Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Welk kartel betekent het grootste gevaar voor België?
N-VA+CD&V 12 30,77%
N-VA+Vlaamsblok 27 69,23%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 31 mei 2004, 15:12   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Het N-VA-programma loopt vrij parallel met dat van het Vlaamsblok, wat ze er ook zelf mogen van beweren.

Gelukkig zal het extremisme van de N-VA verzoeten door het aangegane kartel met de eertijds steeds Belgicistische en royalistische CVP-CD&V.
Dat merk je nu reeds aan
1/Het makkelijk slikken van uitstel der splitsing B-H-V door N-VA
2/Het vooraf buitenspel zetten van Bourgeois door Leterme bij communautaire onderhandelingen (beloofd in De Zondag zowat 5 weken terug)
3/Het meewerken der N-VA aan het CS hoewel er bij de N-VA een neiging bestond om 'goede blokvoorstellen te steunen'

Het grote gevaar voor ons geliefde België is uiteraard niet geweken. Elke coalitie waar CD&V instapt zal steeds een decentraliserende werking hebben, door de onvermijdelijke assymetrie VL/W die ontstaat door het kleine katholieke Waalse CDH.
Ook een tripartite weegt steeds zwaar op communautaire (en dus dure) verzuchtingen, vooral in een wereldklimaat van minder fraaie financiële en economische verwezenlijkingen.

Desondanks lijken deze scenario's minder gevaarlijk voor België's eenheid dan een samengaan van de N-VA met het Vlaamsblok had geweest.
Gelukkig is daar na de blok-V.Z.W.-veroordeling hoe langer hoe minder sprake van.

De N-VA'ers en Vlaamsblokkers schelden mekaar verrot dat het een lieve lust is. Ze grijpen dankbaar het racisme-thema aan om hun kartel met de CD&V te verdedigen. Hoewel dit racisme tegenover allochtonen het enige minieme verschilpunt met het Vlaamsblokpakket uitmaakte. Tegenover de Walen gaat de N-VA immers op analoge manier tekeer, maar dat is een andere discussie.

Enfin, we kunnen weer even gerust zijn: het separatistische blok werd door de rechtbank uitgeschakeld, de CD&V doet hopelijk met die andere flamingantenpartij hetzelfde.

PS
Wil zo goed zijn om enkel als Belgicist aan de poll mee te werken.
Mochten N-VA'ers en Vlaamsblokkers mee-pollen, dan lach ik me zot met het grote aantal Belgicisten dat er hier plots zou present zijn.
Oud 31 mei 2004, 15:15   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

N-VA is vakkundig buitenspel gezet. En dat is goed
Patriot! is offline  
Oud 31 mei 2004, 15:21   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Het kartel Vlaams-Blok/N-VA...

Al "vernietigt" dat zichzelf wel, teveel egotrippers in beide partijen. (Dewinter en Dewever)
Kim is offline  
Oud 31 mei 2004, 15:21   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Die hebben zichzelf buitenspel gezet.
Maar kan je ook je keuze toelichten?
Dan heb ik een beter zicht op de poll (voor zover mogelijk)
Niet Belgicisten kunnen gewon hun visie in hun tekst en commentaar weergeven.
Oud 31 mei 2004, 15:24   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Die hebben zichzelf buitenspel gezet.
Maar kan je ook je keuze toelichten?
Dan heb ik een beter zicht op de poll (voor zover mogelijk)
Niet Belgicisten kunnen gewon hun visie in hun tekst en commentaar weergeven.
Vlaams Blok-NVA kartel zou één grote Vlaamsnationale partij creëren (waarop mensen stemmen voor het vreemdelingenstandpunt PLUS de stemmen van de NVA-flaminganten), zodat het cordon onmogelijk in stand gehouden kan worden...
Patriot! is offline  
Oud 31 mei 2004, 15:27   #6
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Je poll kan wetenschappelijk onmogelijk representatief zijn
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 31 mei 2004, 15:47   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Je poll kan wetenschappelijk onmogelijk representatief zijn
Tsja, welke oen knoopt er wezenlijke conclusies vast aan een forumpoll?
Het enige wat je er kan uit besluiten is dat heel veel mensen het niet kunnen laten om een spelletje te bederven.

Dit is toch eigenlijk een zeer neutrale poll?
Ik vraag gewoon aan andere Belgicisten of ze mijn visie delen of niet?

Kort samengevat:
Het huidige Vlaamskartel lijkt me minder gevaarlijk, ondanks bepaalde decentraliserende die hun eventuele regeringsdeeelname verkiezingsoverwinning zou kunnen meebrengen en dewelke ik ook grif toegeef in mijn beschrijving. Anderzijds lijkt CD&V mij eerder een neutraliserende factor voor het (vroegere) Vlaamse N-VA-geweld.

