![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.deredactie.be/permalink/1.1000142
Zo vanaf minuut 9. "De monarchie heeft een meerwaarde voor België" ![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Raar, historisch gezien verdeelt het het land eerder.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Wie beweert dat de monarchie het land samenhoudt, is een volslagen idioot.
Voor één keer ben ik het dus eens met de topic-starter, onze plaatselijke Kadhafi-lover Nijntje het fascistoïde konijntje
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat het Vlaamse volk dit niet meer moet is een vertroebeling van dit mooie Belgische plaatje. |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ze zijn dan nog verkeerd ook, want de monarchie helpt juist mee aan het uiteendrijven van het land. Indien Laurent niet bestond, dan had de NVA hem moeten uitvinden. Hij levert hen voortdurend nieuwe stemmen op. En dit zal zo blijven, tot de vlaamse linkse partijen eindelijk eens het lef hebben om consequent te zijn, en hun programma in overeenstemming te brengen met hun ideologie, en dus: te pleiten voor de afschaffing van de monarchie. Dit zou logisch zijn, want uiteindelijk is het republikeins denken in oorsprong een links idee. Het is idioot van de linkse partijen in België dat ze dit concept volledig hebben laten claimen door rechts. Hierdoor krijg je de situatie dat republikanisme hier gelijkgeschakeld wordt met Vlaams-nationalisme, terwijl men evengoed voorstander van een Belgische Republiek of een Europese Republiek kan zijn. Of van een Republiek van de Verenigde Lage Landen. Of de Westvlaamse of de Gentse Republiek.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Zwak argument van Van De Lanotte, 'het is nu geen prioritair probleem'.
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niet op dit forum natuurlijk, want veel mandatarissen of militanten van de gevestigde centrum-linkse partijen kom je hier niet tegen. Er zitten hier meer LSP'ers, of PVDA'ers, of BUB'ers, of VSB'ers, of NSA'ers dan dat er hier SP.a-leden actief zijn. Dat blijkt uit tientallen polls op dit forum. (VLD'ers vind je hier ook bijna niet trouwens. Er zitten hier meer radicale mises-adepten dan gematigde liberalen.)
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En nu even on topic. Ik ben redelijk schizofreen als het op de monarchie aankomt. Als kadet was ik lid van een erehaag bij de begrafenis van Leopold III en die ervaring vergeet ik nooit. Aan de andere kant heb ik een probleem met de coattails een monarchie met zich meebrengt, graven, barons, prinsen... Laurent is ook ex-kadet maar jaarlijks werden er slechts 50 Vlamingen toegelaten in Laken en onze prins heeft nooit moeten concurreren in een ingangsexamen. Hij heeft geen doop meegemaakt en was eigenlijk een part-time kadet de naam niet waardig maar heeft het wel op zijn CV staan. Laten we beginnen met een hoop dotaties af te schaffen. Erfelijke, adelijke titels zijn ook voorbijgestreefd.
http://www.youtube.com/watch?v=_lI9iPo2gO4 Laatst gewijzigd door longhorn : 11 april 2011 om 07:01. |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerst een regering, dan de staatshervorming en dan pas praten over een nieuwe staatsvorm. Eerst de gemaakte beloftes uitvoeren, in plaats van er nieuwe te maken! Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 april 2011 om 07:48. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
St Juttemis zeker? ![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds, zelfs als hevige republikein, moet ik Vande Lanote gelijk geven, maar in licht andere bewoordingen, namelijk: er is geen enkele politieke partij die als verkiezingsbelofte en breekpunt geopteerd had voor de afschaffing van de monarchie. Dus, is het geen probleem voor deze legislatuur.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zou hem er toch niet van moeten weerhouden van zijn mening te zeggen?
#14 |
|
![]() Het is natuurlijk geen brandende kwestie, maar op zich blijft het zo dat een monarchie simpelweg illegitiem is in de 21e eeuw. Wat die idioot van een Laurent specifiek allemaal uitsteekt interesseert me dan ook niet zo, zolang het maar niet is met het geld van de belastingbetaler en, nog veel belangrijker, gebruikmakend van privileges waar hij enkel over beschikt vanwege zijn afkomst.
Wat de Walen betreft, ze zijn nu toch echt vrij diep gezonken. Van fiere, regionalistische republikeinen tot slaafse, belgicistische monarchisten, en dan nog enkel omdat het functioneel is. Daar moet eindelijk nog eens een beweging of persoonlijkheid opstaan die trots op en geloof in de Waalse natie schept, en dan heb ik het niet over groupuscules die Wallonië nog het liefst van al in de n-de Franse regio zien veranderen. |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een normaal land, is de inrichting van de staat, de organisatie van de overheid, nooit een echt dringend of prioritair probleem.
Alleen bij ons, waar de enen het spel zolang geblokkeerd hebben, is dit wel een probleem dat het waard is om een breekpunt van te maken vooraleer men onderhandelt over de gewone regering. (in andere landen was het al lang revolutie geweest ...) Ik druk me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uit (ik ben daar wellicht niet sterk in), daarom een voorbeeld (met al zijn mankementen): als je naar een restaurant gaat, dan vraag je je niet af wanneer de keuken de laatste maal gerenoveerd is, hoe groot ze is enz. je vraagt je wel af welke menu je gaat kiezen, en je weet naargelang de faam van het huis hoe gastronomisch/prijzig het zal zijn ... - wel, de echte problemen van de mensen, en van de regering, zou inderdaad (de menu, het gastronomische, de prijs) ekonomisch en sociaal welzijn, gezondheid, veiligheid, ... moeten zijn - en niet (een gas- of een elektrisch fornuis ...) al wat ons nu communautair bezig houdt, tot en met zelfstandigheid van de deelstaten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo blijven we bezig. |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Als gij De Wever instructies wilt geven, kan dat slechts op één manier: wordt NVA lid en komt stemmen op de congressen.
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nog werd de nota in zijn gezicht geslingerd. het zal voor hem een bitter - maar ohzo noodzakelijk, ontwaken zijn geweest.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u dat ergens ziet na 9 maanden moet u dat even melden. |
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN