Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2011, 11:32   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Wie is de volgende: Algerije?

Citaat:
(Belga) In het centrum van Algiers zijn er zaterdag botsingen geweest tussen de ordetroepen en betogers. Er zijn arrestaties verricht, zo hebben getuigen en een journalist van het Franse persbureau AFP bericht.
Bron: http://www.metrotime.be/nlnewsbelga....lexid=58389688

De overwinning van het volk in Arabisch kernland Egypte was cruciaal. Wie zal de domino's nog beletten om te vallen? Wilders, om zijn idée fixe van een islamitische onmenselijke achterlijkheid in stand te houden?

Laatst gewijzigd door Sjaax : 12 februari 2011 om 11:32.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 00:58   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk volgen nu Algerije, Lybië, Syrië, Iran, etc... Afijn, alle bloeddorstige dictators moeten wijken. Wordt tijd dat de Moslimlanden ook eens wat uit hun middeleeuwse gruwel raken...
Oud 15 februari 2011, 19:29   #3
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Hopelijk volgen nu Algerije, Lybië, Syrië, Iran, etc... Afijn, alle bloeddorstige dictators moeten wijken. Wordt tijd dat de Moslimlanden ook eens wat uit hun middeleeuwse gruwel raken...
Volkomen mee eens.

In Bahrein zag ik ook protesten. Dat verwondert mij wel. Dat is een van de rijke oliestaten. Ik dacht dat alle mogelijke onrust was afgekocht door de door olie gegenereerde welvaart.

Als het in Bahrein onrustig kan worden, waar houdt het dan op? Is Saoedi-Arabië nog wel veilig voor de onvrede? Ik denk voorlopig nog van wel. Saoedi-Arabië is te belangrijk voor het Westen om daar risico's te lopen.
Oud 18 februari 2011, 23:12   #4
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Marokko kan natuurlijk niet achterblijven: http://nos.nl/video/219990-ook-onrust-in-marokko.html

Ik ben benieuwd wat onze tasjesdieven kunnen wanneer het er echt op aankomt.
Oud 18 februari 2011, 23:40   #5
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Volkomen mee eens.

In Bahrein zag ik ook protesten. Dat verwondert mij wel. Dat is een van de rijke oliestaten. Ik dacht dat alle mogelijke onrust was afgekocht door de door olie gegenereerde welvaart.

Als het in Bahrein onrustig kan worden, waar houdt het dan op? Is Saoedi-Arabië nog wel veilig voor de onvrede? Ik denk voorlopig nog van wel. Saoedi-Arabië is te belangrijk voor het Westen om daar risico's te lopen.
Nochtans neemt het protest ook daar toe.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2011, 11:24   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de Amerikaanse pers wordt ondertussen grinnikend bericht hoe de "stoere kolonel" (kadhaffi) nu zelf een dosis werkelijkheid toegediend krijgt van een groeiend aantal van zijn onderdanen....

Na decennia stoerdoenerij in de internationale pers en op conferenties omtrent de waslijsten defecten in de vermaledijde Westerse wereld,heeft hij zelf erg veel aan de hand. En het zijn dezelfde verzuchtingen als elders in de Arabische Wereld.

Laatst gewijzigd door kelt : 19 februari 2011 om 11:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2011, 12:50   #7
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dat hoop je natuurlijk. Maar het ziet ernaar uit dat de volgende Bahrein wordt, waar een grote Amerikaanse basis gevestigd is (die willen de meeste betogers trouwens weg)... in tegenstelling tot U maken de Arabische bevolkingen geen onderscheid tussen pro- of anti-amerikaanse regimes, ze zijn even slecht.
Overigens zoals U weet heeft Israel dictator Mubarak tot het bittere einde gesteund, zelfs toen de VS dat al niet meer deed. (niet dat iemand eraan twijfelt dat Mubarak een Amerikaanse pion was die elk jaar miljarden dollars kreeg en door de VS in het zadel werd gehouden, net als de dictators van Tunesië en Bahrein)

Ik smul van de huidige situaties, de grote voorstanders van vrijheid en democratie hebben ineens een heel klein hartje nu blijkt dat het volk de pro-amerikaanse dictators weggejaagd heeft en de volgende regering wel eens heel wat minder pro-westers zou kunnen zijn... Ik volg de discussies op onder andere israelforum.com en verlekker mij bij het lezen van de gefrustreerde reacties op de val van Amerikaanse pionnen Mubarak en Ben Ali.