Een Vlaamsblok+N-VA-kartel lijkt me mateloos veel onheilspellender om allerhande redenen (cordon doorbroken-lagere blokstemdrempel-bundeling van een enorm aantal vlaamsnationalistische stemmen)

De opinie van de N-VA'ers ken ik al.
Ze blijven een hoge Vlaamse borst opzetten en voelen zich samen met de CD&V nog straffer dan Koning Arthur.

Ik wilde enkel eens te weten komen hoe Belgicisten dit zien.
Als jullie het echt niet kunnen laten om de poll te verneuken, dan zal ik er ook niet van wakker liggen.
Het interesseert me veeleer hoe iedereen dit gedachtenexperiment ziet. Daarom dus graag uw mening.
Oud 31 mei 2004, 15:48   #8
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Ik heb altijd al gevonden dat Kim er in die bende met kop en schouders tussenuit steekt.
Oud 31 mei 2004, 16:32   #9
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS
Mochten N-VA'ers en Vlaamsblokkers mee-pollen, dan lach ik me zot met het grote aantal Belgicisten dat er hier plots zou present zijn.
Mijn excuses, te laat gezien.

Gelieve 1 punt van optie 1 af te trekken.
DaBlacky is offline  
Oud 31 mei 2004, 16:37   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
PS
Mijn excuses, te laat gezien.

Gelieve 1 punt van optie 1 af te trekken.
Geen probleem.
Ik ga ervanuit dat een poll kwasi op voorhand waardeloos is.

Belangrijker isdat ik weet wie wat denkt.
Dat kan dus enkel via een tekstje.
Schrijf je er alsnog een reden voor waarom je optie 1 (CVP+N-vA) dus als gevaarlijker voor België ziet?
Oud 31 mei 2004, 17:35   #11
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Een kartel tussen blokkers en n-va'ers is niet gevaarlijk voor België daar die mensen toch maar uit dezelfde vijver vissen.

Het 'Vlaams Kartel' met CD&V is daarom stukken bedreigender. De christen-democraten krijgen er zo naast het acw, de boerenbond en de middenstand, een rechts-vlaamse vierde stand bij. De n-va gaat in tegen elke christen-democratische waarde en dat is spijtig. Alleen is de CD&V-top vandaag zo machtsgeil, dat ze zelfs hun ziel aan de duivel verkochten.

Persoonlijk ben ik christen-democraat, maar men zou voor minder paars een goede coalitie gaan vinden.
Surlet is offline  
Oud 31 mei 2004, 17:42   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
Een kartel tussen blokkers en n-va'ers is niet gevaarlijk voor België daar die mensen toch maar uit dezelfde vijver vissen.
Dezelfde vijver die ongevaarlijk is zolang het twee plasjes blijven, doch 800.000 plus nog eens de 200.000 N-VA'stemmen lijkt mij een gevaarlijke samenvloeiïng van flamingantisch water.

Citaat:
Persoonlijk ben ik christen-democraat, maar men zou voor minder paars een goede coalitie gaan vinden.
Bizar.
Uw reactie leunt meer aan bij wat N-VA'ers hier afbrieven........
Oud 31 mei 2004, 18:08   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Patriot schreef:

Citaat:
Vlaams Blok-NVA kartel zou één grote Vlaamsnationale partij creëren (waarop mensen stemmen voor het vreemdelingenstandpunt PLUS de stemmen van de NVA-flaminganten), zodat het cordon onmogelijk in stand gehouden kan worden...
Je bent dus tevreden met het 'Vlaams' Kartel, bedoel je, daar het cordon sanitaire daardoor behouden blijft?
Vermits dit cordon Vlaanderen verzwakt wordt dit dus als een goeie zaak gezien voor België?

Is het dit wat je bedoelt, Patriot?
Oud 31 mei 2004, 18:12   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim

Al "vernietigt" dat zichzelf wel, teveel egotrippers in beide partijen. (Dewinter en Dewever)
Het kartel Vlaams-Blok/N-VA zou zichzelf, volgens jou, dus enkel vernietigen vanwege de egotrippers uit beide partijen?

Het is dus aan dezelfde egotrippers te danken dat ze hun BEIDER doel niet kunnen bereiken?
Oud 31 mei 2004, 18:16   #15
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim

Het kartel Vlaams-Blok/N-VA zou zichzelf, volgens jou, dus enkel vernietigen vanwege de egotrippers uit beide partijen?

Het is dus aan dezelfde egotrippers te danken dat ze hun BEIDER doel niet kunnen bereiken?
Niemand weet hoeveel procent van de N-VA-kiezers, militanten of kaderleden juist achter een kartel met het Vlaams Blok staan/stonden. Zeker is dat er allenzins een deel is dat daar resoluut tegen is, en dat het voor bekeken zou houden wanneer er zo'n kartel zou gekomen zijn. Dat slechts een klein deel overliep na de kartelvorming, pleit niet echt voor zo'n kartel met het Blok, blijkbaar was er dan toch geen vraag naar bij N-VA-militanten en kaderleden?
Oud 31 mei 2004, 18:51   #16
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Gebruik uw gezond boerenverstand.

