![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Op woensdag 2 maart 2011 heb ik een onderhandelingsopdracht aanvaard om een akkoord over de staatshervorming voor te bereiden. Het doel was: opnieuw reële kansen creëren voor een communautair akkoord, opnieuw hoop op succes brengen in een Wetstraat die al te lang door fatalisme wordt verlamd.
Gedurende twee maanden heb ik alle initiatieven genomen in bevoorrechte samenspraak met de voorzitters van N-VA en PS, Bart De Wever en Elio Di Rupo. We hebben gewerkt aan een kader dat opnieuw kansen moet bieden aan de onderhandelingen. BHV, arbeidsmarkt, gezondheidszorg en financieringswet: de bouwstenen liggen er. Wie vandaag een staatshervorming wil, vindt in dit onderhandelingskader een sterke basis om te slagen. Een volgende stap in de staatshervorming is echt mogelijk. Ik heb mijn eindverslag aan de Koning voorgelegd en hem gevraagd van mijn opdracht te worden ontheven. De Koning houdt zijn beslissing in beraad gedurende de periode van zijn raadplegingen. Ik zal tijdens deze raadplegingen geen verdere verklaringen afleggen. Hierdoor heb ik de volgende dagen opnieuw meer tijd voor mijn vrouw en mijn kinderen, die de voorbije 2 maanden al te veel geduld moesten hebben. Ik wil er nog op wijzen dat we nog tien weken hebben voor de parlementaire zomervakantie begint. Tien weken om te investeren in een communautair akkoord en in de vorming van een nieuwe regering. We zijn verplicht deze kans te benutten. Of zoals Confucius ooit heeft gezegd: zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed. Déclaration de presse du Négociateur royal Wouter Beke jeudi 12 mai 2011 Le 2 mars 2011, j’ai accepté une mission de négociation visant �* préparer un accord sur la réforme de l’État. L’objectif était de redonner des chances réelles de parvenir �* un accord communautaire, de faire renaître l’espoir d’aboutir chez les locataires de la rue de la Loi qui sont paralysés par le fatalisme depuis bien trop longtemps déj�*. Pendant deux mois, j’ai pris toutes les initiatives en concertation privilégiée avec le président de la N-VA, M. Bart De Wever, et le président du PS, M. Elio Di Rupo. Nous avons travaillé �* l’élaboration d’un cadre qui donne aux négociations une nouvelle chance. BHV, le marché de l’emploi, les soins de santé et la loi de financement: les bases sont l�*. Ceux qui veulent une réforme de l’État trouveront dans ce cadre de négociation une base solide qui leur permettra d’aboutir. Il est vraiment possible de franchir une prochaine étape dans la réforme de l’État. J’ai présenté mon rapport final au Roi et je lui ai demandé d’être déchargé de ma mission. Le Roi tient sa décision en suspens pendant la période de ses consultations. Je ne ferai plus de déclarations pendant ses consultations. Ça me permettra de prendre plus de temps pour ma femme et mes enfants, qui ont eu beaucoup de patience depuis deux mois. Pour conclure, je veux seulement indiquer que nous avons encore dix semaines avant le début des vacances parlementaires d’été. Dix semaines pour investir dans un accord communautaire et dans la formation d’un nouveau gouvernement. Nous avons l’obligation de ne pas laisser passer cette chance. Ou comme Confucius a dit: «Voir ce qui est juste et ne pas le faire est un manque de courage». Bron: politics.be
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
hij had ongelijk het kan ook onkunde, onwil, opportunisme, berekening, domheid, of luiheid zijn gelieve aan te vullen maar goed, hij heeft toch al gezien wat juist is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |