![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Maak werk van maatregelen die licht op groen laten springen Gisteren publiceerde de Vlaamse overheid haar verkeersindicatorenrapport. “De belangrijkste waarde van het rapport is dat het aantoont dat er dringend werk gemaakt moet worden van maatregelen die de mobiliteit bevorderen”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “Iedereen weet dat onze snelwegen dichtslibben en dat het licht al een tijd op oranje staat. Het is nu aan de Vlaamse overheid om te laten zien dat ze maatregelen wil nemen om het licht weer op een aanvaardbaar groen te laten springen. We denken in de eerste plaats aan het uitvoeren van geplande infrastructuuringrepen en een kilometerheffing die ook voor personenwagens geldt.”
De Antwerpse ring bereikt haar verzadigingspunt vooral door het grote aantal vrachtwagens. Libeer: “Dit aanvoelen lag reeds aan de basis van het Masterplan voor de Scheldestad en het huidige Masterplan 2020. Dit verkeersindicatorenrapport maakt nu ook met objectieve gegevens zeer duidelijk dat er een derde Schelde-oeververbinding nodig is. Hoe deze eruit moet zien of waar deze moet komen, dat is specialistenwerk. Maar dat ze er moet komen en liefst zo snel mogelijk, is nu wel duidelijk.” Ook de situatie op de Brusselse ring toont de noodzaak aan een dringende infrastructurele aanpak van deze flessenhals. “Maar wat hier nog duidelijker wordt, is dat een kilometerheffing enkel voor vrachtwagens geen soelaas brengt rond onze hoofdstad. Op het drukste traject, dat tussen UZ Jette en Zellik, tonen de cijfers immers een overgrote meerderheid aan personenwagens.” Voka hoopt dat de Vlaamse overheid deze cijfers niet enkel gebruikt voor de planning van wegenwerken, de evaluatie van maatregelen of voor prognoses. “De overheid moet met deze data in de hand durven snelheid maken en durven kiezen voor misschien minder populaire infrastructuuringrepen en maatregelen als een algemene kilometerheffing. Doet ze dat niet, dan wacht ons enkel de totale stilstand”, besluit Libeer. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |