![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Is Stevaert gratis of goedkoop ? 31/05/04
Is Stevaert gratis? Of is hij goedkoop? Helga Stevens heeft een minder aangename ervaring met de paarse versie van El Sympathico. Maar ze kreeg wel z'n handtekening. Iets minder vlot als die van de andere partijvoorzitters. Zondagavond 18u. Eindelijk is het grote moment aangebroken. Verzamelen geblazen in Brussel aan de ingang van "Doe de stemtest". We willen protesteren tegen het feit dat de verkiezingsprogramma's in het bijzonder en de informatieve programma's in het algemeen van de VRT (en van de commerciële zenders) nog steeds niet ondertiteld worden. Dat betekent dat 6000 dove Vlamingen en 900.000 Vlamingen met een gehoorprobleem op hun informatiehonger blijven zitten. Daarenboven is de VRT-verkiezingswebsite niet toegankelijk voor de slechtzienden. Zoiets is toch achterhaald in onze informatiemaatschappij. Maar neen, de SP.A schafte liever het Kijk- & Luistergeld af in plaats van deze middelen te gebruiken om alle TV-kanalen volledig toegankelijk te maken voor alle doven en slechthorenden in Vlaanderen. Ook websites kunnen perfect toegankelijk gemaakt worden voor slechtzienden, maar hiervoor is goede wil nodig. Dat mag toch tenminste worden verwacht van de VRT, onze openbare omroep. Die wordt tenslotte met belastingsgeld betaald. Even terug naar de actie: we staan er met een delegatie van zeker 20 mannen en vrouwen. Daaronder verscheidene N-VA-militanten, een rolstoelgebruiker, enkele doven, een blinde, enz. Ze kwamen echt uit alle hoeken van Vlaanderen en dit ondanks het slechte weer. Chapeau! Men kan niet naast onze spandoek kijken. Iedereen die binnenkomt krijgt een pamflet in de handen geduwd. “Belangrijkere” personen (politici dus) krijgen een pamflet én een doosje oordopjes in de handen geduwd. Zo kunnen ze ook eens merken hoe het is om als dove/slechthorende een programma te volgen of te communiceren. De partijvoorzitters wordt vriendelijk gevraagd een verklaring te ondertekenen waarmee ze hun partij ertoe verbinden na 13 juni een voorstel van decreet zal steunen dat zowel de openbare als commerciële omroepen verplicht tot ondertiteling of simultaanvertaling voor alle televisieprogramma's. Goedkoop Vera Dua mag als eerste de spits afbijten en ze vindt het een goed initiatief. Iedere partijvoorzitter die passeert, maakt even tijd vrij om te luisteren naar ons en ondertekent tenslotte de verklaring zonder problemen. Met slechts één uitzondering: Steve “Gratis” Stevaert!!! Mijnheer Stevaert vindt het “een partijpolitiek initiatief” en daarom wil hij de verklaring niet ondertekenen. Hoewel hij onze eis voor meer ondertiteling wel “ondersteunt”. Begrijpe wie kan. Hij staat achter de eis voor meer ondertiteling maar wil niet tekenen. Misschien omdat dit geen ideetje of mediagenieke actie is geproduceerd door “Ideeënfabriek SP.A”? Nou, hij moet het zelf weten. Minstens 20 paar ogen hebben gezien dat Steve maar flauw doet. Want echt iedereen die naar “Doe de stemtest” komt vindt het een fantastisch goed initiatief. Als we eraan denken om naar binnen te gaan - we staan buiten al twee uur te verkleumen in het miezerige weer - komt Renaat Landuyt aanwaaien. Ik spreek hem aan terwijl hij voorbijsnelt en vertel hem waarom we er staan. En ook dat zijn voorzitter niet wou tekenen. Mijn moeder, die er ook bij staat, vraagt of hij mij wel goed heeft begrepen want hij zegt niet veel. Jaja, hij heeft alles goed begrepen. OK, daaag! Even later komt Steve buitenstormen. Met een TV-camera in zijn kielzog. Hij vraagt of hij alsnog kan tekenen. Nou moe … ik weet niet goed wat doen, ben een beetje verrast. Eigenlijk wil ik dat niet. Want is dat niet een beetje goedkoop, achteraf terugkrabbelen, met een camera erbij nog wel ?!? Hij heeft vast staan babbelen met de andere voorzitters en is tot de ontdekking gekomen dat hij als enige niet heeft getekend. Uitgerekend de SP.A! De partij van “de mensen”. Dat kan hij toch niet maken. En Renaat gaf hem vast een duwtje in de rug. Of was het een standje? Maar ik toon me grootmoedig en zeg hem dat ik hem nog een kans geef. Hij doet het duidelijk niet van harte en zegt er nog bij dat hij vroeger toch nog legerdienst heeft gedaan bij de doven. Euh ja, … en dan? Wat heeft dat te maken met deze actie? De commentaren zijn niet uit de lucht en dat hoort hij vast. Dan verdwijnt hij weer even snel als hij is gekomen. Mijn partner Yven is een beetje boos op me en zegt dat hij Stevaert geen tweede kans zou hebben gegeven: “Dat zal hem leren van zo arrogant te doen.” Tja... Maar nu is ons lijstje wél volledig én hebben we de belofte van alle partijvoorzitters. Ik ben benieuwd of ze hun woord gaan houden na 13 juni. De N-VA heeft in ieder geval alvast een voorstel van decreet neergelegd en zal niet aarzelen dat opnieuw neer te leggen in het vernieuwde Vlaams Parlement. Ik hou het zeker en vast in de gaten! Ondertussen hebben we allemaal grote dorst gekregen van de actie en de VRT is zo vriendelijk ons een drankje aan te bieden. We praten even na. Moe maar voldaan. En sommigen nog vol ongeloof over de flauwe houding van mijnheer Stevaert. Dus toch niet zo sympathiek? Dat is even schrikken! Perceptie en realiteit, dat is niet altijd hetzelfde. Tweederangsburgers en paarse prioriteiten Oh ja, over “Doe de stemtest” nog even dit. Het thema voor deze uitzending is Normen en Waarden. Wat zien we? Een groepje mensen zonder televisie is uitgenodigd. Verder een groep filosofen, een groep scheidsrechters, een groep islamieten, … En vorige keer boekhouders, ontwikkelingshelpers, huisvaders en nog allerlei andere groepen. Mij niet gelaten hoor. Iedereen hoort er voor mij 100% bij. Dat is nu eenmaal inclusie. Maar wat me opvalt én tegenvalt is de AFwezigheid van een groep personen met een handicap in het publiek. Ze zijn ook stemgerechtigd. Ze maken 10% uit van de bevolking. En toch zijn ze nergens te bespeuren in de eindeloze stroom verkiezingsuitzendingen van de VRT (en de VTM). Iedereen kent wel iemand die een handicap heeft, waarom zijn ze dan onzichtbaar in de media? Zijn mensen met een handicap tweederangsburgers in dit land? Als een gehandicapte iets vraagt, dan wordt hij of zij van het kastje naar de muur gestuurd. Dan mag hij/zij lang wachten om te krijgen wat broodnodig is. Van mij mag iedereen alles hebben, zolang personen met een handicap ook krijgen wat ze nodig hebben. En niet op ellenlange wachtlijsten belanden en te horen krijgen dat het budget op is. Op gevaar af voor zeurkous te worden versleten: vaak heeft men het over de hoge werkloosheid bij allochtonen. Terecht! Maar iedereen blijkt te vergeten dat de werkloosheid onder personen met een handicap ook verschrikkelijk hoog is. Net wil ik m’n pc afsluiten als ik op het internet lees dat er een nieuwe N-VA-studie is voorgesteld in Brussel. Daaruit blijkt dat de Olympische Spelen in 2016 – de zogenaamde “Somersspelen” - niet € 4 miljard maar € 6,5 miljard zouden kosten. Over paarse prioriteiten gesproken! Helga Stevens - http://www.n-va.be/verkiezingen/colu...ail.asp?ID=249
|
|
|
#2 |
|
Gouverneur
|
Schandalig, maar mooi. Mooi hoe links bij monde van Stevaert en Landuyt zijn ware gezicht laat zien.
N-VA heb ik er al meerdere keren op betrapt de partij te zijn die zich het meest om Vlaamse minderheden zoals mensen met een handicap bekommert. Alleen jammer van hun coalitie keuze. Ze hadden zelfstandig moeten blijven, ze gingen zeker de kiesdrempel gehaald hebben. Door hun keuze voor de CD&V hebben ze véél kiezers in de richting van het Vlaams Blok geduwd. Betreffende de praktische problemen van de gehandicapten (ondertitelingen, toegankelijkheid websites,...) vind ik dat er te weinig ruchtbaarheid aan gegeven worden. Ikzelf heb géén lichamelijk gehandicapten in mijn omgeving waardoor ik ooit nooit stilsta bij deze problemen. Uw bericht heeft mij zich daarvan bewust gemaakt. Zorg dat deze problematiek wijd en breed in de media komt. Liefst met cijfers, want de Vlaming verstaat beter cijfers dan letters. Cijfers die aantonen dat er in vergelijking met andere initiatieven véél te weinig geld besteed wordt aan de informatisering voor gehandicapten bijvoorbeeld. Enne, reken niet op links. Maar dit wist u al zeker
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen. A patriot must always be ready to defend his country against his government. ---Edward Abbey--- |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Burger
|
punt 369 uit het sp.a verkiezingsprogramma
369. We willen dat de beste wijze wordt bepaald om te komen tot de officiële erkenning van de gebarentaal. sp.a ondersteunt ten volle de vraag om de Vlaamse Gebarentaal te erkennen als volwaardige taal. Wij wensen ook de totstandkoming van een Vlaamse-gebarentaalcommissie, die adviezen kan formuleren ten aanzien van de Vlaamse regering met betrekking tot de Vlaams- gebarentaalgebruikers. Doelstellingen zijn verder het gebruik van de Vlaamse Gebarentaal als taal in het buitengewoon onderwijs type 7 en een tolk Vlaamse Gebarentaal in het televisiejournaal. We zijn voor een verbetering van het statuut van het Vlaams Gebarentaalcentrum en voor een verbetering en stimulering van de tolkenopleidingen.” |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
ik geloof best dat sp.a voor is .
maar eerst niet ondertekenen en dan met de camera's terugkomen ...
|
|
|
#5 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
N-VA heeft inderdaad een moeilijke keuze moeten maken. De kiesdrempel, die er gekomen is door de meerderheid en dank zij de steun van CdH en het Blok, heeft het de N-VA niet makkelijk gemaakt. Die kiesdrempel was er immers uit electoraal belang voor de partijen met de meeste zitjes in het parlement. Dat hierdoor de fundamenten van de democratie werden geraakt, was niet hun bekommernis! Zelfstandig had N-VA het zo goed als zeker nooit gehaald. Daarvoor aasden de grote partijen te veel op de potentiële kiezers van N-VA. “Een verloren stem”, klonk het bij de grote partijen inclusief het Blok. De media-belangstelling voor N-VA is ook niet bijster groot! Op de vrt komt N-VA weinig aan het woord. Groen! daarentegen heeft wel die belangstelling en komt dikwijls ter sprake! Denk maar aan de doedestemtest en de truc die Demesmaeker toepaste om nog eens op tv te komen, zoals beloofd aan zijn moeder. Hij zorgde dat zijn profiel op Groen! uitkwam en kreeg onmiddellijk de aandacht van Phara De Aguirre. Nogmaals het Vlaams kartel was het enige redmiddel om N-VA de mogelijkheid te bieden de kiesdrempel toch te halen. De overeenkomst die CD&V en N-VA hebben afgesloten, zal moeten worden nageleefd en dit zowel in het belang van CD&V als N-VA. Woordbreuk zou beide partijen ernstige schade toebrengen! |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
eerste gebaar
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Burger
|
Stevaert is gewoon te 'lomp' om iets in te schatten en heeft gewoon schrik dat hij iets verkeerds zou tekenen.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Burger
|
Citaat:
Hoe de cameraploeg erbij geraakt is weet ik niet. Het voorval is in ieder geval niet op de tv gekomen. En ergens is dat wel jammer want dat zou meer publiciteit aan de verklaring gegeven hebben. TL
<font color="Red">21 April 2004 Geen aanslag op de vrije meningsuiting</font> Letterlijk uit het arrest: "De Wet van 30 juli 1981 staat niet in de weg dat door een groep of vereniging schokkende, verontrustende of zelfs kwetsende ideeën worden geuit. (…) Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en nog meer door een politieke partij is en blijft mogelijk." |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Dat stevaert er eerst geen blijf mee weet of dat hij alsnog wil ondertekenen is geen probleem. Maar het is inderdaad typisch stevaert omdan met een camera in de rug toch nog te komen aanzetten.
Hij is de beste in Vlaandren als het er op aankomt de media te gebruiken/misbruiken. Minder verpakking, Meer inhoud! Waarom staan er zo weinig lelijke vrouwen bovenaan de lijsten? Of waarom komen ze niet in de media? |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Burger
|
Citaat:
Bij Groen hebben ze geen probleem met lelijke vrouwen
<font color="Red">21 April 2004 Geen aanslag op de vrije meningsuiting</font> Letterlijk uit het arrest: "De Wet van 30 juli 1981 staat niet in de weg dat door een groep of vereniging schokkende, verontrustende of zelfs kwetsende ideeën worden geuit. (…) Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en nog meer door een politieke partij is en blijft mogelijk." |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Groen!: Ook juist, Bamps (limb2), Dua (oost1), Dierickx (west3), Van der Straeten (euro2). Het siert hun dan ook. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Het is ook goed bruikbaar voor wie vertrouwd wil raken met onze taal. De ondertiteling zorgt dat mensen die het Nederlands willen leren, ook vertrouwd raken met de geschreven taal. Persoonlijk maak ik op de BBC-post gebruik van deze mogelijkheid om mijn Engels bij te schaven. Het helpt mij om beter de programma’s of hun films te volgen. Zo raak ik tegelijkertijd meer vertrouwd met de gesproken en geschreven Engelse taal. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Schepen
|
Weet je waar Stevaert het moeilijk mee had, het was een voorstel van de N-VA en dan nog wel een sociaal voorstel! Dat wimpelt hij natuurlijk liever af om dan na een maand zelf te komen aandragen met zo'n gelijkaardig voorstel, en dan kan je jezelf de ideeenfabriek noemen. De schijnheiligheid, mediageilheid en het populisme van Stevaert kennen geen grenzen....
|
|
|
#14 |
|
Gouverneur
|
wel nu ondervinden jullie het zelf eens,als er goede voorstellen gedaan worden door het vlaams blok,worden die ook steeds weggestemd,juist en alleen omdat ze van het blok komen,maar ja stuntje heeft de democratie in pacht hé.
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Staatssecretaris
|
Doet me denken aan die keer dat ze Stevaert aan het filmen waren toen ineens een dakloze man naar hem kwam lopen en een beetje opdringerig deed. Stevaert kon er zo te zien geen weg mee, zijn onhandige blikken en kwade reactie waren wel grappig. Allé, en dat voor iemand die tussen de mensen staat
Helga Stevens verdient enorm veel respect voor haar doorzettingsvermogen. Voor iemand met zo'n handicap is het niet zo evident om advocate te zijn en zo'n positie in te nemen in een politieke partij. Ik denk echter, i.v.m. die websites dat ze een beetje overdrijft. Zo gemakkelijk is het niet om een website toegankelijk te maken voor slechtzienden. Die technologie bestaat wel al een tijdje maar is nog maar een kleine 2 jaar populair bij web designers. Als ik kijk naar de sites die Belgisch bedrijven maken voel ik me beschaamd in hun plaats, zeer zelden is er één die eens de moeite doet om te voldoen aan officiële standaarden zodat een site toegankelijk is. Dus, moest ik Helga zijn, zou ik het steken op de industrie en niet op de VRT. Maar het zal wel veranderen in de toekomst, de nieuwe generatie web designers kent z'n standaarden. |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Daarnaast veel informatieve waarde mis je toch niet aan de VRT |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Partijlid
|
ik keur de houding van stevaert zeker niet goed, maar de manier waarop jullie om 'steun' vroegen vond ik ook niet bepaald goed.
Jullie pushten hen zo wat om dit te ondertekenen vind ik. Ook al vroegen jullie het zo vriendelijk, maar jullie lieten hen dat ondertekenen zodat ze wel ' moreel verplicht' waren om het te behandelen, dan nog omgeven door een aantal mindervalide mensen zodat ze gewoon niet meer konden weigeren. Dit dan nog vlak voor de verkiezingen. Hoeveel onder hen meenden echt wat jullie voorstelden? Een krabbelke op papier is snel gedaan eh. Als elke problematiek op die manier zou moeten worden besproken... Pas wel op, ik ben ook voorstander van jullie voorstel, en ik had er ook niet aan gedacht, maar de manier waarop jullie dit wouden aankaarten vond ik niet zo bijster goed. |
|
|
|
|
|
#18 | ||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Indien je deze simultane ondertiteling niet nodig hebt, dan moet ge langs teletekst ook niet het nr 888 intoetsen. Enkel de kijkers die deze simultaanvertaling wensen te gebruiken, toetsen langs teletekst het nummer 888 in. Zo werkt het toch op de BBC-zender en bij de vrt wanneer deze mogelijkheid voorzien is. Dus je belangrijke voetbalmatch kan je blijven volgen op TV zoals vroeger. |
||
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Dit zou het probleem toch grotendeels moeten oplossen (hoop ik) |