Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 mei 2011, 01:56   #1
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard Drie bedenkingen aan het begin van deze formatie

1/ De koning werd gedwongen te kiezen voor enerzijds de Vlaamse piste of anderzijds de Franstalige. Dat is de afgelopen week door velen goed geanaliseerd. Hij koos dan voor de gulden middenweg: EDR wel formateur, maar zonder voorwaarden. Zo lijkt het alsof beide kanten hun zin een beetje kregen. Maar het is duidelijk dat dit meer nadelen heeft voor de N-VA dan de PS. Had BDW dat niet zien aankomen?

2/ De timing speelt dan wel weer in het voordeel van N-VA, althans als het gaat over frontvorming. Enkele weken terug lag een Vlaams front compleet uiteen op de grond, met gevechten tussen N-VA, CD&V, O-VLD en SPA. Maar op het moment dat een formateur wordt aangesteld, lijkt het front N-VA - CD&V - OVLD een feit. Op z'n minst opmerkelijk. Ben benieuwd ooit in geschiedenisboeken te kunnen lezen hoe dat gebeurd is.

3/ De N-VA krijgt de actie die ze wou (of toch deels) maar heeft geen vat op wat er nu gaat gebeuren: zowel qua timing (overzomeren?) als partners heeft het eigenlijk niets meer te zeggen. Ze kunnen natuurlijk snel zeggen dat ze niet akkoord gaan met iets, maar als dat te lichtzinnig gebeurt, opent dat weer de deur voor CD&V en OVLD om 'verantwoordelijkheid' te nemen.

Al bij al denk ik dat de PS de beste zaak doet. Trouwens, als dat niet zo was, zo EDR nooit voor formateur gegaan zijn...

Hoe dan ook, aflevering 213514 van deze soap was een heel goeie. En er komen nog zeer boeiende afleveringen. Wellicht de beste reality TV ooit.
Oud 17 mei 2011, 02:09   #2
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

De Frs proberen de zaak zolang mogelijk uit te stellen. Laat ze doen - elke dag verbranden ze de sympathie van menig een Belg, die nu Vlaming is.

Het idee dat de PS meesterlijk bezig is, en N-VA het onvermijdelijke slachtoffer wordt doet me vooral denken aan de arrogantie van Briiten (Engelsen is juister, maar iemand zou me [sic]en) voor Islandwana of de arrogantie van Custer voor Little Big Horn.

Doe vooral voort arrogante zakken, het moment van de afrekening is nabij...

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 17 mei 2011 om 02:10.
Salvadorii is offline  
Oud 17 mei 2011, 06:53   #3
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Laat ze doen - elke dag verbranden ze de sympathie van menig een Belg, die nu Vlaming is.
Dat lijkt me een beetje te gemakkelijk. Hoewel wat je zegt momenteel vrij waarschijnlijk is, is er geen enkele garantie dat dat zo blijft.

Er bestaat een kans (nu nog klein, maar dingen kunnen snel veranderen) dat mensen zich van de N-VA gaan afkeren als die geen verandering kan teweegbrengen. Da's niet uit de lucht gegrepen door Tobback en de PS; ook BDW zelf heeft die analyse al gemaakt. En Bracke zei recent nog dat je geen verkiezingen kan winnen zonder resultaten.

De N-VA is dus verplicht om het spel strategisch te blijven spelen, en niet in een luie zetel te gaan zitten roepende dat Vlaanderen toch alleen maar nog verder in hun richting kan opschuiven. Schuivende kiezers (zoals ik) die verandering willen, vereisen dat de N-VA nuchter en alert blijft en ons niet als vanzelfsprekend beschouwt.

Schuif maar aan bij het schaakbord en laat de slogans thuis.
Oud 17 mei 2011, 07:12   #4
freelancer
Banneling

Standaard

Volgens mij heeft Elio DR van de O-Vld & CD&V de garantie gekregen dat ze - uiteraard na de zomer, om het zolang mogelijk te trekken en om de N-VA maximaal te kunnen beschadigen - zonder de N-VA een regering zullen vormen...

Uiteraard zullen er enkele (schijn?)oplossingen voor een 'grondige' staatshervorming in het 'vooruitzicht' gesteld..

En krijgt Vlaanderen, zoals het verdient, een links - dus progressief - beleid, geleid door een partij die de laatste decennia bewezen heeft voorspoed en welzijn te kunnen brengen...

Onze 'Vlaamse' media zullen Elio ten gronde steunen, net zoals onze Koning...

Laatst gewijzigd door freelancer : 17 mei 2011 om 07:12.
freelancer is offline  
Oud 17 mei 2011, 07:14   #5
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat een kans (nu nog klein, maar dingen kunnen snel veranderen) dat mensen zich van de N-VA gaan afkeren als die geen verandering kan teweegbrengen.
Waarom zouden de NVa kiezers zich plotseling gaan afkeren van de NVa wanneer het de enige partij is in jaren die zich niet afkeert van zijn programma van de verkiezingen, niet buigt voor de oekazes van de andere "traditionele" partijen?

Gisteren nog Annemie Neyts gehoord dat de NVa "verantwoordlijkheidszin" moet opnemen ten opzichte van zijn kiezers. Wel in mijn ogen is het net dat wat BDW nu wel doet. Mocht hij wel buigen dan zou hij zijn verkiezingsbelofte naar mij als kiezer breken. Niet zoals de partijen waar ik vroeger op heb gestemd dit deden.

Just my 2 cts
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline  
Oud 17 mei 2011, 09:22   #6
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik lig er niet van wakker dat de PS gaat winnen - ze hebben ongelijk, en wij zijn noch dom, noch zonder verstand, noch weerloos.
Oud 17 mei 2011, 09:24   #7
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Waarom zouden de NVa kiezers zich plotseling gaan afkeren van de NVa wanneer het de enige partij is in jaren die zich niet afkeert van zijn programma van de verkiezingen, niet buigt voor de oekazes van de andere "traditionele" partijen?

Gisteren nog Annemie Neyts gehoord dat de NVa "verantwoordlijkheidszin" moet opnemen ten opzichte van zijn kiezers. Wel in mijn ogen is het net dat wat BDW nu wel doet. Mocht hij wel buigen dan zou hij zijn verkiezingsbelofte naar mij als kiezer breken. Niet zoals de partijen waar ik vroeger op heb gestemd dit deden.

Just my 2 cts
Het zoveelste geval van iemand die de werkelijkheid aanpast aan zijn vooroordelen.
Oud 17 mei 2011, 10:17   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Volgens mij heeft Elio DR van de O-Vld & CD&V de garantie gekregen dat ze - uiteraard na de zomer, om het zolang mogelijk te trekken en om de N-VA maximaal te kunnen beschadigen - zonder de N-VA een regering zullen vormen...

Uiteraard zullen er enkele (schijn?)oplossingen voor een 'grondige' staatshervorming in het 'vooruitzicht' gesteld..

En krijgt Vlaanderen, zoals het verdient, een links - dus progressief - beleid, geleid door een partij die de laatste decennia bewezen heeft voorspoed en welzijn te kunnen brengen...

Onze 'Vlaamse' media zullen Elio ten gronde steunen, net zoals onze Koning...
denk het niet
Jantje is offline  
Oud 17 mei 2011, 10:26   #9
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Dat lijkt me een beetje te gemakkelijk. Hoewel wat je zegt momenteel vrij waarschijnlijk is, is er geen enkele garantie dat dat zo blijft.

Er bestaat een kans (nu nog klein, maar dingen kunnen snel veranderen) dat mensen zich van de N-VA gaan afkeren als die geen verandering kan teweegbrengen. Da's niet uit de lucht gegrepen door Tobback en de PS; ook BDW zelf heeft die analyse al gemaakt. En Bracke zei recent nog dat je geen verkiezingen kan winnen zonder resultaten.

De N-VA is dus verplicht om het spel strategisch te blijven spelen, en niet in een luie zetel te gaan zitten roepende dat Vlaanderen toch alleen maar nog verder in hun richting kan opschuiven. Schuivende kiezers (zoals ik) die verandering willen, vereisen dat de N-VA nuchter en alert blijft en ons niet als vanzelfsprekend beschouwt.

Schuif maar aan bij het schaakbord en laat de slogans thuis.
Stel dat NVA niets kan veranderen, denk je nu écht dat de NVA kiezers terug gaan keren naar de traditionele partijen?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 17 mei 2011, 10:28   #10
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht

Just my 2 cts
²
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 17 mei 2011, 23:08   #11
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Mijn glazen bol ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
"Formateur Elio Di Rupo (PS) gaat een basisnota uitwerken met twee luiken, één over de staatshervorming en één over de sociaal-economische toekomst van België."

Mijn glazen bol zegt:

Vlak voor de zomerpause komt Di Rupo met het document over het sociaal-economische luik.
Dit document heeft zeer veel overeenkomst met het regeerakkoord van de huidige regering Leterme. Hier zullen de O-VLD en de CD&V dus weer mee akkoord gaan. Bijna alle partijen zullen zeggen dat dit regeerakkoord zonder treuzelen uitgevoerd moet worden.

Het communautaire/instuitutionele/staatshervormings-luik laat echter maanden-en-maanden op zich wachten. Di Rupo geeft daarvoor de schuld van de vertragingen aan de starre houding van de N-VA.

En dan is het afwachten wat O-VLD, CD&V en SP.a gaan doen..... Regeren of niet regeren, that is the question.
schaker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be