Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2004, 14:44   #1
statler
Vreemdeling

statler's schermafbeelding

Standaard

Wat zou nu eigenlijk de reden zijn dat het Vlaams Blok sinds pakweg 1985 alsmaar meer stemmen haalt, dus steeds meer mensen aanspreekt ?
En dat ondanks alle tegenwerkingen van media - politiek - enz.
Want hoe men het ook bekijkt, alsmaar meer mensen geven het Blok gelijk, tot spijt van wie 't benijd.
Men zou kunnen stellen dat alsmaar meer mensen hun oogkleppen afdoen,
of zijn er andere redenen die ik niet zie, vanop 't balkon
statler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 14:57   #2
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat verschillende oorzaken heeft:

1. VB is nooit aan de macht geweest en heeft dus nooit concrete oplossingen moeten geven, enkel oppositie moeten voeren en daardoor nooit echt kleur moeten bekennen. Kritiek geven is gemakkelijker dan daadwerkelijk oplossingen bieden.

2. De VB propagandamachine draait op volle toeren. Alles wat een andere partij doet is slecht en men belicht steeds de mindere kanten van de maatschappij waardoor frustratie ontstaat en mensen voor een partij stemmen die de oorzaken hiervan op bepaalde groepen en lagen van de bevolking schuiven. Zondebokken dus (en waar kennen we dit van).
Bovendien schilderen ze alle andere media dan hun eigen media ook af als gekleurd en niet objectief (hoewel berichtgeving van een partij me dunkt nauwelijks objectief mag genoemd worden.). De Standaard is links, De vrt is links, Het Laatste Nieuws is links... Bij mijn weten probeert de pers in België nog steeds objectief te zijn. Hiermee doel ik niet op de opiniepagina's. Daarin komen duidelijke standpunten naar voren, maar ook die van VB-militanten.
Met propaganda doel ik ook op de holle slogans van het VB. Een voorbeeld: Weken (maanden zelfs denk ik) hingen er affiches met "Geen legalisatie van drugs". Uiteraard is geen enkele partij in België te vinden voor een legalisatie van drugs: er moet een controleerbaar gedoogbeleid zijn waarbij duidelijk gesteld wordt wat mag en niet mag. Het is waar dat deze wet voor interpratatie vatbaar is, maar de slogan heeft ondertussen wel al 'overtuigd' dat enkel het VB drugs gevaarlijk vindt.

Nog een voorbeeld: Het VB verkondigt dat volgens een enquête van GVA en BVL 80% van de Vlamingen tegen vreemdelingenstemrecht is. Hoewel daags nadien al toegegeven werd dat de enquête op een slechte manier was opgesteld, en bovendien verre van representatief was voor de Vlaamse bevolking. Iets van een 100 telefonische enqêtes. Als je ooit iets van onderzoekstechnieken hebt geleerd zal je het met me eens zijn dat dit niet representatief is.

bron: http://users.skynet.be/stemrecht-voor-migranten/ (website van Dirk Jacobs van de KULeuven)

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: de commerciële peiling (oktober 2003) in opdracht van de RUG-kranten (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) volgens dewelke 80% van de Vlamingen tegen het gemeentelijk stemrecht zou zijn, voldoet niet aan de vereisten van wetenschappelijk verantwoord opinie-onderzoek. De kwaliteit van de vraagstelling in het op 4 november 2003 bekendgemaakte onderzoek in opdracht van Le Soir - volgens dewelke 54% van de Vlamingen en 58% van de Franstaligen het verlenen van het gemeentelijk stemrecht aan niet-EU burgers steunt - is hoger, maar het gaat nog steeds om een telefonische enquête, met alle tekortkomingen vandien.

Maar het VB blijft de eerste enquête gebruiken om naar te verwijzen.
jorisjeroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 15:15   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het ongelooflijke geknoei van de anderen. De scheve machtsverhoudingen in Belgie waardoor Vlaanderen nooit de politiek schijnt te krijgen waarvoor ze gestemd hebben ?

Als men ziet dat Vlaanderen dat voor 70 % rechts stemt nooit een "rechts beleid' kan voeren.
De burger voelt dat een centrum rechtse stem in feite telkens naar links gaat. Dus moet men om een centrum rechts beleid te krijgen (waar de Vlaming al tiental jaar op stemt trouwens) op extremer rechts gaan stemmen. En daar zit maar ene kikker in die poel nl. het Vlaams Blok.
Dus die halen alle stemmen binnen van mensen die verandering willen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 15:23   #4
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Het ongelooflijke geknoei van de anderen. De scheve machtsverhoudingen in Belgie waardoor Vlaanderen nooit de politiek schijnt te krijgen waarvoor ze gestemd hebben ?

Als men ziet dat Vlaanderen dat voor 70 % rechts stemt nooit een "rechts beleid' kan voeren.
De burger voelt dat een centrum rechtse stem in feite telkens naar links gaat. Dus moet men om een centrum rechts beleid te krijgen (waar de Vlaming al tiental jaar op stemt trouwens) op extremer rechts gaan stemmen. En daar zit maar ene kikker in die poel nl. het Vlaams Blok.
Dus die halen alle stemmen binnen van mensen die verandering willen.
70% rechts? pakweg 30 (centrum-)links, 25 centrum, 25 centrumrechts en 20% extreem rechts...
Men zoekt een gulden middenweg: af en toe rechtse beleidsbeslissingen, af en toe linkse.
Oud 21 mei 2004, 15:24   #5
kwelduvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het ongelooflijke geknoei van de anderen.
Jij gaat het beter doen hé
kwelduvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 15:25   #6
Tegendradigaard

Standaard

SPA+GROEN samen 30 % = links

CDV + NVA = centrum rechts
VLD = iets rechtser van het centrum
VL BLOK = nog rechtser

Deze drie laatste +/- 70 %.

een beetje vereenvoudigd maar daar zal het wel op neerkomen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 21 mei 2004, 15:34   #7
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:

VL BLOK = nog rechtser

Volgens mij is de CD&V nog altijd een centrumpartij. Conservatief is niet hetzelfde als rechts.

Dit is trouwens bijzaak... Feit is dat VB een stevige propagandamachine heeft en enkle maar kritiek moet uiten en zelf niets moet realiseren.
Oud 21 mei 2004, 15:43   #8
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Volgens mij komt hun succes gewoon omdat we in een associale maatschappij leven... en de mens is en blijft een kuddedier... de mens is niet gemaakt voor een egoïstische individualistische maatschappij...
Nu denk ik dat zo'n gefrustreerde mensen wel eens terecht komen bij een groep die (zogezegd) appart staat van die maatschappij, een partij, beweging, waar zij zich 1 mee kunnen voelen... Gewoon de grote leider volgen en lui alles ingelepeld krijgen en niet uitgesloten worden... D�*t is de reden waarom mensen voor het Blok stemmen... Hoewel we de prpaganda van die partij ook niet mogen onderschatten he...
Of zijt eens eerlijk, aan welke partij wordt er nu in de media al heel de tijd het meest aandacht gegeven, of dat goede of slechte reclame is doet er voor de mensen niet toe, zolang die partij zich populistisch gedraagt worden ze ertoe aangetrokken...
Oud 21 mei 2004, 15:48   #9
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Citaat:

VL BLOK = nog rechtser

Volgens mij is de CD&V nog altijd een centrumpartij. Conservatief is niet hetzelfde als rechts.

Dit is trouwens bijzaak... Feit is dat VB een stevige propagandamachine heeft en enkle maar kritiek moet uiten en zelf niets moet realiseren.
Joris, zelfs volgens je eigen berekening zitten we met het volgende :

30% links
25% centrum
45% (al dan niet extreem) rechts

Dan stemmen we toch zeker nog altijd zeer overwegend rechts?
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 15:49   #10
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen

Joris, zelfs volgens je eigen berekening zitten we met het volgende :

30% links
25% centrum
45% (al dan niet extreem) rechts

Dan stemmen we toch zeker nog altijd zeer overwegend rechts?
Niet als we stellen dat mensen die voor het VB voor het VB stemmen omwille van de redenen die ik heb gegeven.
Oud 21 mei 2004, 15:50   #11
Tegendradigaard

Standaard

De tijd dat de mens een kuddedier was hebben we al wel enkele eeuwen achter ons gelaten denk ik. En de periodes tot wat kuddementaliteit kon voortbrengen hebben we vorige eeuw gezien in Rusland en Duitsland.

Dat dan iedereen maar met zijn eigen bezig is in plaats van in kudde achter de führer, de dulce of de dictator aan te lopen.

Wat gij Distel als kuddedier.

Oud 21 mei 2004, 15:52   #12
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tijd dat de mens een kuddedier was hebben we al wel enkele eeuwen achter ons gelaten denk ik. En de periodes tot wat kuddementaliteit kon voortbrengen hebben we vorige eeuw gezien in Rusland en Duitsland.

Dat dan iedereen maar met zijn eigen bezig is in plaats van in kudde achter de führer, de dulce of de dictator aan te lopen.

Sorry draad, ik kan opeens nimeer volgen. Is Joris = Distel?
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:00   #13
Tegendradigaard

Standaard

Niet dat ik weet.
Maar als het over dieren gaat dan is er maar 1 expert : distel.
volgens mij toch allez.

Oud 21 mei 2004, 16:00   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het VB wordt steeds maar groter omdat geen enkele andere partij de problemen van de verrijkte multicul maatschappij wensen aan te kaarten.

Als je ziet wat er ondertussen in Nederland (te laat) gebeurt, dankzij Pim Fortuyn, dan zie je dat indien de andere partijen duidelijk laten merken dat ze iets aan de problemen willen verhelpen wel stemmen krijgen.

Het is dus helemaal niet de "schuld" van het VB dat ze hoe langer hoe groter worden, het is gewoon de "schuld" van de andere partijen, die bovendien nog het cordon willen blijven toepassen. Tot wanneer? tot het VB de meerderheid heeft?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:12   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Legt u maar eens op de sofa manneke, en vertelt het eens.

Wel, als je het mij vraagt leven we in een maatschappij die zowel individualisme als kuddegevoelens stimuleert. Iedereen wil de grootste, de este, het meeste, ... voor zich, maar iedereen wilt ook ergens bijhoren. Een vies beestje, de mens.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:13   #16
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Eén reden: het cordon sanitaire...

Al die leuke analyses die uitkomen op "het Blok heeft zich nooit moeten bewijzen" kloppen natuurlijk, maar wie heeft het Blok dan in die luxueuze positie gemaneuvreerd? Daar moet het politieke establishment nu niet over zitten mekkeren he... Met het cordon hebben ze dus zelf gezorgd voor de groei van het Blok...

Het miskennen van een aantal essentiële thema's in de politiek. Het cordon maakt die thema's op slag en stoot onbespreekbaar, terwijl de burger ze wel degelijk heel belangrijk acht (nu reeds bijna 800.000 Vlamingen denken er zo over, hoe komt men erbij om dit te negeren?). Met het Blok-arrest lijkt het establishment één en ander definitief te willen verankeren, want hoe kan men nog de integratieproblematiek aankaarten onder de latente dreiging van een gerechtelijke vervolging? Dit gaat ons nog heel erg zuur opbreken...

Het geleidelijk ideologisch vervlakken van de traditionele partijen... In hun strijd om "het centrum" zijn ze hun eigenheid en kleur volledig kwijt geraakt. Nergens voel je dat zo sterk aan als bij de paarse partijen: VLD is nog nauwelijks en waardige drager van de liberale gedachte te noemen en SP-a heeft geen morzel strijdbaarheid meer; die is er enkel om bekommerd om uit het hoekje te blijven "waar de klappen vallen". Groen! heeft ontdekt dat er voor het soort opgeheven-vingertjeszelotisme geen basis bestaat in onze samenleving. Blijft nog het Blok, dat aan alle zijden (links, rechts) massa's kiezers oppikt die in de eerste plaats op zoek zijn naar duidelijkheid.

