![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ouders van probleemleerlingen beboeten? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 33,33% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 66,67% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Even de opiniepeiling van Knack hier herhalen want wederom sta ik verstelt van mijn medeburger. Hoe kan je nu zoiets gaan meten of in regels gieten. We weten nog zo weinig van wat het is mens te zijn. Het debat nature nurture staat nog in zijn kinderschoenen. Het is van alle twee wat maar we weten nog niet hoe of wanneer. En toch gaan we ouders eens gaan beoordelen ? Wanneer kan je met zekerheid vaststellen dat een ouder weet dat het kind spijbelt of dat ze daar niets proberen tegen te doen ?
bronnetje Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 8 maart 2011 om 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat niet wil zeggen dat scholen ook geen verantwoordelijkheid moeten dragen: vroeger gingen scholen OP SLOT: éénmaal binnen kon je enkel na de lessen terug buiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en dat blijkt zelfs een onverzekerbaar risico misschien zouden we het als maatschappij eens over die hypocriete houding (verantwoordelijk, niet verzekerbaar, en eigenlijk niet controleerbaar als je wat pech hebt ... ttz delinquenten hebben ook ouders, en die zijn niet noodzakelijkerwijze de oorzaak van die delinquentie) moeten hebben die ouderlijk 'ten allen tijde' verantwoordelijkheid, die vind zijn oorsprong in de mei '68 gedachte van de maakbare wereld en de bepalendheid van de omgeving, opvoeding, jeugd op gedrag ... welnu die 'jeugd' is niet albepalend tijd dat het individu terug meer verantwoordelijk gesteld wordt voor zijn eigen acties en handel. ok het kan zijn dat ouders hebben losgelaten ... (dan wsl omdat ze machteloos stonden) ... maar je kan die ouders niet verantwoordelijk achten voor de daden van een andere (ook al is dat dan hun kind) Laatst gewijzigd door Anna List : 8 maart 2011 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Het zal bij "spijbelgedrag" toch weer niet zo zijn dat het gros van de spijbelaars (of het gros van de probleemveroorzakende spijbelaars) bestaat uit niet-verantwoordelijk te stellen ouders van een bepaalde afkomst, die hier in de moeltiekoeltie gewoon hun dorpsgewoonten uit het heimweeland mogen volgen en bijgevolg iedereen verantwoordelijk stellen behalve zichzelf of hun kinderen?
Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 8 maart 2011 om 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
schoolmoeheid verveling in school irrelevante vakken/studiekeuze traagheid/saaiheid van onderwijs doe daar iets aan godverdomme ... onderwijs is de grootste post in de begroting anno 2011 en t trekt op niks, t is godverdomme nog altijd geschoeid op een leest van 1800 ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
idd een cursus 'parenting' ... maar daar is het wellicht iets te laat voor ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en ik denk niet dat dat zoveel zou doen want ik geloof niet zo in die visie dat het aan de ouders en hun cultuur ligt. Toen ik naar school ging zaten er bij ons ook Turken recht uit de bergen met hun handen en voeten nog in henna en die spijbelden niet meer dan anderen en haalden ondanks hun taal achterstand een technisch of beroepsdiploma. Maar ik groeide op in een dorp. Het ligt gewoon aan het feit dat in grote steden moeilijker is om je kinderen elke minuut van de dag in het oog te houden en de sociale controle er minder is. Drie straten verder is het al een andere wereld. En als je klein woont kan je moeilijk je kinderen de hele dag binnen houden, zeker niet als ze al geen pc of spelcomputer hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Goh, eigenlijk klinkt dit in eerste instantie niet goed, maar ik denk dat veel ouders reeds de "je m'en fous" manier van denken hebben aangeleerd, omdat er "toch niets mee aan te vangen wordt".
Zo worden ze misschien verplicht hun kind te laten behandelen voor bijvoorbeeld agressie. Als je bijvoorbeeld verwittigd wordt dat je kind steeds spijbelt kan je misschien een oplossing zoeken of tenminste kort op de bal spelen, terwijl het zonder boetes misschien meer zal zijn van, oh ja, hij of zijn komt wel terecht.
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() ²
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik ken geen enkele ouder die je-m'en-foutist is over zijn kinderen, ik ken wel ouders die andere problemen ehbben en het hoofd moeten bieden waardoor er geen tijd overschiet voor de kinderen/opveoding/scholing |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en die kinderen zwaar aanpakken op hun misplaatst gedrag én de school/het onderwijs bekijken (keuze,saaiheid, aangepastheid...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tjah, zo'n mensen moeten dan een beetje gestimuleerd worden om eens echt aan de opvoeding van hun kind te beginnen. 'k Zeg 't, ik neem dit voorbeeld niet als norm, zeker niet, wel eerder als voorbeeld dat er nu eenmaal mensen zijn die beter geen kinderen zouden hebben...
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
met de kwaliteit die het onderwijs vandaag levert ... kan ik haar niet gefundeerd tegenspreken ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat is naar mijn gevoel toch ook een groot deel van je vorming
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk had die moeder ongelijk. Scholing is voor elk kind belangrijk. En het PISA onderzoek in verband met de kwaliteit van ons onderwijs, is dat gefundeerd genoeg? Het onderwijs in Vlaanderen is van een uitstekende kwaliteit.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 8 maart 2011 om 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() vergeet het, het onderwijs in vlaanderen (en niet in het minst het universitair onderwijs dat nu gesubsidieert wordt ahv het aantal geslaagden) is in superslechte doen en staat nog in de twintigste eeuw.
|
![]() |
![]() |