Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2004, 18:54   #1
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

De N-VA is stomverbaasd dat minister Dewael vandaag triomfantelijk uitpakt met de verdeling van de extra middelen van de pestboetes. Dewael bevestigt gewoonweg het slechte akkoord dat al eerder werd overeengekomen in de federale regering en waartegen een golf van protest rees, onder andere bij de VLD. Het Koninklijk Besluit werd al op 2 april goedgekeurd in de ministerraad.

De extra inkomsten worden voor 63 % verdeeld op basis van het aantal km. weg en de categorie van politiezone. Amper 37 % van de inkomsten wordt verdeeld op basis van de daling van het aantal slachtoffers.

De politiezones worden dus maar voor 37 % beloond voor hun extra inspanningen. Wie 100 haalt op het rapport, krijgt maar 37 punten. Gaat de regering straks ook voorstellen om wie overuren doet ook maar voor eenderde uit te betalen?

Op basis van de paarse verdeelsleutel krijgen de Vlaamse gemeenten maar 56,7 % van de meerinkomsten. Een studie van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten berekende nochtans dat 83% van de opbrengsten van de verkeersboetes uit Vlaanderen komen. De gemiddelde Vlaming betaalde in 2003 een kleine 25 euro aan verkeersboetes, de gemiddelde Waal amper 16 euro.
Niet zo verwonderlijk wanneer je weet dat er in Vlaanderen al meer dan 500 flitspalen staan – en er nog elke dag worden bijgeplaatst – terwijl er in Wallonië welgeteld 16 (zestien) staan die dan nog niet allemaal werken.

De Waalse politiezones worden door VLD en SP.A gefeliciteerd voor hun laksheid en krijgen als vriendelijk presentje enkele miljoenen euro toegeschoven.
Wanneer een correcte verdeelsleutel zou worden toegepast, dus enkel en alleen op basis van de hogere boete-inkomsten in elke deelstaat, dan zouden de Vlaamse gemeenten 26 % meer moeten krijgen. De paarse regering besteelt de Vlaamse gemeenten voor 26 %. Voor het jaar 2003 zou dit overeenkomen met een diefstal van 11 miljoen euro.
Met een correcte verdeelsleutel zouden dus ook alle Limburgse gemeenten 26 % inkomsten krijgen. Maar dat is natuurlijk buiten minister Dewael gerekend.

De N-VA wil dat Vlaanderen zelf volledig bevoegd wordt het verkeersbeleid. Zodat we de gemeenten die inspanningen leveren voor verkeersveiligheid ten minste navenant kunnen belonen.

En voor de blubbers: waar staat het racisme hier?
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 20:31   #2
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

En daarmee wordt nogmaals bevestigd dat de superboetes alleen maar een verdoken belasting zijn. Erger zelfs, een verdoken transfer.

Als de regerende partijen echt inspanningen zouden willen doen om het aantal verkeersdoden te verminderen zou ze de straten aangepast hebben aan de toegelaten snelheid. Dat zou pas echt iets uithalen. Maar ja, dat was blijkbaar hun bedoeling niet.
rainman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 20:39   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

[01/04/2004] - Flitsende transfer

Een verkeersboete, het overkomt iedereen wel eens. Los van het feit of u ze al dan niet terecht vond, vraagt u zich misschien ook wel eens af wat er allemaal met de euro's van uw boete gebeurt. Het zal u als Vlaming waarschijnlijk niet eens meer verwonderen dat het merendeel van uw geld naar het Wallonië van Elio's PS verdwijnt.

De gemiddelde Vlaming betaalde in 2003 een kleine 25 euro aan verkeersboetes, de gemiddelde Waal amper 16 euro. En dan? Misschien zijn Vlamingen roekelozer in het verkeer dan de Walen ... Best mogelijk, maar we merken toch graag even op dat flitspalen in Wallonië bijna even zeldzaam zijn als vis in de Zenne. De pakkans is in Wallonië bijzonder veel kleiner dan in Vlaanderen. Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet over.

Waar het wel over gaat, is de verdeling van de opbrengst van het zogenaamde boetefonds. Volgens het eerste verdelingsplan van de paarse regering krijgen de Vlaamse politiezones 3,26 euro per inwoner en de Waalse ... 6,52 euro per inwoner. Inderdaad, het dubbele!

Als deze verhouding wordt vergeleken met de meeropbrengst die het gevolg is van een stijging van het aantal uitgeschreven verkeersboetes, worden de feiten nog frappanter. De meeropbrengst in 2003 kwam voor 83% uit de zakken van de Vlamingen, voor 12% van de Brusselaars en voor amper 5% (!) uit Wallonië!

Welke lumineuze verantwoording Verhofstadt en Stevaert hiervoor hebben, is tot op vandaag niet bekend. Feit is dat ze zich weer eens in de doeken hebben laten doen door Louis Michel en Elio Di Rupo.

Vlaams geld in Vlaamse handen? Daar hebben ze in de regering nog nooit van gehoord.

Flits ... uw geld zit in Wallonië!

www.vlaamsblok.be actualiteit Week van 29/03/2004 tot 04/04/2004

[size=6]dat is wat anders hé ![/size]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 23:29   #4
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

En de blubbers met hun racisme boecht durven niet meer reageren.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 23:40   #5
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Ok, om de Walen te "kloten" stel ik voor dat we allen trager gaan rijden... Geen slecht idee he... Ik ben tevreden: Geen rechste bmw- en mercedes-rijdende hersenloze snelheidsduivels op de baan... En jullie zijn blijkbaar ook tevreden, want er zal 6,52€ minder solidariteit naar Wallonië stromen... Ik ben gerust bereidt voor die snelheidsvermindering zelf 6,25€ uit mijn zakgeld aan mijn kameraadschappelijke buren te geven...
Oud 27 mei 2004, 07:54   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ok, om de Walen te "kloten" stel ik voor dat we allen trager gaan rijden... Geen slecht idee he... Ik ben tevreden: Geen rechste bmw- en mercedes-rijdende hersenloze snelheidsduivels op de baan... En jullie zijn blijkbaar ook tevreden, want er zal 6,52€ minder solidariteit naar Wallonië stromen... Ik ben gerust bereidt voor die snelheidsvermindering zelf 6,25€ uit mijn zakgeld aan mijn kameraadschappelijke buren te geven...
Inderdaad een goed idee.
Alleen nog rechtse bmw- en mercedes - rijdende hersenloze Waalse snelheidsduivels op de baan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 10:48   #7
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ok, om de Walen te "kloten" stel ik voor dat we allen trager gaan rijden... Geen slecht idee he... Ik ben tevreden: Geen rechste bmw- en mercedes-rijdende hersenloze snelheidsduivels op de baan... En jullie zijn blijkbaar ook tevreden, want er zal 6,52€ minder solidariteit naar Wallonië stromen... Ik ben gerust bereidt voor die snelheidsvermindering zelf 6,25€ uit mijn zakgeld aan mijn kameraadschappelijke buren te geven... :D
Inderdaad een goed idee.
Alleen nog rechtse bmw- en mercedes - rijdende hersenloze Waalse snelheidsduivels op de baan. :D

En Duitse, en Nederlandse, en Franse, en Luxemburgse, en .....
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 12:12   #8
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke
En voor de blubbers: waar staat het racisme hier?

De gemiddelde Waal "amper"... denigrerend.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be