Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2011, 23:22   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard scheldproza van een topparagnost

vrede,

een paar jaar geleden had ik al eens een aanvaring met topparagnost willem. ik had hem via zijn website gevraagd of hij zijn geclaimde paranormale gaven ook kon aantonen, waarna hij me de huid vol schold.

zijn tirades tonen niet alleen een paragnostische middenstander die zich in het nauw gedreven voelt telkens wanneer iemand dreigt zijn toverwinkel te ontmaskeren voor wat het is, zijn subtiele verwijzingen naar mijn religie tonen ook hoe islamofobie blijkbaar een gemakkelijke tool geworden is om in om het even welk conflict zijn gelijk te halen.

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?t=1384

dat topparagnost willem wel vaker zijn sereniteit verliest als zijn toverwinkel gevaar loopt, merken we in zijn reacties toen de grotere paragnosten van de televisie hem ineens dreigden uit de markt te concurreren. hij voerde een ware kruistocht tegen die charlatans, die grootgrondbezitters van de paranormale markt, om de kleine en middelgrote luchtverkopertjes en hun kleine en middelgrote marktaandeeltjes te beschermen.

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=9&t=1329

vrede,

redwasp
Oud 15 januari 2011, 20:37   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had hem via zijn website gevraagd of hij zijn geclaimde paranormale gaven ook kon aantonen
Stel hij kan zijn paranormale gaven niet aantonen en jij kan jouw geloof in jouw god ook niet aantonen. Zijn jullie dan niet quit?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 23:26   #3
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

een paar jaar geleden had ik al eens een aanvaring met topparagnost willem. ik had hem via zijn website gevraagd of hij zijn geclaimde paranormale gaven ook kon aantonen, waarna hij me de huid vol schold.

zijn tirades tonen niet alleen een paragnostische middenstander die zich in het nauw gedreven voelt telkens wanneer iemand dreigt zijn toverwinkel te ontmaskeren voor wat het is, zijn subtiele verwijzingen naar mijn religie tonen ook hoe islamofobie blijkbaar een gemakkelijke tool geworden is om in om het even welk conflict zijn gelijk te halen.

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?t=1384

dat topparagnost willem wel vaker zijn sereniteit verliest als zijn toverwinkel gevaar loopt, merken we in zijn reacties toen de grotere paragnosten van de televisie hem ineens dreigden uit de markt te concurreren. hij voerde een ware kruistocht tegen die charlatans, die grootgrondbezitters van de paranormale markt, om de kleine en middelgrote luchtverkopertjes en hun kleine en middelgrote marktaandeeltjes te beschermen.

http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=9&t=1329

vrede,

redwasp
Bedankt voor deze mooie proza, ik heb ze met veel plezier volledig door te lezen.
Oud 16 januari 2011, 02:12   #4
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Stel hij kan zijn paranormale gaven niet aantonen en jij kan jouw geloof in jouw god ook niet aantonen. Zijn jullie dan niet quit?
hij claimt dingen te kunnen die tegen de natuurwetten in gaan. op basis van die claim biedt hij diensten aan aan goedgelovige slachtoffers (vaak mensen die radeloos zijn over een of ander probleem) en verdient daar geld mee. dat is misdadig en verdient het om te worden aan de kaak gesteld.

als hij dan ook nog eens zo onbeleefd en beledigend is in zijn reacties, bewijst hij meteen dat het hem helemaal niet om paranormaliteit te doen is. hij wil zijn handeltje beschermen en verdedigt zich tegen iedereen die er op wijst dat zijn keizer geen kleren draagt.

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 02:16   #5
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Topparagnosten zijn een ware plaag. Een tijdje geleden heb ik eens naar Astro Contact op tv gekeken. Ik vind het triest, wetende dat het vooral vereenzaamde naïeve sukkelaars zijn, die tegen flink wat geld beroep doen op zulke hedendaagse kwakzalvers.

De moeder van een goede vriend van me houdt zich er ook mee bezig. Eerst leek het aanvankelijk nog onschuldig: ze gaf mensen tips over meditatie en mindfulness. Toen ze de laatste keer dat ik er kwam heel trots haar bergkristallamp presenteerde voelde ik mijn maag omkeren.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 02:31   #6
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Topparagnosten zijn een ware plaag. Een tijdje geleden heb ik eens naar Astro Contact op tv gekeken. Ik vind het triest, wetende dat het vooral vereenzaamde naïeve sukkelaars zijn, die tegen flink wat geld beroep doen op zulke hedendaagse kwakzalvers.

De moeder van een goede vriend van me houdt zich er ook mee bezig. Eerst leek het aanvankelijk nog onschuldig: ze gaf mensen tips over meditatie en mindfulness. Toen ze de laatste keer dat ik er kwam heel trots haar bergkristallamp presenteerde voelde ik mijn maag omkeren.
http://www.youtube.com/watch?v=p_MzP...98637&index=32

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 07:02   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hij claimt dingen te kunnen die tegen de natuurwetten in gaan. op basis van die claim biedt hij diensten aan aan goedgelovige slachtoffers (vaak mensen die radeloos zijn over een of ander probleem) en verdient daar geld mee. dat is misdadig en verdient het om te worden aan de kaak gesteld.

als hij dan ook nog eens zo onbeleefd en beledigend is in zijn reacties, bewijst hij meteen dat het hem helemaal niet om paranormaliteit te doen is. hij wil zijn handeltje beschermen en verdedigt zich tegen iedereen die er op wijst dat zijn keizer geen kleren draagt.
Zoiets als jouw profeet die met behulp van een wit paard is opgestegen?

Verder is jouw beschrijving evenzeer van toepassing op georganiseerde religies.
Oud 16 januari 2011, 09:24   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Zoiets als jouw profeet die met behulp van een wit paard is opgestegen?

Verder is jouw beschrijving evenzeer van toepassing op georganiseerde religies.
niks wit paard hoor Esperanze. De Buraq was een GEVLEUGELD paard met een vrouwenkop! ik vraag me altijd af of het nog leeft? Dat zouden moslims toch moeten weten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 10:35   #9
zeddie
Banneling

Standaard

Kalki - Odin - Bu'raq etc etc etc ...

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 18:40   #10
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

toch leuk hoe sommige mensen echt van ieder onderwerp een anti-islam discussie proberen te maken.

ik vind dat alle charlatans (of ze zich nu 'paragnost' noemen of 'korangenezer', of ze nu bergkristallen gebruiken of zamzamwater) mmoeten ontmaskerd worden.

dit heeft niets te maken met religieus geloof, maar met overduidelijk bedrog en oplichterij.

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 19:11   #11
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

toch leuk hoe sommige mensen echt van ieder onderwerp een anti-islam discussie proberen te maken.

ik vind dat alle charlatans (of ze zich nu 'paragnost' noemen of 'korangenezer', of ze nu bergkristallen gebruiken of zamzamwater) mmoeten ontmaskerd worden.

dit heeft niets te maken met religieus geloof, maar met overduidelijk bedrog en oplichterij.

vrede,

redwasp
Zeker moeten de charlatans ontmaskerd worden, maar sommige mensen kunnen misschien echt wel mensen genezen door handoplegging en zij willen ook niet getest worden.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 19:25   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Klopt. Ik kan mensen genezen van elke kwaal maar ik weiger het te demonstreren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 19:40   #13
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Zeker moeten de charlatans ontmaskerd worden, maar sommige mensen kunnen misschien echt wel mensen genezen door handoplegging en zij willen ook niet getest worden.
Waarom zou zo iemand niet getest willen worden? Daar heb je de kans om je gave te bewijzen, een complete revolutie in de medische wetenschappen. De kans om je gave misschien aan iedereen te geven, of om mensen met dezelfde gave op te sporen. De kans om i.p.v. een paar mensen te genezen honderden, duizenden, miljoenen mensen te genezen van fatale ziektes.

En je wilt die gave NIET onderzoeken? Dan kan ik maar 2 conclusies trekken:
- Charlatan van de hoogste graad
- Enorme, maar dan ook echt enorme, egoïst.
Oud 16 januari 2011, 19:48   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gezien ik de eerste was in deze topic die refereerde naar jouw religie, neem ik aan dat dit verwijt aan mij gericht is. Ik vrees echter jou te moeten teleurstellen. Mocht je katholiek zijn geweest, of hindoe of jood of wat dan ook, mijn repliek zou identiek hetzelfde zijn geweest. Sorry dat ik jouw plezier nu vergal.

Iemand die zélf gelooft in bepaalde zaken die - hoe zei je ook al weer? - "natuurwetten overtreden" is nu eenmaal niet het best geplaatst om anderen hieromtrent lesjes te leren.
Citaat:
ik vind dat alle charlatans (of ze zich nu 'paragnost' noemen of 'korangenezer', of ze nu bergkristallen gebruiken of zamzamwater) moeten ontmaskerd worden.
Hier heb ik maar weinig aan toe te voegen.
Citaat:
Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, hoe graag jij ook het tegendeel zou willen zien.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 januari 2011 om 20:04.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 20:06   #15
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
ik ben een vrij sceptisch ingestelde moslim. ik twijfel sterk aan de mogelijkheid om via handoplegging te genezen. maar ik laat de mogelijkheid open want ook het tegendeel is nooit bewezen.

ik ga er echter vanuit dat echte paranormalisten, als ze bestaan, vrij spiritueel ingestelde mensen zijn. beleefdheid, bescheidenheid lijken mij een minimumkenmerk van dit soort echte bijna-heiligen. ik vond de toon waarop topparagnost willem op mijn beleefde vraag reageerde dermate strijdig met het beeld dat hij van zichzelf de media instuurt, dat ik het belangrijk vond om ook deze kant van deze paranormale middenstander te laten zien.

ik ken redelijk wat mensen die zichzelf 'paragnost' noemen. een behoorlijk aantal van hen heb ik leren kennen doordat ze antwoordden op dezelfde vraag. ik heb aangename gesprekken gehad met een paar van die paranormalisten. geen van hen heeft mij tot nu toe kunnen bewijzen dat ze ook maar iets kunnen dat boven de bestaande natuurwetten uitgaat, maar ze toonden vaak wel aan dat ze bijzonder veel empathie hebben en dat ze onbekenden op een beleefde manier benaderen. hoewel ook zij geld vragen voor paranormalistische consulten (en vaak ook grote bedragen) heb ik het nooit nodig gevonden om hen te ontmaskeren. zij zijn de kleine middenstanders die hun graantje meepikken op het erf van de paranormalistische markt. velen van hen zijn er volgens mij trouwens oprecht van overtuigd dat ze een gave hebben.

topparagnost willem was anders. zijn reacties waren scheldtirades. een wervelwind van vervloekingen, als een dolgedraaide juwelier die schiet op iedereen die zijn winkel bedreigt. de topparagnost uit de etalage was zo verschillend van de niets-ontziende kmo'er (die ervan droomt ooit parnormaal multinational te worden) die in de winkel werkt, dat ik een soort consumentenwaarschuwing op z'n plaats vond. "indien u 1,50 EUR per minuut wilt betalen om een telefoongesprek met deze zelfverklaarde topparagnost te voeren, dan weet u best dat mijnheer zich op deze kinderachtige manier uitlaat wanneer iemand beleefd onschuldige vragen stelt."

ik heb alles trouwens na een tijdje laten vallen. pas toen ik deze week zag dat hij mij er nu ook openlijk (nu ja, openlijk... het is op een obscuur paranormaal astrologisch forum dat nu ook niet zo bijster veel lezers heeft) van beschuldigt dat ik zijn woorden verkeerd weergeef, ben ik een beetje boos geworden.

