Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2011, 10:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaams Belang : NMBS-Holding organiseerde prestigecongres

NMBS-Holding organiseerde prestigecongres van 550.000 euro voor 400deelnemersVoor CEO Jannie Haek was 1.375 euro per deelnemer verantwoorde uitgaveOp 17 en 18 maart ’11 organiseerden de NMBS-Holding, op initiatief van hunCEO Jannie Haek, en het UIC (Union Internationale des Chemins de fer) samenin Brussel de derde editie van het internationale congres “Next Station”. Detwee eerste edities (2005 en 2007) vonden plaats in meer mondaine stedenals Rome of Parijs.

Wat de organisatie van het tweedaags congres in Brussel betreft, werden door
de NMBS-Holding kosten noch moeite werden gespaard. Alle deelnemers kregen
bij aankomst een mooie boekentas vol met gadgets, luxueuze boeken met harde
kaft en in vierkleurendruk, talrijke balpennen en memorysticks…. De
aanwezigen werden niet alleen op het vlak van vergaderinfrastructuur in de
“Square Brussels Meeting Center” en door de talrijke hostessen en de tolken
Engels, Frans, Duits en Nederlands goed verzorgd. Ze konden immers na een
bezoek aan het Magritte Museum, ’s avonds aanschuiven voor een heuse
“gala-avond” in de Koninklijke Musea Schone Kunsten. Op de menu stond
“Ravioli van kreeft met parfum van schaaldieren”, “Mechelse koekoek met
asperges en truffelparfum” en “Fondant van Belgische chocolade”. Dit alles
gul overgoten met lekkere wijnen zoals Saint-Emillion en Pouilly-Fumé. Tot
slot waren er aansluitend voor de volharders ook bezoeken aan de stations
Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins.

Aan dit lekkers hing natuurlijk een prijskaartje. 750 euro inschrijvingsgeld
per persoon voor het ganse programma, maar wie tijdig inschreef kon rekenen
op een “gunsttarief” van 600 euro.

In de Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven
van dinsdag 3 mei ’11 (zie verder voor het woordelijk verslag) verklaarde de
minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Verotte (CD&V) in
antwoord op een mondelinge vraag van volksvertegenwoordiger Tanguy Veys
(Vlaams Belang) dat de motivatie voor de organisatie van dit congres het
feit was dat de NMBS-Holding “continu op zoek is naar ‘global best
practices’ en een conferentie als Next Station dan ook een buitenkans is om
inspiratie op te doen en bijkomende kennis te vergaren”. De totale kostprijs
van het congres bedroeg volgens de minister 550.000 euro en de inkomsten uit
sponsoring en inschrijvingen (met 70 betalende deelnemers op 400
inschrijvingen) waren in totaal 310.000 euro. Met enige schroom voegde
Vervotte daar aan toe dat “het zinvol is dat wanneer zulke initiatieven
worden genomen, de kostendekking nagestreefd wordt” (sic). Tot slot viel in
haar antwoord op dat bij vorige edities, zoals in Parijs slechts 6
vertegenwoordigers van NMBS-Holding, en in Rome er zelfs geen
vertegenwoordigers van de NMBS-Groep aanwezig waren.

In totaal waren dus voor de editie 2011 zo’n 400 personen ingeschreven,
waarvan er naar schatting een 350-tal aanwezig waren. Uit de
inschrijvingslijst blijkt dat het om 130 personen van de NMBS-Holding zelf
gaat, gratis maar wellicht verplichte aanwezigheid, een 15-tal personen van
de vakbondsorganisaties, een aantal mensen van de internationale
UIC-organisatie zelf en nog eens een 30-tal sprekers. Dat betekent dat het
congres dus op slechts weinig interesse kon rekenen van buiten het
ons-kent-ons-wereldje en zelfs van aanwezige spoorwegexperten kon ik
vernemen dat daar geen nieuws te rapen viel en het vooral om een
“netwerkevenement” ging. Tijdens het congres viel trouwens meteen op dat de
enige politieker die mocht opdraven er eentje was van de rode stal van
Jannie Haek zelf: Europees parlementslid Said El Khadraoui. Tot zover het
gevarieerd panel…

Als je bovendien weet dat bij de organisatie van dit congres op vlak van
inkomsten veel van die sponserende bedrijven, of dochterondernemingen van de
NMBS-Holding zelf zijn en het dus gaat om een vestzak-broekzak-operatie, of
bedrijven zijn die regelmatig werken voor de NMBS-Holding uitvoeren, dan is
de rekening over die zogenaamde inkomsten snel gemaakt: 550.000 euro voor
een congres met 400 deelnemers of 1.375 euro per deelnemer.

De reden tot slot waarom de gewezen sp.a-kabinetschef van Johan Vande
Lanotte, Jannie Haek, het belangrijk vond om Next Station naar Belgie te
laten komen, kan wellicht gezocht worden in het feit dat binnenkort zijn
mandaat als CEO van de NMBS-Holding moet hernieuwd worden, en hij dergelijk
prestigieus maar vooral duur congres, waarvan nu al in de wandelgangen wordt
vernomen dat dit de laatste editie was, wel op zijn palmares kan gebruiken
om zijn kandidatuur te ondersteunen.

Spijtig dat dit moet gebeuren op kosten van de belastingbetaler en de
NMBS-Holding duidelijk geen andere prioriteiten zoals bijvoorbeeld het
afbouwen van hun loodzware schuld van 2,83 miljard (!) euro of het
moderniseren en het beveiligen van de stations….

Tanguy Veys
Lid Kamer van Volksvertegenwoordigers
Lid Commissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven
0477/36.52.34

http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/53/ic213x.html

Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven van
dinsdag 3 mei 2011

13 Samengevoegde vragen van
- de heer David Geerts aan de minister van Ambtenarenzaken en
Overheidsbedrijven over "de deelname van de NMBS-operator aan het programma
'Next Station'" (nr. 3469)
- de heer Tanguy Veys aan de minister van Ambtenarenzaken en
Overheidsbedrijven over "het congres 'Next Station' te Brussel" (nr. 3577)

13.01 David Geerts (sp.a): Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, een
aantal weken geleden was er een congres aangaande de stationsomgevingen en
de stations van de toekomst. Ik heb in de schriftelijke neerslag van mijn
vraag een deel van de folder overgenomen. Zo’n folder is natuurlijk altijd
veel meer lovend dan het in de werkelijkheid is. Ik ben er naartoe gegaan
omdat ik dacht dat het wel interessant kon zijn. Het viel mij echter op dat
er niemand van de NMBS was ingeschreven op de deelnemerslijst
Mevrouw de minister, ofwel had men andere verplichtingen, ofwel ging men
ervan uit dat de samenwerking niet optimaal verloopt en is men er
weggebleven. Wat was de reden?

13.02 Tanguy Veys (VB): Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, ook ik
had het geluk uitgenodigd en dus aanwezig te zijn op dat congres. Net als
collega Geerts heb ik gekeken naar de inschrijvingslijst. Ik maak evenwel
een andere afweging of een andere analyse van het congres.

In totaal waren ongeveer 380 personen ingeschreven, waarvan er 300 aanwezig
waren. De functies stonden bij de inschrijvingen, de heer Geerts heeft
wellicht ook die oefening gemaakt. Er waren ongeveer 130 personen van de
NMBS-Holding zelf aanwezig. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zij daar met
veel enthousiasme waren en ik vermoed dus dat het een beetje een
verplichting was. Er waren ook ongeveer 15 personen van de vakbond en een
aantal mensen van de internationale UIC-organisatie. Er waren ongeveer 30
sprekers. Dat betekent al een mooi gevulde zaal.

Mevrouw de minister, misschien vraagt u zich waarom daar niemand van de NMBS
zelf was. Welnu, dit congres vond plaats in de week, donderdag en vrijdag,
en die dagen moet er gewerkt worden en moeten de treinen op tijd rijden. Dat
zijn prioriteiten.

Wat de organisatie van het congres betreft, ben ik een beetje verwonderd en
ik had van u graag wat meer cijfers gekregen op het vlak van de
financiering. Ik had immers de indruk dat er kosten noch moeite werden
gespaard. Wij kregen daar een mooie boekentas vol met gadgets, luxueuze
boeken in vierkleurendruk, vier balpennen en twee memorysticks.

De aanwezigen werden niet allen op het vlak van infrastructuur goed
ontvangen, ook het menu,’s avonds, was de moeite. Ik heb helaas na de
plenaire vergadering alleen nog kunnen aansluiten voor het dessert, waardoor
ik de ravioli van kreeft en de Mechelse koekoek met asperges en
truffelparfum heb moeten missen. Ik heb wel nog even kunnen proeven van de
lekkere wijnen Bordeaux en Pouilly-Fumé.

Mevrouw de minister, ik kan begrijpen dat men internationale gasten niet kan
ontvangen met een broodje en een glas cola.

Ik vraag mij echter af of al die financiële inspanningen in verhouding staan
tot de meerwaarde van de organisatie van een dergelijk congres. Ik stel
trouwens vast dat, wat betreft politici die daaraan als spreker hebben mogen
deelnemen, men zich beperkt heeft tot één partij, zijnde de sp.a. In de
toekomst zou ook daar een iets gevarieerder panel op zijn plaats zijn.

Als ik kijk naar de financiering, dan vraag ik mij af wat het kostenplaatje
was, gelet niet alleen op de zeer goed verzorgde menu’s, maar ook op de
vergaderomgeving. Er werd aan de deelnemers 750 euro inschrijvingsgeld
gevraagd. Ik vraag mij af hoeveel personen dat effectief betaald hebben, als
men ziet dat meer dan 130 mensen daarvan van de Holding zelf kwamen. Doet
men dat opdat het een beetje zou overkomen als een prestigecongres, ter
lancering van het wellicht te hernieuwen mandaat van CEO Jannie Haek? Ik
betreur dat daaraan broodnodige middelen van de NMBS worden gespendeerd. Wij
hebben net de financiële cijfers gezien. Ik heb dan ook de volgende vragen.

Wat was de motivatie om dat congres te organiseren?

Hoeveel deelnemers hebben effectief aan het congres deelgenomen en ook
effectief betaald voor hun deelname?

Kunt u mij de gedetailleerde kostprijs bezorgen? Dat mag gerust op papier
zijn.

Hoeveel inkomsten werden met dat congres gerealiseerd, bijvoorbeeld via het
ingangsgeld en de sponsering? De sponsering van een dochterbedrijf is
natuurlijk een beetje vestzak-broekzak. Het gaat over de reële inkomsten.
Wat was de meerwaarde van het congres? Ik hoor al in de wandelgangen dat dit
congres in de toekomst niet meer zal plaatsvinden. Er zijn er nu al drie
geweest, maar experts zeggen mij dat wat zij daar gehoord hebben ook al op
veel andere plaatsen gehoord hebben.

Hoeveel vertegenwoordigers van de NMBS-Holding, de NMBS en Infrabel namen
deel aan de vorige edities?

Wanneer en waar zal eventueel de volgende editie plaatsvinden, mocht die
alsnog plaatsvinden?

De voorzitter: Mijnheer Veys, in dit land kan men een invitatie krijgen,
maar men beslist nog altijd zelf waar men gaat en staat.

13.03 Tanguy Veys (VB): (…)?

De voorzitter: Het eerste deel van uw vraag vind ik nogal raar. Het is
echter aan u, mevrouw de minister, om daarop te antwoorden.

13.04 Minister Inge Vervotte: Mevrouw de voorzitter, zoals bekend probeer
ik, in het kader van de transparantie, zoveel mogelijk informatie te geven.

Het congres Next Station werd door de NMBS-Holding georganiseerd, in
samenwerking met de UIC, de internationale spoorwegunie. Het was de derde
editie van Next Station, na Rome in 2005 en Parijs in 2007. De organisatie
wordt telkens toevertrouwd aan een lid van de Station Management Group
binnen de UIC dat zich onderscheidt door zijn kennis op het vlak van
stations. De NMBS-Holding was dan ook trots dat zij werd uitverkozen om de
editie 2011 te mogen organiseren.

De NMBS-Holding wordt inderdaad internationaal erkend voor haar
stationskennis. Ik denk dat wij daarvan de laatste tijd ook een aantal
voorbeelden gezien hebben. De Belgische stations hebben in de voorbije jaren
een enorme evolutie doorgemaakt. Er werden grote stationsprojecten
gerealiseerd te Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal en Luik-Guillemins en
ook andere stationsprojecten zijn in uitvoering of zullen binnenkort van
start gaan. De NMBS-Holding is continu op zoek naar global best practices.
Een conferentie als Next Station is dan ook een buitenkans om inspiratie op
te doen en bijkomende kennis te vergaren.

Sprekers uit de hele wereld, van Japan tot Zuid-Amerika, en
vertegenwoordigers uit meer dan twintig landen deelden hun inzichten met
elkaar. Alle sleutelfiguren binnen het bedrijf, werkzaam in de directie
Stations, kregen de kans kennis te maken met buitenlandse voorbeelden of
initiatieven in gelijkaardige sectoren, als de uitbating van luchthavens.

Al deze mensen op buitenlandse studiereis sturen of aan internationale
conferenties laten deelnemen zou uiteraard een hele hoge kostprijs met zich
brengen en zou misschien minder productief zijn dan een deelname aan zo’n
uitwisselingscongres.

Daarnaast heeft de NMBS-Holding een groep stakeholders uitgenodigd gratis
deel te nemen. Zo waren bijvoorbeeld leden van de Commissie voor de
Infrastructuur uitgenodigd gratis kennis te maken met deze wereldwijde best
practices, en de Belgische stations ernaast te plaatsen.

Er waren, inclusief de sprekers, ongeveer vierhonderd deelnemers op Next
Station, editie 2011, waarvan ongeveer 70 betalende deelnemers. Sponsors,
partners als Eurostation en Eurogare, en alle leden van de directiecomités
van de NMBS-Groep konden gratis deelnemen. In totaal werden er elf personen
van de NMBS en twaalf van Infrabel uitgenodigd voor gratis deelname. Voor de
andere personeelsleden van NMBS en Infrabel waren de gewone tarieven van
toepassing, namelijk het verminderd tarief van 600 euro bij inschrijving
voor 20 februari 2011 en 750 euro nadien. Een persoon van de NMBS is een dag
aanwezig geweest op het congres. Voor Infrabel hebben zeven personen
deelgenomen, waarvan vijf betalend en twee gratis.

De behandelde onderwerpen hielden vooral verband met de bouw en het beheer
van stations. De NMBS zag hierin dan ook geen toegevoegde waarde om haar
personeel aan te zetten tot deelname aan dit congres, daar de inhoud ervan
geen directe link had met de dagelijkse verantwoordelijkheden en
competenties binnen de NMBS.

In Rome waren er geen vertegenwoordigers van de NMBS-Groep. In Parijs was er
een spreker van NMBS-Holding en er waren nog een vijftal andere
vertegenwoordigers van NMBS Holding.

De kostprijs van het congres bedroeg 550 000 euro. De inkomsten uit
sponsoring en inschrijvingen bedroegen 310 000 euro. Ik meen dat het zinvol
is dat wanneer zulke initiatieven worden genomen, de kostendekking
nagestreefd wordt, ook al begrijp ik het belang van het congres zelf.

Op dit moment is nog niet beslist wanneer de volgende editie van Next
Station zal plaatsvinden. Ik vermoed dat dit in overleg zal gebeuren met de
UIC. Daar hebben wij op dit moment geen verdere informatie over.

13.05 David Geerts (sp.a): Mevrouw de voorzitter, ik heb mijn antwoord
gekregen.

13.06 Tanguy Veys (VB): Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord dat
de zaken enigszins in perspectief plaatst.

U wijst er zeer terecht op dat vierhonderd personen waren ingeschreven voor
dit congres, maar dat er slechts zeventig hebben betaald. Nochtans kostte
dit congres 500 000 euro. U verwijst naar de sponsoring, maar het gaat dan
wel om dochterfirma’s van de NMBS-Holding of aan de NMBS gerelateerde
firma’s die toch wel een bepaald voordeel hebben bij de samenwerking met de
NMBS. Ik verwijs ter zake onder meer naar Siemens.

Ik meen dat men in de toekomst bij de organisatie van dergelijke
prestigecongressen alles beter moet overwegen. U zegt zelf dat er slechts
één iemand was ingegaan op de twaalf uitnodigingen van de NMBS zelf. Het is
aan de NMBS om de afweging te maken, maar ik heb vernomen van experts, die
effectief aanwezig waren, dat de meerwaarde ver te zoeken was en dat het dan
ook bij de haren was getrokken om dit congres een dergelijke omvang en
uitstraling te geven.

Het incident is gesloten.
L'incident est clos.


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be