Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 17:33   #1
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard menselijke logica vs geloofsstelsel, onderzoek

namaskar all forum tigers,

Hierbij een interessant research topic: menselijke logica vs geloofsstelsel.

De logica van de mens werkt min of meer als een flip flop schakeling in een hardware systeem. Er zijn meestal twee waarheidsniveaus, de nul is false en de 1 is true. Nu heb ik vaak gemerkt in de praktijk dat gelovige mensen heel absoluut zijn in hun logica en de waarheidsniveaus ook absoluut interpreteren en toepassen. Ik moet dit nog uitwerken in een mooie lange tekst en publiceren. Maar nu wil ik graag weten wat jullie als grote denkers hiervan vinden en wat jullie in de praktijk waarnemen. Baseer aub je uitspraken alleen op je waarneming of wat je in de heilige boeken vindt.

Iets wat ik nu vaak besef is dat er een logisch conflikt ontstaat als twee mensen van twee religien of geloofsstelsels elkaar ontmoeten en in debat gaan met elkaar. Beschouw eens dit voorbeeld hierna.

Een Hindoeman en een Christenman ontmoeten elkaar en gaan samen dineren. De Hindoe redeneert van, doden van dieren leidt tot leed en als je dit vlees dan consumeert dan neem je alle slechte karma van het dier in je op en wordt je eigen karma dus slechter, en hierom eet hij dus vegetarisch. Dus bestelt hij een vegetarisch diner in het restaurant.
De Christen redeneert logisch van, ok God (Jaweh) zegt in het oude Testament van al het gedierte, op land, in zee en in de lucht mag je consumeren en over hen heersen (of zoiets, moet het eigenlijk citeren). Dus de christen volgt hierom zijn christelijke logica en concludeert dan van ok, ik mag dus wel vlees eten en hij bestelt een flinke vleesmaaltijd in het restaurant.
Ze zitten dan aan een tafel zwijgend te eten, tot de christen kritiek levert op het vegetarisme van de HIndoe en duidelijk maakt dat hij het echt onlogisch vindt. Maar de Hindoe vindt de christelijke logica om vlees te eten ook totaal onlogisch. En ja, hoe kan het nu verder gaan? Zou dit ene diner kunnen leiden tot een grote religieuze oorlog tussen Christenen en Hindoes in de Indiase deelstaat Gujarat waar dit diner plaats vond?

Volgens mij ontstaan grote religieuze conflikten en oorlogen door het niet begrijpen van elkaars religieuze logica. Vooral het totaal niet tolereren van de religieuze logica van de ander leidt in de praktijk tot grote slachtpartijen, massa verkrachtingen en oorlogen.

Ik moet echt het fijne van religieuze logica nog dieper gaan onderzoeken komende jaren en erover publiceren. Maar elke visie lijkt mij nuttig in deze topic.

IK maak onderscheid tussen rationele logica en irrationele logica.
Meestal ontdek ik wel dat religieuze logica bijna altijd irrationeel is.
Logica in het denken van de mens ontwikkelt directe flip flop koppelingen tussen neuronen in de hersenen en dit is heel sterk als het al in de vroege ontwikkelingsjaren begint. Juist hierom ben ik een fel tegenstander van religieuze indoctrinatie van jonge kinderen, en wil ik het heel graag verbieden en strafbaar stellen, binnen het gezin en op scholen, binnen de hele Europese Unie. Zo wil ik voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt in de toekomst en er nieuwe religieuze oorlogen ontstaan.

Nog iets over logica.
In de wiskunde en fysica gebruikt men altijd de rationele logica. MEn redeneert van:
Als A waar is en het bewijs voor B levert en als B waar is en het bewijs voor C levert dan volgt uit het bewijs van A dus ook het waar zijn van stelling C. Dit is de algemene wiskundige logica om iets te bewijzen. Alleen bij volledige inductie wijkt men hiervan af, en levert men dan het bewijs uit het ongerijmde, vooral voor reeksen.

Irrationele logica is meestal bij mensen op gevoel gebaseerd en kan dus niet bewezen worden op wiskundige wijze. Religieuze logica is dus totaal onlogisch en irrationeel. MEn redeneert dan heel krom, van Als A dan B, en als X dan Y, dan volgt via religieuze logica uit A gewoon Y, zonder enig zinnig of logisch verband tussen B en X.

In computersystemen gebruikt men nu absolute Boolean logica, in software en hardware. Dit zijn binaire schakelingen of logische vergelijkingen (if then else) met als uitkomst twee waarden: nul (false, onwaar) en 1 (true, waar).

succes met deze logische discussie.
alvast bedankt voor je bijdrage,

dewanand
delft
[email protected]

ps
mocht je een significante bijdrage willen leveren aan dit onderzoek en een lange tekst schrijven, mail het dan naar mij en ik publiceer het voor je.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:46   #2
geert1002
Burger

Standaard

U bent fuzzy logic vergeten.
geert1002 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:47   #3
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht

Volgens mij ontstaan grote religieuze conflikten en oorlogen door het niet begrijpen van elkaars religieuze logica. Vooral het totaal niet tolereren van de religieuze logica van de ander leidt in de praktijk tot grote slachtpartijen, massa verkrachtingen en oorlogen.

Verkrachtingen en slachtpartijen zijn geen gevolg van religie, het is net het gevolg van het niet begrijpen van wat de boodschap is: namelijk LIEFDE. Het kan ook het gevolg zijn van geen religie of van totale waanzin.

Gij zult niet doden!

Heb uw God lief, maar ook uw NAASTE.

Wat er ook kan zijn is dat bepaalde religies nu eenmaal geweldadig zijn of oorlog vragen van hun volgelingen, maar kennen we wel zo'n religies?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:58   #4
dewanand
Minister-President

Standaard

ja, klopt, ik besefte het ontbreken van fuzzy logic in mijn tekst na de plaatsing. thanks voor de opmerking. o ja, wil je uitleggen wat fuzzy logic is voor de bezoekers?

Oud 23 februari 2011, 18:06   #5
dewanand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Verkrachtingen en slachtpartijen zijn geen gevolg van religie, het is net het gevolg van het niet begrijpen van wat de boodschap is: namelijk LIEFDE. Het kan ook het gevolg zijn van geen religie of van totale waanzin.

Gij zult niet doden!

Wat er ook kan zijn is dat bepaalde religies nu eenmaal geweldadig zijn of oorlog vragen van hun volgelingen, maar kennen we wel zo'n religies?
Antwoord dewanand

Ja, je kan een heleboel dingen goedpraten met irrationele religieuze logica he. De meeste fundamentalistische moslims en christenen herhalen overal dat hun geloof vrede is en verdraaien alles. Irrationele logica vind ik heel gevaarlijk voor het menszijn en hierom ben ik toch heel bang voor de toekomst na mijn bestaan. Besef eens dat er in 2050 al ruim 2,5 miljard moslims zijn op aarde en dat dit dan de grootste geloofsgroep is op deze planeet, dan besef je wat voor rampen er zullen volgen in de toekomst. Islamieten hebben nu heel Nederland en de rest van de wereld geradicaliseerd en dit wordt gewoonweg alleen maar erger. Ik voel altijd angst als ik persoonlijk kontakt heb met een lange en grootgebouwde moslimman en durf dan niet veel te zeggen over islam, want die gelovige moslim kan mij zo doodsteken.

Religieuze logica is een groot gevaar en hierom wil ik het nu dieper onderzoeken en erover publiceren. Ik ga mijn onderzoek op den duur laten opnemen in de wetten van staten. Deze politieke acties zijn nu al gepland. Ik moet handelen in naam van ALtecrea en strijden.

religie en Geloof zijn oorlog.

dewanand

Oud 23 februari 2011, 18:47   #6
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Irrationele logica vind ik heel gevaarlijk voor het menszijn en hierom ben ik toch heel bang voor de toekomst na mijn bestaan.
Ook liefde, vriendschap, familieleven, kunst, cultuur en heel veel andere zaken die ons leven kleur geven zijn gebaseerd op 'irrationele logica.' Niet alles kan immers in wiskundige formules uitgedrukt worden. Ik denk dat je dat zelf ook wel beseft; het is nu eenmaal zo. Tracht toch niet te doen, wat niet gedaan kan worden; je gaat de irrationaliteit, die eigen is aan het mens-zijn, toch niet uit de wereld helpen. Ik wil trouwens opmerken dat je je stelling dat irrationaliteit sowieso gevaarlijk en beangstigend is, niet rationeel onderbouwd hebt.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 13:07   #7
geert1002
Burger

Standaard

Citaat:
ja, klopt, ik besefte het ontbreken van fuzzy logic in mijn tekst na de plaatsing. thanks voor de opmerking. o ja, wil je uitleggen wat fuzzy logic is voor de bezoekers?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

Fuzzy logic is een vorm van logica waarbij stellingen niet waar of onwaar moeten zijn maar ook bv 60% waar kunnen zijn.
Het wordt bv gebruikt in ontwikkeling van AI en zoekmachines.

Laatst gewijzigd door geert1002 : 24 februari 2011 om 13:08.
Oud 24 februari 2011, 13:19   #8
geert1002
Burger

Standaard

Ik begrijp trouwens niet zo goed waar u op doelt. Bedoelt u dat de meeste problemen in de wereld ontstaan doordat verschillende (groepen) mensen andere logica hanteren en dat hierdoor veel problemen bestaan.
Zo ja, denk ik dat dit inderdaad voor een deel zo is. Maar zo veel van de wereldproblematiek vind hier zijn oorsprong niet in zou ik denken. Eerder verschillende belangen die verdedigt of nagestreefd worden. Ik denk dat elke volwassen mens wel in staat is zich in de logica van een ander te verplaatsen en die ook te begrijpen.
Oud 1 maart 2011, 03:52   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Okee laten we dingen in perspectief zien:

Hinidoe vs. moslim (of Christen for that matter) = ganzenbord vs. rummikub

Natuurlijke selectie vs. eenander wetenschappelijke theorie = echte discussie
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 08:04   #10
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Okee laten we dingen in perspectief zien:

Hinidoe vs. moslim (of Christen for that matter) = ganzenbord vs. rummikub

Natuurlijke selectie vs. eenander wetenschappelijke theorie = echte discussie
ganzenbord is leuker
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 14:44   #11
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:

Gij zult niet doden!

ahum, rechtstreeks uit De Bijbel.

Citaat:
(Exodus 22:17)

"Een tovenares moogt ge
niet in leven laten"
Citaat:
(Deut: 25:11)

11 Wanneer mannen, de een met den ander, twisten,
en de vrouw des enen toetreedt,om haar man uit de hand desgenen,
die hem slaat, te redden, en haar hand uitstrekt,
en zijn schamelheid aangrijpt;12 Zo zult gij haar hand afhouwen,
uw oog zal niet verschonen.
Citaat:
Deut 21

21 Zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen
tot de deur van haars vaders huis,
en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen,
dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israël gedaan heeft,
hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit
het midden van u wegdoen.

Citaat:
(Leviticus 20:9)

Ieder die zijn vader en zijn moeder vervloekt,
moet ter dood worden gebracht.
Hij heeft zijn vader en zijn moeder vervloekt;
hij heeft zijn dood aan zichzelf te wijten
Citaat:
(Deut: 21:18)

[18]Wanneer iemand een opstandige en koppige zoon heeft,
die weigert naar zijn ouders te luisteren en hen ondanks
alle straffen niet gehoorzaamt, [19]moeten zijn ouders hem vastgrijpen,
hem naar de oudsten van de stad brengen, bij de poort van de stad,
[20] en tegen hen zeggen: “Onze zoon is opstandig en koppig,
hij luistert niet naar ons; het is een losbol en een dronkaard.”
[21]Dan moeten zijn medeburgers hem doodstenigen.

Citaat:
( Leviticus 20:13)

Als een man met een andere man omgang heeft
als met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad.
zij moeten ter dood worden gebracht.
zij hebben hun dood aan zichzelf verwijten.
Citaat:
( Leviticus 20:13)

[35] De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden.
De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’
[36] Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp,
en daar doodden ze hem door hem te stenigen,
zoals de HEER Mozes had opgedragen.
Moet ik doorgaan?

Laatst gewijzigd door BlaecLeah : 1 maart 2011 om 14:46.
BlaecLeah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 14:58   #12
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlaecLeah Bekijk bericht
ahum, rechtstreeks uit De Bijbel.
Moet ik doorgaan?
Ja graag
Oud 1 maart 2011, 17:12   #13
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja graag
waarom wil je dat ik doorga?
Oud 1 maart 2011, 17:18   #14
BlaecLeah
Banneling

Standaard

niet dat dat een probleem is hoor:

Citaat:
( Matteus 15:4 ) blz 1657.

Want God heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en ook: Wie zijn vader of moeder vervloekt,
moet ter dood gebracht worden

Laatst gewijzigd door BlaecLeah : 1 maart 2011 om 17:18.
Oud 1 maart 2011, 17:38   #15
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:
Psalm 137:9 (blz 865)

Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt
en op de rotsen verplettert.

Laatst gewijzigd door BlaecLeah : 1 maart 2011 om 17:38.
Oud 2 maart 2011, 10:45   #16
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom wil je dat ik doorga?
Ken je ze vanbuiten of zoek je ze op via google? Heb je de bijbel al gelezen?
Oud 2 maart 2011, 11:11   #17
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:
Ken je ze vanbuiten of zoek je ze op via google? Heb je de bijbel al gelezen?

Ja ik heb dat rare boek gelezen ja en ik wist niet wat ik las toen ik de genoemde passages las.Dus ik heb ze niet via google.Wel heb ik ontdekt dat de bijbel ook nog eens vokstaat met tegenstrijdigheden. Maar wel jammer dat je totaal niet ingaat op wat ikschrijf.je kan niet ontkennen dat het er in staat.je kan het zelf opzoeken.
Oud 2 maart 2011, 11:28   #18
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ik heb dat rare boek gelezen ja en ik wist niet wat ik las toen ik de genoemde passages las.Dus ik heb ze niet via google.Wel heb ik ontdekt dat de bijbel ook nog eens vokstaat met tegenstrijdigheden. Maar wel jammer dat je totaal niet ingaat op wat ikschrijf.je kan niet ontkennen dat het er in staat.je kan het zelf opzoeken.
Ik ontken het toch niet. . Het is goed dat je de bijbel gelezen hebt.

Een deel van het doden in de bijbel komt voort uit de joodse samenleving, een ander deel komt God toe.
Oud 2 maart 2011, 12:51   #19
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ontken het toch niet. . Het is goed dat je de bijbel gelezen hebt.

Een deel van het doden in de bijbel komt voort uit de joodse samenleving, een ander deel komt God toe.
ok maar het is nogal agressief en macaber allemaal.

Met Liefde heeft de Bijbel niks te maken!

Ik had altijd geleerd dat in de Bijbel stond men zal niet doden.
Maar ja volgens de Bijbel MOET het zelfs,

Vreemd , bizar en sinister boek.

Maar ja, het is dan ook geschreven door een hele rijke familie.
de Piso familie.
Oud 2 maart 2011, 16:05   #20
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je daar verkeerd bent. Het heeft weinig te maken met "begrijpen" van elkaar logica, aangezien de ene de andere uitsluit. Soms er zelfs regelrecht tegen in gaat. Het gaat eerder om het tollereren van elkaars logica. Iets wat religieuzen benoemen als "respect hebben".

En dat kan tot op een bepaalde hoogte. Een moslim eet geen varken, maar wel koeien. Een hindoe doet net het omgekeerde. Op dat punt is tollerantie voldoende om niet elkaar in de haren te vliegen.

Maar de meeste religies zijn absoluut. Er is maar 1 god. Er is maar 1 weg naar de hemel. Er is maar 1 correcte gedragscode. En als de jouwe een andere is, een tegenovergestelde godbetert, dan heb je een probleem, want dan is tollerantie haast gelijkgesteld aan afvalligheid.

Godsdienst sluit tollerantie uit. Net omdat ze niet logisch noch bewijsbaar is, zodat erover discussieren ook niet helpt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be