Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 00:33   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard Even een vraagje

Ik hoor de belgicisten zeggen dat bij een splitsing van belgie de Vlamingen die werken in Brussel belastingen moeten betalen in Brussel.

1) Is het realistisch dat dat ook effectief gaat gebeuren?
2) Is dat nu al het geval voor wanneer je werkt in Nederland, of wanneer een Nederlander werkt in België?
3) Valt dat te omzeilen? Zodat Vlamingen die werkzaam zijn in Brussel bij een onafhankelijkheid geen belastingen moeten betalen?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 11:53   #2
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Dat zouden de belgisten maar graag willen tuurlijk. Als ze maar geld vangen en Vlaanderen weer ne poot uittrekken. Maar kijk eens naar die site, ffkes opgezocht.
http://www.europarl.europa.eu/workin...summary_nl.htm
Oud 26 januari 2011, 11:55   #3
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Waarom zou Vlaanderen na de splitsing zijn ambtenaren nog in Brussel laten werken?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 12:06   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen na de splitsing zijn ambtenaren nog in Brussel laten werken?
Voila. Na een splitsing zullen de Vlaamse instellingen wegtrekken uit Brussel, en dat zijn er veel (van het parlement tot kind&gezin). En dan hebben we het nog niet over Vlaamse ondermeningen �* la KBC.

Dat zal een positief effect hebben voor Vlaanderen:
- minder files richting Bruxelles
- beter voor de steden waar de instellingen zich zullen vestigen (Leuven, Gent, Mechelen, Antwerpen,...)

Brussel zal er enkel bij verliezen. Maar dat is niet onze zorg.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 12:32   #5
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik hoor de belgicisten zeggen dat bij een splitsing van belgie de Vlamingen die werken in Brussel belastingen moeten betalen in Brussel.

1) Is het realistisch dat dat ook effectief gaat gebeuren?
2) Is dat nu al het geval voor wanneer je werkt in Nederland, of wanneer een Nederlander werkt in België?
3) Valt dat te omzeilen? Zodat Vlamingen die werkzaam zijn in Brussel bij een onafhankelijkheid geen belastingen moeten betalen?
1. Ja, het is meestal de regel tussen de Europese staten dat men zijn belastingen in de werkstaat betaalt. Dit is wel geen absolute regel, staten kunnen immers onderling beslissen om dit anders te regelen.

2. Ja, zie verdrag van 5 juni 2001 (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm). Het is onwaarschijnlijk technisch en ingewikkeld, maar het komt op het volgende neer: Belgen die in Nederland werken betalen hun belastingen in Nederland voor de inkomen (loon) uit Nederland, en omgekeerd.

3. Ja, frauderen is altijd mogelijk, maar het is wel een misdrijf.

Opgepast, er zijn ook regels inzake sociale zekerheid, waarbij men in principe valt onder de sociale zekerheid van het land waar men werkt (Europese regelgeving). Dus zouden die Vlamingen onder de Brusselse sociale zekerheid vallen.
Oud 26 januari 2011, 13:02   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
1. Ja, het is meestal de regel tussen de Europese staten dat men zijn belastingen in de werkstaat betaalt. Dit is wel geen absolute regel, staten kunnen immers onderling beslissen om dit anders te regelen.
In Frankrijk is het zo dat je inkomensbelasting betaalt waar je GEDOMICILIEERD bent. Dat komt omdat er in Frankrijk geen afhouding aan de bron is. Als je in Frankrijk woont, dan betaal je dus belastingen in Frankrijk, ook al heb je je inkomen ergens anders vandaan. Het is wel zo dat de Franse staat met vele andere landen bilaterale overeenkomsten heeft om dubbele belasting te vermijden. Als je dus in Frankrijk woont, en je werkt in Belgie en betaalt in Belgie dus belastingen op die inkomens, dan moet je daar niet NOG eens op betalen in Frankrijk (mits de nodige bewijzen dat je wel degelijk betaald hebt).

Ik moet zeggen dat ik het principe van de domiciliatie eigenlijk verkies. Inderdaad is "geld verdienen" niet altijd echt aan een bepaalde plek verbonden. Stel dat je via internet consulentiewerk doet op internationaal niveau, en dat je geregeld reist, en dat je tijdens die reizen zelfs tele-werk doet op je draagbare computer. Hoe ga je daar de "werkplek" van bepalen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 13:06   #7
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

alles hangt af hoe de scheiding van België verloopt
onderhandelde of Waalse onafhankelijkheid -> Brussel bij Vlaanderen.
Vlaamse onafhankelijkheid -> Brussel bij Wallonië/Frankrijk.

nu gaat het dus nog louter om de strijd om Brussel.
de rest is al beklonken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 januari 2011 om 13:07.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:13   #8
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dat zouden de belgisten maar graag willen tuurlijk. Als ze maar geld vangen en Vlaanderen weer ne poot uittrekken. Maar kijk eens naar die site, ffkes opgezocht.
http://www.europarl.europa.eu/workin...summary_nl.htm
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwe link
Grensarbeiders in de Europese Unie
DIRECTORAAT-GENERAAL ONDERZOEK
WERKDOCUMENT
European Parliament: 05/1997
Een werkdocument over de toestand in 1997 is niet echt representatief voor de huidige situatie. Houdt er ook rekening mee dat het document handelt over 'grensarbeiders' dwz enkel voor zij die woonden binnen een bepaalde afstand (20km? 15km?) van de landsgrenzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vacature.com
Belgische grensarbeiders die tewerkgesteld zijn in een van onze buurlanden hebben het ongetwijfeld al gehoord of gezien: hun fiscaal statuut wordt grondig hervormd. Daar waar zij voorheen Belgische inkomstenbelastingen betaalden, zullen zij in de toekomst belastingen betalen in het land waar zij tewerkgesteld zijn.
Alle Vlamingen die in Brussel werken zullen in Brussel belasting betalen. terwijl Vlaanderen bij eventuele werkloosheid de werkloosheidsvergoeding dient op te hoesten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 14:45   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In Frankrijk is het zo dat je inkomensbelasting betaalt waar je GEDOMICILIEERD bent. Dat komt omdat er in Frankrijk geen afhouding aan de bron is. Als je in Frankrijk woont, dan betaal je dus belastingen in Frankrijk, ook al heb je je inkomen ergens anders vandaan. Het is wel zo dat de Franse staat met vele andere landen bilaterale overeenkomsten heeft om dubbele belasting te vermijden. Als je dus in Frankrijk woont, en je werkt in Belgie en betaalt in Belgie dus belastingen op die inkomens, dan moet je daar niet NOG eens op betalen in Frankrijk (mits de nodige bewijzen dat je wel degelijk betaald hebt).
Als ik het goed begrepen heb, zijn er eigenlijk twee systemen voor Belgie/Frankrijk:
- algemene regel : belastingen naargelang de werkplaats
- uitzondering: diegenen die in de "grenszone" (20 km) wonen en werken, worden belast naargelang de woonplaats.
btw, als ik mij niet vergis zal die uitzondering niet meer van toepassing zijn vanaf 2012 (met een uitdovingsscenario tot 2034). Vanaf dan zal men zijn belastingen betalen naargelang de werkplaats.
Oud 26 januari 2011, 17:05   #10
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrepen heb, zijn er eigenlijk twee systemen voor Belgie/Frankrijk:
- algemene regel : belastingen naargelang de werkplaats
- uitzondering: diegenen die in de "grenszone" (20 km) wonen en werken, worden belast naargelang de woonplaats.
btw, als ik mij niet vergis zal die uitzondering niet meer van toepassing zijn vanaf 2012 (met een uitdovingsscenario tot 2034). Vanaf dan zal men zijn belastingen betalen naargelang de werkplaats.
bronnen aub
Oud 26 januari 2011, 17:30   #11
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bronnen aub
Artikel 11 van het verdrag van 10 maart 1964 tussen Frankrijk en België - zie vooral artikel 11.1 en 11.2.c (ik vind enkel de Fr tekst, en dan nog, via Frankrijk... (http://www.impots.gouv.fr/portal/dep...ptive_1425.pdf)

(opgepast: De veranderingen aan het systeem werden wel officieel aangekondigd maar blijkbaar is het toch nog steeds "in bespreking". Nodige voorzichtigheid geboden.)
Oud 26 januari 2011, 17:37   #12
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bronnen aub
http://www.benelux.be/flip/dos03_Bel...land/index.htm

Zie blz. 9

In principe betaal je volgens de Europese wetgeving belasting in de werkstaat. Je moet je Nederlands inkomen wel aangeven in België (maar die is vrij van inkomstenbelasting) zodat de overheid hier de Belgische gemeentebelasting kan berekenen. Nederlanders in België wonend, maar in Nederland werkend betaalden tot het moment van deze nieuwe regeling in België nooit gemeentebelastingen.
Het principe en regels voor grensarbeiders is volgens mijn info nu niet meer geldig.
Er kunnen nog verschillen zijn met België/Frankrijk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 18:04   #13
Shadowke

Standaard

en nu de tekst van de EU waarop verplicht wordt belastingen te betalen in het land waar men werkt, en de goedkeuring ervan in het EP.
Oud 26 januari 2011, 18:13   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en nu de tekst van de EU waarop verplicht wordt belastingen te betalen in het land waar men werkt, en de goedkeuring ervan in het EP.
Choeke, ge moet leren lezen en ALLE woorden bekijken, dan kunt ge de zin "Ja, het is meestal de regel tussen de Europese staten dat men zijn belastingen in de werkstaat betaalt. Dit is wel geen absolute regel, staten kunnen immers onderling beslissen om dit anders te regelen.", goed begrijpen.
Oud 28 januari 2011, 18:05   #15
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

2. Ja, zie verdrag van 5 juni 2001 (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm). Het is onwaarschijnlijk technisch en ingewikkeld, maar het komt op het volgende neer: Belgen die in Nederland werken betalen hun belastingen in Nederland voor de inkomen (loon) uit Nederland, en omgekeerd.

3. Ja, frauderen is altijd mogelijk, maar het is wel een misdrijf.

Opgepast, er zijn ook regels inzake sociale zekerheid, waarbij men in principe valt onder de sociale zekerheid van het land waar men werkt (Europese regelgeving). Dus zouden die Vlamingen onder de Brusselse sociale zekerheid vallen.
Ik werk in Nederland van 1970 tot 1993 en ik moet nog voor de eerste keer belastingen in dat land betalen. Nu krijg ik pensioen uit Nederland en ik betaal nog steeds geen belastingen in dat land?

Dictatuur betekend dat minder dan 50% van de burgers zijn wil kan opleggen aan meer dan 50% van de burgers.
Oud 28 januari 2011, 18:23   #16
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Ik werk in Nederland van 1970 tot 1993 en ik moet nog voor de eerste keer belastingen in dat land betalen. Nu krijg ik pensioen uit Nederland en ik betaal nog steeds geen belastingen in dat land?
Dat is dan misschien het gevolg van een akkoord. Iemand die er iets meer over weet?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2011, 19:25   #17
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Ik werk in Nederland van 1970 tot 1993 en ik moet nog voor de eerste keer belastingen in dat land betalen.
Als ik niet verkeerd ben, dateert het akkoord van 2001, zodus...

Citaat:
Nu krijg ik pensioen uit Nederland en ik betaal nog steeds geen belastingen in dat land?
Zoals gezegd wordt de SZ geregeld volgens de werkplaats, in casu Nederland.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be