![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Onlangs op 11 mei 2011 was er weer een Staten-Generaal van de verkeersveiligheid. Daar werden 20 aanbevelingen geformuleerd om op 10 jaar tijd een halvering van het aantal verkeerdoden te realiseren.
Hier volgen die 20 aanbevelingen. Wat denken jullie ervan? Zullen die volgens jullie echt leiden tot het gestelde doel? (bron: http://www.fcvv.be/Slides/aanbevelingen_lowres.pdf ) 1 . De Federale Commissie voor Verkeersveiligheid (FCVV) beveelt aan om de rijopleiding en de rijexaminering te baseren op het aanleren van sociaal rijgedrag en het getrapte rijbewijs te introduceren in België. 2. het concept "levenslang leren" toe te passen op het verkeers- en mobiliteitsonderwijs en dat structureel in te bedden in het opleidingsaanbod voor elke leeftijd en elk type weggebruiker. 3. gerichte strategieën voor sensibilisering te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen met een verhoogd risico op verkeersongevallen. 4. gerichte permanente opleidingsmodules te promoten of te verplichten voor specifieke doelgroepen. 5. het thema 'verkeersveiligheid' structureel in te bedden in het preventiebeleid van bedrijven, onder meer door vormingssessies. 6. de aanleg aan van meer en meer voetgangers- en fietsvriendelijke wegen om het risico op ongevallen met zwakke weggebruikers duurzaam te verminderen. 7. de veiligheidsuitrusting van vrachtwagens en bestelwagens te verbeteren en om het zwaar vervoer te concentreren op daartoe uitgeruste verkeersaders. 8. de aanleg van motorfietsvriendelijke wegen, vooral uitgedrukt in termen van vergevingsgezindheid (zodat letsels bij een val miniem zijn, red.) van de wegomgeving. 9. de intelligente snelheidsaanpassing te promoten. 10. via weginrichting en verkeersmanagement ondersteuning te geven aan het gewenste snelheidsregime en zo te komen tot effectieve snelheidsbeheersing. 11. een adequate signalisatie bij wegenwerken om zware aanrijdingen te vermijden, met bijzondere aandacht voor de vrachtwagens. 12. een integrale benadering en concrete maatregelen om veelplegers op een doeltreffende manier te bestraffen. 13. de verhoging van de objectieve en subjectieve pakkans. 14. doelgroepen- en themagerichte controles. 15. de verdere ontwikkeling van educatieve strafrechtelijke maatregelen waaronder de uitbreiding van de alternatieve gerechtelijke maatregelen voor verkeersovertreders. 16. een nummerplaat in te voeren voor bromfietsen A en B. 17. dat de vaststelling en de administratieve verwerking van vastgestelde overtredingen verder zou worden geautomatiseerd. 18. de administratiegerechtelijke afhandeling van bepaalde overtredingen met het oog op een efficiëntere vervolging en bestraffing van verkeersovertredingen. 19. dat alle betrokken partijen zich maximaal inzetten om de kwaliteit van de ongevallenregistratie zo snel mogelijk te optimaliseren. 20. meer diepteonderzoek te verrichten naar de oorzaken van verkeersongevallen en daarover binnen de schoot van de FCVV een werkgroep op te starten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld dat het een schande is dat aanbeveling 20 nog altijd in de aanbevelingen staat terwijl dat thema al in de inleiding van de eerste Staten Generaal uit 2002, negen jaar geleden ( in hoofdstuk IV in http://www.ibsr-bivv.be/dispatch.wcs...am&language=nl ) als een basisvoorwaarde werd beschouwd om de verkeersveiligheid te verbeteren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu er zitten inderdaad fouten in de GPS van vrachtwagens. En anderzijds de OMLEGGINGEN voorzien door de gezegend aantal openbare werken, zijn meestal nefast voor de routingprogramma's Er wordt dus geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat zwaar verkeer bepaalde wegen niet veilig en goed kan rijden Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
A) Wie is er in fout als je tegen een stilstaande wagen rijdt aan 30km/u met lichte schade, als die stilstaande wagen een madammeke is die gewoon stilvalt op het kruispunt en geen communcaite geeft aan de weggebruiker. B) Wie is er in fout als de garagist uw batterij vergeet aan te sluiten , en die dan op de snelweg loskomt, en uw auto valt stil op de snelweg ? C) Wie is er in fout als je een google-car technology rondrijdt, en hij rijdt dus automatisch in een situatie die hij dus niet herkent en verkeerd interpreteert omdat een tegenliggern een manoever doet die elke logica tart en op uw vak blijft doordrammen en inhalen tot hij frontaal met u botst ? De analyse is meestal in functie van de wetten, om dan een goeie juridische afhandeling te bekomen, en in geval A) rij je te snel in geval B) ben je in fout in geval C) heb je veel kans met ons wetgeving om in fout te zijn... Citaat:
Het is ook essentieel dat je alle maatregelen die je neemt, BEWIJST dat het werkt. Niet zoals een autist blijven flitspalen zeggen, en uzelf voorliegen dat dit allemaal werkt. Beter dan bvb collisiondetect invoeren, en statistisch op de 'verzekeringsdatabase' analyseren (zorgen dat dat kan zou al een zegen zijn) of die inderdaad minder ongevallen hebben per gereden km. Stel dat de mortaliteit gewoon daalt door ABS en Airbag, waarom verplicht je die niet standaard ? Stel dat mortaliteit zakt door cruiscontrol ? waarom niet verplichten Stel dat mortaliteit zakt door EPS ? Hebben we daar een analyse van ? Moet toch niet knap zo lastig zijn om de ongevallenaangiften en de 'uitbetaalde bedragen' eens te matchen van 6miljoen wagens gedurende de laatste 10 jaar met die gegevens van hoe ze uitgerust zijn met al die verschillende systeem die meestal in bepaalde modellen standaar gemonteerd worden. ALs EPS nu de mortaliteit doet zakken met 10%, dan is het de moeite om dit STANDAARD te maken vanaf morgen zelfs op alle wagens. Dan moeten de auto's die dit niet kunnen aanbieden inderdaad tijdelijk uit de belgisch markt geweerd worden... Stel dat 4x4 minder ongevallen hebben omdat ze beter hun snelheid op de weg overbrengen ? Dan moet dit dan toch wel de moeite zijn om dit te analyseren en te verplichten. Wat als een automaat zorgt dat je minder ongevallen hebt ??? Iedereen lacht altijd met een automaat, maar in feite zijn dit zalige dingen die zorgen dat je zalig kunt concentreren op de weg ipv op het schakelen. ZO'n statistische analyse is met een goeie databank gewoon piece of cake... Gewoon protokol maken van uitwisseling van data tussen verzekeringen en een instelling. DIe data moet zijn bvb auto - type - merk - uitrustingen in detail standaard - uitrusting opties - schade - analyse ongeval in structurele fiche kop/staart/zijkant/wegtypeongeval/grootteschade/lichamelijkeschade/doden - kilometerstand via tankkaart of andere databank en als een automaat dan veiliger is of niet per gereden kilometer moet dat perfect eruit te halen zijn.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 22 mei 2011 om 21:11. |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() en een laaste opmerking; verplicht een ZWARTE doos... en een analyse van die zwarte doos bij elk ongeval. elke auto heeft een soort zwarte doos, met een registratie van stand van pedaal, etc
maar een STANDAARD die aanvaard wordt of opgelegd wordt naa ralle fabrikanten, zeg maar een XML protokol
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 22 mei 2011 om 21:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() nog eentje:
zorg eens dat die ambetante gordelklikkers VERPLICHT worden, is echt een goedkope maatregel |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Integendeel, ik ben ervan overtuigd dat het alleen maar een extra-staats-inkomstengenerator gaat worden. Het enige zo'n zwarte doos moet doen dan is als een soort van GSM/GPS samenspel gewoon melden "Hola, de volgende boete mag afkomen".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() Citaat:
nee, een zwart doos is iets die opengaat als je een ongeval hebt, trouwens elke auto met electronische injecties registreert al die gegevens permanent, want uiteindelijk wat doet de garagist als hij uw 'doos moet uitlezen met de computer' om te kijken waar en wanneer er een defect zich voordeet ? ik denk nu niet dat je moet gaan tot het niveau dat die zwart doos een aircrash kan overleven zoals bij vliegtuigen, maar hij kan toch aardig al wat ongevallen registreren en uitgelezen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() en laat de auto's rijden op hun ecologisch optimum
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Het lijkt er op dat het optimum ergens rond de 50 a 70 ligt.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() Je kuntdat ook zelf achterhalen dat grafiekje
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het is mij wel niet helemaal duidelijk wat ze met dat getrapt rijbewijs bedoelen. Als het om een systeem gaat waarbij je vb vanaf je 16 al je rijbewijs kan behalen, en waarbij je dan een tweetal jaar enkel mag rijden mits begeleiding van iemand die 23 is of ouder (best één van de ouders) dan zit daar wel wat in. De tweede aanbeveling over levenslang leren is een lege doos. We leren allemaal elke dag bij in het verkeer, we doen elke dag meer ervaring op. Deze aanbeveling beschrijft gewoon de dagelijkse werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Zonder url is het moeilijk.
Is trouwens niet toegelaten volgens de forumregels dacht ik. Mss best aanpassen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.580
|
![]() Citaat:
![]() Het ecologisch optimum moet duidelijk hoger liggen: Citaat:
berekende optimale snelheden voor (gemiddelde) personenwagens, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 "kostencomponenten": rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten; en dit met de (absolute) prioriteit op: (1). Economie : benzine- | dieselauto (kmh) bebouwde kom: 49 | 48,8 gewone weg: 75,8 | 75,9 snelweg: 124,7 | 128,4 (2). Rijtijd- en Milieukosten: (kmh) bebouwde kom: 60 gewone weg: 100 snelweg: 150 van plug-in hybrides- en electro-personenautos is het nog wat afwachten...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 mei 2011 om 20:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.580
|
![]() Citaat:
Een recente korte ´wetenschappelijke studie´ van onze Noorderburen over geloofwaardige snelheidslimieten: © SWOV, Leidschendam, september 2010 SWOV-Factsheet Naar geloofwaardige snelheidslimieten http://www.swov.nl/rapport/Factsheet...e_limieten.pdf En of zulke studies vroeg of laat wat kan "opleveren" ? Natuurlijk: Citaat:
Citaat:
http://www.vvn-altena.nl/SiteContent...mber=57&type=2 1. - vooral Vlaanderen heeft maar 90 kmh op 2+2-middenberm wegen (ex-120) door een bos van 90-borden. Dat betekekent dat een 40-tonner op een 2+2 daar even veilig zijn 90 kan rijden als een auto/moto, en dat de auto/moto in principe dikwijls niet volgens de regels kan inhalen. 2. - vooral Vlaanderen heeft zeer veel 70 kmh op 1+1-wegen (ex-90) door een bos van 70-borden. (dat bos van borden is zo omdat de algemene Vmax - op papier - nog altijd 90 en 120 kmh is op die wegen, en dus met C43-borden aan elk kruispunt(je) moet afgedwongen worden) Dat zijn al een heel tijdje de laagste snelheidsbeperkingen (in de praktijk) van gans de EU. En jullie moeten nu niet aan Zweden denken want die hebben hun Vmax in 2009 ook met 10 �* 20 kmh verhoogd op hun niet-snelwegen - tot 110 kmh zelfs -. (snelwegen zijn van 110 naar 120 kmh gegaan) : http://www.trafikverket.se/Privat/I-...ighetsgranser/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2011 om 13:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.571
|
![]() hier k'heb het grafiekje gemaakt van mijn vrouw haar audi
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 1 juni 2011 om 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.580
|
![]() Deze "Belgen" hebben de studie van SWOV_NL verkeerd begrepen:
http://www.youtube.com/watch?v=TsMJmCBZDoc 50 kmh-repressie in the middle of nowhere totaal buiten de bebouwde kom. Enkel de Vlaamse flitspalen ontbreken nog op de rechte stukken. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() 10. via weginrichting en verkeersmanagement ondersteuning te geven aan het gewenste snelheidsregime en zo te komen tot effectieve snelheidsbeheersing.
Citaat:
Maar, de aanbeveling loopt maar in één richting: de aanbeveling stelt de limieten dus niet in vraag. De aanbeveling zegt uiteindelijk ook dat wegen waar vandaag 90 of meer perfect zou kunnen maar die nu volstaan met 70 borden die er gekomen zijn om principiële redenen, dat die wegen moeten worden aangepast om die nutteloze 70 geloofwaardig te maken. Dan krijg je inderdaad van die belachelijke toestanden zoals die weg in Wallonië waarover op youtube een filmpje te zien is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.580
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zegt die absurde weginrichting dat de Waalse chauffeurs debielen zijn die hun snelheid niet kunnen aanpassen zonder die ondingen. Wil Wallonie al hun sterk heuvelachtige wegen zo aanpassen �* 300.000 € ? Dan is Be in een jaar failliet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() De Waalse overheid behandelt de Waalse chauffeurs als debielen, net zoals de Vlaamse overheid haar onderdanen als kleuters en debielen behandelt.
|
![]() |
![]() |