar zeker van dat als de NVA terug tsjeef gaat ze op slag al hun winst terug kwijt zijn.
²

terug kartel ==> NVA -5% VB +5%

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 oktober 2010 om 14:54.
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be