Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2010, 09:22   #1
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Pro-rail is het spoor bijster.

Door: Novum, Vernieuwd: 24-11-2010

Copyright 2010, Novum

'Kamer wil Prorail opheffen'
(Novum) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil spoorbeheerder Prorail opheffen. Het spoorverkeer werd vrijdag ernstig ontregeld door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht en dat was de druppel. Meer partijen steunen nu het plan van de ChristenUnie om de taken van Prorail onder te brengen bij Rijkswaterstaat, schrijft De Telegraaf woensdag.

Op die manier moet minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) meer te zeggen krijgen over het beheer van het spoor. "Prorail staat te veel op afstand van de minister en de Kamer", zegt CU-Kamerlid Arie Slob in de krant.

Hij stelt dat er jaarlijks miljarden naartoe stromen zonder dat duidelijk is wat daar precies mee gebeurt. Ook wijst hij op de miljoenen die zijn geïnvesteerd in spoorbeveiliging. "Maar kennelijk is de spoorbeveiliging nog steeds kwetsbaar."

De VVD steunt het plan van de ChristenUnie. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot spreekt in de krant van een vertrouwenscrisis en wijst op de chaotische taferelen door het winterse weer vorig jaar, de talrijke computerstoringen en de 'absurde salariseisen' van de directie.

Ook de SP, D66, GroenLinks en de PvdD zouden interesse hebben. PVV-Kamerlid Richard de Mos houdt een slag om de arm. Prorail terug onder de vleugels van het rijk brengen past volgens hem 'niet in ons straatje van een kleinere overheid'.
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/ar...ntid=155337793

Het wordt hoogtijd ervoor. Pro-rail spoort niet meer, ze maken er een potje van. En rijkswaterstaat is ook wegbeheerder, dus waarom ook geen spoorbeheerder worden.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 09:30   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Het wordt hoogtijd ervoor. Pro-rail spoort niet meer, ze maken er een potje van. En rijkswaterstaat is ook wegbeheerder, dus waarom ook geen spoorbeheerder worden.
Mischien moet men gewoon eens kijken naar welke prikkels prorail krijgt. Als je een goed prestatiecontract afsluit met een partikulier bedrijf kan je ook goede resultaten krijgen. Als je een overheidsbedrijf teveel de speelbal van de politiek laat zijn...
Mischien moet men gewoon het net geografisch in een paar stukken opsplitsen en aan afzonderlijke netbeheerders geven. Dan kan men die tegen elkaar benchmarken.

Een door de politiek gerund staatsbedrijf maakt er immers ook vaak een zootje van. Is men de brand in het seinhuis van Brussel Zuid helemaal vergeten?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 10:44   #3
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dat was de brand in het seinhuis van Brussel-Noord, tussen haakjes.
En in vergelijking met de vorige grote verstoring van Utrecht ging het een stukje sneller, al had het nog sneller gemoeten, natuurlijk.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 10:55   #4
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Dat was de brand in het seinhuis van Brussel-Noord, tussen haakjes.
Inderdaad. Het is dan ook een poosje geleden...
Citaat:
En in vergelijking met de vorige grote verstoring van Utrecht ging het een stukje sneller, al had het nog sneller gemoeten, natuurlijk.
Ook in Zwitserland gaat het wel eens spectaculair fout. Zo zat eens het hele spoorwegnet een halve dag zonder stroom. Daar krijg je dan ook parlementsvragen over...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 09:25   #5
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Ook NS

ma 06 dec 2010, 05:30

Drie uur vast in koude trein zonder wc Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Mensonterende toestanden zaterdag in trein 2629 van Rotterdam naar Amsterdam.

De trein kwam 300 meter van station Breukelen 3,5 uur vast te zitten. "Het was zo'n nieuwe sprinter", zegt Pieter Windhouwer uit Rotterdam. En daar zit tot grote ergernis van het personeel en reizigers geen toilet in. "We mochten niet uit de trein. Degene die zijn behoefte wilde doen, moest via de cabine van de machinist even naar buiten. Het was verschrikkelijk. Oude vrouwen werden de berm ingestuurd. Jongetjes plasten in de trein in colaflesjes", zegt Windhouwer. Daarnaast vielen het licht en de verwarming ook nog eens uit. "Niemand vertelde ons wat er aan de hand was."

Windhouwer had expres de vroege trein van 12.55 uur uit Rotterdam genomen om de veerboot van IJmuiden naar Newcastle te halen, om in Engeland kerstinkopen te doen. Maar die boot haalde hij bij lange na niet. Na 3,5 uur werd trein teruggesleept naar Utrecht en daar moesten Windhouwer en zijn vrouw nog twee uur op een trein naar Den Haag wachten. Hij is woedend op de NS. "Waardeloos. Het is 2010, overal rijden in de winter treinen en de NS kan nog geen trein tussen Rotterdam en Amsterdam laten rijden."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...n__.html?p=9,1

Niet alleen Prorail maakt er een potje van, bij de NS weten ze ook hoe de vork aan de steel zit.
Een trein "zonder WC" is toch het meest achterlijke wat bestaat. Bij Veolia hebben ze vlgs mij er ook zulke lopen. In welke eeuw leven die gasten eigelijk.? Dat is ook één vd elementaire behoeften om naar toilet te kunnen gaan.
Als ik in zo een trein zat deed ik het midden in het gangpad of bij de bestuurder voor de deur, né...
Gelukkig ga ik niet met de trein, leve de AUTO !
En als ge zonodig moet kunt ge straks met 130km naar eerst vlgd tankplaats.
Oké , de toiletten zijn bij sommigen ook niet als die vd Koningin, maar beter dan niks.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 09:44   #6
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

za 04 dec 2010, 14:57 | lees voor

Vakbond eist terugkeer toilet op stoptreinen UTRECHT - Het toilet moet terug op de stoptreinen. Het ontbreken van toiletvoorzieningen op de nieuwe Sprinter-treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is onacceptabel voor treinpersoneel en reizigers. Dit stelt vakbond FNV-Bondgenoten in een brief aan de directie van het spoorbedrijf.

De vervoerder heeft destijds besloten Sprinters zonder toilet te bestellen omdat treinreizigers op korte afstanden vaak geen gebruik van de wc maken en het de NS een aanzienlijke kostenbesparing oplevert. Maar dit is een slecht besluit geweest, aldus de vakbond, die eist dat in de huidige en toekomstige Sprinter-treinen alsnog toiletten komen.

FNV-bondgenoten wijst erop dat NS de klant altijd voorop zet. „Maar u gooit nu voor de klant in hoge nood het toilet op slot”, aldus de bond, die stelt dat NS de belangen destijds niet goed heeft afgewogen. De bond wil voor 16 december weten of het spoorbedrijf bereid is de treinen alsnog van toiletten te voorzien, anders zijn „acties in allerlei vormen” te verwachten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...treinen__.html

Voilá se, daar hebt ge de boosdoener: geld, kostenbesparing. Maar wel op de verkeerde plek.
En sinds wanneer kan de NS bepalen wie wel of niet moet? Toilet is een elementaire individuele behoefte enkel door de gebruiker bepaalt.
Vlgs heeft men zelfs in Belziek niet zo een zotte kapriolen bij de NMBS. Of er moet een verschil zijn tussen de Waalse en Vlaamse WC's. Tja vermits alles communotair bepaald is...
Maar gelukkig kon ik, indertijd, als vlaming nog steeds naar de WC tussen Namur en Maastricht...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 19:05   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.845
Standaard

Dit klinkt zo vergelijkbaar met de Belgische situatie....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 23:49   #8
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit klinkt zo vergelijkbaar met de Belgische situatie....
Ja, we liggen ook zo dicht bij mekaar hé..
Bij een hereniging zal dit dus geen probleem zijn...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 23:58   #9
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Gemaakt: 6, dec., 2010, 2:00 | Door MSN-redactie

‘Prorail verwaarloost wissels’
Fabrikanten van wisselverwarmers uiten kritiek op ProRail.

De wissels op het spoor zijn jarenlang verwaarloosd door Prorail. Volgens drie Nederlandse fabrikanten van wisselverwarmers worden de problemen op het spoor niet veroorzaakt door de sneeuw, maar door achterstallig onderhoud. Het drietal werd ingehuurd om de wisselsverwarmers te vervangen. Dit meldt het dagblad Trouw.


Wolter Houten van Heatpoint, een bedrijf dat zich specialiseert in spooronderdelen, stelt: “Soms komen we aan het spoor onderdelen tegen waarvan je verbaasd bent dat het nog werkt. Elektronica van wisselverwarmers bijvoorbeeld. Dat moet je preventief vervangen, en niet pas als het stuk is.”


Afgelopen zaterdag was het treinverkeer vooral in het midden van het land door de winterse omstandigheden ernstig ontregeld. De NS had last van wisselstoringen en defecte treinen.


Volgens Ron Brouwers van Adhetic heeft ProRail zo lang bezuinigd, dat iedereen die in het verleden iets met wisselverwarmers heeft gedaan van stal wordt gehaald.”


De bedrijven zijn tevens van mening dat ProRail te lang heeft gewacht met het bestellen van nieuwe wissels. Brouwers: “In februari wisten ze al dat het nodig was. Maar door al dat vergaderen, duurde het zo lang.”


ProRail wilde niet tegenover Trouw reageren.
http://beta.nieuws.nl.msn.com/home/%...ssels%e2%80%99

Tja weer een bevestiging van prutswerk of moedwillig slecht beleid. Als ik zo presteerde bij de baas kon ik gelijk vertrekken. Slechte beoordeling en miss eens herorienteren naar ander vak.
Kan mij voorstellen dat de regering ervan af wil, de reizigers ook, hoop ik.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 13:29   #10
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

di 21 dec 2010, 11:42

Trein vol passagiers gestrand PUMEREND -

Een trein vol passagiers is tussen Purmerend Overwhere en Kogerveld midden tussen de weilanden gestrand. In de trein bevinden zich volgens de politie ongeveer 600 reizigers. Zij mogen de trein niet verlaten, omdat dat tot een onveilige situatie zou leiden.
De trein kon ter hoogte van Oostzaan plotseling niet meer verder doordat de bovenleiding naar beneden is gekomen.

De reizigers moeten daarom binnenblijven, omdat er geen weg of treinstation in de buurt is. Ook kunnen bussen of taxi's de trein niet bereiken. Er is geen elektriciteit en warmte in de treinstellen door de kapotte bovenleiding.

'Mensen onwel'

Inzittenden laten op Twitter weten dat er mensen onwel zijn geworden in de volle trein. "Ambulances onderweg. Mensen worden onwel. Snikheet hier. Maar 1 deur open. Begint onprettig te worden. 2 uur al stil met trein", aldus RPeetoom op de berichtensite.

Een andere inzittende, Jessica van Zoolingen, meldt aan De Telegraaf dat een vrouw onder begeleiding van ambulancemedewerkers uit de trein is gehaald. Ook is de politie langs geweest om te vragen of er passagiers zijn die afhankelijk zijn van medicijnen, om die mensen daarin te kunnen voorzien.

Volgens haar is de sfeer onder de gestrande passagiers goed. Reizigers krijgen van de brandweer eten en drinken.

Locomotief

Een diesellocomotief is gearriveerd om de trein weg te trekken naar Zaandam. Daar kunnen de reizigers uitstappen. Op dit moment staat de trein echter nog steeds stil.

Momenteel is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend Overwhere. Volgens ProRail is er behoorlijke schade, waardoor beide sporen niet gebruikt kunnen worden. Op het traject zijn bussen ingezet. Treinverkeer tussen Zaandam en Hoorn wordt omgeleid via Alkmaar. De stremming kan mogelijk tot dinsdagmiddag drie uur duren.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...aved=1#reageer

Ja hoor, was te verwachten. Toch misschien maar beter terug naar de stoomlocs. Die hebben geen bovenleiding nodig, rijden altijd.
Maar dan moeten de mijnen hier weer open voor de kolen.
Liefhebbers? Het is weer een duwtje voor Limburgse economie..
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 21 december 2010 om 13:30.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2010, 10:03   #11
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Broederlijk delen.

Passagiers zitten twee uur vast op stilstaande treinen
dinsdag 21 december 2010, 20u03Auteur: loa

Drie treinen stonden dinsdagavond meer dan anderhalf uur stil op het traject tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw. De passagiers moesten het een tijdlang zonder verwarming en licht stellen.

Een trein die van Brussel naar Sint-Niklaas zou rijden met onder meer haltes in Gent-Dampoort en Lokeren, was dinsdagavond door een defecte locomotief gestrand op enige afstand van het voorgaande station, Brussel-Zuid. De talrijke passagiers - het ging om een trein die in volle spits in Brussel vertrokken was - zagen kort na het stilvallen het licht uitvallen. Ook de verwarming deed het niet meer, zo meldde pendelaar Stijn Vercamer op Twitter.

Door de defecte trein werden ook twee andere treinen geblokkeerd. Eén trein kon uiteindelijk na anderhalf uur weer vertrekken, de twee andere stonden twee uur stil. Volgens Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel zullen er nog de hele avond vertragingen van een half uur zijn op de verbinding tussen Brussel en Gent. Door de problemen zijn ook vertragingen op andere trajecten mogelijk.

Nieuwe locomotief

Aanvankelijk was niet duidelijk wat precies het probleem was op de defecte trein. Na enige tijd werd rondgeroepen dat de locomotief het had laten afweten en dat er op een nieuwe gewacht werd. 'Terugrijden naar Brussel-Zuid was geen optie meer, omdat een andere trein in de weg stond', zegt Vercamer.

Na bijna twee uur ging het licht en de verwarming weer aan en nog wat later kwam de trein dan toch opnieuw in beweging. De passagiers hadden even daarvoor te horen gekregen dat de trein het oorspronkelijke traject zou afwerken, maar uiteindelijk werd rondgeroepen dat de trein niet verder dan Denderleeuw zou rijden, waar de passagiers dan zouden kunnen overstappen op een trein naar Gent-Sint-Pieters. 'Terwijl de meesten van ons naar Gent-Dampoort moeten', aldus nog Vercamer.

Opmerkelijk detail: kort nadat de trein was stilgevallen, werd omgeroepen dat er aan boord pralines te koop waren ten voordele van Oxfam. Die pralines waren vervolgens zeer snel uitverkocht.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20101221_160

Tja ook in het zuiden gaat het mis en hier uit blijkt toch wel het gemeenschappelijk belang binnen de Nederlanden.
In andere draadjes is reeds aangehaald dat bij tal van zaken er samenwerking tussen Vlaanderen en de N-Nederland is, dus waarom ook hier niet elkaars ellende samen delen.
Dit kan de hereniging binnen de Nederlanden ten goede komen en wie weet vinden we voor vlgd winters een gezamelijk plan van aanpak wat wel werkt.
Want op het Belzieke systeem zou ik maar niet rekenen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be