Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2010, 12:17   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard Noord-Frankrijk opent de deuren naar Vlaanderen

Vlaamse kunst in Musée de Flandre

In het Noord-Franse Cassel is eennieuw museum geopend met Vlaamse kunst. Het Musée de Flandre wil de Vlaamse roots van Noord-Frankrijk in de verf zetten.

Het voormalige Musée de Cassel in de Noord-Franse stad is volledig gerenoveerd en heet voortaan het Musée de Flandre.

"Tot 1677 was Cassel een stad als Gent, Brugge of Antwerpen onder Vlaams bestuur. We spraken hier ook Vlaams. We willen de gemeenschappelijke cultuur in ere herstellen", verklaart Sandrine Vézilier, de directrice van het Musée de Flandre.

Er hangen niet alleen werken van oude Vlaamse meesters, maar ook werk van hedendaagse kunstenaars als Thierry De Cordier, Jan Fabre en Panamarenko.

Ook deze link (terzake) waarin Lieven Van den Houten het museum en omgeving bezoekt: http://www.deredactie.be/permalink/1.903956

Zeer interessant allemaal, als de Vlaamse regering met een begrotingsoverschot zit kunnen ze in Frans-Vlaanderen gaan investeren. Als we daar seperatistische gevoelgens kunnen aanwakkeren (van Frankrijk hebben ze toch niets te verwachten) dan is het originele Vlaanderen weer een stuk completer (jaja, Brabant en Limburg hoorden daar theoretisch niet bij), maar dat vind ik heden ten dage geen argument meer. Vlaming is een veel algemener begrip geworden.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 14 november 2010 om 12:18.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 12:57   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Jullie kunnen beter eerst in Brussel investeren. Daar is meer te winnen/verliezen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 13:20   #3
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me niet dat er veel separatisme leeft daar.
Maar das een goed begin met nog een lange weg te gaan.
Oud 14 november 2010, 14:28   #4
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jullie kunnen beter eerst in Brussel investeren. Daar is meer te winnen/verliezen.
2

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:21   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Brussel zoekt het zelf maar uit. Vlamingen hebben geen affiniteit meer met die stad, en de "Vlamingen"(?) die er wonen (genre Vander Taelen, Van Istendael, Van Hengel,...) doen niet liever dan neerkijken op Vlaanderen vanuit hun pseudo-intellectueel "wereldburger"-gevoel, alsof Vlaanderen zelf geen steden heeft. En dan heb ik het nog niet over de Franstaligen die al helem�*�*l niks van Vlaanderen moeten hebben.

Nee echt, ik heb niks met Brussel en zal het nooit hebben. Die verloederde stad zoekt het zelf maar uit. Ik hoop dat de Vlaamse instellingen er snel wegtrekken. Brussel is ronduit slecht voor ons imago. Ik sprak vorige maand nog met Engelsen die werkelijk gedegouteerd waren door alle vuiligheid, achterstand en verval in Brussel. Is dat ons "venster op de wereld", ons "visitekaartje"? Nee bedankt, Vlaanderen verdient beter.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 14 november 2010 om 15:25.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:29   #6
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ewelmerci! Zelfs de inleidingspost gaat offtopic.

Enkele bemerkingen: dit thema is absolut niet politiek beladen, het gaat er om de kunst.
Het is een mooi initiatief dat ik toejuich!
Cassel zal wel niet de proportie's gehad hebben als Antwerpen en Brussel, maar was in het verleden toch wel van enig belang.
Oud 14 november 2010, 15:33   #7
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Brussel zoekt het zelf maar uit. Vlamingen hebben geen affiniteit meer met die stad, en de "Vlamingen"(?) die er wonen (genre Vander Taelen, Van Istendael, Van Hengel,...) doen niet liever dan neerkijken op Vlaanderen vanuit hun pseudo-intellectueel "wereldburger"-gevoel, alsof Vlaanderen zelf geen steden heeft. En dan heb ik het nog niet over de Franstaligen die al helem�*�*l niks van Vlaanderen moeten hebben.

Nee echt, ik heb niks met Brussel en zal het nooit hebben. Die verloederde stad zoekt het zelf maar uit. Ik hoop dat de Vlaamse instellingen er snel wegtrekken. Brussel is ronduit slecht voor ons imago. Ik sprak vorige maand nog met Engelsen die werkelijk gedegouteerd waren door alle vuiligheid, achterstand en verval in Brussel. Is dat ons "venster op de wereld", ons "visitekaartje"? Nee bedankt, Vlaanderen verdient beter.
Buk dieper, vlaam
Oud 14 november 2010, 15:43   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Buk dieper, vlaam
Om de stront van Brussel op te kuisen, en daarna nog eens in het gezicht gespuwd te worden? Nee, bedankt.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 16:20   #9
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Om de stront van Brussel op te kuisen, en daarna nog eens in het gezicht gespuwd te worden? Nee, bedankt.
Je laat je doen. Niemand vraagt je de stront op te kuisen. Daar huur je maar een Beulemans voor in.

Brussel is van jou! Gedraag je zo en laat die Franco's maar je hoed oprapen.

Wie is de koning? Wie is de koning? JIJ bent de koning.
Oud 14 november 2010, 18:57   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je laat je doen. Niemand vraagt je de stront op te kuisen. Daar huur je maar een Beulemans voor in.

Brussel is van jou! Gedraag je zo en laat die Franco's maar je hoed oprapen.

Wie is de koning? Wie is de koning? JIJ bent de koning.
Dat is waar, beste Hollander. Maar opdat een meer assertieve Vlaamse houding in Brussel zou lukken kunnen we best wat meer steun gebruiken van de kant van de zogezegde Brusselse Vlamingen. Jammer genoeg gedragen die zichzelf steeds minder als Brusselse Vlaming, zelfs niet als Vlaamse Brusselaar maar als "Bruxellois-Brusselaar". En dat zijn dan figuren zoals Van Istendael die hun naam laten toevoegen aan de petitie-lijst "Solidariteit maakt cultuur groot". Een zéér Belgicistisch initiatief dat helemaal meespeelt in de strategie van het Brussels Francofoon establishment en in de eerste plaats gericht is tegen N-VA.

Een meer assertieve Vlaamse houding in "Bruxelles" zal dus vooral door een ander type Vlaming moeten gepromoot worden.
Oud 14 november 2010, 19:23   #11
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is waar, beste Hollander. Maar opdat een meer assertieve Vlaamse houding in Brussel zou lukken kunnen we best wat meer steun gebruiken van de kant van de zogezegde Brusselse Vlamingen. Jammer genoeg gedragen die zichzelf steeds minder als Brusselse Vlaming, zelfs niet als Vlaamse Brusselaar maar als "Bruxellois-Brusselaar". En dat zijn dan figuren zoals Van Istendael die hun naam laten toevoegen aan de petitie-lijst "Solidariteit maakt cultuur groot". Een zéér Belgicistisch initiatief dat helemaal meespeelt in de strategie van het Brussels Francofoon establishment en in de eerste plaats gericht is tegen N-VA.

Een meer assertieve Vlaamse houding in "Bruxelles" zal dus vooral door een ander type Vlaming moeten gepromoot worden.
Ik zou het effect wel eens willen zien in geval de Herenigings-regering en het Herenigings parlement neergestreken zijn met hun staven, ministeries en de hele rimram.
Oud 14 november 2010, 20:32   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
...

Graag gedaan, hoor

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 10:59   #13
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht

Zeer interessant allemaal, als de Vlaamse regering met een begrotingsoverschot zit kunnen ze in Frans-Vlaanderen gaan investeren. Als we daar seperatistische gevoelgens kunnen aanwakkeren (van Frankrijk hebben ze toch niets te verwachten) dan is het originele Vlaanderen weer een stuk completer (jaja, Brabant en Limburg hoorden daar theoretisch niet bij), maar dat vind ik heden ten dage geen argument meer. Vlaming is een veel algemener begrip geworden.
Je vergist je.

