Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 24 november 2010, 17:13   #1
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard bankrun 2010

Bepaalde groepen roepen spaarders van bepaalde banken op om op 7 december hun geld af te halen zodat banken in de problemen komen. Kan dit echt gevaarlijk worden? Wat kunnen de gevolgen zijn?
Inno is offline  
Oud 24 november 2010, 17:43   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Als de banken hun reserves uitputten zullen ze moeten gaan lenen om deze terug aan te zuiveren. Kredietexpansie dus, wat een neerwaartse druk zal zetten op de waarde van het afgehaalde geld.
Oud 24 november 2010, 17:47   #3
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk blokkeren de banken grote afhalingen, lijkt me ook logisch, voor grote bedragen moet je sowieso al een afspraak op voorhand maken. Het betreft toch waarschijnlijk maar linkse groeperingen en die hebben misschien een gezamelijke rekening van 20euro.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 24 november 2010 om 17:47.
CyberpunX is offline  
Oud 24 november 2010, 18:25   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Waarschijnlijk blokkeren de banken grote afhalingen, lijkt me ook logisch, voor grote bedragen moet je sowieso al een afspraak op voorhand maken. Het betreft toch waarschijnlijk maar linkse groeperingen en die hebben misschien een gezamelijke rekening van 20euro.
Je kan wel grote bedragen van een geviseerde bank naar bvb triodos over schrijven. Als dat op grote schaal gebeurt breng je waarschijnlijk ook wel triodos in problemen

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 24 november 2010 om 18:25.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 24 november 2010, 22:01   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Je kan wel grote bedragen van een geviseerde bank naar bvb triodos over schrijven. Als dat op grote schaal gebeurt breng je waarschijnlijk ook wel triodos in problemen
Als je serieus de banken in problemen wilt brengen is het onverstandig om daar mee te wachten. Want als je te laat bent op 7 december zijn de loketten net gesloten als je geld wilt opnemen. Bij een crash verpeel je ook je spaarpot voor je pensioen.
Piero is offline  
Oud 25 november 2010, 00:10   #6
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Ben er een niet helemaal voorstander van maar vind het wel goed voor een dag, Afhalen op 7 en terug op 8 (indien mogelijk) zodat we de banken een signaal geven dat de consument (klant) nog altijd de macht heeft om een bank in serieuze problemen te helpen als ze niet doen wat wij willen en dat is voorzichtig omspringen met ONS geld.
Glenneke is offline  
Oud 25 november 2010, 00:26   #7
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Wat zou het gevolg zijn moesten bij enkele banken in west europa die door staatssteun recht staan zo'n bankrun daadwerkelijk uitvoeren? Zou die golf bij ons aankomen?
Inno is offline  
Oud 25 november 2010, 00:44   #8
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ben er een niet helemaal voorstander van maar vind het wel goed voor een dag, Afhalen op 7 en terug op 8 (indien mogelijk)
dan zijt ge uw getrouwheidspremie kwijt
Oud 25 november 2010, 06:43   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Wat zou het gevolg zijn moesten bij enkele banken in west europa die door staatssteun recht staan zo'n bankrun daadwerkelijk uitvoeren? Zou die golf bij ons aankomen?
Ik geloof dat het Bebob was die dat stelde: een bankrun door "paniek" kan niet in de toekomst gepland worden: al zij die ongerust zijn halen dan hun geld DIRECT af als het aan hun oren komt.
We hebben, maw, die "bankrun" dus al gehad toen het nieuws verspreid geraakte.

Het gaat zo: als je denkt dat er een echte bankrun gaat zijn de 7de december, en of je dat nu een plezant initiatief vindt of niet, je wil waarschijnlijk toch je centen houden (ttz, ik denk niet dat het de bedoeling is van die naievelingen die hier oproepen, dat ge de 7de naar uw bank gaat, en daar aan 't loket, na 2 uur aanschuiven, uiteindelijk moet horen dat de bank bankroet is en dat ge uw centen kwijt zijt, niewaar ? Hoewel dat wel is wat ze willen veroorzaken, denken ze dat dat "daarachter" gaat gebeuren, voor de "anderen", de "rijke smeerlappen", maar in de mate dat de bankrun zou lukken zoals ze willen, is niettemin DAT wat er gaat gebeuren: de 7de zijt ge uw geld kwijt).
Als goeie bankrunner, die echter de dag nadien nog een brood wil kopen, denkt ge dus: wel, ik ga mijn centen de ZESDE afhalen, he. Zo ben ik een beetje voor de anderen, en 't effect is toch 't zelfde voor de banken die ik kapot wil, en ik houd mijn geld.
Als gepanikeerde mens gaat ge ook denken: die zotten gaan mijn bank naar de kloten helpen de 7de, dus beter de 6de alles eraf halen. Als 't niks gegeven heeft, zet ik het veilig de 8ste terug.
Mmm, maar als ge 3 keer nadenkt (hier zit misschien mijn redeneringsfout ), dan gaat ge beseffen dat de meeste van uw mede bankrunners (of dat nu gemotiveerde bankrunners zijn, of gepanikeerden) dezelfde redenering gaan maken. Dus hebt ge het al aan uw kl*ten de 6de. Beter dus de 5de. Maar dat gaan de anderen OOK al bedacht hebben, dus beter de 4de...

Miljaar, direkt naar de bank en alles eraf NU !
Oud 25 november 2010, 07:15   #10
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Een zelfmoordterrorist blaast zich normalerwijze niet op voor hij zich bij zijn doel bevindt. Het is een psychische ziekte zoals godsdienstwaanzin de economische logica steeds en overal door te trekken.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 25 november 2010, 07:17   #11
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Tja, degenen die dus pretenderen dat de liquiditeit van een bank afhangt van depositanten stellen zichzelf tentoon als domme luitjes. Dit is echt schaterlachen. Misschien even een kleine inspanning doen en de balans van een bank lezen. Maar ik maak me geen illusie: degenen die dit gepropageerd hebben zouden niet eens weten wat boven en onder is als je hen die balans laat zien.
Conscience is offline  
Oud 25 november 2010, 08:53   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een zelfmoordterrorist blaast zich normalerwijze niet op voor hij zich bij zijn doel bevindt. Het is een psychische ziekte zoals godsdienstwaanzin de economische logica steeds en overal door te trekken.
Het zijn natuurlijk niet de initiatiefnemers die ZELF genoeg vermogen op banken hebben om zelfs maar een knikje in de aandelenkoers van die banken te veroorzaken he. De ganse bedoeling van die zaak is om paniek te veroorzaken, zodat men "ongewilde medestanders" krijgt onder het grote publiek en vooral onder de grote bezitters die zelf natuurlijk niet willen meedoen omdat zij de banken NIET kapot willen maar die wel hun centen veilig willen stellen, die uit paniek zelf het essentiele van de bankrun gaan veroorzaken. Welnu, DAT kan dus niet in de toekomst gepland worden, en we hebben daar het effect dus al van gehad (maw, onbestaande).
Oud 25 november 2010, 09:09   #13
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als die bankrun al voor een herverdeling zorgt, dan is het een herverdeling van arm naar rijk.

Een bankrun zorgt ervoor dat al het spaargeld verdwijnt. De lage en middenklasse zijn dus al hun spaarcenten kwijt.

Rijken hebben ook wel spaargeld bij banken staan, maar het grootste deel van hun rijkdom is geïnvesteerd in productiekapitaal: de fabrieken, machines, mijnen zullen er nog steeds staan.

Een bankrun vernietigd op zich geen rijkdom. Het zorgt voor een plotse herverdeling van degenen die hun rijkdom op de bank hebben staan naar degenen die hun rijkdom in andere vormen hebben. Er zal wel een algemene verarming optreden omdat de herverdeling zo plots is, er is een periode van scherpe deflatie nodig. Maar eens de initiële chaos opgelost is, kunnen de fabrieken terug beginnen werken. Degenen die initieel rijk waren, hebben dan een enorm voordeel. Als ge nu u arbeidscontract uitbuiting vindt, dan gaat ge pas echt schrikken als ge u arbeidscontract ziet 10 jaar na een bankrun.
Bebob is offline  
Oud 25 november 2010, 11:16   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dit moet dan ook maar een begin zijn. Als er geen opvolging is gaat deze bankrun inderdaad niks veranderen. Er zou elke week een bankrun moeten zijn, totdat ze allemaal failliet zijn en men wel verplicht is het hele systeem te veranderen.

Ik doe alvast mee, al was het maar om de neoliberale kleinburgertjes hier te kloten
Pelgrim is offline  
Oud 25 november 2010, 12:53   #15
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

07/12/2010 zal er sowieso miljoenen euros van de rekeningen verdwijnen, dat kan ik met zekerheid vertellen.
leuri is offline  
Oud 25 november 2010, 12:58   #16
The Quibbler
Gouverneur

Standaard

Dubbel: http://forum.politics.be/showthread.php?t=145680
The Quibbler is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be