Van mij mag ook het regime in Iran en Libië vallen. Dat zijn, net als de pro-amerikaanse regimes hierboven opgesomd, slechte, corrupte regimes, en het is niet omdat ze anti-Amerikaans zijn dat ze daarom goed zijn.

Overigens blijkt nu dat de 300000 + doden om zogezegd het regime te veranderen in Irak allemaal tevergeefs waren. Ook Saddam zou niet gespaard worden door de golf van volksprotest. Ook de huidige regering wordt niet gespaard, ook in Irak komt de bevolking massaal op straat tegen het wanbeheer.
Een buitenlandse interventie om een regime te veranderen kan enkel vanuit het oogpunt van een imperialistische supermacht die de regio wil overheersen. Heeft niets met democratie te zien en is zelfs erg nadelig voor democratie. Enkel het volk kan beslissen om een regime te verwijderen, en zeker geen buitenlandse macht. In Irak zal het wellicht langer duren voor er een stabiele, welvarende periode aanbreekt. De gevolgen van de Amerikaanse nterventie zijn nog te recent.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 februari 2011 om 13:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2011, 12:52   #8
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marokko kan natuurlijk niet achterblijven: http://nos.nl/video/219990-ook-onrust-in-marokko.html

Ik ben benieuwd wat onze tasjesdieven kunnen wanneer het er echt op aankomt.
Marokkanen in Marokko zijn geen tasjesdieven. Dat zijn ze in BelgiË geworden door een veel te lakse justitie en repressieapparaat, slechte opvoeding en slechte integratie.

Ik hoop dat de revolutie ook overslaat op Marokko, en op alle Arabische landen trouwens.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 februari 2011 om 12:54.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2011, 12:56   #9
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard België?

België, de volgende?

Wanneer gaan we de pamfletten in de straten zien: "Eerst Moebarak, nu Albert!!!" ?

Ik denk dat Albert ook niet goed slaapt nu hij zijn collega's allemaal ten onder ziet gaan. Wie weet gaan sommigen hem nu ook zien als een profiteur

"De man die België verkiest maar zijn volk verliest" Nog een leuke slogan voor op de "betoging"

(we weten allemaal dat hij dikke maatjes met de PS is, bewijs daarvan: de korte periode die BDW kreeg als onderhandelaar, de keuze voor PS-favoriet VDL zonder raadpleging van de NVA, Reynders die een opdracht krijgt die wel geschreven lijkt door Di Rupo himself: alleen met de 7 praten)

Of misschien moeten we wachten tot zijn zoon Filip aan de macht komt?

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 19 februari 2011 om 13:02.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 21:55   #10
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie is de volgende: Algerije?
Over Algerije niet veel nieuws. Ik had verwacht dat Algerije wegens de regelmatige opstanden de meest voor de hand liggende volgende dominosteen in de serie revoltes zou zijn. Niet dus.

Toch is het niet helemaal rustig. Een artikel van de Algerijnse Hassnae Bouazza. Ze denkt dat het de verdeeldheid van de Algerijnen is die de strijd frustreert.
Citaat:
In Algerije strijden drie groepen afzonderlijk van elkaar voor democratie. Kunnen ze dat niet beter gezamenlijk doen?
Oud 12 maart 2011, 01:39   #11
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Ik verwacht grootschalige protesten in Saudie-Arabia, Irak, Iran, Jemen, en dat soort landen.

Maar moest de Arabische revolutie eindigen met het uitschakelen van de moslimextremisten in Libië zou dat me niets verbazen. Ik heb toen Mubarak op stapte al gezegd dat over 2 maand hier niemand meer over praat.
Allemaal fel overdreven.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 01:57   #12
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Vergeet het maar. Wellicht een incidenteel protest. Tot massale acties zal het niet meer komen.
Oud 12 maart 2011, 02:28   #13
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Vergeet het maar. Wellicht een incidenteel protest. Tot massale acties zal het niet meer komen.
Dat zeg ik toch?
Oud 12 maart 2011, 02:30   #14
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

2 omver geworpen presidenten, 2 nieuwe corrupte presidenten die hun plaats innemen, wat schermutselingen in Libië, en hier en daar een dode Arabier.

Meer gaat de Arabische revolutie niet opgeleverd hebben.

Een storm in een glas water. Nauwelijks het vermelden waard.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be