![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte
Ik ben een student te Leuven en heb op 15 januari een examen van beleid en samenleving. Nu zit ik met het probleem dat ik de situatie tussen Elio Di Rupo en Bart De Wever niet goed snap! Elio en Bart zijn beiden overwinnaars van de verkiezingen op 13 juni 2010. Zij worden verwacht een nieuwe regering te vormen na de val van regering Leterme II. Nu is mijn vraag hoe dat het komt dat Elio en Bart zo met elkaar botsen? Waarom komt het niet tot een communautair akkoord? Wat zijn die verschillen in de standpunten van Bart en Elio? En wat doen bemiddelaars zoals Johan Vande Lanotte in dat spel? Alvast enorm bedankt voor een antwoord op mijn vraag. Ik wil deze situatie zo goed mogelijk snappen! Met vriendelijke groeten Gertjan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elk van die vier vragen zijn van zulke orde dat er op zijn minste een pagina of dertig nodig zijn om te antwoorden. In wezen vraag je, leg me eens even snel de politieke geschiedenis van de laatste tweehonderd jaar uit?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Inderdaad.
De geschiedenis is inderdaad belangrijk als je het volledige plaatje wil snappen! Het zit zo dat onze prof heel veel belang hecht aan de actualiteit van de (binnenlandse)politiek. Momenteel zijn de punten waar ik van weet : -Herfinancieringswet : De Wever wil meer verantwoordelijkheid aan de gemeenschappen en gewesten. Wallonie wil dit niet omdat men anders minder kan uitgeven. Wallonie "produceert" nu eenmaal minder belastingen dus kunnen ze ook minder uitgeven. Onze federale staat kan die belastingskosten niet blijven dragen volgens De Wever. -Splitsing BHV : (ik denk) dat De Wever dit wil splitsen zodat de fransen geen stemmen kunnen sprokkelen op vlaams grondgebied. Dat men in de faciliteitengemeenten rond Brussel wel degelijk een nederlandse verkiezingslijst krijgen ipv een franse Maar zijn er nog zulke zaken die de actualiteit nu overheersen? En wat komt Vande Lanotte doen in godsnaam? Moet hij gwn de 7 partijen aan tafel krijgen om te onderhandelen ( rare functie denk ik dan )!? Ik vind ook nergens op het internet wat er vanaf 13 juni tot nu gebeurt is met die onderhandelingen. Dat is juist wat ik wil weten => waarom komen ze niet tot een akkoord? Wat zijn die grote geschillen op dit moment? Sorry voor de onduidelijke vraag maar ik ben verplicht om die actualiteit te kennen en te weten waar de knoop juist zit.. Bedankt Gertjan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die mannen die gewonnen hebben weten volgens mij allang zelf niet meer waar de knopen zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Kzou zeggen ga op de site van de standaard naar de abonneesectie. Daar kunt ge aan een laag tarief de verschillende kranten van de voorbije maanden in .pdf lezen. Als ge u louter op het voorpaginanieuws focust zou ge wel al een vrij goed beeld moeten kunnen krijgen van wa er gebeurd is.
Laatst gewijzigd door captain jack : 29 december 2010 om 23:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ze willen elk een andere richting uit met het land, Elio wil de federale staat versterken en de wever wil ze juist verzwakken. Wil je hier een compromis voor op de Belgische manier heb je een zeer complex model nodig waar niemand nog iets uit verstaat en elk het kan verkopen naar eigen goeddunken....en hier komt aldus her von de lanotten van te pas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Arm Leuven.
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling