![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() De VDAB wil binnenkort een nieuw soort 'job' aanbieden: die van vrijwilliger. Bedoeling is zo tussen de 6.300 en 10.500 zeer langdurige werklozen opnieuw te activeren en klaar te stomen voor écht, betalend werk.
Binnenland Begeleid vrijwilligerswerk, zo noemen ze het bij de VDAB. Het past in hun aangescherpte strategie om zeer langdurig werklozen, die in de meeste gevallen ook met medische of psychische problemen kampen, toch opnieuw aan de slag te krijgen. 'Dikwijls zijn die mensen door omstandigheden laaggeschoold en hebben ze niet de juiste competenties', zegt VDAB-topman Fons Leroy. 'Via vrijwilligerswerk hopen we dat ze zich toch nog verder kunnen ontwikkelen en zo doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt of de sociale economie.' Vandaag bestaat de mogelijkheid al voor een héél kleine groep werklozen, maar het is de bedoeling om vrijwilligerswerk nu op ruime schaal aan te bieden. 'In de hoop hen zo een nieuwe kans te kunnen geven', zegt Leroy. 'We gaan na over welke competenties die langdurig werklozen beschikken en hoe we hun vaardigheden nog kunnen uitbreiden.' Naar schatting zou maximum 3 tot 5 procent van alle werkzoekenden in Vlaanderen in aanmerking komen. Alles samen zou het gaan om zo'n 6.300 tot 10.500 werklozen. Bijna de helft van hen is ouder dan 50 jaar en het grootste deel is alleenstaand en laaggeschoold, en leeft al jaren van een uitkering. 'We willen die mensen niet parkeren, maar hen opnieuw proberen te activeren', aldus Leroy. 'Vrijwilligerswerk kan dan voor hen de ideale oplossing zijn, gaande van werken op een bioboerderij over fietsherstelling tot natuuronderhoud. Door hen te stimuleren tot vrijwilligerswerk, krijgen ze opnieuw het gevoel nuttig bezig te zijn en wordt hen weer wat toekomstperspectief geboden.' De VDAB haalde de mosterd in Nederland, waar de traditie al langer bestaat. Ook bij ons moet het er zo snel mogelijk van komen. Intussen is er al een ambtelijk akkoord tussen VDAB en RVA, maar voor de politieke goedkeuring is het nog wachten op een nieuwe, federale regering. http://www.nieuwsblad.be/article/det...subsection=156 Ik word in dit systeem gedumpt. 1. een nieuw soort job, al een heel heel vage omschrijving van dit project 2. Ik ben niet zeer langdurig werkloos, ik heb 1.5 jaar geleden gewerkt. Zien ze dat daar niet op mijn dopkaarten bij de RVA ? 3. medische of psychische problemen: bijvoorbeeld een meisje dat verkracht is geweest en daarom moeite heeft om zich nog naar een werk te begeven waar zich mannen op de werkvloer bevinden, alleen bussen en treinen nemen vormt een probleem....(maar een voorbeeld he, er zullen wel echt zo gevallen bestaan) 4.opnieuw proberen te activeren: Aan mij werd verteld dat ik inderdaad met mijn medisch probleem (dat ik graag wil laten behandelen, maar kost veel geld en met mijn mensonwaardige uitkering kan ik dat nooit laten behandelen tenzij ik mij in de schulden steek) moet vrijwillig gaan werken bij een gewoon bedrijf. Geen probleem. Ik moet ook al helemaal niet gaan hopen op vast werk ! Dit project kan maximum 1 jaar en een half duren. De bedoeling van dit project is mensen door te leiden naar het reguliere arbeidscircuit of de sociale economie. Ik zat nu in een statuut waar ik omwille van medische redenen bepaald werk mag weigeren. Lees: ik vlieg terug in het normale statuut (ik moet elke vacature weer aanvaarden) of ik vlieg in een sociale werkplaats (onderbetaald in een kringloopwinkel of tussen gehandicapten in de beschutte werkplaats) 5.Dit project is reeds gestart zonder dat er politieke goedkeuring is. Binnen een paar weken begin ik waarschijnlijk aan een stage. Mijn uitkering daarentegen is niet gestegen omdat daar ook eerst politieke goedkeuring voor nodig is. ![]() En wees gerust, ik ben verre van profiteur en ik zal meedoen aan dit project. Maar de mensen mogen hun ogen eens gaan opentrekken en beseffen dat de regering werkloosheid mede in stand houdt door hun mensonwaardige uitkeringen. Dat heeft ook zijn psychische en medische gevolgen. Weer een stukje reinste propaganda. Zoals ik gisteren las over een jonge ondernemer die met €2000 euro is begonnen en 10 jaar later miljoenenomzet draait. €2000 euro, yeah right ![]() http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie...dernemer.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Wie is bijvoorbeeld bereid om deze werkwillige arme man die zonder tanden vrijwillig meewerkt in de keuken aan te nemen voor een volwaardige betaalde job ?
http://www.tvbrussel.be/video/4/zazo...samen?page=0,0 Laatst gewijzigd door kameleon : 12 november 2010 om 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Door de strot duwen onder bedreiging en sancties, zal dat wel zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Ze zijn ergens begonnen met initiatief A en ik denk dat we nu al aan initiatief X zitten. Altijd gestart met de belofte van uitzicht op betaald werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Wat is PWA ? Waarom MOGEN (ze moeten nog eerst toestemming vragen) die sjarels dit werk tegen betaling verrichten dat ik nu wel eens helemaal gratis zou doen omdat ik gewoon een solidaire barmhartige mens ? En ik zou volwaardig werk waar een baas die er warmpjes inzit en harde cash op verdient, gratis moeten gaan doen ?
Ik snap er niets meer van. http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...overlast.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbij kan je gratis je laten opleiden door de VDAB, je uitkering staat vast (kan niet zakken) en alle kosten worden terugbetaald ivm je opleiding. Soms heb ik ook bedenkingen bij bepaalde voordelen die sommige krijgen (wie een kind ten laste heeft krijgt gratis kinderopvang en één euro per uur terwijl een alleenstaande nada extra's krijgt) maar soms is het zo. |
|
![]() |
![]() |