![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() De personeelsleden van de 13 Vlaamse ministeries waren in 2010 in totaal 194.337 werkdagen afwezig door ziekte. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister voor Bestuurszaken Geert Bourgeois op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marnic De Meulemeester (Open Vld). Op jaarbasis vertegenwoordigt dit een kost van 37.873.991,04 euro of 5,48 % van de totale budgetlast voor personeel.
De cijfers gaan enkel over de departementen en Intern Verzelfstandigde Agentschappen (IVA’s) zonder rechtspersoonlijkheid. Voor de personeelsleden bij de overige entiteiten van de Vlaamse overheid verstuurt het departement Bestuurszaken ieder jaar een rondvraag, waarvan de cijfers voor 2010 nog niet bekend zijn. Het ziekteverzuim bij Vlaamse ambtenaren komt daarmee op 6,07 %. Dat is lichtjes beter dan in 2009, maar vergeleken met het globale ziekteverzuim van de Vlaamse beroepsbevolking (4,42 % volgens zeer recente cijfers van SD Worx) nauwelijks een prestatie om fier op te zijn. Dit percentage blijkt trouwens al jaren constant hoog te zijn. 2006 2007 2008 2009 2010 13 ministeries 5.87% 6,06% 5,99% 6,11% 6,07% Entiteiten buiten 13 ministeries nb (6,52%) (6,87%) 6,65% Ondanks verscherpte controle, griepvaccinatie- en gezondheidscampagnes, rugtrainingen, … krijgt de Vlaamse overheid het aantal ziektedagen blijkbaar niet onder controle. Vlaams volksvertegenwoordiger Marnic De Meulemeester: “Dat een Vlaamse ambtenaar meer ziek is dan de gemiddelde werkende mens, valt op geen enkele manier te verklaren. Ik roep de minister op de achterliggende oorzaken te onderzoeken en een actieplan op te stellen om het ziekteverzuim terug te dringen. Dit zal niet enkel een budgettaire weerslag hebben, maar zal vooral de dienstverlening naar de burger ten goede komen en niet in het minst het welbevinden van de ambtenaar zelf.” VOOR MEER INFORMATIE Marnic De Meulemeester, Vlaams volksvertegenwoordiger Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Liberalisme kost Vlaanderen nog vééééél meer. Ziek zijn is nu ook al verdacht voor de politieke hielenlikkers van het patronaat en de rijken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() je hebt ziek zijn en 'ziek zijn' ...
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() De volgende keer stem ik VLD. Het wordt tijd dat sommige heilige huizen ter sprake komen.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OVLD zal dit zeker niet oplossen.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel mensen in de privé durven niet meer ziek "vieren". Ze slikken dozen pillen om toch maar te kunnen gaan werken.
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Eigenlijk vreemd.Er is toch altijd dat sociaal vangnet dus minder stress dat je op straat belandt. Maar toch las ik onlangs hoe Belgen zwaar aan de pillen zitten. Mensen werken 4 uur minder per week dan 20 jaar geleden, hebben veel vakantie, kinderbijslag, 'gratis' gezondheidszorg...
http://www.youtube.com/watch?v=_lI9iPo2gO4 Laatst gewijzigd door longhorn : 11 april 2011 om 07:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen kan 1 keer ziek worden. Indien je een tweede keer ziek wordt binnen 9 maanden tijd, wordt je op het matje geroepen enz... Mag je het huis verlaten, dan moet je op controle komen. Mag je het huis niet verlaten, dan verlaat je dit ook best niet, de controledokter komt met 95% zekerheid langs (zeker voor degenen die "regelmatig" ziek zijn). Bij een studie door Probis ivm de uitbating van een rustoord voor bejaarden, bleek dat het ziekteverzuim in een openbaar uitgebaat rustoord veel hoger lag dan in een rustoord uitgebaat door de privé. Ik ken iemand die werkt in de thuiszorg van het OCMW, ik kan reeds perfect inschatten wanneer ze ziek zal worden. De eerstvolgende 14 dagen zal ze alvast niet gaan werken.
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ziek is ziek.
Ziekteverzuim moet inderdaad aangepakt worden. Mensen die hun gezondheid hypothekeren omdat ze zich onmisbaar wanen, worden doorgaans niet oud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door het vele misbruik worden de "goeden" met de "slechten" op één hoop gegooid.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De moeder van mijn zoon die werkt op een RVT als bejaardeverzorgster, de ene keer per jaar ofzo dat zij eens ziek was dan belde ik achter haar rug naar de dokter, zodat ze niet kon gaan werken.
Dan trok die smoelen omdat ik de dokter had gebeld. Alleszins, als de controledokter dan langs kwam, dan keek die niet eens of ze ziek was, die kwam niet eens binnen, de bedoeling was gewoon om te zien of ze thuis was, om ze te kunnen pakken. Dat ze daar dan tijd insteken bij iemand die èènmaal per jaar of twee eens ziek is, dat begrijp ik niet. Bij de Stad, toen ik er werkte, daar deden ze nog straffer. daar belde ik om 8 uur in de morgen dat ik ziek was en om kwart voor negen stond de controledokter daar al. Wat mankeer je? Vroeg die dan. Dat weet ik niet, zei ik dan, de dokter moet nog komen.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 april 2011 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zijn er dus al 2. En dan verwonderd zijn dat de RSZ op zijn gat ligt of dat het de werkgever veel geld kost... En als ik sommige apostels hier hoor, zouden ze bij elke zieke systematisch een controlearts sturen. Vooral dokterszonen zonder talent, de villabouw, de BMW en Mercedesdealers zullen hier wel bij varen. Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 april 2011 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oei, ben ik militant?
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder controle is het verzuim nog groter. Maar ja wat weet iemand daarvan die zijn hele leven soldaatje speelt?
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Ik weet ook dat wanneer je persoonlijk wordt en begin te kleineren dat dikwijls is nadat je stommiteiten hebt gepost.
Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 april 2011 om 17:18. |
![]() |
![]() |