Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2004, 09:22   #1
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Voor de moderators dit gaat niet over voetbal wel over politiek.

Ik had met kinderen al eens beloofd om met hen eens naar een belangrijke wedstrijd te gaan. En ik dacht dat Club Brugge - Beveren voor den Beker van Belgie wel eens een schoon matchke zou kunnen worden.
Met een sterke ploeg als Brugge tegen de zwarte magiciens van Ivoorkust dat kon wel iets brengen en over de voetbal kan ik kort zijn : 'k hem ervan genoten en ik vond het een spannende wedstrijd met af en toe leuke dingen van de zwarte tovenaars en vooral veel efficiëntie van de blanke werkers van Brugge.

Maar het gaat niet over voetbal maar over iets anders.

De finale in Brussel ging door tussen twee Vlaamse ploegen. Zelfs in de BUB betekenis kunnen ze niets anders dan toegeven dat het Vlaamse ploegen waren.
Als we vanuit de richting Brugge supporters gingen richting Tribune 1 moesten we door enkele cordons van politie gaan die zorgden voor de afscheiding tussen de twee supportersgroepen.
Wij kwamen daar af zonder enige clubkleuren in gewone burgerkledij als echt neutrale supporters.
Als wij het stadion binnenkwamen werden we gefouilleerd door mensen die ons in het Frans aanspraken. De mensen die ons ticket controleerden spraken ons in het Frans aan. De mensen die de tweede controle deden spraken ons in het Frans aan. De mensen die ons in het stadion onze rij aanwezen jawel, ze spraken ons in het Frans aan wezen ons de weg in het Frans. Mijn jongste zoon vroeg aan mij of we soms in Frankrijk waren.

Bon we zaten daar te genieten van het spectactel van de dames die juist hunnen beker gewonnen hadden. Dan stroomden de tribunes langzaam vol.
Maar wat mij vooral opviel van de eerste moment was de stadionomroepers. In een Vlaamse finale tussen twee Vlaamse clubs werd ieder woord maar dan ook ieder woord eerst in het Frans gezegd.
Om er wat sfeer in te krijgen riep de Franstalige speaker : les supportères de Beveren sont l�* ? Tja en die boerkes uit het Waasland reageren dan natuurlijk amper. Weiuk zeigt den dijen hoorde ik een Waaslander zich afvragen.
Ik begon mij der aan te ergeren en.... ik was niet de enige. Zo een kwartier voor de wedstrijd begon was het merendeel van het volk het beu aan het worden dat telkens alles eerst in het Frans werd gezegd. Zo van eerst voor de grote mensen en dan voor de Vlaamse Boerkes allez ge krijgt nog een vertaling ook. toppunt was dan ook nog dat de microfoon van de Nederlandstalige speaker regelmatig uitviel zodat soms de helft van de boodschappen wegviel.
Resultaat : vanaf 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd werd telkens als die in het Frans begon te praten klonk vooral vanuit de Brugse zijde (ik zat dichter bij de Brugse kant dan bij die van Beveren dus ik heb niet kunnen horen of men daar hetzelfde deed) een enorm fluitconcert en boegeroep. toen men dan ook nog eens de samenstelling van de ploegen eerst in het Frans begon om te roepen werd de speaker bijna bedolven onder een fluitjesconcert en boegeroep dat zelfs de slechtse scheidsrechter nooit was overkomen.
Overal zag ik Vlaanderen Vlagt vlaggen verschijnen in het Brugse vak. De Franse speaker voelde wel aan dat er iets niet klopte maar ging toch maar dapper voort met alles eerst in het Frans te blijven zeggen.
Mensen mensen mensen wat een totaal gebrek aan respect voor de taal van misschien wel 98 % van de aanwezige toeschouwers. Om het nog straffer te zeggen ik heb geen enkele Franstalige toeschouwer gehoord. Zelfs een stom kieken moest toch beseft hebben dat men tenminste het Nederlands eerst had kunnen gebruiken.
Maar neen d'abord le francais et les Flamands pfff wakte he tot we klaar zijn in de Frans he.

Ik weet niet wie verantwoordelijke is voor zulke stommiteiten en psychologische flaters ? De voetbalbond zelf ? De eigenaars van het stadion ?

Als men de Vlamingen wou laten voelen dat ze beschouwd worden als tweederangsburgers dan zijn ze echt geslaagd in hun opzet.
Bravo aan de mensen die dit ook zo aanvoelden en luidkeels protesteerden. Het gebrek aan respect tegenover de Vlamingen werd trouwens cash terugbetaald door, zeker, de Brugse supporters. Zij begonnen hun eigen liederen te zingen tijdens het spelen van de Brave zeun.
Wie geen respect kan opbrengen voor de Vlamingen moet geen respect terugverwachten van diezelfde Vlamingen. 'k zijn zelfs gaan zitten als ze de Bravezeun begonnen te spelen.

PS : proficiat Brugge ook met de bekerwinst.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 09:34   #2
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Die bruhse 'supporters' zijn maar succeso's. (voor voetballeken: successupporters die enkel wat meelopen omdat die ploeg veel wint.) Maar voor de rest heb je volledig gelijk tegendradigaard, het is ronduit schandalig. De franstaligen voelen zichzelf superieur tov de Vlamingen en dat wordt zelfs bij officiële gelegenheden in het Brusselse met plezier in de verf gezet. Ze zullen wel in hun vuistje gelachen hebben bij die fluitconcerten.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 09:44   #3
Tegendradigaard

Standaard

En het duurde een paar fluitconcerten eer die Franstalige door begon te krijgen wat er scheelde. Nu deed die mens ook maar zijn job. Het zijn de organisatoren die men met de vinger moet wijzen voor hun gebrek aan inzicht en mensenkennis.

Had men gewoon de volgorde van de twee speakers omgedraad had er geen haan naar gekraaid. Dat kwam niet in hun kop op denk ik. Bewust ? Wat provocatie ?
Ook de mensen rondom mij spraken er schande van.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 24 mei 2004, 09:56   #4
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Gewoon "stoemmekloterij", zoals we wel meer gepresenteerd krijgen door de hypercompetente heren aan het hoofd van de voetbalbond. Was het niet Tobback destijds die de professionaliteit van dat clubje amateurs eens op de voorpagina van de kranten liet uitsmeren?

Tja, een hoge wedde en nen dikken Duitsen bak (annex nek) staan meestal niet synoniem voor een IQ hoger dan de gemiddelde kamertemperatuur he.
Oud 24 mei 2004, 10:03   #5
Tegendradigaard

Standaard

Ik heb mij heel de tijd zitten afvragen wie daar verantwoordelijk voor is. De stad Brussel (eigenaar van het stadion) of de voetbalbond.

In ieder geval onbeschofte boeren.

Oud 24 mei 2004, 10:04   #6
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Dan heb je nog van die mensen die België in stand willen houden . Die willen waarschijnlijk als tweederangsburger blijven behandeld worden .
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 10:50   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Voor de moderators dit gaat niet over voetbal wel over politiek.

Ik had met kinderen al eens beloofd om met hen eens naar een belangrijke wedstrijd te gaan. En ik dacht dat Club Brugge - Beveren voor den Beker van Belgie wel eens een schoon matchke zou kunnen worden.
Met een sterke ploeg als Brugge tegen de zwarte magiciens van Ivoorkust dat kon wel iets brengen en over de voetbal kan ik kort zijn : 'k hem ervan genoten en ik vond het een spannende wedstrijd met af en toe leuke dingen van de zwarte tovenaars en vooral veel efficiëntie van de blanke werkers van Brugge.

Maar het gaat niet over voetbal maar over iets anders.

De finale in Brussel ging door tussen twee Vlaamse ploegen. Zelfs in de BUB betekenis kunnen ze niets anders dan toegeven dat het Vlaamse ploegen waren.
Als we vanuit de richting Brugge supporters gingen richting Tribune 1 moesten we door enkele cordons van politie gaan die zorgden voor de afscheiding tussen de twee supportersgroepen.
Wij kwamen daar af zonder enige clubkleuren in gewone burgerkledij als echt neutrale supporters.
Als wij het stadion binnenkwamen werden we gefouilleerd door mensen die ons in het Frans aanspraken. De mensen die ons ticket controleerden spraken ons in het Frans aan. De mensen die de tweede controle deden spraken ons in het Frans aan. De mensen die ons in het stadion onze rij aanwezen jawel, ze spraken ons in het Frans aan wezen ons de weg in het Frans. Mijn jongste zoon vroeg aan mij of we soms in Frankrijk waren.

Bon we zaten daar te genieten van het spectactel van de dames die juist hunnen beker gewonnen hadden. Dan stroomden de tribunes langzaam vol.
Maar wat mij vooral opviel van de eerste moment was de stadionomroepers. In een Vlaamse finale tussen twee Vlaamse clubs werd ieder woord maar dan ook ieder woord eerst in het Frans gezegd.
Om er wat sfeer in te krijgen riep de Franstalige speaker : les supportères de Beveren sont l�* ? Tja en die boerkes uit het Waasland reageren dan natuurlijk amper. Weiuk zeigt den dijen hoorde ik een Waaslander zich afvragen.
Ik begon mij der aan te ergeren en.... ik was niet de enige. Zo een kwartier voor de wedstrijd begon was het merendeel van het volk het beu aan het worden dat telkens alles eerst in het Frans werd gezegd. Zo van eerst voor de grote mensen en dan voor de Vlaamse Boerkes allez ge krijgt nog een vertaling ook. toppunt was dan ook nog dat de microfoon van de Nederlandstalige speaker regelmatig uitviel zodat soms de helft van de boodschappen wegviel.
Resultaat : vanaf 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd werd telkens als die in het Frans begon te praten klonk vooral vanuit de Brugse zijde (ik zat dichter bij de Brugse kant dan bij die van Beveren dus ik heb niet kunnen horen of men daar hetzelfde deed) een enorm fluitconcert en boegeroep. toen men dan ook nog eens de samenstelling van de ploegen eerst in het Frans begon om te roepen werd de speaker bijna bedolven onder een fluitjesconcert en boegeroep dat zelfs de slechtse scheidsrechter nooit was overkomen.
Overal zag ik Vlaanderen Vlagt vlaggen verschijnen in het Brugse vak. De Franse speaker voelde wel aan dat er iets niet klopte maar ging toch maar dapper voort met alles eerst in het Frans te blijven zeggen.
Mensen mensen mensen wat een totaal gebrek aan respect voor de taal van misschien wel 98 % van de aanwezige toeschouwers. Om het nog straffer te zeggen ik heb geen enkele Franstalige toeschouwer gehoord. Zelfs een stom kieken moest toch beseft hebben dat men tenminste het Nederlands eerst had kunnen gebruiken.
Maar neen d'abord le francais et les Flamands pfff wakte he tot we klaar zijn in de Frans he.

Ik weet niet wie verantwoordelijke is voor zulke stommiteiten en psychologische flaters ? De voetbalbond zelf ? De eigenaars van het stadion ?

Als men de Vlamingen wou laten voelen dat ze beschouwd worden als tweederangsburgers dan zijn ze echt geslaagd in hun opzet.
Bravo aan de mensen die dit ook zo aanvoelden en luidkeels protesteerden. Het gebrek aan respect tegenover de Vlamingen werd trouwens cash terugbetaald door, zeker, de Brugse supporters. Zij begonnen hun eigen liederen te zingen tijdens het spelen van de Brave zeun.
Wie geen respect kan opbrengen voor de Vlamingen moet geen respect terugverwachten van diezelfde Vlamingen. 'k zijn zelfs gaan zitten als ze de Bravezeun begonnen te spelen.

PS : proficiat Brugge ook met de bekerwinst.
En dan durven de Vlamingen nog over aanpassing spreken? Please! De voertaal in Brussel is het Frans. Is het te moeilijk voor u om dat te begrijpen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 10:56   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

De verantwoordelijke is de stad Brussel. Zij moet voor het personeel en omkadering zorgen.
Goed dat hier nog voor een vertaling gezorgd wordt. In menig ziekenhuis en openbare diensten in Brussel is dat "onmogelijk". Nederlandstalige formulieren zijn op een aantal plaatsen gewoon niet te krijgen, zeg maar dat ze op sommige plaatsen gewoon in de vuilbak gekieperd.

Welkom in BUB-city !
(Ho ja, ben ik nu weeral racist omdat ik objectieve feiten durf te vermelden ?)
Oud 24 mei 2004, 11:00   #9
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Hoort deze topic eigenlijk niet thuis bij "communautaire kwesties" ?
Oud 24 mei 2004, 11:01   #10
Tegendradigaard

Standaard

Everytime,
De voertaal in Brussel is tweetalig. En als er stadion gevuld is met 40.000 nederlandstaligen en misschien 40 Franstaligen dan zou de beleefdheid vereisen dat men voorrang verleent aan die 40.000 die betaald hebben en niet aan die 40 Franstalige bobo's die gratis en voor niks zijn uitgenodigd als matuvu's.

Oud 24 mei 2004, 11:09   #11
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan durven de Vlamingen nog over aanpassing spreken? Please! De voertaal in Brussel is het Frans. Is het te moeilijk voor u om dat te begrijpen?

Goed geinformeerd gij
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 11:11   #12
Tegendradigaard

Standaard

Everytime, zeker als die stad ook nog eens de hoofdstad van Vlaanderen is en er in Vlaanderen Nederlands wordt gesproken door de bevolking.

Oud 24 mei 2004, 11:32   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:

Goed geinformeerd gij
Ik leef in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek. Nooit gedacht waarom de Vlamingen zo'n grote haat tegenover Brussel hadden?
Oud 24 mei 2004, 11:36   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Everytime, zeker als die stad ook nog eens de hoofdstad van Vlaanderen is en er in Vlaanderen Nederlands wordt gesproken door de bevolking.
Ah ja? Ga dat eens zeggen aan de Franstalige Brusselaars-die in de meerderheid zitten-dat ze Nederlands moeten spreken. Ze zullen met je lachen, denk ik. Door de Franstalige Brusselaars is toch Brussel als een Franstalige stad beschouwd, je wil het of je wil het niet.
Oud 24 mei 2004, 11:40   #15
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Ik heb verscheidene jaren in Brussel gewoond, heb genoeg met de onwil van Franstaligen te maken gehad en ben ook na een ongeluk ooit in het ziekenhuis Erasmus beland. Ik denk dus ook dat ik weet waarover ik spreek.
Iedereen die wil mag ook eens een bezoekje brengen aan Brussel en daarna verslag uitbrengen of hij/zij in de meerderheid van de gevallen in het Nederlands kon geholpen worden.
Oud 24 mei 2004, 11:44   #16
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Citaat:
Ah ja? Ga dat eens zeggen aan de Franstalige Brusselaars-die in de meerderheid zitten-dat ze Nederlands moeten spreken. Ze zullen met je lachen, denk ik. Door de Franstalige Brusselaars is toch Brussel als een Franstalige stad beschouwd, je wil het of je wil het niet.
En door de Nedelandstalige Brusselaars wordt Brussel nog steeds als tweetalige stad beschouwd, hetgeen overeenkomt met de wettelijke realiteit. Dat Franstalige Brusselaars hun eigen gedacht superieur vinden aan de wet, dat verbaast niemand. Men noemt dat ook wel eens de klassieke Franstalige taalonbeschoftheid, of arrogantie. Eigenlijk ook franstalige domeklotigheid. Ik begrijp niet hoe die Franstaligen er plezier in vinden hun taalhandicap in de verf te zetten. Wie loopt er nu te koop met zijn intellectuele luiheid? Ja, juist, daarvoor moet je een Franstalige Belg zijn.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 11:47   #17
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max

Goed geinformeerd gij
Ik leef in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek. Nooit gedacht waarom de Vlamingen zo'n grote haat tegenover Brussel hadden?
Neen , ge zijt niet goed geinformeerd. Brussel is tweetalig , Frans is de voertaal niet.
Het is niet omdat de meerderheid enkel Frans spreekt , dat het de voertaal is.
Wees blij dat Belgie niet volgens hetzelfde principe werkt als jij , want dan zou de taal van de meerderheid in Belgie VLAAMS zijn en zou je vet zijn met je Franse meerderheid in Brussel

En ik haat Brussel niet, het is mijn hoofdstad.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 11:48   #18
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

ge weet toch wel dat brussel van oorsprong een vlaamse stad is,die door de arrogantie en veroveringsdrang,die nu nog altijd bestaat,ingepalmd is door de franstaligen.die zelfs een elementair beetje beleefdheid niet kennen tegenover de vlamingen,die spijtig genoeg nog steeds met hun voeten laten spelen.laten barsten diene boel.
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be