![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() [size=3]Interessant zou zijn om eens alle mechanismes op een rijtje te zetten die de islam en moslims hanteren om kritiek op de islam te smoren. Het is heel vreemd dat zodra iemand wijst naar de islam als bron van misstanden dat er dan bij moslims een reflex volgt om hier een einde aan te maken. Er wordt onmiddellijk gezegd: je begrijpt helemaal niets van de islam.
Het lijkt mij dat als je de mechanismes kent, dat je er dan ook beter op kan reageren. Dus als iemand zegt: je begrijpt helemaal niets van de islam, dan zeg je: jij begrijpt helemaal niets van mijn waardenstelsel, en daarom begrijp je ook niet dat de islam daar volledig mee in tegenspraak is. Een paar voorbeelden:[/size] [size=3][/size] [size=3] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De joden vooral de schuld geven van de explosieve toestand van het Middenoosten, en Palestijns terrorisme eenzijdig verklaren als de wanhoopsdaden van een zwaar, door Israël onderdrukt volk. ![]() ![]() Discriminatie ontkennen door te wijzen naar voorbeelden waar niet gediscrimineerd wordt: 'in Amsterdam zijn moskeeën waar vrouwen niet door een zij-ingang naar binnen hoeven', maar ontkennen dat dit wel degelijk een grote praktijk is - of alleen maar wijzen naar meisjes die géén verplichte hoofddoek dragen, of die niet dag en nacht gevolgd worden door hun mannelijke familieleden, of die niet worden mishandeld. ![]() ![]() ![]() [size=3][/size] ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als rechts hier naar de Islam kijkt, kijkt ze in de spiegel en ziet ze een (weliswaar verouderde en extremere versie van) zichzelf.
Dus: iemand met gezond verstand moet door de islamitische wereld inzien dat rechts evenmin deugd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben het er mee eens dat moslims niet tegen kritiek op hun godsdienst kunnen, ik heb nog geen enkele moslim een grapje horen maken over zijn godsdienst of een profeet.
Maar ik wil ook niet zo ver gaan dan te concluderen dat de Islam een slechte of criminele godsdienst is, de truuk om met andere mensen samen te leven is te proberen de goede kanten te zien. En al gebruiken sommigen de Islam als excuus om het respect voor andere mensen te negeren, de meerderheid ervan doet dat niet. Wat de behandeling van vrouwen/homo's/"afvalligen" betreft, daar is nog meer werk aan, maar er continu op zitten te vitten zal zeker niet helpen, mede door het eerste punt in mijn bericht. Ik hoor hier vaak suggereren dat Europa de moslims moet wegsturen, maar waar hebben die mensen hun verstand steken? Ik ben een onderwerp gestart (nieuwe wereldoorlog in de maak?) om eens te pijlen, want ik heb echt de indruk dat sommigen niet liever willen dan een nieuwe grote wereldbrand.
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat alles geld niet alleen voor moslims maar ook voor islamofielen.
"Zo iets staat toch ook in de bijbel" Wordt heel snel gezegd. Maar als je het Grote Temporaal Kwab Epilepsie Aanvallen (door Paulus en Johannes) Boek niet als goddelijk ziet heb je met de bijbel natuurlijk geen ene moer te maken. "Er staan ook goede dingen in". Dus zoiets als "je moet elkaar vergeven, erbarmen en aalmoezen geven én elkaar drie keer per dag op je bek slaan". "Niet erg hoor, want er staan ook goede dingen in". Belangrijkste wan-argument:"Jij interpreteert de koran net als Bin Laden". Dus jij bent het dan die het verkeerd doet als je je niet door allerlei bochten gaat wringen om maar een goede interpretatie te verzinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Discussies over ideeen houden immers in dat men klaar en duidelijk moet zeggen waar men voor staat, en betekenen ook het risico om zich bloot te stellen aan kritiek. Een tweede ding is : als je zegt "gedrag x is storend", geeft men als repliek : "persoon y doet dat toch ook"? Met andere woorden : men stelt dat storend gedrag toegelaten is, als het maar als reactie op een voorgaande aktie door iemand anders gebeurt. Dit is alweer een manier om de discussie op een veralgemeend peil, ad abstracto, uit de weg te gaan. Over het algemeen zijn dit discussiestijlen die volgens mij de emotionele verstarring dienen...Veel beter is om een positieve draai te geven aan de discussie. Dit kan het beste door een algemeen geldend idee te geven waarvan met de legitimiteit moet aantonen. (vb. een "onafhankelijke staat", "gelijkwaardigheid van man en vrouw", enz...). De praktijk zit daarentegen vol met voorbeelden van de vernoemde zelfbehoudende discussiestijlen. Hieraan kan ik misschien nog toevoegen dat de voornoemde "slechte discussiestijlen" in het algemeen meer worden toegepast naargelang men minder geschoold is. En als moslims nu relatief meer ongeschoold zijn, zullen ze inderdaad op een minder abstract peil discussieren. (hiermee wil ik niet zeggen dat alle gevallen daaraan te wijten zullen zijn). Laatst gewijzigd door sancho : 29 september 2004 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Eens zei ik tegen een moslim dat ik thuis ook een k(n)oran heb. Hij moest gewoon lachen. Waarom? Iedereen die de knor'an begrijpt wordt moslim. Daarom kunnen niet-moslims natuurlijk noooooooooiiiiiiit de knor'an begrijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() De koran hoort thuis op de brandstapel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Een ideologie die is gebaseerd op onderwerping (letterlijke betekenis van Islam), zal nooit een eerlijke en kritische blik op zichzelf kunnen werpen. De Verlichting zoals de Christelijke wereld "reeds" in de 17e eeuw en daarna heeft meegemaakt, is voor de Islamieten nog ver weg.
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Alle religie is per definitie bullshit, maar het is ieders recht er een uit te oefenen.
Het is ook mijn recht om te zeggen dat alle religieuzen gestoorde idioten zijn.
![]() |
#10 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
- Mogen er religieuze gebouwen zijn? - Hebben mensen het recht zich religieus te uiten, middels symbolen, middels kleding etc? - Zijn religie en onderwijs verenigbaar? - Zijn religie en politiek verenigbaar? Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() - Mogen er religieuze gebouwen zijn? Het is ieders recht om met zijn gebouw te doen wat hij wil.
- Hebben mensen het recht zich religieus te uiten, middels symbolen, middels kleding etc? Ja. - Zijn religie en onderwijs verenigbaar? In staatsscholen niet, anders mag iedereen doen wat hij wil. - Zijn religie en politiek verenigbaar? Jep. Politiek en vrijheid, da's een andere zaak.
![]() |
#12 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zodra ze een ander bij hun godsdienst / doctrine betrekken vind ik dat het juridisch tegengewerkt moet kunnen worden. Ik ben bijvoorbeeld geen "ongelovige" (gaat hun geen zak aan) en geen "ondankbare jegens hoe zo'n hersenspinsel ook heet" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Ik rook niet, dus kritiek smoren zal je mij niet gauw zien doen.
![]() Kan je dat ook gewoon opeten met wat ketchup erop?
Tis nepis potentis negro te! Laatst gewijzigd door VlaamseBelg : 7 oktober 2004 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Zoals een lichaam meer is dan een naast mekaar functioneren van organen, zo zou een maatschappij meer moeten zijn dan een samenspel van atomaire individuën.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |