Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 23:09   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Vraag: Assalam alaikoem
Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
wassalam

Antwoord:

Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

En Allah weet het best.

Bronnen:

"fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz

------------------

Het is maar dat het CGKR het ook weet !

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 00:03   #2
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
wassalam
Een getrouwde of huwbare man mag geen hand geven aan een getrouwde of huwbare vrouw, indien ze geen naaste familieleden zijn. Dit is om verleiding tegen te gaan.
Wie dat wel mag zijn bejaarden, en naaste familieleden.

Als je als man geen hand geeft aan een andere man dan ziet men dat als een belediging aan. Als die persoon bvb vuil is dan is het voldoende om zijn bovenarm aan te raken als groet.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 08:02   #3
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby
Een getrouwde of huwbare man mag geen hand geven aan een getrouwde of huwbare vrouw, indien ze geen naaste familieleden zijn. Dit is om verleiding tegen te gaan.Wie dat wel mag zijn bejaarden, en naaste familieleden.
.
Conclusie : moslims zijn bijzonder angstige wezens : angstig omdat ze ervan uitgaan dat ze zichzelf niet onder controle kunnen houden en hun dierlijke instincten niet ten gepaste momente de baas kunnen.
Al hun religieuse voorschriften zijn doorspekt met verboden ter zelfbeheersing van hun sexualiteit. (Niet echt verwonderlijk met een profeet die pedofiel was.) Uiteindelijk geven moslims die zich aan die verbodsregels houden toe dat ze de stap naar individuele zelfbeheersing en civilisatie niet aandurven, en bevestigen ze hun zwakte 'als volk'.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 08:14   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
wassalam
Een getrouwde of huwbare man mag geen hand geven aan een getrouwde of huwbare vrouw, indien ze geen naaste familieleden zijn. Dit is om verleiding tegen te gaan.
Ben je het daarmee eens?
Houd jij je daaraan?
Zijn de in België levende moslims die deze regel volgen, niet de uitzondering?

Eergisteren heb ik (huwbare man) nog de hand geschud van een islamitische, gehoofddoekte vrouw (huwbare vrouw), zij stak zelf haar hand uit. Eén ervaring bewijst uiteraard niets, maar ik vraag me af of er op dit forum veel mannen zijn die al meegemaakt hebben dat een moslimmeisje of -vrouw weigerde om hen een hand te geven.
Oud 29 mei 2004, 08:52   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik plaatste het maar als informatie.

Wat er kan gebeuren indien je die informatie niet hebt, stond een tijdje geleden (einde maart 2004) in een Nederlandse krant:

Van onze correspondent

Citaat:
BREDA, zaterdag
Een Bredase huisarts die gisteren op een van de huisartsenposten in Breda dienst had, heeft een klap op zijn gezicht gehad van een 28-jarige Marokkaanse man, die met zijn vrouw en ziek kind bij hem op bezoek kwam.
Bij binnenkomst in de spreekkamer wilde de arts zich voorstellen aan de Marokkaanse vrouw, maar onmiddellijk daarop sloeg de Marokkaanse echtgenoot de arts met gebalde vuist in het gezicht. Volgens de man past het geven van een hand aan een vrouw niet binnen zijn geloof.
Ook tijdens het verhoor hield de man vol dat hij een goede rede had om dit te doen. De huisarts hield er een gezwollen en bloedende lip aan over. Tegen de man is procesverbaal opgemaakt.
't kan verkeren zei Bredero.

(Waar moet ik trouwens zijn om subsidies aan te vragen voor inburgeringscursussen voor autochtonen? 8) )

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 29 mei 2004, 11:04   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Citaat:
Een getrouwde of huwbare man mag geen hand geven aan een getrouwde of huwbare vrouw, indien ze geen naaste familieleden zijn. Dit is om verleiding tegen te gaan.Wie dat wel mag zijn bejaarden, en naaste familieleden.
.
Conclusie : moslims zijn bijzonder angstige wezens : angstig omdat ze ervan uitgaan dat ze zichzelf niet onder controle kunnen houden en hun dierlijke instincten niet ten gepaste momente de baas kunnen.
Al hun religieuse voorschriften zijn doorspekt met verboden ter zelfbeheersing van hun sexualiteit. (Niet echt verwonderlijk met een profeet die pedofiel was.) Uiteindelijk geven moslims die zich aan die verbodsregels houden toe dat ze de stap naar individuele zelfbeheersing en civilisatie niet aandurven, en bevestigen ze hun zwakte 'als volk'.
idd. de Bange Bruine Moslim.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 11:12   #7
Ontwaakt
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:

idd. de Bange Bruine Moslim.
Moslims aanpassen of eruit!
Mensen zonder zelfbeheersing zijn gevaarlijke mensen.
Het ware schandalig om onze maatschappij te laten verzuren hierdoor.
Er zijn zoal blanken genoeg zonder zelfbeheersing. Waarom dan nog Moslims hier laten rondlopen
Ontwaakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 11:50   #8
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:

Ben je het daarmee eens?
Ik heb daar geen last van en die regel geldt voor iedereen, zowel voor vrouwen als mannen. Op die manier probeert men echtscheidingen te vermijden bij getrouwde koppels en huwbare mannen en vrouwen die bvb niet getrouwd maar wel verloofd zijn.
Die regel geldt alleen voor moslims en niet voor andere godsdiensten.
Op straat wordt dat in de praktijk ook niet toegepast door huwbare vrouwen.

Citaat:
Houd jij je daaraan?
Als ik en mijn vrouw ergens op bezoek zouden gaan, dan zal de echtgenote mij geen hand geven en ik haar ook niet. Dat geldt ook voor mijn vrouw en die echtgenoot bij wie wij op bezoek zijn. Dit is dan als het geen naaste familie is of bejaarden.

Op die manier heeft iedere moslim (man en vrouw) meer zekerheid over zijn of haar partner. Daarom is een huwelijk van 50-60 jaar niet vreemd bij ons. Het huwelijk vinden we erg belangrijk en een breuk komt vooral door overspel van één van de partners. Op die manier kunnen beide partners op beide oren slapen en is er meer vrijheid voor beide.

Citaat:
Zijn de in België levende moslims die deze regel volgen, niet de uitzondering?
De eerste generatie (hoofdzakelijk Berbers) volgt dat voor 100%. De huidige volwassen generatie volgt dat ook op op enkele zaken na: Op straat heeft men wel eens contact met een vriend van een broer en geeft men daar bvb een hand, of jonge getrouwde koppels die vrienden met echtgenote uitnodigen en elkaar dan een hand geven (maar men zit wel niet bij mekaar of eventjes). Mijn vrouw geeft bvb ook een hand aan enkele van mijn vrienden die ze voor mijn huwelijk ook kende (buren) en ik ken dan hun vrouwen omdat we samen op school zaten. Dit gebeurt dan wel zonder medeweten van de eerste generatie, want die zullen het niet goedkeuren.

Citaat:
Eergisteren heb ik (huwbare man) nog de hand geschud van een islamitische, gehoofddoekte vrouw (huwbare vrouw), zij stak zelf haar hand uit. Eén ervaring bewijst uiteraard niets, maar ik vraag me af of er op dit forum veel mannen zijn die al meegemaakt hebben dat een moslimmeisje of -vrouw weigerde om hen een hand te geven.
Dit geldt dus niet voor niet-moslims. Mijn moeder en mijn echtgenote geven ook een hand aan een niet-moslim en zitten daar ook bij en praten daar ook mee. Een Moslim doet dat ook bij een niet-moslima.
Oud 29 mei 2004, 12:04   #9
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
.
Sommige autochtonen die ik ken vinden die regel erg mooi. Waarom? Omdat hun partner zich niet kon beheersen en in de koffer dook met iemand anders.
Wist je dat in België op 40.000 huwelijken 30.000 echtscheidingen zijn? In Nederland is dat ook zo en daar spreekt men van een groot probleem. Dus voordat je moslims uitmaakt voor angstige wezens en nog wat, kijk je eerst eens naar jezelf en andere niet-moslims.

En hoelang ga je nog spreken over de profeet en zijn veel te jonge partner? Wind het je soms op of wat?? Hier was men vroeger ook niet zoals nu, ja vroeger want men spreekt over méér dan 1000 jaren terug...
Oud 29 mei 2004, 12:10   #10
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik plaatste het maar als informatie.

Wat er kan gebeuren indien je die informatie niet hebt, stond een tijdje geleden (einde maart 2004) in een Nederlandse krant:

Van onze correspondent

Citaat:
BREDA, zaterdag
Een Bredase huisarts die gisteren op een van de huisartsenposten in Breda dienst had, heeft een klap op zijn gezicht gehad van een 28-jarige Marokkaanse man, die met zijn vrouw en ziek kind bij hem op bezoek kwam.
Bij binnenkomst in de spreekkamer wilde de arts zich voorstellen aan de Marokkaanse vrouw, maar onmiddellijk daarop sloeg de Marokkaanse echtgenoot de arts met gebalde vuist in het gezicht. Volgens de man past het geven van een hand aan een vrouw niet binnen zijn geloof.
Ook tijdens het verhoor hield de man vol dat hij een goede rede had om dit te doen. De huisarts hield er een gezwollen en bloedende lip aan over. Tegen de man is procesverbaal opgemaakt.
't kan verkeren zei Bredero.

(Waar moet ik trouwens zijn om subsidies aan te vragen voor inburgeringscursussen voor autochtonen? 8) )
Dat was dus een voorbeeld van een moslim die het niet begrepen heeft. Hier hebben Marokkanen met hem gelachen en mijn moeder zei nog lachend "In Marokko geven wij de dokter toch ook een hand...". Dat klopt dus ook dat men een Marokkaanse dokter wel een hand mag geven, omdat hij je bij een onderzoek ook zal aanraken.
Oud 29 mei 2004, 12:39   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor je gedegen uitleg Moby.

Toch kan ik het niet laten daar enige 8) gedachten bij te hebben;

je zegt dat die regel is ontstaan om het gevaar op overspel te verkleinen (of iets dergelijks).
verder zeg je dat die regel niet echt geldt voor niet-moslims.

Behoort overspel met niet-moslim vrouwen/mannen dan niet tot overspel?
(ik schrijf er hier nu wel "mannen" bij, maar ik vermoed dat je bedoelde dat de regel niet geldt voor moslimmannen die gehuwde niet moslimvrouwen wèl een hand mogen geven. Terwijl gehuwde moslima's waarschijnlijk ook geen hand mogen geven aan niet-moslimmannen!)

Bijkomend vraagje:

Zou het als racistisch beschouwd worden indien ik vanaf nu weiger om gelijk welke moslimman een hand te geven?

In "mijn" cultuur komt het namelijk als serieus beledigend over indien je iedereen een hand geeft en bepaalde mensen expliciet weigert een hand te geven (mannen of vrouwen).

PS. de meeste overspelsituaties beginnen écht niet met het geven van een hand, doch eerder met het uitwisselen van smachtende blikken! Wist je dat nog niet?

Oud 29 mei 2004, 15:57   #12
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
wassalam

Antwoord:

Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

En Allah weet het best.

Bronnen:

"fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz

------------------

Het is maar dat het CGKR het ook weet !

Een hoe zit dat bij de joodse gemeenschap ?nooit van gehoord ???
een als u denkt dat u de ontolerantie van moslims wilt argumenteren dan ben je zeker op het verkeerde !!!

p.s. zoek maar snel een andere argument !!!
Oud 29 mei 2004, 16:02   #13
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je gedegen uitleg Moby.

Toch kan ik het niet laten daar enige 8) gedachten bij te hebben;

je zegt dat die regel is ontstaan om het gevaar op overspel te verkleinen (of iets dergelijks).
Dat klopt.

Citaat:
verder zeg je dat die regel niet echt geldt voor niet-moslims.
Niet-moslims (de meeste toch) hebben een andere meer open levenswijze en onze bedoeling is niet om anderen te beledigen. Dat zal dan wel gebeuren als men geen hand geeft, omdat ze die regels niet kennen. Dus als een niet-moslim een hand uitreikt aan een moslima mag ze deze beantwoorden, omdat de niet-moslim de regels niet kent en zijn opvoeding ook anders is. Als ze weigert zal de ander zich beledigd voelen daar hij het niet begrijpt, en dat is niet de bedoeling.

Citaat:
Behoort overspel met niet-moslim vrouwen/mannen dan niet tot overspel?
(ik schrijf er hier nu wel "mannen" bij, maar ik vermoed dat je bedoelde dat de regel niet geldt voor moslimmannen die gehuwde niet moslimvrouwen wèl een hand mogen geven. Terwijl gehuwde moslima's waarschijnlijk ook geen hand mogen geven aan niet-moslimmannen!)
Van moslims verwacht men niet dat ze een hand geven aan niet-moslims in de zin van "volgens de Islam", maar natuurlijk wel vriendschappelijk. Dit geldt ook omgekeerd.

Uiteraard is overspel met eender welke persoon niet aanvaardbaar, maar het verschil is dat niet-moslims niet met die regels opgevoed zijn. Je mag een niet-moslim uiteraard wel informeren indien hij het graag wil, en dit bvb d.m.v. een boekje of iets dergelijks.
En men mag niet vergeten dat De Koran regels bevat om de samenleving te vergemakkelijken voor hen die juist willen leven.
Vroeger had men bijvoorbeeld de Sharia en dat was om stelende en moordende dievenbendes tijdens de oorlogen af te schrikken. Dit was dan om het leven van de goeden te vergemakkelijken. Nu is er geen chaos en is dus niet meer van nut. Vroeger dronken arabieren zich steeds zat met als gevolg dat ze niet wisten wat ze deden met alle gevolgen vandien en daarom de regel dat alcohol verboden was. En zo heb je dus ook de regel voor mannen en vrouwen dat ze, indien geen naaste familie of bejaarden, elkaar niet mogen begroeten en aanraken zodat men echtscheidingen kan tegengaan.

Citaat:
Bijkomend vraagje:

Zou het als racistisch beschouwd worden indien ik vanaf nu weiger om gelijk welke moslimman een hand te geven?
Dat is dezelfde situatie als dat je een autochtone vriend of zakenpartner tegenkomt. Ik neem aan dat je hem een hand geeft...
Als ik bij mijn huisdokter ga, dan reikt hij mij altijd een hand en die beantwoord ik. Dit heeft niets met de Islam te maken, maar wel met beleefdheid.

Citaat:
In "mijn" cultuur komt het namelijk als serieus beledigend over indien je iedereen een hand geeft en bepaalde mensen expliciet weigert een hand te geven (mannen of vrouwen).
Daarom mag jij dat wel, maar ik niet. Jij hebt andere regels die je toepast in jouw cultuur en ik alleen in mijn cultuur. Als wij elkaar tegenkomen dan doen we dat volgens de regels van het land waarin wij wonen.

Citaat:
PS. de meeste overspelsituaties beginnen écht niet met het geven van een hand, doch eerder met het uitwisselen van smachtende blikken! Wist je dat nog niet?
Als je begroet dan kijk je elkaar toch aan: een blik en een aanraking.
Oud 29 mei 2004, 16:03   #14
Lincoln

Standaard

Een daarbij zijn er verschillende vizies op dit theologische punt
Citaat:
lees maar in "fikh almu3amalaat van jussef al qardawi" als je het wilt weten !!!
Oud 29 mei 2004, 16:19   #15
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

De islam is inderdaad enkele eeuwen achterop...sukkelaars!
Oversekste idioten, die zich niet kunnen beheersen als ze een vrouw zien.
Nauwelijks wezens met verstand te noemen, eerder primaten zonder enige zelfbeheersing, die thuishoren in de brousse of in een dierentuin.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 16:32   #16
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Nauwelijks wezens met verstand te noemen, eerder primaten zonder enige zelfbeheersing, die thuishoren in de brousse of in een dierentuin.
Wel, zegt de anarchistische schoolmeester, je zou het ook beleefder kunnen zeggen, bvb. als volgt:

Het gaat hier om een moreel conservatieve gedragsregel, die moeilijk verzoenbaar is met de waarden van en een leven in de hedendaagse westerse maatschappij.

En dan kun je er nog aan toevoegen:

Volgens Moby wordt de regel door de hier levende moslims in de loop van de generaties almaar pragmatischer toegepast.
Oud 29 mei 2004, 16:44   #17
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Een analoge discussie ben ik aan het voeren op http://forums.marokko.nl/showthread....p;goto=newpost

Daar lopen echt wel fundi's rond. Echt grappig hoe ze steeds maar koranverzen proberen aan te halen om hun gelijk te halen.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 16:53   #18
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Oversekste idioten, die zich niet kunnen beheersen als ze een vrouw zien.
En daarom heb je 30.000 echtscheidingen op 40.000 huwelijken per jaar, omdat men zich kan beheersen...

En het ergste topic dat ik tot nu toe gelezen heb op het internet ging ongeveer als volgt (zoek op de Telenetforum bij relaties...):

Ik en mijn vriendin, waarmee ik al kinderen heb, willen gaan samenwonen maar mijn vriendin wil dat alleen als we trouwen.
Hoe zit het eigenlijk met de verdeling na een echtscheiding?

Daarop krijg hij antwoorden als niet doen! Ze zal u pluimen....

Geef toe dat veel autochtonen met echtscheiding in hun achterhoofd rondlopen nog vóór ze getrouwd zijn. En dit omdat ze zich niet kunnen beheersen, zoals je dat zo mooi kunt zeggen. Iedereen duikt wel eens de koffer in, hé Dorus? Kijk maar eens op datingsites, hoeveel getrouwde autochtonen het beu zijn thuis en op zoek zijn naar een relatie met iemand anders...

Ik heb jaren geleden eens gewerkt bij Opel Belgium, en daar was overspel de gewoonste zaak. Getrouwde personen die een geheime relatie hadden met elkaar. Of zoals een autochtone vriend het zo mooi kon verwoorden (hij was niet getrouwd maar had 3 kinderen met een vriendin): "Ik wil niet trouwen, omdat dat alleen problemen geeft. Als ik een betere vind dan ben ik weg...".

Overspel is menselijk en als er regels komen waarmee geen enkele geslacht gediscrimineerd wordt, dan vind ik dat helemaal niet erg. Nu heeft België al problemen met té weinig kinderen, omdat velen graag van de ene naar de andere fladderen. In Australië heeft een minister het gedurfd te zeggen dat iedereen 3 kinderen zou moeten hebben: één voor de moeder, één voor de vader en één voor het vaderland.

Wacht maar Dorus tot jouw vrouw haar biezen pakt, en je haar dan uit woede als een beest afranselt op straat.
Oud 29 mei 2004, 17:43   #19
Lincoln

Standaard

Citaat:
Een mens blijft een mens zijn , daarvoor zijn er regels, een over dwazerikken gesproken dan was "dutroux" zeker geen islamist zene !!!
Oud 29 mei 2004, 18:22   #20
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wacht maar Dorus tot jouw vrouw haar biezen pakt, en je haar dan uit woede als een beest afranselt op straat.
Wel wel, is dat die jongen niet die zo te keer gaat tegen het VB, omdat er daar eentje door het lint is gegaan. Bij ons is dat een grote uitzondering, bij jullie een evidentie.

Waarom denk je dat ik zo ben? Ken je mij dan zo goed. Ik ben géén Berber, ik ben een Europeaan en kan mij dus best beheersen.
De veronderstelling die je maakt bewijst het simplisme dat je denken en dat van je islambroeders beheerst.

Neen, geen homo sapiens sapiens. Dit moet een andere soort zijn.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be