![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() 'k Vind het erg dat ik het moet zeggen, maar de manier waarop de VS (met haar "imperium-nostalgische" kompaan GB) nu bezig zijn om een oorlog tegen Irak te construeren is een spel dat de veiligheid en het evenwicht van hun eigen burgers en die van ons in Europa ernstig in gevaar brengt. Let op mijn woorden, nu is alles nog rustig, maar als dat verandert, dan zal gelijk duidelijk zijn waarom. Ik zeg dit niet uit zuivere angst voor de vergelding (ik neem mijn lot zoals het komt), want mocht het dan nog gaan om de strijd tegen terrorisme, maar dat is gewoon helemaal niet zo.
De strijd tegen het terrorisme is een voorwendsel om economische (olie-)belangen in de Golf veilig te gaan stellen en *daar*, ja *daar* offert men onze veiligheid en al onze ambities aan op, *daarvoor* stelt men ons bloot aan terroristische dreiging. De VS zouden graag een aantal maanden de leiding overnemen in Irak, het valt echt niet op: Ze willen de boel er compleet naar hun hand zetten, tegen de andere economische belanghebbers in. Zo'n oorlog tegen dat ene land lost totaal niets op aan de wereldvrede en veegt op een postkoloniale manier gewoon de voeten aan het respect voor een heleboel universele mensen- of volkerenrechten. Aan die mensen ginder wordt niks gevraagd, je ziet of hoort ze niet in onze media, altijd wel op vinkenslag bij een of ander koningshuis, maar een interessante Irakees in het nieuws brengen lukt ze niet, neen, er wordt alleen gezegd wat zij meer dan waarschijnlijk denken. En wat wij maar beter kunnen geloven. Hoeveel geld wordt daarvoor betaald? Zeer geloofwaardig allemaal. Ik blijf me afvragen: hoe staat het met Afghanistan: is de beloofde hulp daar al gekomen, in ruil voor de bommen? De wapeninspecteurs in Irak zijn nog niet aan het einde van hun missie en de oorlog lijkt al vast te liggen. Als echter geen kans meer wordt gegeven aan een intelligentere aanpak van de problemen in de Golf, als geen meer geloofwaardige, konsekwente en doelgerichtere strijd tegen het terrorisme op het getouw gezet wordt, dan vrees ik voor ons aller veiligheid en dat is zeer betreurenswaardig. Dat in tijden waarin de mens met al zijn hoogtechnologische kennis en een steeds groeiende interesse voor de ruimte, het leefmilieu, de gezondheid en de veiligheid, vol ambitieuze dromen, haar "democratieën" nog altijd hele bevolkingsgroepen kunnen meesleuren in situaties die ingegeven worden door primaire aangelegenheden die weinig of niets met veiligheid te maken hebben. En de echte problemen? De oorlog tussen Israël en Palestina? De hele wereld mag daarvoor bloeden en mag daarvoor in angst leven, de problemen in Israël en Palestina worden maar niet opgelost. De conflicten daar *schreeuwen* voor een oplossing. Neen, men zoekt zich daar een leider met veel olie, zoekt zich suf naar zijn verboden speeltjes en verzint zich uiteindelijk een oorlog om ons mensen mee zoet te houden. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen. De leiders die zich met deze vieze spelletjes inlaten zouden dan ook zo snel mogelijk weer van het toneel moeten verdwijnen, hopelijk geeft de democratie ons daar nog een kans toe. Gaf ze ons daar maar een kans toe...
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() wat had je dan gedacht 007, dat de vs echt inzit met de wereldvrede?
na afganistan hebben ze zoveel geld gebombardeerd dat ze het nu willen terughalen van een zogenaamde schurk-staat. irak is de vierde grootste staat op gebied van olie. en dat willen zij nu op de markt zien zonder dat sadam daar iets aan heeft en wat met afganistan...tja daar zullen we maar niets meer van zeggen er valt daar niets meer te halen. |
![]() |
![]() |