Ik kies niet voor het Blok, omdat ik hun strategie niet kan pruimen en een aantal personnages absoluut niet vertrouw. Ook omdat ik me niet kan vinden in een nogal enggeestig denken over bepaalde maatschappelijke problemen. Ik kan wel begrijpen waarom mensen kiezen voor het Blok en moet soms zelf weerwerk bieden om niet toe te geven aan de reflex om ook voor die "duidelijkheid" te kiezen.
Oud 21 mei 2004, 16:17   #17
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

* migranten: 15 jaar na 'zwarte zondag' is er nog niets verbeterd. De oplossing is nu geworden 'verbieden erover te spreken', dat gaat zeker helpen.
* vlaams nationalisme: meer en meer mensen beginnen te beseffen dat belgië niet goed is en zelfs zéér zéér slecht geweest is voor vlaanderen. Voor veel mensen is het VB de enige partij die daar kordaat een einde aan wil stellen.
* 'underdog' sympathie. Alle anderen spannen samen tegen hen, voor veel mensen komt dit steeds meer als onrechtvaardig over.
* wanbeleid en geknoei van de anderen. De natuurlijke vrees voor verandering maakt bij veel mensen plaats voor een gevoel dat het 'onmogelijk slechter kan zijn dan nu'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:23   #18
Patrice
Gouverneur

Standaard

De mensen willen nog steeds voor een "project" kiezen. De enige partijen die nog duidelijk zijn, zijn de kleintjes en het strak gestructureerde Vlaams Blok, en met de kiesdrempel haken de kiezers van die kleine partijen massaal af.
De mensen willen duidelijkheid, zeker nadat de VLD voor alles voor- en tegenstanders heeft, idem CD&V. Ook hier haalt het strak gestructureerde Vlaams Blok zijn slag thuis.
Ook heeft iedereen zich omwille van het cordon sanitaire zo veel mogelijk van de Vlaams Blok-thema's willen distantiëren (of ten minste hun visie). Het Vlaams Blok heeft daardoor een monopolie gekregen en de mensen kenden dus nog maar 1 (u leest het goed) manier om die thema's op de agenda te krijgen: voor het Vlaams Blok stemmen. En nu de andere partijen willen counteren door die thema's over te nemen, krijgen de mensen dan ook de indruk dat het Vlaams Blok altijd het grote gelijk had.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 16:25   #19
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Laat ons ook niet vergeten dat het Blok systematisch haar programma aanpast aan de persoon wiens stem ze willen winnen! Voor de patroons is het Blok de partij die loonlasten wil verlagen, tegen de vakbonden is en fiscale amnestie nog wil uitbreiden, terwijl het zich tegelijkertijd een "arbeidersmentaliteit" aanmeet. Voor de Vlamingen is het Blok een flamingantische partij, terwijl het in Brussel met Franstalige slogans stemmen tracht te winnen. Voor de bange blanke man is het Blok tegen de immigratie, terwijl het toch beweert niet racistisch te zijn. Het blok is voor meer veiligheid, maar steunt wel het individuele wapenbezit.

Kortom, voor elk wat wils, tot ze ooit aan de macht zullen komen: dan zal blijken dat het Blok in wezen een fascistische partij is, die een staat ten dienste van het grootkapitaal wil, repressie door meer blauw op straat, verdeeldheid van de arbeidersklasse door Vlaams-Waals en blank-gekleurd tegenstellingen te voeden, en alles behalve een sociaal beleid te voeren.

De partijleiding van het Blok speelt het slim, de kiezers zijn vaak geen racisten, maar mensen die uit de boot vallen, en zich aangesproken voelen door het demagogisch gezwam van Dewinter en co.

Wat het cordon sanitaire betreft: het vertoont al meerdere barsten, zeker als je de media bekijkt. Voor 2010 zit het Blok in de regering, daarna zullen we pas echt weten wat het betekent om geen vrije meningsuiting meer te hebben (ik als communist vrees in ieder geval het ergste)
Oud 21 mei 2004, 17:13   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat het cordon sanitaire betreft: het vertoont al meerdere barsten, zeker als je de media bekijkt. Voor 2010 zit het Blok in de regering, daarna zullen we pas echt weten wat het betekent om geen vrije meningsuiting meer te hebben (ik als communist vrees in ieder geval het ergste)

tja! de communisten zijn natuurlijk wel het best geplaatst om over vrijheid van meningsuiting te praten!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be