Als de belgicisten zeggen dat CD&V/N-VA een kleiner gevaar is voor België dan VB/N-VA, denken jullie dan echt dat het zo is?

Neen, dat is hun wensdroom zelfs! Dan zit het Vlaams-nationalisme in het extreem-rechtse hoekje, exact wat ze betrachten, want wat is er makkelijker zwart te maken? Juist ja!

N-VA is helemaal niet matiger geworden door het Kartel, iedereen die de acties van de N-VA volgt zal -als ie eerlijk is- moeten toegeven dat ze niet toegeven. En ik eis bronnen als er een belgicistische leugenaar beweert van wel. (want liegen doen ze altijd).

Neen, ze vrezen juist dat -om het in hun woorden te zeggen- de N-VA de CD&V zal "besmetten". De stoute geluiden die we van talrijke CD&V-mandatarissen mogen horen, doen hun het koudzweet uitbreken. Daarom dit onderwerp: om de waarheid weer geweld aan te doen.
Oud 31 mei 2004, 18:56   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tantist,

Ik verwed er een vat op dat jij enkel het kartel steunt uit tactische overwegingen.
Uw ophemelende lofzangen voor een kartel van absoluut ondemocratische particraten, klinkt me net ietsjes té vals, uw agitprop voor het Vlaams Kartel nét iets te krampachtig.

De mogelijke middelpuntvliedende krachten van een eventuele regeringsdeelname zijn je misschien welgevallig, maar ik kan niet geloven dat je de louter vertegenwoordigende visie op bestuur van beide partijen deelt..........
Oud 31 mei 2004, 19:03   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Niemand weet hoeveel procent van de N-VA-kiezers, militanten of kaderleden juist achter een kartel met het Vlaams Blok staan/stonden. Zeker is dat er allenzins een deel is dat daar resoluut tegen is, en dat het voor bekeken zou houden wanneer er zo'n kartel zou gekomen zijn. Dat slechts een klein deel overliep na de kartelvorming, pleit niet echt voor zo'n kartel met het Blok, blijkbaar was er dan toch geen vraag naar bij N-VA-militanten en kaderleden?
Je meet dus de juiste keuze van de N-VA af aan het kleine deel overlopers nadat ze voor het voldongen feit werden geplaatst?
Je geeft immers toe dat niemand weet hoeveel procent van alle N-VA-ers precies achter het 'Vlaams' kartel stonden. Dat deel dat de beslissingen neemt bij de N-VA dééd het echter. Punt.

Je kan je volgens die standaard idd baseren op het beperkt aantal overlopers bij het kader, maar wat de militanten en kiezers betreft zal je de verkiezingen moeten afwachten.

Waar het Superstaaf in dit onderwerp om ging was echter om uit te vissen wat het 'vruchtbaarste' kartel zou geweest zijn om het onafhankelijke Vlaanderen te bereiken. [/i]
Zo te zien lijken me de belgicisten ermee akkoord te zijn dat dit het kartel 'Vlaams-Blok-N-VA' zou geweest zijn.
En als zij dat al denken, waarom zouden jullie 'ontrouwen' daar anders over denken?
Oud 31 mei 2004, 19:05   #19
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Het klopt: het Vlaams kartel is gevaarlijker voor België dan een Vlaamsblok - N-VAkartel. Het klopt immers niet dat de CD&V eigen zetels en mandaten afstaat aan een partij die zelfstandig niet verkozen kan raken. Dat is mensen een forum geven die geen forum verdienen. 18 mei toonde aan dat democratisch flamingantisme op sterven na dood is. Na 13 juni zal het democratisch flamingantisme zogezegd gewonnen hebben. Opnieuw zal de N-VA bij onderhandelingen zijn -inderdaad nog altijd even radicale - standpunten doordrukken en er zo voor zorgen dat de instellingen van dit land nog een groter gedrocht worden. De efficiëntie en doorzichtelijkheid van het bestuur zal daarbij geen enkele rol spelen. Wel de flamingante egocentrische eigengereidheid. Ten kost van het progressief sociaal-christelijk gedachtegoed.
Surlet is offline  
Oud 31 mei 2004, 19:09   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zit het Vlaams-nationalisme in het extreem-rechtse hoekje, exact wat ze betrachten, want wat is er makkelijker zwart te maken?
België moet dan wel al een miljoen kiezers zijn rechtmatige vertegenwoordiging onthouden terwille van wat hier als 'democratie' doorgaat.
Klinkt nogal tegenstrijdig, nietwaar?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be