Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2011, 06:03   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.456
Standaard zakendoen met de VS-regering

http://www.reuters.com/article/2011/...5?pageNumber=1

Alweer bijna 3 jaar geleden leek alles in kannen en kruiken.De vervanging van de oude vliegende tankers van de US Air-Force leek te zullen mogen uitgevoerd worden door een consortium van EADS(bekend van Airbus) en Northrop.Ze hadden,op basis van de prijsofferte en technische dossiers, gewonnen tegen Boeing.Het was nog een kwestie van plechtige ondertekening.

Het gaat om monsterachtig grote bedragen,niet alleen voor de levering van tientallen grote vliegtuigen,maar ook decennialange onderhouds- en updatecontracten(!!!)


Maar dit was buiten de waard gerekend.
Boeing en de verzamelde politici hebben succesvol strijd gevoerd tegen het onbeschaamde toekennen van een belangrijk contract aan niet-Amerikanen....In de tussentijd trok Northrop zich terug uit consortium en een nieuwe "bid" moest gebeuren.We kunnen al raden wat er gebeurd is.Boeiing heeft,uiteraard,de specs beter kunnen aanpassen in die periode,en heeft ongetwijfeld al de extra informatie (waardoor het Europese bod aanvankelijk beter leek) kunnen aanpassen.

Ja hoor,wat een verrassing,Boeing heeft nu gewonnen..
EADS zal waarschijnlijk,om commercieel verder te kunnen werken in de VS en haar andere business te beschermen,geen protest aantekenen....ze KUNNEN dit niet winnen....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 februari 2011 om 06:04.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 11:35   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Airbus had dit van te voren kunnen weten dat zij nooit voet op Amerikaans e bodem zou krijgen. Zelfs niet al werk je samen met een lokale club zoals Northrop.
De animositeit tussen Airbus en Boeing is legendarisch - er zijn behoorlijk wat VS piloten die weigeren in een Airbus te kruipen. Dat Airbus gerekend had om een dergelijke buit binnen te halen is wat naïef, in mijn optiek. In meerdere opzichten zelfs: het is de meest zekere weg om een hoop geld te verliezen want zaken doen met Amerikanen loopt uit op een grote huilpartij.

Vraag het aan VSV - een joint venture van een aantal scheepsarchitecten, technici en aandrijfspecialisten. Een zeer kleine club weliswaar maar met een zeer gespecialiseerd project: een klein schip dat met hoge snelheid onder vrijwel elke weersomstandigheid met hoge snelheid patrouilletaken kan verrichten en zelfs met die hoge snelheid (55 knopen +) een actieradius van minimaal 1000 zeemijlen heeft.
Dit vaartuig kon tegen betrekkelijk lage kosten worden gebouwd en in hun grenzeloze naïveteit benaderde het groepje de DEA.
"Wij hebben geen geld. We moeten ons bedruipen met hetgene wat we de drugshandelaren kunnen afnemen. Ga naar de Marine."
"Hoeveel willen jullie schuiven?" werd in iets andere bewoordingen gevraagd. "Kunnen wij dat ding ook hier bouwen? Mogen wij alle specificaties .......
En zo ontspon zich een jarenlange discussie, en veel bla, bla bla.
Ondertussen werd er een prototype gebouwd op basis van eigen geld en verzandde het project in een zee van interesse maar geen geld beschikbaar.

Op basis van de aan de VS overheid verstrekte gegevens werd in de VS een exacte kopie - slaafse nabootsing - gebouwd en stond de VSV-club aan de kant met lege handen. Een Engelse maatschappij kocht uiteindelijk de (officiële) rechten en was men weer een stukje wijzer geworden om nooit direct zaken met de VS te doen en al helemaal niet met hun militaire apparaat. Niet voor niets is het woord gangster een Amerikaans woord.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 12:22   #3
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Jammer voor airbus. Maar niks belette hen om zelf hun bod te verbeteren in de voorbije drie jaar, hoewel het inderdaad onwaarschijnlijk is dat de Amerikanen Boeing zouden laten stikken voor een dergelijk project.

In verband met de VSV-club: het lijkt mij straf dat ze voor dergelijk project geen patent bescherming hebben gekregen. Dergelijke dingen kunnen meestal wel een verregaande vorm van rechtsbescherming verkrijgen als ze er niet te laat bij waren.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 12:48   #4
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Patentbescherming? Onbetaalbaar en useless in de VS. Ga jij procederen tegen de VS?
De boot was specifiek ontworpen voor anti-drugseenheden. De VSV-club wist toen nog iet dat de diverse overheidsorganen bestaan van de drugs, of hun activiteiten betalen met afhandig gemaakt drugsgeld. Toen men daar eenmaal achter was werd het duidelijk dat de VS hoegenaamd niet is geïnteresseerd in drugsbestrijding maar alleen in het geld wat daarmee opgehaald kan worden.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:18   #5
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Jazeker kan je procederen: tegen de entiteit die het tuig kopieerde; bedrijf, instelling, instantie. Niet tegen de hele VS natuurlijk. Dat het duur is, akkoord, maar dat geldt voor alle rechtszaken: van vechtscheiding tot vennootschapsgedingen. Maar als procederen nutteloos zou zijn kan je meteen het hele rechtsstelsel afschaffen.

En ben je zeker van die financiering? Gaat een binnengehaalde 'buit' door de kustwacht rechtsreeks terug naar de kas van de kustwacht ? Of opereren ze via begrotingen waarvan de benodigde in-kant van de cashflow vanuit de overheid onderbouwd kan worden met behaalde successen?
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:49   #6
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Ik zou de coastguard een 'bijna' uitzondering noemen. Die waren ook het meest geïnteresseerd in de VSV maar hadden daar geen budget voor. Het budget van de Kustwacht valt onder diverse departementen.
Dus nee, de Coastguard levert in beslag genomen goederen/drugs/gelden netjes af bij de daarvoor verantwoordelijke entiteiten die dat geld wèl voor eigen doelen gebruikt. De VSV is/was een superieur onderscheppingsboot met een giagantisch potentiëel. Aanvragen kwamen in interessante hoeveelheden vanuit Zuid-Amerika en Mexico.
Het is DE ideale boot voor landen met lange kustlijnen maar weinig geld voor kostbare grote oppervlakte schepen. De VS seals gebruiken de gekopiëerde illegale versie voor hun stealth activiteiten. DE VSV is vrijwel volledig onzichtbaar op een radarscherm. Overdag verraad alleen de waternevel (opgeworpen schroefwater) hun positie.

Met de installatie van 2 gasturbines kon de snelheid worden vergroot tot bijna 140 knopen. Op het water een vrijwel dodelijke snelheid. Met de normale Seatek's loopt het schip (afhankelijk van het aantal personen aan boord) tussen de 60 en 75 knopen (1 knoop/zeemijl is 1855 meter)
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 20:21   #7
Freebie
Burger
 
Freebie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2011
Berichten: 177
Standaard

Ik heb eventjes in contact gestaan met Airbus, sommige sales directors daar zijn prutsers, niet moeilijk; ben ook overgelopen naar Boeing waar ze tenminste FATSOENLIJK engels praten.
Freebie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be