dit is dus helemaal geen aanval op het geloof in het paranormale. net zoals de tempelreiniging in het evangelie (joh 2:14-16) geen aanval op de joodse religie was. als er iets bestaat als een paranormale gave en als er mensen bestaan die uit pure naastenliefde die gave aanwenden, dan zijn ook zij volgens mij gebaat bij het ontmaskeren van dit soort charlatans. laat hen dan maar in stilte verder handen opleggen. als ze verder geen kwaad doen, zal ik hen ook met rust laten.

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 20:08   #16
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Klopt. Ik kan mensen genezen van elke kwaal maar ik weiger het te demonstreren.
zo lang je ook weigert te factureren, vind ik het geen probleem.

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 20:20   #17
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gezien ik de eerste was in deze topic die refereerde naar jouw religie, neem ik aan dat dit verwijt aan mij gericht is. Ik vrees echter jou te moeten teleurstellen. Mocht je katholiek zijn geweest, of hindoe of jood of wat dan ook, mijn repliek zou identiek hetzelfde zijn geweest. Sorry dat ik jouw plezier nu vergal.

Iemand die zélf gelooft in bepaalde zaken die - hoe zei je ook al weer? - "natuurwetten overtreden" is nu eenmaal niet het best geplaatst om anderen hieromtrent lesjes te leren.Hier heb ik maar weinig aan toe te voegen.Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, hoe graag jij ook het tegendeel zou willen zien.
ik geloof niet in zaken die natuurwetten overtreden. ik heb in een aantal discussies al proberen uit te leggen dat religie volgens mij niet veel met geloven te maken heeft. de god waar atheïsten niet in geloven, daar geloof ik ook niet in (la ilaha) maar dat maakt dat ik het woord 'god' (bevrijd van alle vormen van antropo- of andere morfiseringen) kan gebruiken om datgene te beschrijven dat eigenlijk niet beschreven kan worden (dat waarover men niet spreken kan - tlp 7). quam omnes deum nominant.

en zelfs dan nog, dit is geen aanval op een 'ander geloof', zelfs niet eens op de markt die rond de paranormalisten bestaat. het is een waarschuwing voor mensen die bij dit bepaald zelfverklaard medium te raad gaan.

vrede,

redwasp
Oud 16 januari 2011, 20:22   #18
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrede,

ik geloof niet in zaken die natuurwetten overtreden. ik heb in een aantal discussies al proberen uit te leggen dat religie volgens mij niet veel met geloven te maken heeft. de god waar atheïsten niet in geloven, daar geloof ik ook niet in (la ilaha) maar dat maakt dat ik het woord 'god' (bevrijd van alle vormen van antropo- of andere morfiseringen) kan gebruiken om datgene te beschrijven dat eigenlijk niet beschreven kan worden (dat waarover men niet spreken kan - tlp 7). quam omnes deum nominant.

en zelfs dan nog, dit is geen aanval op een 'ander geloof', zelfs niet eens op de markt die rond de paranormalisten bestaat. het is een waarschuwing voor mensen die bij dit bepaald zelfverklaard medium te raad gaan.

vrede,

redwasp
Geloof je dan ook niet in de mirakels van Christus of van heiligen of van God zelf?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 20:42   #19
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geloof je dan ook niet in de mirakels van Christus of van heiligen of van God zelf?
Zal moeilijk gaan gezien Redwasp geen christen is.

Edit. Ik zou beter Redwasp zelf laten antwoorden.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 januari 2011 om 21:03.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 20:44   #20
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
het mirakel is niet datgene wat verondersteld wordt zo af en toe eens buiten de natuurwetten om te gebeuren. het echte mirakel is juist die schoonheid van de natuurwetten zelf.

vrede,

redwasp

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be