De Vlaming uit Noord-Frankrijk is een complexloze Vlaming, die zijn identiteit en cultuur kan beleven zonder scrupules. Als ze al Nederlands spreken doen ze dat graag en hun leeuwenvlag laten ze wapperen zonder schaamte of valse excuses.

Jij hebt die mensen niets te bieden. Als ze al een pijnpunt hebben is het de economische toestand in Nord-Pas-de-Calais.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 11:35   #14
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Brussel is de stad waar veel Vlamingen noodgedwongen hun boterham verdienen. Verder heeft de stad niks te bieden, wat culturele evenementen daargelaten waarvoor de Vlaamse Brusselaars en de volledige Vlaamse Gemeenschap zwaar mogen betalen.

Op politiek én sociaal vlak hebben de Vlamingen niks te vertellen. Ze worden er als het vuil van de straat behandeld en zijn er nog fier op. Ik beschuldig hen dan ook van verregaande naïeviteit.

In Rijsel, de hoofdstad van Frans-Vlaanderen, ben ik thuis. Ik moet er wel Frans praten, maar word er behandeld als een mens, als een gelijke. Vlamingen onder elkaar, dat zijn leuke dingen voor de mensen zoals P. Van Vliet zegt.

Laatst gewijzigd door robert t : 15 november 2010 om 11:37.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 11:50   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Vlamingen onder elkaar, dat zijn leuke dingen voor de mensen zoals P. Van Vliet zegt.
Ik ben dus niet welkom in dat Rijssels clubje. Goed, ga jij gerust naar Frans Vlaanderen, ik blijf Brussel vasthouden. Brabanders onder elkaar.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 11:52   #16
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Brussel is de stad waar veel Vlamingen noodgedwongen hun boterham verdienen. Verder heeft de stad niks te bieden, wat culturele evenementen daargelaten waarvoor de Vlaamse Brusselaars en de volledige Vlaamse Gemeenschap zwaar mogen betalen.

Op politiek én sociaal vlak hebben de Vlamingen niks te vertellen. Ze worden er als het vuil van de straat behandeld en zijn er nog fier op. Ik beschuldig hen dan ook van verregaande naïeviteit.

In Rijsel, de hoofdstad van Frans-Vlaanderen, ben ik thuis. Ik moet er wel Frans praten, maar word er behandeld als een mens, als een gelijke. Vlamingen onder elkaar, dat zijn leuke dingen voor de mensen zoals P. Van Vliet zegt.
Lille is de hoofdstad van de regio Nord-Pas-de-Calais en van het Département du Nord.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 12:00   #17
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben dus niet welkom in dat Rijssels clubje. Goed, ga jij gerust naar Frans Vlaanderen, ik blijf Brussel vasthouden. Brabanders onder elkaar.
Je zal het vermoedelijk zeer spijtig vinden, maar ook Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg behoren tot Vlaanderen. Hetgeen jij verkondigt is de taal die B-Warrior ook gebruikt.

Jij bent dus, tegen wil en dank, welkom in het Rijsels clubje. Kom dat tegen!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 12:03   #18
Hollander

Standaard

Citaat:
Je zal het vermoedelijk zeer spijtig vinden, maar ook Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg behoren tot Vlaanderen. Hetgeen jij verkondigt is de taal die B-Warrior ook gebruikt.

Brabanders en Vlamingen zijn ook zeer welkom in Holland.
Oud 15 november 2010, 12:18   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ah, fijn, want ik hou wel van Frans Vlaanderen. Maar even goed van Brussel, onze Brabantse zusterstad die Antwerpen nooit loslaat.

We zijn tenslotte allemaal Nederlanders.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 12:24   #20
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iemand uit Veurne die de "Schreve" oversteekt voelt zich daar meer thuis dan in Antwerpen of Limburg.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be