Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2011, 12:14   #1
Gerre
Burger

Standaard België kan golf jonge vluchtelingen niet slikken

Het aantal onbegeleide minderjarige jongeren dat in ons land asiel aanvraagt, stijgt spectaculair. In februari dienden er 149 een asielaanvraag in, tegenover 56 jongeren een jaar eerder. Dat is een stijging met maar liefst 166 procent.

Het leeuwendeel van de jongeren zijn Afghanen, en hun leeftijd blijft dalen. "Kinderen van veertien die twee jaar onderweg zijn geweest vormen geen uitzondering meer", luidt het bij het 'Platform Kinderen op de Vlucht'. Als de trend zich doorzet, zullen er dit jaar dubbel zoveel Afghaanse minderjarigen asiel aanvragen in ons land dan in 2010. Op de tweede plaats komen Guineeërs. Samen vertegenwoordigen ze 60 procent van de minderjarige asielzoekers.

Bij het Platform vermoedt men een uitgestelde exodus, omdat veel van die Afghaanse jongeren lang onderweg zijn. "Zo krijg je een uitgestelde instroom, een tijd na het hoogtepunt van een conflict." Velen van hen zijn onderweg naar Groot-Brittannië.

Onrustwekkend is de dalende leeftijd van de aanvragers. "Tot 2009 was de gemiddelde leeftijd 16 �* 17 jaar, nu zien we steeds meer jongeren van 14 binnenkomen." Van de minderjarigen verblijven er ook steeds meer op hotel. Midden november waren er het slechts 76, nu zijn dat er al 126. De hogere instroom bemoeilijkt de doorstroming naar een gepaste opvang.

DE MORGEN

Ik vraag me af waarom al die legerkazernes die gesloten worden niet ingericht worden tot een soort vluchtelingenkampen. Maak containerdorpen, met containers die het Belgisch leger toch al heeft voor buitenlandse opdrachten, in die kazernes en laat militairen die in de buurt wonen daar toezicht houden. Dan heb je toch ook een veel betere concentratie en controle op al die vluchtelingen. En laat ze daar afwachten wat er over hun situatie beslist wordt.
Gerre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 12:18   #2
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waarom al die legerkazernes die gesloten worden niet ingericht worden tot een soort vluchtelingenkampen. Maak containerdorpen, met containers die het Belgisch leger toch al heeft voor buitenlandse opdrachten, in die kazernes en laat militairen die in de buurt wonen daar toezicht houden. Dan heb je toch ook een veel betere concentratie en controle op al die vluchtelingen. En laat ze daar afwachten wat er over hun situatie beslist wordt.
zoiets heet LOGISCH NADENKEN.

en dat is nefast in de politiek.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 12:24   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerre Bekijk bericht
Het aantal onbegeleide minderjarige jongeren dat in ons land asiel aanvraagt, stijgt spectaculair. In februari dienden er 149 een asielaanvraag in, tegenover 56 jongeren een jaar eerder. Dat is een stijging met maar liefst 166 procent.

Het leeuwendeel van de jongeren zijn Afghanen, en hun leeftijd blijft dalen. "Kinderen van veertien die twee jaar onderweg zijn geweest vormen geen uitzondering meer", luidt het bij het 'Platform Kinderen op de Vlucht'. Als de trend zich doorzet, zullen er dit jaar dubbel zoveel Afghaanse minderjarigen asiel aanvragen in ons land dan in 2010. Op de tweede plaats komen Guineeërs. Samen vertegenwoordigen ze 60 procent van de minderjarige asielzoekers.

Bij het Platform vermoedt men een uitgestelde exodus, omdat veel van die Afghaanse jongeren lang onderweg zijn. "Zo krijg je een uitgestelde instroom, een tijd na het hoogtepunt van een conflict." Velen van hen zijn onderweg naar Groot-Brittannië.

Onrustwekkend is de dalende leeftijd van de aanvragers. "Tot 2009 was de gemiddelde leeftijd 16 �* 17 jaar, nu zien we steeds meer jongeren van 14 binnenkomen." Van de minderjarigen verblijven er ook steeds meer op hotel. Midden november waren er het slechts 76, nu zijn dat er al 126. De hogere instroom bemoeilijkt de doorstroming naar een gepaste opvang.

DE MORGEN

Citaat:
Het leeuwendeel van de jongeren zijn Afghanen,
We moesten daar ook echt zo nodig gaan oorlogvoeren, hé?
Citaat:
België kan golf jonge vluchtelingen niet slikken
Citaat:
nu zijn dat er al 126.
...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 12:55   #4
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

...
WE?

Ik dacht dat ze schoolkes bouwden zodat de taliban die nadien terug konden laten ontploffen?

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 15 maart 2011 om 12:55.
Oud 15 maart 2011, 13:11   #5
Gerre
Burger

Standaard

Ik denk niet dat de Belgische militaire interventie in Afghanistan daar iets mee te maken heeft. Als we daar niet deelnamen aan de NATO operaties zouden we nog te kampen hebben met vluchtelingen. Het zijn trouwens niet alleen vluchtelingen uit Afghanistan.
Het gaat hier over hoe we hier het probleem van vluchtelingen aanpakken. Fedasiel schuift dikwijls het probleem door naar het OCMW. Er is geen duidelijke visie en er is een gebrek aan doortastend beleid.
Oud 15 maart 2011, 13:19   #6
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Belgische militaire interventie in Afghanistan daar iets mee te maken heeft. Als we daar niet deelnamen aan de NATO operaties zouden we nog te kampen hebben met vluchtelingen. Het zijn trouwens niet alleen vluchtelingen uit Afghanistan.
Het gaat hier over hoe we hier het probleem van vluchtelingen aanpakken. Fedasiel schuift dikwijls het probleem door naar het OCMW. Er is geen duidelijke visie en er is een gebrek aan doortastend beleid.
nochtans hebben we vier ministers en een veelvoud aan staatssecretarissen die zich ermee bezighouden (is het nu niet zo dat ze allemaal franstalig zijn? on verra... en de vlamingen moeten het maar oplossen?)
Oud 15 maart 2011, 13:58   #7
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Ja, 't is voor de Belgische militairen dat die mensen vluchten hé...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 14:14   #8
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Ja, 't is voor de Belgische militairen dat die mensen vluchten hé...
Citaat:
Elke militaire interventie, dus ook die van onze "teergeliefde NAVO-bondgenoten"

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 maart 2011 om 14:16.
Oud 15 maart 2011, 17:12   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke militaire interventie, dus ook die van onze "teergeliefde NAVO-bondgenoten"
Raar dat die "nieuwe jongeren" dan niet in die andere landen gaan aankloppen hé... Mss is er toch iets dat maakt dat ze persé naar hier komen ... Zou het iets met centen te maken hebben denk je ??? En natuurlijk zou het ook kunnen dat de famillie van die nieuwe jongeren de koffers al heeft klaarstaan om bij hun klein vluchtelingetje te komen wonen want gezinnen herenigen kennen ze hier ook goed...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 18:55   #10
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Raar dat die "nieuwe jongeren" dan niet in die andere landen gaan aankloppen hé... Mss is er toch iets dat maakt dat ze persé naar hier komen ... Zou het iets met centen te maken hebben denk je ??? En natuurlijk zou het ook kunnen dat de famillie van die nieuwe jongeren de koffers al heeft klaarstaan om bij hun klein vluchtelingetje te komen wonen want gezinnen herenigen kennen ze hier ook goed...
Het is niet te ontkennen dat mensen een rijk land verkiezen boven een arm. Zeker als je sowieso van je eigen woonplaats moet vluchten en een keuze moet maken, is het begrijpelijk dat mensen voor de rijke landen kiezen, met een goede sociale zekerheid.

Het probleem dat mensen opeengepropt in één land belanden is op te lossen door één hetzelfde pakket sociale wetten (sociale zekerheid, minimale arbeidsomstandigheden, ...) voor heel de wereld in te voeren.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 19:57   #11
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Als Kadhafi gaat verdreven worden gaan we ons aan een ware exodus mogen verwachten.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 20:07   #12
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als Kadhafi gaat verdreven worden gaan we ons aan een ware exodus mogen verwachten.
Of we gaan gewoon wat boten met negerkes tot zinken brengen.
Oud 15 maart 2011, 20:12   #13
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Die kinderen hebben recht op de belgische nationaliteit. Regulariseren en integreren is de boodschap.

Er moet helemaal geen legerkazernes in gericht worden, geen speciale opvang. Geef die mensen gewoon een onderdak en werk.
Oud 15 maart 2011, 20:26   #14
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het is niet te ontkennen dat mensen een rijk land verkiezen boven een arm. Zeker als je sowieso van je eigen woonplaats moet vluchten en een keuze moet maken, is het begrijpelijk dat mensen voor de rijke landen kiezen, met een goede sociale zekerheid.

Het probleem dat mensen opeengepropt in één land belanden is op te lossen door één hetzelfde pakket sociale wetten (sociale zekerheid, minimale arbeidsomstandigheden, ...) voor heel de wereld in te voeren.
Ik denk dat als je echt op de vlucht moet gaan voor een situatie in je eigen land je niet de halve wereldbol rond gaat reizen om naar een welbepaald land te gaan , me dunkt dat ze het dan wel iets dichter bij huis zullen zoeken . Een tripje van ginder naar hier kost ook een aardige duit, allemaal uit de zak van een klein manneke dat dan ineens vanuit een boerengat in Afganistan weet waar belgie ligt ??? Klopt niet echt imo.
Hoe komen ze dan aan die info over belgie? er zijn rijkere landen te vinden die dichter bij hun thuisland liggen en die waarschijnlijk bekender in hun oren klinken...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 20:58   #15
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Of we gaan gewoon wat boten met negerkes tot zinken brengen.
Europa durft dat niet.

Kadhafi zou dat wel durven
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 22:46   #16
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Die kinderen hebben recht op de belgische nationaliteit. Regulariseren en integreren is de boodschap.

Er moet helemaal geen legerkazernes in gericht worden, geen speciale opvang. Geef die mensen gewoon een onderdak en werk.
ik heb je adres al doorgegeven!

hou je paraat! proficiat met je menslievendhed.
Oud 16 maart 2011, 02:00   #17
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Idd, iets voor de UNO? En dan ook ineens maar democratie?

En bijkomend:
sinds Sarkozy Sansgatte buldozerde zijn de BE en NL havens een overstap naar het UK, het land waar je (in hun illusie) zonder I.K. op straat kan rondlopen en werken.
Ik vrees dat dit achterhaald is maar dat men dit in Afghanistan nog niet weet)

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 maart 2011 om 02:03.
Oud 16 maart 2011, 10:05   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

DE MORGEN

Belgie kan dat al laaaaaaaaaaaaaaaaaang niet meer aan. Waarom denk je dat we allemaal meer belastingen moeten betalen en langer moeten werken?
Voor de crisis zekers...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 11:01   #19
Gerre
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Belgie kan dat al laaaaaaaaaaaaaaaaaang niet meer aan. Waarom denk je dat we allemaal meer belastingen moeten betalen en langer moeten werken?
Voor de crisis zekers...
Ik denk wel dat de banken ons meer geld hebben gekost dan die vluchtelingen, ja. En als ik lees dat grote firma's (b.v. Electrabel) geen belastigen betalen terwijl ze miljarden woekerwinsten opstrijken dan vind ik dat erger dan dat een arme sukkelaar hier probeert een beter leven op te bouwen.
Wat niet wil zeggen dat ik vind dat we de deur wagenwijd moeten open zetten voor alles en iedereen. Er moet een streng en bepert migratiebeleid komen. Maar ik begrijp die mensen die naar hier proberen te komen wel. Het is niet hun schuld het is de schuld van het Belgische (Waalse) beleid. Die mensen proberen maar hun eigen situatie te verbeteren. Dat kun je toch niemand kwalijk nemen.
Oud 16 maart 2011, 11:10   #20
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Weer een land waar het ontmenselijken en discrimineren van vrouwen (voorlopig?) werd teruggedrongen.
Ik weet het filo, linkiewinkieland kikt natuurlijk op de massa-orgiën waar vrouwen worden gemutileerd, verbrand, gestenigd of in volle stadions worden afgeknald...
ik vraag mij soms af: Omdat links een lange traditie heeft van genocide, moord, verkachting en onderdrukking kan ik mij echt voorstellen dat er in linkieworld paniek uitbreekt wanneer weer een land dreigt af te glijden naar democratie...het is dus meer dan logisch dat zij voorstander zijn van het Talibanregime.
Kijk maar naar Mugabe, Castro, Chavez, Kadaffi enz enz...
Maar wat ik mij écht afvraag: waar hebben de vrouwen het in Gods naam verdiend om door links zo te worden in de steek gelaten en zo gruwelijk te worden ontmenselijkt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be