![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vincent Van Quickenborne (VLD) - 31 mei tot 6 juni "Ging voorheen door het leven als senator Q en is nu staatssecretaris voor Administratieve vereenvoudiging. Initiatieven zoals kafka.be trokken de aandacht van het publiek en recent nam hij ook initiatieven om het stemmen per volmacht eenvoudiger te |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
|
![]() Mr. van Quickenborne,
wat vindt u van de ondemocratische aanpassing van de kieswet door de VLD en Spa? Vindt u het democratisch dat niet-verkozenen als opvolger toch zetelen, dat verkozenen gewoon gewisseld worden,dat personen van het éne parlement naar het andere verhuizen op beslissing van één man (de partijvoorzitter), dat ministers op de Vlaamse lijst gaan staan enkel en alleen om stemmen te ronselen, dat Patrick De Wael zijn job als minister-president gewoon opzegde om naar het federale niveau te gaan en dat hij nu terug op een Vlaamse lijst staat, dat personen op 2 lijsten gaan staan, waarvan sommigen de arrogantie nog hebben om te beweren dat het geen kiezersbedrog is omdat ze op voorhand zeggen niet te gaan zetelen (u weet wel wie).... Vindt u de kiesdrempel democratisch, zo ja, kan u mij één argument geven waarom? Vindt u het arrogant dat de invoerders van die drempel beweren de "versnippering" tegen te willen gaan, terwijl zelfs het kleinste kind weet dat ze enkel hun machtsbehoud willen versterken? Dank
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Als senator heb ik nog een wetsvoorstel ingediend om het systeem van de opvolgers af te schaffen. Mijn wetsvoorstel heeft het toen niet gehaald.
De kiesdrempel is nodig om de politiek werkbaar te houden. De kiesdrempel is geen uitvindsel van paars, dat bestaat in veel andere landen. |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: De kiesdrempel is nodig om de politiek werkbaar te houden WANT... of ANDERS... Graag iets meer verduidelijking. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Een kiesdrempel kan inderdaad nuttig zijn, als die nodig is. Maar waarom is dat in hemelsnaam nodig in ons land? Er mogen hier dan wel tientallen partijen opkomen, maar het merendeel daarvan is toch marginaal en zal nooit of zelden een zetel halen.
En het zogezegde probleem is zo ook niet opgelost, want de grootste van de kleinere partijen (N-VA, SPIRIT, VIVANT) zijn allemaal in een kartel gestapt, behalve Groen!. Dus die zogezegde versnippering heb je nog steeds en allerhande andere problemen die kartels kunnen impliceren. Ik durf wedden, mocht meneer Van Quickenborne lid zijn van bvb. SPIRIT, hij wel een andere stelling zou innemen, maar dat zijn we dan ook van u gewoon. ![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Het verleden en voorbeelden uit het buitenland hebben geleerd dat regeringen waar te veel partijen die zich moeten profileren in zetelen compromissen zeer moeilijk maken. Zo kan men geen slagkrachtig beleid uitbouwen.
Het is niet omdat er minder partijen zijn dat er minder politieke overtuigingen zijn. Verschillende ideologische stromingen kunnen gedijen in één partij (of kartel).
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik wil ook wel weten wat u vindt van de geplande wijziging van de grondwetsherziening. als ik het goed begrepen heb, wil men het mogelijk maken om de grondwet in 1 legislatuur te veranderen. is dit niet gevaarlijk?
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte staatssecretaris het zou misschien interessant zijn om eens te antwoorden in meer dan vier regels u maakt hier me dunkt een kunst van.
ik geef toe dat het kort en bondig zijn ook een gave is, maar soms is wat meer uitleg, er wat dieper op ingaan toch vereist, of gewoon sympathiek, om uw mening aan de forumbezoekers wat beter naar voren te brengen. (PS ik weet dat ik me nu aan het kort en bondig zijn ben aan het bezoldigen) |
![]() |