Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2011, 12:57   #1
kameleon
Minister

Standaard Activeringskost per werkloze is 5449 euro

Vanwaar dit buitensporig bedrag ? Wat houdt deze activering dan in dat ze zoveel moet kosten ?
Is dat voor elk brief + uitnodiging en verkeerde vacature bij de VDAB die ze je opsturen ?
Of zijn het hun nutteloze gratis opleidingen naar een zogezegd knelpuntberoep die zoveel kosten ?

De trend is weer gezet in de media. Lekker werklozen bashen.

Simpel voorbeeldje: hoe gaat de VDAB een vrouw van 50 jaar, met een gewicht van 150kg en zonder tanden aan een job helpen ? Sollicitatietraining en vacatures zoeken helpen in zo een geval niet. Moet de overheid zulke mensen geen medische begeleiding geven zodat ze met gelijke kansen op de arbeidsmarkt kunnen starten ? Een voetballer komt ook niet gekwetst aan de aftrap.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...449-euro.dhtml
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 13:01   #2
kameleon
Minister

Standaard

7 op de 10 loontrekkenden heeft al een sociale lastenverlaging, waarom een langdurige werkloze met sociale lastenverlaging nog aannemen ?
Jup, langdurig werklozen mogen nu gratis gaan stages doen.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...46281-3136.art

Hoe ziek is dit landje niet ?
Oud 24 april 2011, 13:09   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel kost de opleiding van een jong meisje, dat 'kinderverzorging' studeert, en dus in het knelpuntenberoep van de kinderopvang zal werk vinden?

En hoeveel kost de opleiding (ik bedoel: om- of bijscholing tot kinderverzorgster) van een arbeidster van 40 jaar, die geen werk meer vindt in haar vroegere sector ?

't Eerste wordt zonder probleem betaald door de minister van onderwijs.
Het tweede zou eveneens zonder probleem moeten betaald worden, door eenderwelke maar wel bevoegde minister.

Of niet soms ?

Hoeveel kost een jonge gast of meid, die eerst notenleer en dan een muziekinstrument volgt aan de muziekacademie, tijdens al die jaren dat zulks mogelijk is ?
Idem voor de tekenacademie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 13:26   #4
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat werkloosheid mede een mentaliteitsprobleem is.
Velen genieten van hun betaalde verlof en daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Meer voor de werkmens, minder voor de werkloze. Werken belonen, niet de werkloosheid.
Op de dop zou ik +/- 1200 euro netto hebben. Ja sommige komen daar heel goed met rond. Zeker omdat ze meestal nog een partner hebben die ook eens geld binnen brengt.
Als interimmer kan je dan nog eens zeggen: "foert, ik kuis mijn schup hier af, de nof af" en toch terugvallen op een uitkering.
Die mogelijkheden vormen mee de mentaliteit van een werknemer.
Moest de werkmens duizend euro netto meer verdienen dan een (volle) uitkering dan zou een mens zich meer gestimuleerd voelen.
Alienation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 13:40   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Vanwaar dit buitensporig bedrag ? Wat houdt deze activering dan in dat ze zoveel moet kosten ?
Is dat voor elk brief + uitnodiging en verkeerde vacature bij de VDAB die ze je opsturen ?
Of zijn het hun nutteloze gratis opleidingen naar een zogezegd knelpuntberoep die zoveel kosten ?

De trend is weer gezet in de media. Lekker werklozen bashen.

Simpel voorbeeldje: hoe gaat de VDAB een vrouw van 50 jaar, met een gewicht van 150kg en zonder tanden aan een job helpen ? Sollicitatietraining en vacatures zoeken helpen in zo een geval niet. Moet de overheid zulke mensen geen medische begeleiding geven zodat ze met gelijke kansen op de arbeidsmarkt kunnen starten ? Een voetballer komt ook niet gekwetst aan de aftrap.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...449-euro.dhtml
Voor die 50+ vrouw zonder tanden bestaan er wel jobs. Niet als airhostess, uiteraard, maar er bestaan wel degelijk jobs. In het archief van het stadhuis hoef je er niet te perfect uit te zien. Het is de taak van schattige VDAB-consulente om die job te vinden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 14:05   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Velen genieten van hun betaalde verlof en daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Meer voor de werkmens, minder voor de werkloze. Werken belonen, niet de werkloosheid.
Op de dop zou ik +/- 1200 euro netto hebben. Ja sommige komen daar heel goed met rond. Zeker omdat ze meestal nog een partner hebben die ook eens geld binnen brengt.
Als interimmer kan je dan nog eens zeggen: "foert, ik kuis mijn schup hier af, de nof af" en toch terugvallen op een uitkering.
Moest de werkmens duizend euro netto meer verdienen dan een (volle) uitkering dan zou een mens zich meer gestimuleerd voelen.
Denkt ge ?

Zijt gij gezinshoofd en alleenverdiener ?

(een van de hangmatproblemen daar beneden: ze durven al eens hun vrouwen in het zwart laten werken ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 14:09   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Geld besparen = werklozen gerust laten doppen ???
Of bezie ik da weer anders???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 14:21   #8
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Denkt ge ?

Zijt gij gezinshoofd en alleenverdiener ?

(een van de hangmatproblemen daar beneden: ze durven al eens hun vrouwen in het zwart laten werken ...)
Iedereen werkt hier. Ik heb nood aan vakantiegeld en eindejaarspremie.
Binnen twee maandjes weer lekker in de handjes wrijven. Rekening mooi aanvullen met vakantiegeld van ons beide.

Toch vind ik dat wij er belachelijk veel voor moeten teruggeven.
Als ze misschien het geld wat minder door ramen en deuren smijten voor een solidariteit waar we "fier" op moeten zijn, dan hadden wij misschien allemaal betere pensioenvoorziening. Maar daar mogen we ook nog eens 140 euro per maand voor afkletsen, om toch maar iets beters te hebben later.
Ik vind dus dat het beleid rond werkloosheid niet stimulerend is om de werkzoekende aan het werk te zetten.
Stimuleer dus de werkmens met massa's voordelen en pak daarvoor wat terug van de werkloze zijn/haar uitkering. Een pensioen, daar kijken we toch naar uit? Die beloning mogen we niet uitstellen door er jaren aan toe te voegen, noch het pensioen te verlagen in euro.
Als ik de werkloze zijn uitkering betaal, mag hij toch mijn pensioensparen betalen?

Ik vind ook dat men pas recht moet hebben op een uitkering als men minstens 2 jaar full time gewerkt heeft in BE. Of is de zakkat hier heilig?
Oud 24 april 2011, 15:59   #9
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
+/- 1200 €? Bij mij is 't meer minus dan plus, hoor! Hebt u mensen ten laste of zo? Ik ben toch alleenstaande werkloze en heb nog nooit 1200 € dop ontvangen.
Oud 24 april 2011, 16:03   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
+/- 1200 €? Bij mij is 't meer minus dan plus, hoor! Hebt u mensen ten laste of zo? Ik ben toch alleenstaande werkloze en heb nog nooit 1200 € dop ontvangen.
Een van de parameters in het berekenen van de werklozensteun is het laatste inkomen. Het is dus zinloos om cijfers te vergelijken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 16:03   #11
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen werkt hier. Ik heb nood aan vakantiegeld en eindejaarspremie.
Binnen twee maandjes weer lekker in de handjes wrijven. Rekening mooi aanvullen met vakantiegeld van ons beide.

Toch vind ik dat wij er belachelijk veel voor moeten teruggeven.
Als ze misschien het geld wat minder door ramen en deuren smijten voor een solidariteit waar we "fier" op moeten zijn, dan hadden wij misschien allemaal betere pensioenvoorziening. Maar daar mogen we ook nog eens 140 euro per maand voor afkletsen, om toch maar iets beters te hebben later.
Ik vind dus dat het beleid rond werkloosheid niet stimulerend is om de werkzoekende aan het werk te zetten.
Stimuleer dus de werkmens met massa's voordelen en pak daarvoor wat terug van de werkloze zijn/haar uitkering. Een pensioen, daar kijken we toch naar uit? Die beloning mogen we niet uitstellen door er jaren aan toe te voegen, noch het pensioen te verlagen in euro.
Als ik de werkloze zijn uitkering betaal, mag hij toch mijn pensioensparen betalen?

Ik vind ook dat men pas recht moet hebben op een uitkering als men minstens 2 jaar full time gewerkt heeft in BE. Of is de zakkat hier heilig?
Neem iemand die tot pakweg zijn 54ste in een bakkerij, beenhouwerij of carrosserie heeft gewerkt, dus nooit een groot loon had, en die zaak gaat failliet zodat die mens op straat staat, van die zijn uitkering wilt u nog geld afpakken om uw pensioensparen te betalen?
Erg sociaal bent u niet, hé!
Oud 24 april 2011, 16:04   #12
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een van de parameters in het berekenen van de werklozensteun is het laatste inkomen. Het is dus zinloos om cijfers te vergelijken.
Dat laatste inkomen geldt alleen tijdens het eerste jaar dat men stempelt.
Daarna krijgt iedereen (afhankelijk van sociale status - mensen ten laste en zo) hetzelfde.
Oud 24 april 2011, 16:22   #13
kameleon
Minister

Standaard

Men wilt in de media weer laten uitschijnen dat een werkloze zijn activering handen vol geld kost.

Wat is activering eigenlijk ?

U moet tegelijk :

Jonger zijn dan 50 jaar
Reeds een bepaalde tijd volledig werkloos zijn
Niet in hoge mate arbeidsongeschikt zijn
Niet in actieve begeleiding zijn, of onlangs geweest zijn
Niet meer in de eerste vergoedbaarheidsperiode zitten

http://www.aclvb.be/werklozen/activering-zoekgedrag/

In de database opzoeken hoe lang iemand werkloos is en of hij momenteel een opleiding volgt kost dus 5449 euro op een jaar ?
Oud 24 april 2011, 16:36   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarna krijgt iedereen (afhankelijk van sociale status - mensen ten laste en zo) hetzelfde.
behalve de anciënniteit, twintig jaar gewerkt, dat brengt tot 25% procent meer dop op. Ik had zes maanden tekort daarvoor en vond geen andere job meer op mijn leeftijd, vijftig jaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 18:59   #15
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Neem iemand die tot pakweg zijn 54ste in een bakkerij, beenhouwerij of carrosserie heeft gewerkt, dus nooit een groot loon had, en die zaak gaat failliet zodat die mens op straat staat, van die zijn uitkering wilt u nog geld afpakken om uw pensioensparen te betalen?
Erg sociaal bent u niet, hé!
Ik ben wel sociaal ingesteld. Maar ik zie dat er meer en meer geld verdwijnt van de gewone man. De sociale zekerheid moet aangepast worden of ze heeft haar dienst bewezen. Het kan zo niet meer verder.
Ik wil vooral dat de langdurige werklozen meer stimulatie vinden werk te vinden, anything! En dat doe je denk ik best door ze in de portemonnee te raken.

Misschien moeten die ontslagen bakker of beenhouwer maar van vak veranderen als het echt niet anders kan, desnoods tijdelijk. Maar beter zou nog zijn dat deze een mooi pensioen kunnen krijgen d.m.v. vervroegd pensioen. Ze hebben er tenslotte voor gewerkt en voor afgedragen.
En als er dan in de werkloosheidsuitkering her en der gesnoeid wordt, moet dit geen lastig parcours zijn.
Oud 24 april 2011, 19:49   #16
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klopt

veel mensen mispakken zich aan het bedrag van het eerste jaar.
De dop voor langdurig werklozen lig laag. Héél laag.
Oud 24 april 2011, 20:22   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben wel sociaal ingesteld. Maar ik zie dat er meer en meer geld verdwijnt van de gewone man. De sociale zekerheid moet aangepast worden of ze heeft haar dienst bewezen. Het kan zo niet meer verder.
Ik wil vooral dat de langdurige werklozen meer stimulatie vinden werk te vinden, anything! En dat doe je denk ik best door ze in de portemonnee te raken.

Misschien moeten die ontslagen bakker of beenhouwer maar van vak veranderen als het echt niet anders kan, desnoods tijdelijk. Maar beter zou nog zijn dat deze een mooi pensioen kunnen krijgen d.m.v. vervroegd pensioen. Ze hebben er tenslotte voor gewerkt en voor afgedragen.
En als er dan in de werkloosheidsuitkering her en der gesnoeid wordt, moet dit geen lastig parcours zijn.
Als je geen werk meer vindt op latere leeftijd, krijg je ook geen mooi pensioen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 april 2011 om 20:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 21:12   #18
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als je geen werk meer vindt op latere leeftijd, krijg je ook geen mooi pensioen.
Nope want dat is uitgedeeld aan mensen die hier via familiehereniging zijn komen binnenwaaien.
Oud 24 april 2011, 21:31   #19
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Die +/- 1200 euro netto is het maximum als samenwonende voor het eerste jaar.
Vanaf het 2de jaar is dit nog maximum 793,78 euro bruto.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2011, 23:23   #20
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Tijd daar dus iets aan te doen. En ons af te vragen: In wiens voordeel is de sociale zekerheid nog? Is het nog in de werkende mens zijn voordeel?
Nee nee, die tijd is voorbij.

Beter minder uitkering voor de werkloze dan minder pensioen uitdelen waarvoor iemand 40+ jaar gewerkt heeft.
Ik hoop echt dat onze sociale zekerheid in stukken stuikt. Ik hoop het echt.

Onze medische zorg mag onaangeraakt blijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be