Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2010, 08:50   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Kartel op lokaal vlak: nva en tsjeven

Wat broeit er 'onderaan' in de politiek ?

Hoe gaan de Francofonen hiermee omgaan, hier en nu, als tenminste hun € zou vallen ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...H&subsection=3

titel: N-VA en CD&V in eerste kartel voor 2012

beetje tekst:

Citaat:
BRUSSEL - In Ieper is het eerste akkoord gesmeed tussen de N-VA en CD&V voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Dat is meteen ook een nationaal signaal.
Van onze redactrice

Een kartelakkoord tot 2018, dat is wat de lokale CD&V en N-VA-afdelingen in Ieper gisteren hebben getekend. Op zich een lokale gebeurtenis, ware het niet dat de man achter het lokale kartel aftredend premier Yves Leterme is. Bovendien zijn alle 129 kartels die er op dit moment in Vlaanderen nog bestaan tussen CD&V en N-VA, op dit moment aan het uitkijken zijn hoe ze naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 zullen trekken.

In 2006 trokken CD&V en de N-VA voor zo'n 130 van de 308 gemeenten in Vlaanderen op een kartellijst naar de kiezer. Bijna altijd was de N-VA daar het kleine broertje. Momenteel heeft de N-VA op de 129 kartels maar in 68 gemeenten 1 of meer gemeenteraadsleden.

Intussen zijn de krachtsverhoudingen op nationaal niveau helemaal verschoven. De N-VA haalde op 13 juni 28 procent van de stemmen, CD&V viel terug op 17,6 procent. Maar CD&V heeft wel nog altijd veruit de sterkste lokale inbedding.

Toen in de herfst van 2008 het nationale kartel tussen CD&V en de N-VA brak, bleven de samenwerkingsverbanden op lokaal niveau bijna overal bestaan.

Yves Leterme is de eerste om opnieuw zo'n akkoord te sluiten, voor zijn thuisstad Ieper, en wel tot 2018. 'Het kartel functioneerde goed en het is belangrijk voor onze stad dat we die samenwerking structureel houden', zegt hij. CD&V heeft nu 17 raadsleden en de N-VA 2 op een totaal van 31. 'We willen die succesformule voortzetten.'

CD&V-woordvoerder Luk Vanmaercke benadrukt dat de lokale afdelingen autonoom beslissen over kartels. N-VA-voorzitter Bart De Wever houdt voorlopig nog wat de handrem op. Hij adviseert de afdelingen te wachten met het sluiten van akkoorden tot 2011, tot ook duidelijker wordt hoe de federale regeringsvorming afloopt.

Grote vraag is wat er gebeurt in grote steden als Antwerpen in Gent. In Antwerpen trokken CD&V en de N-VA als kartel naar de kiezer in 2006. CD&V mocht toen nog de lijst trekken met Philip Heylen. Intussen blijkt uit de parlementsverkiezingen dat de N-VA in kanton Antwerpen de grootste partij is en CD&V nog minder dan tien procent haalt. 'We willen eerst weten hoe het nu federaal voortgaat', zegt CD&V'er Marc Van Peel. Leterme was in 2004 de vader van het kartel met de N-VA, samen met N-VA'er Geert Bourgeois. Zowel CD&V als de N-VA benadrukt dat het vormen van lokale kartels niet impliceert dat er ook op nationaal niveau weer een kartel zou komen. 'Niet aan de orde', luidt het op beide hoofdkwartieren. Maar als de kartels op lokaal niveau voor 2012 een nieuwe dynamiek op gang zouden brengen, valt niets uit te sluiten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 08:55   #2
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Hoe gaan de Francofonen hiermee omgaan, hier en nu, als tenminste hun € zou vallen ?

beetje tekst:
Wat heeft dit in godsnaam met de franstaligen te maken?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 17:06   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wat heeft dit in godsnaam met de franstaligen te maken?
Ik zal je dat eens uitleggen zie.
Eigenlijk zit het heeeel simpel in mekaar.

Ergens daar in Brussel zitten Vlamingen èn Franstaligen te proberen één regering te maken.
Een pijnpunt daarbij is dat de Franstaligen de grootste Vlaamse partij bestempelen als extremistisch, nazistisch, lieven den boot in willen steken om in 't midden van de zee ... enz.

Komt daar nu nog eens bij dat de tweede grootste partij van Vlaanderen (die tegelijk de derde grootste van B. is), de tjseven dus, opnieuw gaan samenhokken bij die bruinzakken (term die mij hier een week geleden aangesmeerd werd).

Ik, schoofzakie, vraag me dan af: gaan de frankofonen nu de tsjeven ook als bruinzakken bestempelen, of gaan ze hun mening over de nva'ers herzien ?

Hebd'ed begrepen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 oktober 2010, 17:30   #4
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

In 130 gemeenten bestaat het 'Vlaams kartel' nog... Voor wanneer echte Vlaamse samenwerking ipv Vlaamse neutralisatie?
Oud 27 oktober 2010, 18:09   #5
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
In 130 gemeenten bestaat het 'Vlaams kartel' nog... Voor wanneer echte Vlaamse samenwerking ipv Vlaamse neutralisatie?
LOL
de NVA moet al echt compleet gek zijn om met het zootje dat het VB is te gaan samenwerken, het heeft alleen maar nadelen (maar mij niet gelaten, het zou kans op links meerderheden alleen maar groter maken)

Citaat:
nazistisch
Bron?
Verder vind ik dit soort onnozel calimerogedrag wansmakelijk

ot: dit soort rechts-conservatieve kartels zijn natuurlijk een ramp voor Vlaanderen en al haar inwoners (als ze aan de macht zouden komen that is).

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 18:42   #6
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...meerbeek.dhtml

Op dezelfde dag dat Bourgeois zegt dat ze moeten afwachten tot na de zomer van '11, maakt de N-VA van Boortmoortbeek bekend in kartel te gaan met sp.a... Is N-VA dan toch een linkse partij?
Oud 27 oktober 2010, 19:32   #7
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

lokale N-VA partijen mogen autonoom beslissen met wie ze in zee gaan, O-VLD, SP.A, N-VA,... whatever

Je kan gemeentelijke politiek niet direct doortrekken naar nationale politiek he... vaak zijn de 'links-rechts' tegenstellingen op gemeentelijk vlak nogal redelijk euhm... miniem (alleszins toch in de gemeenten/steden rondom mij)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 27 oktober 2010 om 19:32.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 22:27   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
LOL
...

Bron?
Verder vind ik dit soort onnozel calimerogedrag wansmakelijk

ot: dit soort rechts-conservatieve kartels zijn natuurlijk een ramp voor Vlaanderen en al haar inwoners (als ze aan de macht zouden komen that is).
Een bron waarbij Franstaligen ons Vlamingen allemaal (en nva in het bijzonder) nazisten noemen ??

Kijk naar de lezersbrieven van de Franstalige kranten.
Kijk ook naar sommige "oproepen": nva'ers op boten steken, en varen naar het midden van de Atlantische Oceaan (niet eens de Noordzee begot !!)

Oud 28 oktober 2010, 08:46   #9
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal je dat eens uitleggen zie.
Eigenlijk zit het heeeel simpel in mekaar.

Ergens daar in Brussel zitten Vlamingen èn Franstaligen te proberen één regering te maken.
Een pijnpunt daarbij is dat de Franstaligen de grootste Vlaamse partij bestempelen als extremistisch, nazistisch, lieven den boot in willen steken om in 't midden van de zee ... enz.

Komt daar nu nog eens bij dat de tweede grootste partij van Vlaanderen (die tegelijk de derde grootste van B. is), de tjseven dus, opnieuw gaan samenhokken bij die bruinzakken (term die mij hier een week geleden aangesmeerd werd).

Ik, schoofzakie, vraag me dan af: gaan de frankofonen nu de tsjeven ook als bruinzakken bestempelen, of gaan ze hun mening over de nva'ers herzien ?

Hebd'ed begrepen ?
Ik denk dat je het een beetje te ver aan het zoeken bent. Me dunkt overigens dat ze bij de N-VA-top niet echt kunnen lachen met dat kartel.
Oud 28 oktober 2010, 08:46   #10
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...meerbeek.dhtml

Op dezelfde dag dat Bourgeois zegt dat ze moeten afwachten tot na de zomer van '11, maakt de N-VA van Boortmoortbeek bekend in kartel te gaan met sp.a... Is N-VA dan toch een linkse partij?
lokaal is niet nationaal.
Oud 28 oktober 2010, 08:51   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

beetje tekst:
onderaan ????

Leterme onderaan ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 16:07   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik denk dat je het een beetje te ver aan het zoeken bent. Me dunkt overigens dat ze bij de N-VA-top niet echt kunnen lachen met dat kartel.
Ik zoek niks.
Het nieuws vanuit Ieper heeft mij gezocht.

Het dunkt je dat de nva-top er niet mee kan lachen.
Waarop baseer je je ?
Ik zou het Weverke juist aanraden om het handig uit te buiten, dus niet openlijk aanmoedigen, maar zo laten verstaan aan de overkant dat ze nu al twee boten moeten voorzien: een grote voor de nva en een iets kleinere voor de tsjeven.

Oud 28 oktober 2010, 16:09   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
onderaan ????

Leterme onderaan ???
De "stad" Ieper beschouw ik redelijk onderaan de Vlaamse politiek.
En Leterme nog eens ver daaronder dan. Minstens 1.80 m diep.

Oud 28 oktober 2010, 17:43   #14
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "stad" Ieper beschouw ik redelijk onderaan de Vlaamse politiek.
En Leterme nog eens ver daaronder dan. Minstens 1.80 m diep.
Is de stad Ieper een beetje te min voor meneer

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 18:23   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Is de stad Ieper een beetje te min voor meneer
Schoon en proper stadje. Mooie markt. Mooie tentoonstelling over de grote oorlog. Dagelijkse lastpost is juist door zijn dagelijksheid, en door zijn vele bezoekers, indrukwekkend.

Maar op politiek vlak: een groot dorp zoals er dertien zijn in een dozijn.

Oud 31 oktober 2010, 10:42   #16
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

beetje tekst:
De NVA-regenboogtrui

In 2012 zal de N-VA in de kiescampagne regenboogtruitjes dragen:

Ieper lijst met CVP

Boortmeerbeek met Spa

Putte (bij Mechelen) met VLD

Blijkbaar is er een verkoop per opbod aan de meestbiedende. Ben benieuwd of er één afdeling de euvele moed heeft om te kiezen voor een Vlaams-nationale lijst samen met het VB.

NAW bekend

van angeltjes.
Oud 1 november 2010, 19:23   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Er is verschillende malen opgeroepen om te wachten met het afsluiten van kartels.
Oud 1 november 2010, 22:16   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ach neem het communautaire weg en N-VA is uiteindelijk gewoon een tweede tsjevenpartij.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 23:08   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ach neem het communautaire weg en N-VA is uiteindelijk gewoon een tweede tsjevenpartij.
Dat is echt onmogelijk. De tsjevenpartij is waarlijk onmogelijk te kopiëren.
(wat niet belet dat een aantal van hun mensen, die nog ergens 'redbaar' zijn, onmisbaar geacht moeten worden tijdens deze legislatuur, gelet op het feit dat wij helaas niet meer zeteltjes hebben dan de vele die we nu al hebben)

Oud 2 november 2010, 07:31   #20
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
hahaha

Goed geprobeerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be