![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Is het nog mogelijk om met een werkelijk origineel idee te komen heden ten dage? Of staan we echt enkel op de schouders van reuzen en leven we alleen nog om de details in te vullen?
Ik persoonlijk ben van mening dat alles al gezegd was tegen de Griekse oudheid. Alles daarna was louter technische vooruitgang waarbij de lege ruimten (die weliswaar groot waren) in te vullen. Het kan zijn dat ik een vertekend beeld heb aangezien ik me nu toevallig in het Griekse denken ben aan het verdiepen en er zo van onder de indruk ben. Dus graag jullie mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Mirrors edge
![]()
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Inderdaad. Moeilijk, laten we het houden op: een idee dat niet of toch niet rechtstreeks of niet uitsluitend gestoeld is op ideeën die eraan voorafgingen.
Redelijk krakkemikkige definitie al zeg ik het zelf. Weet iemand iets beter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom is een nieuw idee dat steunt op vorige ideeën niet origineel? Je kan die vorige ideeën op een originele manier toepassen?
![]() |
#7 |
|
![]() feodalisme
![]()
![]() |
#8 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Bv: Pythagoras stelde dat de wereld een bol was. Als dan later Eratosthenes komt die de omtrek van de aarde berekend dan is dit niet meer dan een logische uitbreiding van het origineel idee. Als Zeno en andere het begrip oneindig introduceren maar er niet mee onderweg kunnen en later komen Leibniz en Newton met infinitesimaalrekening dan is dit een origineel idee. Zoiets, voor elk voorbeeld is het wat anders het is maar hoe je het kunt beargumenteren. Laatst gewijzigd door geert1002 : 25 februari 2011 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() In het midden oosten hadden de babyloniers al een systeem waar de boeren gebonden waren aan de eigenaars van de grond waarop ze werkten en belastingen moesten betalen en bescherming kregen.
Het was toen nog niet helemaal hetzelfde maar het leek er al op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ontdekken welke MO nu juist wat doen lijkt mij maar een logische invulling van dit origineel idee. wikipedia leert mij nu ook dat al in 6 vC het bestaan van microscopische levende wezens werd gepostuleert. Laatst gewijzigd door geert1002 : 25 februari 2011 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Laatste versie van feodalisme = fascisme en nazisme
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 25 februari 2011 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
String Theory (M-theory). Standard Model. etc.... fundamentele beschouwingen van het universum die veel verder gaan als wat we vandaag algemeen beschouwd kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Heraclitus zijn ideeën over chaos en onvoorspelbaarheid vinden we hier ook in terug.
Flux en vuur bij Heraclitus, energie en processen in de moderne fysica. "De tijd is een kind dat triktrak speelt" zei hij al. Einstein was hier niet mee akkoord "God dobbelt niet" Heraclitus had gelijk. Hoe dan ook, ook al zijn ze origineel, ze liggen al in het verleden. Laatst gewijzigd door geert1002 : 25 februari 2011 om 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Alles is gezegd, er mag een punt achter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles kan dan wel gezegd zijn, maar nog niet tegen mij.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Originele ideeën van deze tijd:
- Quantum Fysica - De fractals van Benoit Mandelbrot http://en.wikipedia.org/wiki/Beno%C3%AEt_Mandelbrot - Het idee om complete idioten voor elkaar te laten koken en dit op TV uit te zenden: http://www.vt4.be/kandidaten/komen-eten Laatst gewijzigd door Helias : 25 februari 2011 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Burger
|
![]() Citaat:
-fraktalen zijn toch maar een leuke uitloop van de wiskunde (ik ben geen wiskundige dus mss is er meer aan). -tja, brood en spelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
een echte aanrader voor diegenen die denken dat alles al gezegd is, mijn conclusie na het lezen van dit boek was namelijk het tegenovergestelde .... elke ontdekking schept meer vragen dan het antwoorden geeft en we weten eigenlijk bitter weinig. Het is niet voor niets dat de LHC werd gebouwd en er miljarden tegenover gesmeten zijn, het zijn vragen die gesteld worden waar de oude grieken stil van zouden worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Schepen
|
![]() maffe discussie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De reden dat ik deze thread heb gemaakt was na het lezen van 'In de schaduw van Thales-over de oorsprong van de wetenschap' van Jos de Man. Hij legt vaak de link tussen de oude Griekse denkers en recente wetenschappelijke ontwikkellingen. Zo zijn er veel zaken zoals de evolutietheorie, de oorsprong van het heelal enz die al met verbazend dicht bij de waarheid staan. Natuurlijk moet je er wel bij zeggen dat de oude filosofen zowat alles beweerd hebben dat je maar kunt verzinnen dus is het wel te verwachten dat ze er hier en daar klak op zitten. |
|
![]() |
![]() |