Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2011, 02:26   #1
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

gfpatch's schermafbeelding

Standaard Hebben andere culturen recht op onderwijs volgens hun taal, waarden en normen?

Deze nacht nog gekeken naar een debat op GUNK van Zwart Wit met de stelling in onderwerp. Hieronder de links naar de filmpjes.

De Multiculturele Samenleving deel 1

De Multiculturele Samenleving deel 2

Mijn standpunt is dat ik tegen ben.
Een onderwijsstelsel volgens hun eigen taal, waarden en normen brengt enkel en alleen isolatie met zich mee. Van integreren kan dan überhaupt geen sprake zijn. Aparte scholen zijn volgens mij geen oplossing en zullen nog meer ontevredenheid teweeg brengen.

Wat is jullie mening hierover?
gfpatch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 02:34   #2
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Volgens mij is het een reactionair voorstel uit schrik voor assimilatie op termijn. Ik vind het uiteraard een slecht idee. Segregatie is niet iets wat ik als bevorderlijk zie in de samenleving. Bijna de grootste tijd in je actieve leven spendeer je op school of werk. Daar komt ook het gros van de meeste mensen hun sociale contacten vandaan. 'Leuk' als je alles apart gaat regelen naar etnische groep.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 februari 2011 om 02:35.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 02:39   #3
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Volgens mij is het een reactionair voorstel uit schrik voor assimilatie op termijn. Ik vind het uiteraard een slecht idee. Segregatie is niet iets wat ik als bevorderlijk zie in de samenleving. Bijna de grootste tijd in je actieve leven spendeer je op school of werk. Daar komt ook het gros van de meeste mensen hun sociale contacten vandaan. 'Leuk' als je alles apart gaat regelen naar etnische groep.
Nochtans die vraag is er vanuit de allochtone samenleving.
Oud 8 februari 2011, 05:06   #4
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Je kan niet naar een land migreren en daar doodleuk een aparte samenleving oprichten die naar jouw persoonlijke smaak is.

Dan moeten ze maar in het land van herkomst blijven als alles daar toch beter is kwa waarden en normen en onderwijs dan hier.

Het is voor mijn part aanpassen of terugkeren, zonder pardon.

Maar als zij dan toch hun eigenheid willen behouden in een ander land, dan zullen wij de wetten ook aanpassen naar hun land van herkomst. Geen kindergeld en geen sociaal vangnet voor mensen die afgescheurd van de samenleving willen leven.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 08:35   #5
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gfpatch Bekijk bericht
Nochtans die vraag is er vanuit de allochtone samenleving.
Dan moeten ze maar gaan naar landen die dat aanbieden, maar niet hier.
Oud 8 februari 2011, 09:07   #6
Steen
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze nacht nog gekeken naar een debat op GUNK van Zwart Wit met de stelling in onderwerp. Hieronder de links naar de filmpjes.

Een onderwijsstelsel volgens hun eigen taal, waarden en normen brengt enkel en alleen isolatie met zich mee. Van integreren kan dan überhaupt geen sprake zijn. Aparte scholen zijn volgens mij geen oplossing en zullen nog meer ontevredenheid teweeg brengen.

Mieke Van Hecke liet op de ochtendradio weten dat de kloof tussen witte en zwarte scholen steeds groter wordt. De opgedrongen mix van witte kinderen en allochtone kinderen is geen succes. Normaal. Witte mensen hebben ook rechten. Namelijk het recht om het beste onderwijs voor hun kinderen te krijgen; onderwijs dat niet neerwaards bijgesteld wordt op maat van de taalachterstand van allochtonen kinderen. De witte stadsmensen hebben ook niet gevraagd naar een massale toeloop van vreemdelingen. Die massamigratie met bijhorende verpaupering, daar zijn enkele linkse partijen schuldig aan. dat zij hun kindjes maar in een zwarte school droppen, zij vonden het toch altijd zo'n verrijking. De realiteit is dat die linkse hypocrieten ze natuurlijk het liefst in witte scholen steken.
Zelf heb ik geen probleem met apart onderwijs voor allochtonen. Het zal ervoor zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs weer opgetrokken kan worden want de dwangquota verdwijnen dan en witte kinderen blijven dan bespaard van de halaliseringsdrang die zo kenmerkend is bij zwarte scholen.
Steen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 09:21   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Wordt iedereen niet vooral thuis ook nog eens opgevoed volgens eigen waarden en normen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 09:27   #8
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wordt iedereen niet vooral thuis ook nog eens opgevoed volgens eigen waarden en normen?

het is een beetje vervelend dat de thuisopvoeding telkens weer wordt gewist doordat je kinderen dagelijks worden ondergedompeld in een pre-middeleeuwse meute niet integreerbaren die zelfs de taal niet beheersen.

De enige oplossing zal bestaan in gescheiden onderwijs, waarbij de anderstaligen en niet geintegreerden een zeer strikte opleiding/opvoeding krijgen, gefocust op het leven in een westers land. Indien ze die basisnormen en waarden (en taal) onder de knie hebben, kunnen ze inschuiven in het reguliere onderwijs op een niveau waarbij ze de rest van de klas niet schaden.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 11:00   #9
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dan moeten ze maar gaan naar landen die dat aanbieden, maar niet hier.
Dont shoot at me: ik heb duidelijk gesteld in mijn stelling dat ik tegen ben.
Oud 8 februari 2011, 11:05   #10
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Hebben andere culturen recht op onderwijs volgens hun taal, waarden en normen?

--------------------------------------------------------------------------------
Idd... Hun taal, hun waarden, hun normen ... Maar dan wel in hun eigen streken...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 11:25   #11
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Geef die mensen een provincie (henegouwen ofzo) en laat ze hun eigen samenleving opbouwen, zonder subsidies en met belastingen. Loopt het fout dat kan er makkelijk een muur rond worden gezet.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 11:37   #12
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dont shoot at me: ik heb duidelijk gesteld in mijn stelling dat ik tegen ben.
Dat deed ik ook niet. Ik gaf mijn mening op uw vraag/titel.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 februari 2011 om 11:37.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 11:59   #13
Nidstang
Lokaal Raadslid

Nidstang's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Geef die mensen een provincie (henegouwen ofzo) en laat ze hun eigen samenleving opbouwen, zonder subsidies en met belastingen. Loopt het fout dat kan er makkelijk een muur rond worden gezet.
Daar zullen ze in Henegouwen vast blij mee zijn.

En waarom asociaal volk belonen met een extra eigen gebied? Ze hebben toch al eigen gebieden waar ze vandaan komen? En waar de hele maatschappij is ingericht volgens hun normen en waarden? En denk je dat ze dan tevreden zullen zijn met alleen Henegouwen bv en daar zullen blijven? Ik denk van niet.
Aanpassen of wegwezen hier.
Oud 8 februari 2011, 12:01   #14
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat deed ik ook niet. Ik gaf mijn mening op uw vraag/titel.
Ik ervaarde dit anders mijn excuses.
Oud 8 februari 2011, 12:22   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aanpassen of opkrassen.
Oud 8 februari 2011, 12:32   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ziehier "een mening" :
The position of the
Universal Esperanto Association
on linguistic rights

Linguistic rights are vital to all peoples, whatever the size of their population. This right needs to be preserved especially for small groups. The Universal Esperanto Association (UEA) has been supporting minority languages for over 100 years.

The right of children to learn their mother tongue and continue their education using their mother tongue is not only important for their culture, it is essential for their psychological development. It has been shown in many large-scale studies in several countries that if indigenous and minority children have their education mainly using their own languages as the teaching language for the first 6-8 years (with good teaching of the dominant language as a second language, given by bilingual teachers), their general school achievement is better and they learn the dominant language better than if their teaching is through the medium of the dominant language. If they have only a year or two in the mother tongue and are then transferred to the dominant language, they may manage fairly well at the beginning, but from approximately fourth grade on, their progress starts slowing down and the gap between them and dominant language children continues to widen.

It is also important for people to be able to communicate at different levels. The UEA advocates learning 2, 3 or 4 languages, according to the circumstances, i.e.:

1. mother tongue
2. regional language, if different
3. national language, if different from the first two
4. an international language, that does not belong to any nation - that is Esperanto.

Esperantists know that when a multinational group uses one neutral, common language, the quality of communication is very special. The ultimate aim of Esperanto is to promote peace between people by making communication easier and more equitable. Using a common language avoids a situation where people who are using their mother tongue have a huge advantage over those who are not.

We would like the United Nations to give some consideration to this as regards their own meetings. The discrepancy is very obvious when one hears delegates expressing themselves in English, French or Spanish for whom it is either the second or third language. When a mother-tongue speaker takes the floor, often the difference is striking - what they say has much more weight and attracts much more attention than a speaker who is speaking a foreign language.

The great hope of Esperantists is that the world will become a more peaceful place, and we believe that effective communication plays a very important role in achieving this.

Reference: Declaration on the Rights of Persons Belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities, adopted by General Assembly resolution 47/135 of 18 December 1992

Het gaat vanzelfsprekend over de taalrechten in hun eigen land ; indien men migreert naar bv. een land met een andere taal en daar kinderen krijgt is het aangewezen die kinderen de plaatselijke taal aan te leren (wat mogelijk niet noodzakelijk één van de officiële " talen is).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 12:54   #17
Nidstang
Lokaal Raadslid

Nidstang's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ziehier "een mening" :
The position of the
Universal Esperanto Association
on linguistic rights

Linguistic rights are vital to all peoples, whatever the size of their population. This right needs to be preserved especially for small groups. The Universal Esperanto Association (UEA) has been supporting minority languages for over 100 years.

The right of children to learn their mother tongue and continue their education using their mother tongue is not only important for their culture, it is essential for their psychological development. It has been shown in many large-scale studies in several countries that if indigenous and minority children have their education mainly using their own languages as the teaching language for the first 6-8 years (with good teaching of the dominant language as a second language, given by bilingual teachers), their general school achievement is better and they learn the dominant language better than if their teaching is through the medium of the dominant language. If they have only a year or two in the mother tongue and are then transferred to the dominant language, they may manage fairly well at the beginning, but from approximately fourth grade on, their progress starts slowing down and the gap between them and dominant language children continues to widen.

It is also important for people to be able to communicate at different levels. The UEA advocates learning 2, 3 or 4 languages, according to the circumstances, i.e.:

1. mother tongue
2. regional language, if different
3. national language, if different from the first two
4. an international language, that does not belong to any nation - that is Esperanto.

Esperantists know that when a multinational group uses one neutral, common language, the quality of communication is very special. The ultimate aim of Esperanto is to promote peace between people by making communication easier and more equitable. Using a common language avoids a situation where people who are using their mother tongue have a huge advantage over those who are not.

We would like the United Nations to give some consideration to this as regards their own meetings. The discrepancy is very obvious when one hears delegates expressing themselves in English, French or Spanish for whom it is either the second or third language. When a mother-tongue speaker takes the floor, often the difference is striking - what they say has much more weight and attracts much more attention than a speaker who is speaking a foreign language.

The great hope of Esperantists is that the world will become a more peaceful place, and we believe that effective communication plays a very important role in achieving this.

Reference: Declaration on the Rights of Persons Belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities, adopted by General Assembly resolution 47/135 of 18 December 1992

Het gaat vanzelfsprekend over de taalrechten in hun eigen land ; indien men migreert naar bv. een land met een andere taal en daar kinderen krijgt is het aangewezen die kinderen de plaatselijke taal aan te leren (wat mogelijk niet noodzakelijk één van de officiële " talen is).
Ik heb mijn oudooms en oudtantes die naar Australië en Canada geëmigreerd zijn nooit over zo'n dingen gehoord. Mijn achterneven en -nichten hebben daar alleen bijles Engels gehad. Geen Nederlands. Maar toch hebben die hun school samen met hun Engelstalige klasgenootjes afgemaakt. Zonder vertragingen. En spreken ze vloeiend Engels en niet zo vloeiend Nederlands. En belangrijkst: ze voelen zich en zijn gewoon Canadezen en Australiërs. Na 1 generatie.
En hun kinderen spreken zelfs helemaal geen Nederlands. Sinterklaas kennen ze niet eens. En het enige wat ze over Nederland weten is dat er in Amsterdam veel koffieshops zijn waar je drugs kan kopen. En dat opa en oma daar vandaan kwamen ooit.
Als je emigreert moet je onvoorwaardelijk voor je nieuwe land kiezen. In alles.
Oud 8 februari 2011, 12:56   #18
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pincha Bekijk bericht

Kiezen of delen ,net als bij die idiote dubbele nationaliteit.
Als je iets niet snapt moet je dat durven zeggen. Zo kan je iets bijleren.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 12:58   #19
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Mijn poolse poetsvrouw (die in het wit werkt met dienstencheques) en die hier permanent willen emigreren, houdt wel nog een deurtje op naar het moederland. Hun dochter volgt op zaterdag poolse lessen. Helemaal georganizeerd door de poolse gemeenschap, en helemaal op hun eigen kosten. Niemand die er iets op tegen kan hebben.

Polen zijn dan ook geen noord-afrikanen die menen dat de kaffers voor hen alles moeten voorkauwen, organizeren én betalen, en het hen ook nog eens in de mond moeten stoppen.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 13:01   #20
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pincha Bekijk bericht

Kiezen of delen ,net als bij die idiote dubbele nationaliteit.
Ik heb dubbele nationaliteit.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be