![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.453
|
![]() http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=A336Q8HJ
Man, man, ze zouden beter stents steken en beginnen met daar overal een vak bij te leggen, ipv die slagader dicht te nijpen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
|
![]() Citaat:
![]() Hup, dan maar alles naar de snelweg/autoweg of hier en daar een stukje expressweg of eerder zeldzame vlotte 2+2. (hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg)) En nu moeten quasi alle snelwegen opgeknapt en vernieuwd worden (ook door extra-winterschade). En de Vlaamse ruit heeft al zo weinig hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg); volgens studies ca. 1/3* vergeleken met Randstad en Roergebied. Rijstrookkilometers/1000 km² en-of lengte hé, doet er niet toe, grande catastrofe ![]() even zoeken* , ik kan ook mis zijn... neen het klopt ~ en is nog erger tov Randstad... : Citaat:
![]() Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2011 om 16:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
|
![]() dit voeg ik er even bij...
Citaat:
http://www.liefkenshoektolvrij.be/ar...levorming.html http://www.gva.be/antwerpen/antwerpe...vorming-2.aspx Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2011 om 16:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
|
![]() in Nederland gaat men meer aan woon/werk-verkeersmanagement en verkeersbeheersing doen.
men zou dat ook beter in Vlaanderen doen. wegen zijn er genoeg, enkel worden ze slecht gebruikt. ook dient de snelheid op de wegen meer aangepast te worden aan de omgeving/gebruik (woongebieden = lagere snelheid voor meer veiligheid, lagere snelheid = ook meer capaciteit om het verkeer in de woongebieden op te vangen; enkel hoge snelheid op de wegen met weinig huizen èn weinig verkeer, de filegevoelige hoofdweggedeelten dienen dus een lagere snelheid te krijgen (krijgen dan meer de functie van expreswegen dan hoofdwegen)). Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2011 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft meestal 70 kmh Vmax op 1+1 wegen, Nederland 80 kmh. Vlaanderen heeft meestal 90 km Vmax op 2+2 wegen, Nederland 100 kmh. En aan de snelheid op zichzelf ligt het niet, het is de veiligheidsafstand bij die snelheid én de gemiddelde snelheid die telt. Anders reden we allemaal 30 kmh... de capaciteit is groter maar iedereen komt te laat... In principe verkleint de veiligheidsafstand hoe trager men rijdt, ideaal zou ca 80 kmh zijn, maar enkel in theorie, die telt niet. In realiteit is het de praktijk real world die telt. ![]() In Vlaanderen bumperkleven ze bijna aan 120 kmh, wat uiteraard x-meer capaciteit oplevert als de Nederlanders hetzelfde aan 100 kmh doen. Psst, dat bumperkleven is de oorzaak van meer ongevallen, en laat dat nu net nog meer extra-files geven; maar dat weten ze in Be nog niet zo echt. Daar controleert men enkel op snelheid, handhavingsregels en -boetes bestaan niet op veiligheidsafstand in beterweterland Be. Maar dat wist je. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2011 om 17:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
|
![]() Heb ik gezien. Maar uw context klopt ergens niet. Of je bent niet duidelijk genoeg. Dat is jouw zin.
Citaat:
En doen is in de praktijk omzetten (Belgische studies zijn dan onvoldoende ![]() Bestuurders kunnen de wegen enkel gebruiken hoe ze erbij liggen of hoe efficiënt ze plaatsen met elkaar verbinden. De meeste bestuurders gaan geen omwegen rijden als ze niet nodig zijn, of geen wegen opzoeken die overbelast zijn, en daardoor onnodig tijd verliezen. Bestuurders gaan ook het openbaar vervoer niet gebruiken als dat niet lonend is qua verplaatsingsduur en comfort. Ofwel bedoel je slecht ruimtegebruik door de overheid ? "Onze ruimtelijke wanorde" ? Zoals in deze context: Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer. Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%). België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2011 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |