Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2003, 19:01   #1
Communist
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via MSN naar Communist
Standaard

Vijf medialeugens over Noord-Korea, vijf antwoorden

De VS zeggen dat ze klaar staan om een nieuw oorlogsfront te openen, tegen Korea, naast dat tegen Irak. Noord-Korea kan binnen de maand een atoombom aanmaken, zegt de officiële pers. Antwoorden op de medialeugens.

Cécile Chams
01-01-2003

1: “Noord-Korea geeft officieel toe dat het beschikt over kernwapens”

Volgens een woordvoerder van het Witte Huis “geeft de Noord-Koreaanse regering toe dat het in het geheim kernwapens heeft ontwikkeld.”1 “Deze Amerikaanse bewering is vals en oorlogszuchtig”, zegt Rodong Sinmun, het blad van de Partij van de Arbeid van Korea.2 “De speciale gezant van de Amerikaanse president zegt zomaar wat”, voegt het ministerie van Buitenlandse Zaken er aan toe. “De regering van de Democratische Volksrepublliek Korea heeft altijd gezocht naar een vreedzame oplossing voor de nucleaire kwestie in het Koreaans schiereiland.”3
Zelfs CNN vindt dat Noord-Korea erkent te werken aan een ‘nucleair programma’, niet aan een ‘militair nucleair programma’.4 De VS zoeken een voorwendsel om zich niet te houden aan het akkoord van 1994 met de DVK (zie verder).

Boven, het stadium waarin de kerncentrale zich bevindt die de Verenigde Staten operationeel gingen maken tegen 2003. Onder, de – wel zeer operationele – Amerikaanse troepen tijdens oefeningen in Zuid-Korea.

2: “Noord-Korea houdt zich niet aan het akkoord met de VS”

Het akkoord van oktober 19945 hield in dat de VS een kerncentrale met licht water zouden bouwen in ruil voor de bevriezing van de Noord-Koreaanse kerncentrale op grafiet. De westerse pers beweert dat Noord-Korea het akkoord niet naleeft. Maar het zijn de VS die systematisch alle overeengekomen modaliteiten overtreden.
De nieuwe centrale moest in werking treden in 2003 (art.1, §1 en 3). Maar zelfs de funderingen liggen er nog niet! De VS moesten elk jaar 500.000 ton ruwe olie leveren totdat de centrale zou werken, om Noord-Korea aan de nodige elektriciteit en benzine te helpen. (art. 1, §2). De VS leverden herhaaldelijk te laat. In december 2002 beslisten ze eenzijdig de levering op te schorten. De VS moesten formeel beloven dat ze Noord-Korea niet zouden bedreigen met kernwapens (art. 3, §1) maar ze voegen het land bij de ‘as van het kwaad’ en maken het tot een mogelijk doelwit van een ‘preventieve kernaanval’.

3: “Noord-Korea hervat de bouw van kerncentrales”

Pol Mathil van Le Soir herneemt woord voor woord de Amerikaanse propaganda: “Noord-Korea (...) negeert de diplomatieke druk en neemt maatregelen om militair plutonium aan te maken.”6 Een kerncentrale opstarten heeft niets te maken met de bouw van een atoombom. De behandeling van plutoniumafval voor militaire doeleinden vereist een geavanceerde en dure technologie waar de DVK niet over beschikt.
“De DVK heeft beslist de bouw van een kerncentrale te hervatten om elektriciteit te maken”, legt het Koreaans ministerie van Buitenlandse Zaken uit.7 De opschorting van de petroleumleveringen door de VS veroorzaakt een tekort aan elektriciteit in het land, zegt hij. Volgens Koen de Ceuster, professor aan de universiteit van Leiden, is de hervatting van het nucleair programma voor Noord-Korea de enige manier om de VS te dwingen de dialoog te hervatten.8

4: “Noord-Korea is de belangrijkste rakettenleverancier”

De Amerikaanse minister van Defensie, Donald Rumsfeld, noemt Noord-Korea “de belangrijkste leverancier van raketten in de wereld.”9 “Hoogst ironisch”, vindt een Canadese krant dat. “Volgens de statistieken van de Verenigde Naties voor de periode 1996-2002 overheersen de VS de wereldwapenmarkt met zo’n 45%. In 2000 verkochten de VS voor 14 miljard dollar wapens, het dubbele van hun belangrijkste concurrenten Groot-Brittannië en Rusland.”10

5: “Noord-Korea vormt een bedreiging voor de wereld”

“Is Washington in staat drie conflicten tegelijk aan te gaan? En kan het een doeltreffend antwoord vinden op een staat die de wereld bedreigt met een ‘oncontroleerbare ramp’ als men niet ingaat op zijn eisen?”, zo schrijft Pol Mathil. Hij suggereert een bombardement op de Koreaanse kerncentrale, zoals die van 7 juni 1981 door Israëlische jachtvliegtuigen tegen een Iraakse kerncentrale.11 Le Soir praat Rumsfeld na die op 23 december zei: “De VS zijn perfect in staat tegelijk Irak en Korea militair aan te vallen.”12

De VS hebben anderhalf miljoen soldaten in heel de wereld en besteden meer dan 500 miljard dollar per jaar aan hun militair budget. Alleen al in Zuid-Korea beschikken ze over 37.000 man en zo’n duizend kernkoppen. Op 17 december kondigde de Amerikaanse luitenant-generaal Ronald Kadish, directeur van de Missile Defense Agency, aan het Pentagon zijn nieuwe plan aan voor de opstelling van Amerikaanse raketten in 2004 en 2005. Dit voorziet in de bouw van tien nieuwe basissen te land, uitgerust met Patriot-raketten van de nieuwe generatie en tien tot twintig nieuwe basissen op zee, uitgerust met atoomboten. De minister van Defensie wil aan het Congres anderhalf miljard dollar extra vragen voor dit programma. Bovenop de 8 miljard dollar die het jaarlijks krijgt toegewezen voor het testen van raketten.13

Tegenover deze rechtstreekse en permanente dreiging is de DVK verplicht zo’n 14% van zijn magere begroting aan defensie te besteden. “De DVK ontwikkelt raketten om te kunnen antwoorden op elke aanval van de VS en om zijn bestaansrecht en zijn soevereiniteit te beschermen,” zegt het dagblad van de communistische partij.14 “Dat de DVK beschikt over raketten voor zelfverdediging vormt op geen enkele manier een bedreiging voor welk land dan ook”, voegt het Koreaans persagentschap eraan toe.15

En ondanks de Amerikaanse bedreigingen doet de DVK onophoudelijk voorstellen aan de VS om tot een niet-aanvalspact te komen. Een optie die ruime steun krijgt in Zuid-Korea. Door te stemmen voor een president die een aanhanger is van de vrede en de verdere uitbouw van de relaties met Noord-Korea, straft de Zuid-Koreaanse bevolking de militaire alliantie met de VS af.

> Lees het Korea-dossier

Noten

1 Washington Post, 17 oktober 2002 >Terug

2 Rodong Sinmun, 7 november 2002 >Terug

3 KCNA, 12 december 2002 >Terug

4 CNN, 17 oktober 2002 >Terug

5 Volledige tekst (in het Engels) >Terug

6 Le Soir, 26 december 2002 >Terug

7 KCNA, 12 december 2002 >Terug

8 VRT-radio, Voor de dag, 28 december 2002 >Terug

9 New York Times, 12 december 2002 >Terug

10 Toronto Star, 12 december 2002 >Terug

11 Le Soir, ibid. >Terug

12 New York Times, 24 december 2002 >Terug

13 Washington file, 18 december 2002 >Terug

14 Rodong Sinmun, 12 november 2002 >Terug

15 KCNA, 9 december 2002. >Terug

"Als de onrechtvaardigheid gewaarborgd wordt door de wet, dan is het tijd dat het volk, die grote rechtspleger, opstaat en met een stamp van de voet heel die boel van modder en onrechtvaardigheid omverwerpt!"
Priester Adolf Daens,
Een Christelijke Communist
Communist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2003, 00:11   #2
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

De Amerikanen zijn geöbsedeerd door wapens. Ze kunnen er niet genoeg van hebben!
Dat we hier maar oppassen met een Europese-interventiemacht:als die ooit van de grond komt zijn wij aan de beurt.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2003, 00:49   #3
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Velen zijn mij al twee jaar aan het uitlachen, toen ik stelde dat de VS opzettelijk aanstuurd op een nieuw wereldconflict.
Sommigen is het lachen al vergaan.
De rest volgt ook nog wel.
Ik ben dus wel degelijk echt bang hoor, voor de toekomst.
Oud 6 januari 2003, 11:19   #4
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Velen zijn mij al twee jaar aan het uitlachen, toen ik stelde dat de VS opzettelijk aanstuurd op een nieuw wereldconflict.
Zodra de cowboys de olievoorraad in het MO hebben ingepikt zijn ze klaar voor een confrontatie met ons. De volgende WO zal er een zijn van Europa(+Rusland)tegen de Angelsaksische cultuur(VS+Engeland).
Oud 6 januari 2003, 16:29   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Toevallig had ik ooit eens een kortverhaaltje geschreven over een verzetsstrijder die tegen een fascistoïde Amerikaanse bezetting strijd in Europa. Zou het kunnen dat ik een nostradamus-achtig visioen heb gehad?
Oud 6 januari 2003, 17:09   #6
GroovBird
Vreemdeling

Standaard

Als jullie denken dat de US aansturen op een internationaal conflict, dan zijn jullie 11 september 2001 blijkbaar al vergeten.

Misschien eens minder denken dat je het allemaal al door hebt wat er aan de hand is.

D.
GroovBird is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2003, 19:38   #7
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
Als jullie denken dat de US aansturen op een internationaal conflict, dan zijn jullie 11 september 2001 blijkbaar al vergeten.

Misschien eens minder denken dat je het allemaal al door hebt wat er aan de hand is.

D.
Wat maakt u zo zeker dat u het WEL doorhebt? De enigen die beter zijn gevaren met die aanslagen zijn de VS en Israel zelf geweest dus wat mij betreft was dit een pure provocatie.
Hoe dan ook hadden we direct tegen Bush moeten zeggen:"Trek daar uw plan mee". 1 minuut stilte in Europa voor de slachtoffers...wat een flauwekul. De Amerikanen hebben 100.000den onschuldige slachtoffers op hun geweten en er gaan er binnenkort nog volgen. Trek uw ogen open!
Oud 6 januari 2003, 20:05   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Het valt toch op dat de VS om de 7�*10 jaar hun economie wat aanzwengelen door ergens de boel te gaan platgooien?
  • Viëtnam
    Korea
    Granada
    Iraq
    Somalië
    Joegoslavië
    Afghanistan
    .................
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2003, 20:33   #9
GroovBird
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat maakt u zo zeker dat u het WEL doorhebt?
Beweer ik dat dan? Kunt ge nekeer stoppen met dingen te beweren die compleet uit de lucht gegrepen zijn?

Ik heb wel wat beters te doen dan altijd complottheoriën bedenken. Wees maar gerust dat niemand echt de waarheid spreekt en dat ge geen partij kunt kiezen zonder toe te moeten geven beinvloed geweest te zijn.

D.
Oud 6 januari 2003, 20:40   #10
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Het valt toch op dat de VS om de 7�*10 jaar hun economie wat aanzwengelen door ergens de boel te gaan platgooien?
  • Viëtnam
    Korea
    Granada
    Iraq
    Somalië
    Joegoslavië
    Afghanistan
    .................
Had je dan liever gehad dat men in Joegoslavië elkaar blééf afslachten, omdat de VN er maar niet in slaagde de Servische krijgsheren terug te dringen?
Had je dan liever dat héél Korea was veroverd door de communistische troepen, zodat het hele land er even erg aan toe was als Noord-Korea?
Had je liever gehad dat de Somalische warlords geen strobreed in de weg was gelegd in hun clanstrijd die het hele land vernietigde?
...

Ik ga akkoord dat de VS meestal niet om de meest bonafide redenen ten strijde trekt, maar laten we niet hypocriet doen: Als Europa zelf niet in staat is zijn eigen achtertuintje schoon te houden of elders in de wereld zijn macht kan demonstreren, moét de VS dat wel doen.
Laten we dus zo intellectueel eerlijk zijn om toe te geven dat de VS de rol van politieman vaak op zich nemen om secundaire redenen, maar dat ze het toch maar doen.
Als we moeten kiezen voor ofwel mannen als Kim-Jong Il, die zelf kaviaar eet en peperdure maîtresses erop nahoudt terwijl zijn volk sterft van de honger en sadistische dictators als Saddam Hoessein, die chemische wapens inzette tegen zijn eigen mensen, of voor de VS, die al bij al nog steeds een democratische rechtsstaat zijn, is voor mij de keus al snel gemaakt.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2003, 20:58   #11
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

[quote="zorroaster
Had je dan liever gehad dat men in Joegoslavië elkaar blééf afslachten, omdat de VN er maar niet in slaagde de Servische krijgsheren terug te dringen?

Ik ga akkoord dat de VS meestal niet om de meest bonafide redenen ten strijde trekt, maar laten we niet hypocriet doen: Als Europa zelf niet in staat is zijn eigen achtertuintje schoon te houden of elders in de wereld zijn macht kan demonstreren, moét de VS dat wel doen.
[/quote]
1. Er w�*s vrede in Joegoslavië in '96 maar dat zinde de Amerikanen niet:zie voor verdere uitleg mijn item "Miloseviç onmiddellijk vrij!".
2.Wij zijn daar perfect toe in staat. Het zijn de Amerikanen die overal de boel komen verzieken en zich dan als grote weldoeners komen voordoen.
We hebben die voor niks nodig.
Waarom zou één natie in godsnaam elders "zijn macht moeten gaan demonstreren"als ze daartoe niet door de internationale gemeenschap wordt gevraagd(en dan nog)? Sadam laat ons gerust, laat hem ook gerust:het is de Amerikanen om olie en wraak te doen, anders niets.
Oud 6 januari 2003, 21:03   #12
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
[
Beweer ik dat dan? Kunt ge nekeer stoppen met dingen te beweren die compleet uit de lucht gegrepen zijn?.
Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt hoor. VRT-vertegenwoordigster Greet de Keyser die er in Washington nog veel dichter bijzit als ik hier denkt bijv. ook volgens die lijnen.
Hoedanook, als de CIA NIET in die torens is geknald dan was het een ordinaire bomaanslag zoals ze die wekelijks in Israel meemaken. Onze zorg niet.
Oud 6 januari 2003, 21:05   #13
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
  • Viëtnam
    Korea
    Granada
    Iraq
    Somalië
    Joegoslavië
    Afghanistan
    .................
Na Irak II is Europa aan de beurt!
Oud 6 januari 2003, 22:39   #14
GroovBird
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Hoedanook, als de CIA NIET in die torens is geknald dan was het een ordinaire bomaanslag zoals ze die wekelijks in Israel meemaken. Onze zorg niet.
Jongen jongen ge hebt ze toch ni allemaal op een rij ze.

D.
Oud 6 januari 2003, 23:29   #15
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

D.
Wie zegt dat ik een jongen ben?
Wij worden hier in Europa BEZET door de Amerikanen net zoals de Nazi's dat deden in '40-'45 maar die waren tenminste na 5 jaar weg terwijl de Yankees met al hun nefaste invloeden hier al VIJFTIG jaar zitten.
Ge zult nog raar opkijken over de goede bedoelingenvan Bush en co.
Oud 7 januari 2003, 15:18   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt hoor. VRT-vertegenwoordigster Greet de Keyser die er in Washington nog veel dichter bijzit als ik hier denkt bijv. ook volgens die lijnen.
Moest de vrt-vertegenwoordigster zo niet denken, dan zou ze niet lang meer vrt-vertegenwoordigster zijn. Citeer nu aub de vrt niet als objectieve bron. De objectiviteit is bij hun al lang een handicap geworden.
Maar desondanks alles denk ik niet dat de vrt ooit verkondigd heeft dat de cia in de torens geknald heeft. Dat zal dan wel iemand met nog een grotere handicap geweest zijn.

Nu ernstig. Als ik van de amerikanen was, dan liet ik het koreaans probleem door andere oplossen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2003, 16:18   #17
Sven_DP
Partijlid

Sven_DP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Zodra de cowboys de olievoorraad in het MO hebben ingepikt zijn ze klaar voor een confrontatie met ons. De volgende WO zal er een zijn van Europa(+Rusland)tegen de Angelsaksische cultuur(VS+Engeland).

Zuchtttt, diepe zuchttt. In bed gelegen met liberalSteve?
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2003, 16:20   #18
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

D.
Wat maakt u zo zeker dat u het WEL doorhebt? De enigen die beter zijn gevaren met die aanslagen zijn de VS en Israel zelf geweest dus wat mij betreft was dit een pure provocatie.
Hoe dan ook hadden we direct tegen Bush moeten zeggen:"Trek daar uw plan mee". 1 minuut stilte in Europa voor de slachtoffers...wat een flauwekul. De Amerikanen hebben 100.000den onschuldige slachtoffers op hun geweten en er gaan er binnenkort nog volgen. Trek uw ogen open!
The eagle rules!
Oud 7 januari 2003, 16:26   #19
Sven_DP
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

D.
Inderdaad GrooveBird, als je de complottheorieën hier allemaal leest dan ben je klaar voor internering... Ik heb eerlijk gezegd het hele internationaal deel van politics.be al lang opgegeven wegens veeeel te hoog X-file gehalte. Van sommigen forumleden weet je al snel hoe geflipt ze denken (nietwaar communist en Piano), anderen doen me soms nog steeds van mijn stoel donderen (nietwaar Chris). Ik dacht dat het hier zou beteren na de Kerstvakantie, maar blijkbaar verandert dat geen bal. In elk geval maken debiele Amada complot-theorieën dit forum er niet geloofwaardiger op.

gr. Sven
Oud 7 januari 2003, 22:41   #20
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven_DP
Zuchtttt, diepe zuchttt. In bed gelegen met liberalSteve?
DEMOCRATSteve! Is toch een verschil.
Ik ben niet links, en al helemaal geen Amadees!
Als er zoiets zou bestaan als een groen-rechtse partij zou ik daar wel voor stemmen denk ik. Naar ik vernomen heb zou zoiets alleen maar in Rusland bestaan...
Maar ja, bij nader inzien: langs de ene kant dicht ik de Amerikanen allerlei Machiavellistische complotten toe maar langs de andere kant vind ik ze olie-dom. Klopt idd niet. Ik zal eens op retraite gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be