Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft de Vlaming onderdrukking nodig?
Ja 13 33,33%
Neen 26 66,67%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2010, 15:03   #1
Flanelcondoom
Banneling

Standaard Heeft de Vlaming onderdrukking nodig?

Wat de titel zegt. Is de Vlaming geschikt om zichzelf te regeren, of kan deze het niet, en heeft hij een tiran nodig langs buitenaf?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 15:08   #2
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Firestone zegt natuurlijk nee. Als ze een antwoord zou typen, zou het zoiets serieus en VLD-erigs zijn.
Oud 29 oktober 2010, 15:22   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Nee, maar hij beseft het dikwijls niet. Sommige 'vlaams nationalisten' zouden één koningshuis willen buitenschoppen om het te vervangen door een ander, in plaats van door een republiek.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 15:24   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nee, maar hij beseft het dikwijls niet. Sommige 'vlaams nationalisten' zouden één koningshuis willen buitenschoppen om het te vervangen door een ander, in plaats van door een republiek.
Ik baseer mij in mijn observaties op andere auxiliary peoples zoals bijvoorbeeld de Esten.
Ests volksbesef is gemaakt rond een afkeer van de Russen. Waardoor dat nu ze onafhankelijk zijn, ze gevangen zitten in een spiraal van russofobie om een nationaal karakter te hebben.
Oud 29 oktober 2010, 15:27   #5
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

De oefening is:

Stel de vraag: wat gaan ze doen als ze vrij zijn?
Oud 29 oktober 2010, 15:28   #6
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik baseer mij in mijn observaties op andere auxiliary peoples zoals bijvoorbeeld de Esten.
Ests volksbesef is gemaakt rond een afkeer van de Russen. Waardoor dat nu ze onafhankelijk zijn, ze gevangen zitten in een spiraal van russofobie om een nationaal karakter te hebben.
In Letland was het ook op de valreep dat een nationalistische Russofobische partij aan de macht kwam. Misschien voor de volgende keer.

U heeft in Zweden gewoond, weet u misschien iets over het Finse minderwaardigheidscomplex jegens Zweden en de daaruit ontsproten Suedofobie ? Volgens mij zitten er parallellen in met de Vlaamse houding jegens Franstaligen, die de neiging naar boven haalt om zich steeds in het defensieve te dringen in een discussie (wat ook lachwekkende reactie naar boven haalt).

Hoe maak je een volk volwassen ? Dat is ook een vraag voor de toekomst.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2010 om 15:30.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 15:32   #7
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U doelt ongetwijfeld op een bepaald soort Groot-Nederlander. Ja, ik heb dit ook kunnen ontwaren dat sommige Groot-Nederlanders hun voorliefde voor Nederland zo ver doordrijven dat de inwoners van dit land een soort 'goddelijke status' lijken verkregen te hebben. Dát vind ik evenmin een gezonde houding. En dat gaat zelfs tot het verwijten van Nederlandse tegenstanders van die ideologie 'Hollandofobe Belgicaine Vlamingen' te zijn.
Het is weliswaar een tegenpool van de Vlaamse zelfgenoegzaamheid („Van horen zeggen heb ik vernomen dat we het beste onderwijs hebben en de beste ziekenzorg. Vlaanderen is de rijkste van Europa...“)

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2010 om 15:34.
Oud 29 oktober 2010, 15:33   #8
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In Letland was het ook op de valreep dat een nationalistische Russofobische partij aan de macht kwam. Misschien voor de volgende keer.

U heeft in Zweden gewoond, weet u misschien iets over het Finse minderwaardigheidscomplex jegens Zweden en de daaruit ontsproten Suedofobie ? Volgens mij zitten er parallellen in met de Vlaamse houding jegens Franstaligen, die de neiging naar boven haalt om zich steeds in het defensieve te dringen in een discussie (wat ook lachwekkende reactie naar boven haalt).

Zeer goede vragen, mijn beste. Wat Finland betreft, heb ik zo een aantal ervaringen, maar die van mijn vader zijn vollediger (hij kent meer Finnen). Ik zal eerst met hem overleggen voordat ik een antwoord geef om de kwaliteit van mijn antwoord te verzekeren.
Oud 29 oktober 2010, 15:34   #9
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de titel zegt. Is de Vlaming geschikt om zichzelf te regeren
Neen.

Vlamingen zijn niet geschikt om te regeren, bewijze hiervan is dat het gros van deze plaatsen binnen een aantal selecte families gehouden kan worden waar af en toe een nieuwe idioot wordt binnengebracht. Misschien dat er ooit in sommige bloedlijn een persoon geweest was met de juiste capaciteiten maar dat deel van het DNA is allang uitgestorven. Vlamingen zijn eerder geschikt voor lobbywerk, voor achter een sterkere partner aan te lopen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 15:36   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Onderdrukking,laten we de onderhandelingen nu maar eens afwachten hé
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 10:01   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat de titel zegt. Is de Vlaming geschikt om zichzelf te regeren, of kan deze het niet, en heeft hij een tiran nodig langs buitenaf?
Wij zijn altijd onderdrukt geweest door buitenlandse overvallers.

Verder slaat deze draad nergens op.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 12:50   #12
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Je antwoord:

De Finnen hebben, op enkele figuren die uiteraard bestaan na, een vrij afwezig minderwaardigheidscomplex jegens Zweden. Zo zijn er weinig tot geen taalproblemen in het tweetalige zuiden van het land. De taalproblemen daar zijn van een aantal grootte-ordes kleiner dan die in dit land.
Russofobie is prominenter aanwezig, maar ook dat is vrij beperkt tegenover sommige andere naburige landen.

De Finnen zijn een vrij volwassen volk. Ze komen bovendien op voor zichzelf. Hoe ze de USSR een goor pak slaag hebben gegeven tijdens WOII spreekt boekdelen.

Hoe maakt men een volk volwassen?
Is dit mogelijk? Zonder het volk te integreren in een ander volk?
Oud 30 oktober 2010, 12:51   #13
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Neen.

Vlamingen zijn niet geschikt om te regeren, bewijze hiervan is dat het gros van deze plaatsen binnen een aantal selecte families gehouden kan worden waar af en toe een nieuwe idioot wordt binnengebracht. Misschien dat er ooit in sommige bloedlijn een persoon geweest was met de juiste capaciteiten maar dat deel van het DNA is allang uitgestorven. Vlamingen zijn eerder geschikt voor lobbywerk, voor achter een sterkere partner aan te lopen.
Ik deel ergens wel die mening. Dus vraag ik mij af, als Vlaanderen onafhankelijk zou worden (niet dat het kan), waarop ze dan hun staat zullen opbouwen.
De grote groep Flaminganten die we hebben. Nu hebben ze een doel in hun leven. Iets wat hun energie kanaliseert. Maar wat gaan ze doen eens het over is?
Ze zijn het niet gewoon om zonder druk te werken. Ze hebben iets nodig om zich van af te zetten.
Oud 30 oktober 2010, 12:53   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maak het verantwoordelijk voor zichzelf. Zelfbeschikking brengt bewustzijn met zich mee.

Met vallen en opstaan wordt het volwassen.
Oud 30 oktober 2010, 12:54   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik deel ergens wel die mening. Dus vraag ik mij af, als Vlaanderen onafhankelijk zou worden (niet dat het kan), waarop ze dan hun staat zullen opbouwen.
De grote groep Flaminganten die we hebben. Nu hebben ze een doel in hun leven. Iets wat hun energie kanaliseert. Maar wat gaan ze doen eens het over is?
Ze zijn het niet gewoon om zonder druk te werken. Ze hebben iets nodig om zich van af te zetten.
Uw bezorgdheid om de Flaminganten is bijna aandoenlijk.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 oktober 2010 om 12:54.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 13:17   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaamse volk is niet klaar voor zelfbestuur... Ik geloof ook niet dat het dit ooit zal kunnen. Vlamingen zijn meer een volk van uitvoerders, aanleveraars van vrouwen, en frontlijn-soldaten.

Geschiedkundig heeft het dan ook onder de voogdij gestaan van de Fransen, de Spanjaarden, de Duitsers, de Nederlanders, nu de Walen.

Vlamingen die hun eigen beleid opstellen dat is zo absurd als Amerikanen die en masse zouden zweren bij gezonde voeding.
Oud 30 oktober 2010, 16:03   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Finnen zijn een vrij volwassen volk. Ze komen bovendien op voor zichzelf. Hoe ze de USSR een goor pak slaag hebben gegeven tijdens WOII spreekt boekdelen.
Ahzo, het zijn dus slechts geruchten. De mentaliteit van een ander is dus letterlijk ook beter te noemen. Men spreekt soms wel eens over 'Finse huilies', maar dat zijn geen ernstige verwijten dus. Die uitspraak werd teveel door mijn Vlaamse bril beschouwd.

Hoe dan ook, het is inderdaad interessant hoe men een breed uitgedragen trots bezit in de meeste Europese samenlevingen, zonder zichzelf te verlagen tot het 'chaotisch wild om zich heen slaan' (wat vaak ingegeven is door één of andere paniekreactie) en andere boertige onbeschoftheid.

Vlamingen zijn als een slappe veer die je diep in kunt drukken zonder dat die hard terug kan slaan. Dat hoeft niet als 'slecht' ervaren te worden; veel elementen voelen zich nl. ook kiplekker zo en schikken zich met alle plezier in die rol van achtergrondspeler. Een verandering lijkt hier niet snel te komen, tenzij er evoluties plaatsvinden die nog onzichtbaar zijn.

Citaat:
Op een mentaliteitswijziging wachten is inderdaad geen goede raadgever. Zulke verschuivingen komen ook vaak tot stand door een ander leefpatroon dat niet zelden van buitenaf opgelegd is.
Wel is het zo dat er een verdeeldheid bestaat en er weer eens een immobilisme plaatsvindt.

Is deze integratie wel succesvol te noemen ? En stel dat men ons assimileert, zouden de spanningen verdwijnen ? Ik denk het niet. In Brussel walgt men zo van het Waalse stemgedrag dat rekent op Vadertje Staat. Net zoals in Vlaanderen enkele decennia terug met de CVP zijn verkiezingen daarginds een 'accident de parcours'.

Het geeft te kennen dat het niet zozeer om een 'ander volk' gaat, maar om een andere klasse. België is een ouderwetse klassenmaatschappij die tot op heden recht is gebleven en mogelijk tot een soort nationale natuurlijke aard is uitgegroeid. Ik huiver bij de gedachte.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 oktober 2010 om 16:18.
Oud 30 oktober 2010, 16:13   #18
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uiteraard,
want onderdrukking bevestigt de identiteit van de vlaming

Laatst gewijzigd door globalmedia : 30 oktober 2010 om 16:26.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:28   #19
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
uiteraard,
want onderdrukking bevestigt de identiteit van de vlaming
je spreekt duidelijk enkel voor jezelf.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:30   #20
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je spreekt duidelijk enkel voor jezelf.
ik spreek vooral ook over jou,
indien er geen franstalige onderdrukking zou zijn heb je ook geen bestaansreden op dit forum bv

Laatst gewijzigd door globalmedia : 30 oktober 2010 om 16:30.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be