![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() NAMELIJK HET RECHT OP EEN MORELE OF RELIGIEUZE OPVOEDING TEN LASTE VAN DE GEMEENSCHAP.VCD is voorstander van het gelijkekansenonderwijs, maar vindt dat het proefproject van het GOK-inschrijvingsdecreet de vrije schoolkeuze afneemt, die als doel heeft dat elke leerling via de gemeenschap zijn levensbeschouwelijke opvoeding krijgt. (Artikel 29 van de Grondwet ”De gemeenschap waarborgt de vrijheid van keuze van de ouders… Alle leerlingen van de school hebben het recht op een morele of religieuze opvoeding ten laste van de gemeenschap.”)
Een goede sociale mix in de klassen is een lovenswaardig streven, op voorwaarde dat de specialisatie rond bepaalde onderwijsprojecten er niet door wordt tegengehouden. Men moet echter niet aankloppen bij de vrije scholen om een oplossing te vinden voor de concentratiescholen. Men kan de door provincies en gemeenten ingerichte officiële scholen aanspreken, aangezien die ook in divers levensbeschouwelijk onderwijs voorzien. Misschien kan men voor een toename van dergelijke scholen pleiten. Van het inschrijvingsbeleid van de vrije scholen moet men echter afblijven. De directie moet er zelf kunnen over waken of de leerlingen die zich inschrijven, voldoen aan het pedagogisch en levensbeschouwelijk project. Anders komt de vrijheid van het pedagogisch onderwijsproject onder druk te staan. Concreet betekent het dat de ouders voor hun kinderen over een school van hun keuze moeten kunnen beschikken op een redelijke afstand van hun woonplaats. De ouders moeten instemmen met dat onderwijsproject en met het schoolreglement. In vrije confessionele scholen kan de ouder voor zijn kind geen vrijstelling aanvragen voor het volgen van deze lessen. Sedert 2002 zou dit principiële inschrijvingsrecht gepaard gaan met een aanvaardingsplicht door de school (Actuele onderwijskwesties: beleid door P. Van Petegem). VCD vindt dat de grondwet hier gevolgd moet worden. De keuze van de school moet ervoor zorgen dat de leerling de religieuze opvoeding krijgt die hij wenst! Bij de schoolkeuze dient de keuze op basis van levensbeschouwing voorrang te krijgen op een keuze op basis van kwaliteit. De breuklijn tijdens de schoolstrijd was de levensbeschouwing en die is nog steeds dezelfde. De Minister van Onderwijs, Pascal Smet, zou dat intact moeten houden, maar ook omdat het in de grondwet ingeschreven staat. En CD&V zou voor het uitvoeren van dat grondbeginsel moeten ijveren. Het is niet geoorloofd dat ouders kilometers moeten rijden om de school te vinden waar hun kind de door hen gewenste levensbeschouwelijke opvoeding krijgt, omdat andere kinderen die voorkeurschool innemen op basis van kwaliteit. Het doet ons denken aan een communistisch regime, dat geen respect heeft voor de ideologie van een mens. Door het nieuw GOK-inschrijvingssysteem gaan allochtonen zich inschrijven in een school die niet overeenstemt met hun levensbeschouwing. Concreet is het zo, dat moslims voor katholieke scholen kiezen, maar het levensbeschouwelijk project niet ambiëren. Sommigen vragen onderricht in hun eigen religie. Waarschijnlijk worden zij aangemoedigd door mensen van linkse signatuur. Een decreet dat in 2003 werd goedgekeurd, stelt dat de Vlaamse regering stimuleringsmaatregelen mag nemen voor meer islamonderricht in scholen van het vrije onderwijsnet. Lees hier>> Men wil dus eerst de moslima’s binnen krijgen in de vrije scholen en dan wil men de directie stimuleren om islamonderricht te geven. Als men zo verdergaat, verliezen de vrije scholen hun identiteit en worden ze gemeenschapsscholen. Onderwijs gebeurt niet enkel tijdens het uurtje levensbeschouwing, maar kan ook aan de beurt komen tijdens taallessen of actualiteiten. Daarom is het niet wenselijk dat zij moslims in hun school toelaten. Bij de eerste schoolstrijd werd de capaciteit van de vrije scholen opgedreven opdat iedereen naar de school van zijn keuze zou kunnen gaan. Het was een recht om te gaan naar de school van je levensbeschouwelijke overtuiging. Men lijkt die breuklijn te willen verschuiven… Moet men niet, in de plaats daarvan zorgen voor voldoende capaciteit en kwaliteit? Dan zullen de GOK-kinderen niet moeten aankloppen bij de vrije scholen. Bij monde van B. Debaets en P. Delva, pleit CD&V voor meer autonomie voor de schooldirecties. VB pleit voor het afschaffen van het GOK-decreet omdat allochtonen bevoordeeld worden. N-VA en GROEN! vragen meer buurtscholen die de concentratie van de buurt weerspiegelen, naar analogie met Nederland. VCD vindt dat het GOK-inschrijvingsdecreet niet kan opgelegd worden aan vrije scholen. Laat, zoals vroeger, de inschrijvingen gebeuren via de directie, die zelf het best kan beoordelen of het kind past in het pedagogisch-levensbeschouwelijk project. Men kan de scholen stimuleren tot diversiteit, maar dan wel binnen het eigen pedagogisch project. Zo kunnen de Oost-Europese en Afrikaanse allochtonen, die meestal een christelijke traditie hebben, geïntegreerd worden in de school en die GOK-werking kan ondersteund worden met subsidies van de overheid. Maar de overheid mag niet aangeven wie past binnen het pedagogisch project, zonder de levensbeschouwelijke overtuiging recht te doen. Het GOK-inschrijvingsdecreet moet worden afgeschaft, het gelijkekansenbeleid kan worden aangemoedigd in het vrije net. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |