Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2010, 15:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard VVO : liever een positief voorstel voor het goederenvervoer

Voorrechten in stand houden?De socialistische vakbond legde maandag 18 oktober 2010 - voor één keer niet op een vrijdag - het spoor plat om te protesteren tegen de plannen tot herstructurering, lees: banenschrapping, in de goederenafdeling. De NMBS, nog meer dan de andere Europese spoorwegmaatschappijen, slaagt er niet in om haar marktaandeel in het globale goederenvervoer te behouden, laat staan te vergroten. Ze werd vooral getroffen door de vermindering van het gebruik, en dus ook het transport, van steenkool en ijzererts. Deze vermindering trof vooral Wallonië na de sluiting van de mijnen en liet zich eveneens voelen door het wegvallen van de invoer van ijzererts uit Frankrijk. Te noteren valt dat het ACV zich niet aansloot bij deze staking, maar ze ook niet veroordeelde.

Maar wat wouden FGTB en ABVV met die staking bereiken? Zoals trouwens ook heftig wordt gedaan over de sluiting van loketten in stations waar de bediende elke dag slechts één of twee biljetten aflevert? Kortom, de reizigers worden gegijzeld om corporatistische belangen te vrijwaren. Bovendien zijn de spoormannen echt niet slecht betaald, niettegenstaande zij de gemeenschap, in casu het federale niveau, veel geld kosten. De belastingbetaler moet daarvoor heel wat meer dan 1 miljard euro ophoesten. Wat de vakbonden vragen is niet meer dan een verhoging van de bijdrage van de subsidies, die de staat nu al geeft aan een onrendabel spoor.

Oorzaken aanpakken.

Wat ons vooral stoort is het feit dat de vakbonden geen enkel positief voorstel doen om het marktaandeel van het spoor in het goederenverkeer te verhogen. Durven zij misschien niet zoeken naar de oorzaken van het negatief rendement?

Het goederenverkeer via het spoor is vooral onrendabel omdat het goederenvervoer langs de weg te goedkoop is. Dit vervoer draagt in verre na niet de lasten die het de gemeenschap veroorzaakt. Het betaalt om te beginnen al niet de kosten van de wegenaanleg - denk maar aan de Lange Wapper - en van het wegenonderhoud, laat staan dat het al aan de kosten van aantasting van de gezondheid van de planeet, maar vooral aan deze van de mensen, zou tegemoet komen.

Deze ondermaatse prijsstelling spruit voort uit de te lage accijns, die wordt geheven op de dieselbrandstof. Deze ligt immers veel lager dan deze geheven op benzine. Nog een van die onzinnige maatregelen, waarvoor ditmaal de onvolprezen christen-democratische-socialistische regering Dehaene verantwoordelijk was.

Er moet daarbij worden vastgesteld dat de heffingen ter dekking van de kosten voor het onderhoud van de wegen in de federale schatkist terecht komen, terwijl de kosten voor wegenonderhoud ten laste vallen van de Gewesten! We moeten ook vaststellen dat zelfs in het voorstel “De Wever” de overdracht ervan niet wordt voorzien . Het gaat eigenlijk om een retributiebelasting en die moet dus door de Gewesten worden geheven, zoals dat ook gebeurt in een federaal land als de VSA bijvoorbeeld.

Aankaarten bij de EU.

België kan vanzelfsprekend niet eenzijdig de heffing op diesel verhogen boven de prijs die de buurlanden aanrekenen. Het is dus aangewezen dat de federale regering deze aangelegenheid aankaart bij onze buren. Hun spoorwegmaatschappijen lijden toch onder hetzelfde euvel.

Maar gezien het belang ervan voor de gezondheid en voor het leefmilieu is het wenselijk dat ze ook wordt aangekaart bij de EU. En aangezien België op dit ogenblik het voorzitterschap van de EU waarneemt, is het logisch dat wij onze federale regering vragen aldaar deze taak in eerste instantie op zich te nemen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be