Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2010, 11:46   #1
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard Binnenstad toegankelijk maken bij sneeuw

Dit weekend werd er door een vriend van me een interessant idee gegeven, in plaats van enkel de stoep vrij te maken zouden de mensen tot aan de as van de straat kunnen reinigen, zo zou er minder zout moeten gebruikt worden. Natuurlijk kan dit niet op N wegen vermits die iets te druk zijn.
Wat denken jullie ervan ?
Oud 20 december 2010, 13:57   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dit weekend werd er door een vriend van me een interessant idee gegeven, in plaats van enkel de stoep vrij te maken zouden de mensen tot aan de as van de straat kunnen reinigen, zo zou er minder zout moeten gebruikt worden. Natuurlijk kan dit niet op N wegen vermits die iets te druk zijn.
Bedoel je de rijbaan effe ijs- en sneeuwvrij maken ???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 14:02   #3
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Dat zout heb je überhaupt nodig. Anders krijg je binnen de kortste keren een levensgrote schaatsbaan.
Maar los daarvan : we betalen zowat de hoogste belasting van Europa.
In Antwerpen daarbovenop ook nog eens een torenhoge gemeentebelasting.
Is het dan niet meer dan normaal dat ze met dat geld de straten onderhouden ?
Met het geld van de parkeerboetes alleen al, kan zout aangekocht worden voor het hele land...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 16:38   #4
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen vraag ik me toch af wat het effect gaat zijn van al die tonnen zout die ze in't binnenland rondstrooien ...
Dat moet uiteindelijk toch gevolgen hebben voor de natuur. Zelfs voor de waterzuiveringscentrales moet dat een extra belasting zijn ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 18:25   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en waar moet je de sneeuw ergens leggen ? meestal schep je die sneeuw in de goot een kwestie van een modderpoel te hebben als het dooit. Zou het toegelaten zijn om overal van die iglo's en sneeuwmannen te bouwen op de kruispunten ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 18:26   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ondertussen vraag ik me toch af wat het effect gaat zijn van al die tonnen zout die ze in't binnenland rondstrooien ...
Dat moet uiteindelijk toch gevolgen hebben voor de natuur. Zelfs voor de waterzuiveringscentrales moet dat een extra belasting zijn ...
ze gaan daar wel een belasting op heffen, wait & see
moesten ze nu een belasting heffen op strooizout ??

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 december 2010 om 18:26.
Oud 20 december 2010, 18:58   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en waar moet je de sneeuw ergens leggen ? meestal schep je die sneeuw in de goot een kwestie van een modderpoel te hebben als het dooit. Zou het toegelaten zijn om overal van die iglo's en sneeuwmannen te bouwen op de kruispunten ?
Die moet je naar het containerpark brengen natuurlijk, in speciale sneeuwzakken, te verkrijgen elke maandag ts. 10 en 11 en tussen 14 en 16 uur op het gemeentehuis aan 6 euro per zak van 30 liter.

In mijn straat is zowat de helft van de lengte door de inwoners vrijgemaakt denk ik. Aan het einde van de straat maakt die een vork en wie wil oversteken moet dus over dat eilandje. Dat hoort m.i. duidelijk aan de gemeente toe. Nog nóóit is daar een doorgang door de sneeuw vrijgemaakt. Gemakkelijk van de overheid om de burgers op hun plicht te wijzen en zelf niks doen.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 19:34   #8
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jah waar leg je best sneeuw in zo'n geval, op lege parkeerplaatsen misschien, of aan één kant van de weg, bijvoorbeeld in de greppel. Het vergt natuurlijk een inspanning .. misschien is dat wat veel gevraagd van de tamme medemens ?
Oud 20 december 2010, 19:38   #9
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Die moet je naar het containerpark brengen natuurlijk, in speciale sneeuwzakken, te verkrijgen elke maandag ts. 10 en 11 en tussen 14 en 16 uur op het gemeentehuis aan 6 euro per zak van 30 liter.

In mijn straat is zowat de helft van de lengte door de inwoners vrijgemaakt denk ik. Aan het einde van de straat maakt die een vork en wie wil oversteken moet dus over dat eilandje. Dat hoort m.i. duidelijk aan de gemeente toe. Nog nóóit is daar een doorgang door de sneeuw vrijgemaakt. Gemakkelijk van de overheid om de burgers op hun plicht te wijzen en zelf niks doen.
Ze proberen tenminste de laterale wegen en snelwegen vrij te houden.. misschien kan de burger ook eens iets proberen te ondernemen uiteindelijk is er dan meer zout over voor de hoofdassen. En zonder zakken, het hoeft niet altijd centen te kosten, integendeel een gemeente zal zich moeten verantwoorden wanneer ze minder zout nodig hebben dan ze aangekocht hebben.
Oud 20 december 2010, 19:47   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Tja, heeft natuurlijk allemaal geen zin als men het slechte voorbeeld geeft.

http://www.youtube.com/watch?v=lcvsu4YMbxE

Zou in Duitsland 80 euro en 1 strafpunt kosten...
(verkeer (bromfiets en andere) hinderen met onaangepaste banden)

of is het de "superman-rijopleiding" van de Nederlandse politie ?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2010 om 19:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 20:04   #11
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat zout heb je überhaupt nodig. Anders krijg je binnen de kortste keren een levensgrote schaatsbaan.
Maar los daarvan : we betalen zowat de hoogste belasting van Europa.
In Antwerpen daarbovenop ook nog eens een torenhoge gemeentebelasting.
Is het dan niet meer dan normaal dat ze met dat geld de straten onderhouden ?
Met het geld van de parkeerboetes alleen al, kan zout aangekocht worden voor het hele land...
Euh ... er zijn wel meer factoren die doorwegen dan enkel geld en zout strooien hé. Al dat zout heeft ook zo zijn gevolgen. Merk trouwens op dat er in een land als Oostenrijk geen zout gebruikt wordt.

Het is trouwens niet een kwestie van te weinig zout in voorraad te hebben, wel van er op zijn Belgisch mee om te gaan; zonder strategie als kippen zonder kop overmatig zout in het rond strooien ... Hier kennen ze blijkbaar niks anders dan zout strooien bij het minste sneeuwvlokje. Ik denk dat er nood is om de mensen eens wat te informeren en op te leiden over hoe ze wintergladheid kunnen bestrijden. Dat zout is slecht voor zowat alles, niet in het minst omdat het de lak van uw auto aantast maar ook corrosie sterk doet toenemen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 20:06   #12
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ooooh ... heeft dat ook negatieve gevolgen dan? Dat wist ik niet! ( = reactie van doorsnee inwoner van Belgicistan )
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 20:40   #13
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Euh ... er zijn wel meer factoren die doorwegen dan enkel geld en zout strooien hé. Al dat zout heeft ook zo zijn gevolgen. Merk trouwens op dat er in een land als Oostenrijk geen zout gebruikt wordt.

Het is trouwens niet een kwestie van te weinig zout in voorraad te hebben, wel van er op zijn Belgisch mee om te gaan; zonder strategie als kippen zonder kop overmatig zout in het rond strooien ... Hier kennen ze blijkbaar niks anders dan zout strooien bij het minste sneeuwvlokje. Ik denk dat er nood is om de mensen eens wat te informeren en op te leiden over hoe ze wintergladheid kunnen bestrijden. Dat zout is slecht voor zowat alles, niet in het minst omdat het de lak van uw auto aantast maar ook corrosie sterk doet toenemen.
Inderdaad, momenteel verblijf ik tijdelijk in de VS, in een regio die wel meer sneeuw gewoon is in de winter. En zout strooien? wordt hier nauwelijks gedaan, behalve voor wegen met een zeker hellingspercentage of scherpe bochten. Voor de rest ruimt men de sneeuw op de grote verkeersassen (er geldt een parkeerverbod langs de weg vanaf een zekere sneeuwval om het ruimen te vergemakkelijken). Het gebruik van winterbanden vervolledigt uiteraard het geheel.

En de buurtwegen? Die worden geruimd door de buurtbewoners zelf. Vrij gemakkelijk zelfs, merendeel rijdt rond met een pick-up, en hier en daar is er wel een buurtbewoner die in het bezit is van een sneeuwploeg om vooraan op zijn pick-up te bevestigen. Ook alle voetpaden worden keurig sneeuwvrij gehouden door de buurtbewoners.

Het is eens wat anders dan het geklaag naar de overheden toe dat er en te laat en te weinig wordt gestrooid in Belgie. Het wordt tijd dat men een degelijk winterplan opsteld, waarin ook de bevolking een actieve rol wordt toebedeeld.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 20:56   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

wachtekeer, als de overheid niet kan strooien, bvb zout werkt niet bij -7°, waarom moet je nog als burger zogenaamd uw voetpad vrijmaken ?

Stel dat uw voetpad tijdens uw reis ondersneeuwt, hoe zorg je dat die vrijblijft ?

En waarom is het voetpad niet vrijgemaakt bij vele openbare gebouwen ??

komaan jongens: dat zijn regels waar niemand iets aan heeft; Daar ben ik nu eens tegen, regels die ,niet iedereen kan respecteren, en regels eringeramd met een beetje bangmakerij

maak daar een 'richtlijn' van en dan zou ik dat meer respecteren dan nu als regel... met een boete aan.
Oud 20 december 2010, 21:32   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat die sneeuw liggen, en laat de mens zich aanpassen aan de sneeuw, ruimen mag als de diepe sneeuwbergen niemand hindert.
(schoeisel, banden)

Zonder al dat glijden en slippen met onaangepast "schoeisel/banden" gaat er ook veel minder ijsvorming zijn.

In wintersportlanden gaan of zijn pakweg 30.000 toeschouwers mobiel om naar een wintersportwedstrijd in openlucht te gaan.

In Be zagen en mekkeren ze, of stellen ze zelfs voetbalwedstrijden in de winter in vraag, omdat de toeschouwers bij een 10-tal cm sneeuw niet aan het stadion geraken... hilarisch en wereldvreemd !

(aja, er zijn ook goede sneeuwschoppen te koop voor ca. 20 €)

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2010 om 21:39.
Oud 21 december 2010, 15:56   #16
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
wachtekeer, als de overheid niet kan strooien, bvb zout werkt niet bij -7°, waarom moet je nog als burger zogenaamd uw voetpad vrijmaken ?

Stel dat uw voetpad tijdens uw reis ondersneeuwt, hoe zorg je dat die vrijblijft ?

En waarom is het voetpad niet vrijgemaakt bij vele openbare gebouwen ??

komaan jongens: dat zijn regels waar niemand iets aan heeft; Daar ben ik nu eens tegen, regels die ,niet iedereen kan respecteren, en regels eringeramd met een beetje bangmakerij

maak daar een 'richtlijn' van en dan zou ik dat meer respecteren dan nu als regel... met een boete aan.
Ook overheden zijn verplicht hun stoep vrij te maken, alleen als je daar valt bij wie kan je dan terecht .. de overheid is immers geen persoon, het enige wat je dan kan doen is de gebouw verantwoordelijke van dat pand aanklagen.
En ja het wordt erin geramd maar er wordt geen gevolg aan gegeven.
Oud 21 december 2010, 15:58   #17
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat die sneeuw liggen, en laat de mens zich aanpassen aan de sneeuw, ruimen mag als de diepe sneeuwbergen niemand hindert.
(schoeisel, banden)

Zonder al dat glijden en slippen met onaangepast "schoeisel/banden" gaat er ook veel minder ijsvorming zijn.

In wintersportlanden gaan of zijn pakweg 30.000 toeschouwers mobiel om naar een wintersportwedstrijd in openlucht te gaan.

In Be zagen en mekkeren ze, of stellen ze zelfs voetbalwedstrijden in de winter in vraag, omdat de toeschouwers bij een 10-tal cm sneeuw niet aan het stadion geraken... hilarisch en wereldvreemd !

(aja, er zijn ook goede sneeuwschoppen te koop voor ca. 20 €)
belgen zijn janetten op dat vlak, maar waarom niet ruimen ipv strooien ?
Oud 21 december 2010, 17:12   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
belgen zijn janetten op dat vlak, maar waarom niet ruimen ipv strooien ?
Natuurlijk ruimen zolang het nog vlot gaat (ik dacht dat ik dat bedoelde ), als men eerst de sneeuwlaag gaat vast-rijden/trappen wordt het natuurlijk moeilijker.

En hoe geschikter het ruimmateriaal desto gemakkelijker.
Men moet natuurlijk nog voldoende plaats vinden waar men de sneeuw kan opstapelen...
(soit, het gaat nu even weer dooien (Vlaanderen), hopelijk is de waterafvoer nog enigzins gewaarborgd... )

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2010 om 17:17.
Oud 21 december 2010, 17:25   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als al die lamzakken die nu 's morgens tijdens de ochtenspits in de file staan aan te schuiven en weg te dommelen telkens eens gewoon zouden uitstappen en zelf wat sneeuw ruimen, dan is die autostrade toch in een mum van tijd sneeuwvrij?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 19:20   #20
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als al die lamzakken die nu 's morgens tijdens de ochtenspits in de file staan aan te schuiven en weg te dommelen telkens eens gewoon zouden uitstappen en zelf wat sneeuw ruimen, dan is die autostrade toch in een mum van tijd sneeuwvrij?
ja maar dat zijn allemaal ambtenaren en die hebben geleerd om stil te zitten en te mokken!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be