![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wanneer u plat water of spuitwater bestelt in een sterrenrestaurant, is de kans groot dat u gefilterd kraantjeswater krijgt. Ook Geert Van Hecke serveert het in zijn driesterrenzaak DeKarmeliet. De prijs? Negen euro per fles. Duur? 'We hebben er zelf ook kosten aan', zeggen de topchefs.
Ze noemen het zelf home made water, het is in realiteit kraantjeswater. Tal van sterrenrestaurants in Vlaanderen serveren u gefilterd en gekoeld leidingwater als u plat of bruis bestelt bij uw etentje. Het Limburgse bedrijf Aquacare, marktleider in drinksystemen voor restaurants, begon er een viertal jaar geleden mee. Koolzuur toegevoegd ' Ondertussen zijn één op de vier van alle sterrenrestaurants in België klant bij ons', zegt afgevaardigd bestuurder Jean Paul Van Kerkhoven van Aquacare. 'En het aantal blijft groeien.' Aquacare installeert een filterapparaat en koelsysteem in het restaurant, waarna het leidingwater kan worden 'getapt'. Er kan ook koolzuur aan worden toegevoegd om er spuitwater van te maken. Maar is het ook lekker, die Chateau La Pompe? 'Het gaat niet om banaal kraantjeswater', zegt Van Kerkhoven. 'Het filtersysteem haalt alle onreinheden en ook de chloor eruit. Water dat bij u thuis uit de kraan komt, heeft een temperatuur van tussen de 13 en 16 graden, wij koelen dat naar 8 tot 12 graden.' 'Ik vind het alvast zeer lekker', zegt topchef Geert Van Hecke. 'Ik serveer het zelf in mijn driesterrenrestaurant De Karmeliet en in bistro Refter en nog niemand heeft er een opmerking over gemaakt. Je proeft helemaal geen verschil met klassiek water uit de fles.' Van Hecke is niet alleen. Ook Viki Geunes van 't Zilte serveert het en ook in Vivendum in Dilsen-Stokkem, in restaurant Slagmolen in Opglabbeek, in Sans Cravate in Brugge en bij Philippe Nuyens in Blankenberge komt het op tafel. 'Ik doe het vooral om praktische redenen', zegt Van Hecke. 'Ik hoef niet meer te sleuren met tientallen bakken water en ik heb altijd water in voorraad. Ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voor alle restaurants overschakelen op water van de kraan.' Duur filterapparaat Opmerkelijk: in tegenstelling tot de klassieke carafe d'eau in Franse restaurants is het kraantjeswater in onze sterrenrestaurants allerminst gratis. In restaurant Slagmolen in Opglabbeek (twee Michelinsterren) kost een fles van 0,75 liter 5euro, in De Karmeliet kost een literfles 9euro. 'Ons kraantjeswater kost de helft van een fles Bru of Vittel', zegt chefkok Bert Meewis van restaurant Slagmolen. 'Gratis kun je dat water niet geven. Het filterapparaat alleen heeft mij 4.000 euro gekost.' 'En de flessen waarin we het water serveren, zijn speciaal gemaakt met het logo van het restaurant. Zo'n fles alleen kost mij al 7euro per stuk', zegt Geert Van Hecke. 'Voor heel mijn watertapinstallatie heb ik 7.500 euro betaald.' 'Wie een gratis carafe d'eau drinkt in Frankrijk, krijgt ongefilterd en niet-gekoeld water in een fles die vuiler is dan een auto die al twee weken niet gewassen is', zegt Meewis. 'De vergelijking met ons water gaat dus niet op.' Bron: De Standaard Niets tegen kraantjeswater, maar veel te duur toch?
“Every generation needs a new revolution.” Laatst gewijzigd door Frost : 20 mei 2011 om 08:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is het probleem? Wie in zo'n 'toprestaurant' gaat eten, weet dat hij sowieso voornamelijk betaalt voor de naam die aan de deur hangt en veel te veel moet ophoesten in verhouding met wat hij op zijn bord krijgt. Zolang de mensen bereid zijn om daar hun geld aan weg te gooien, moeten ze het zelf maar weten en niet komen klagen, toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik zie ook het probleem niet?
Wie naar een sterrenrestaurant gaat weet dat hij financieel in de zak wordt gezet. Met wijn doen ze het zelfde. een fles wijn van 10€ in de winkel verkopen ze ook voor 40€. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kan het prijsverschil tussen thuis koken en in een restaurant eten niet verkleind worden door de juiste fiscale maatregelen, die in de horeca-sector net als in andere sectoren niet langer de arbeid, de productie, zouden mogen belasten? Hoeveel van onze restaurantrekening gaat op aan bureaucratie? Dit lijken mij voorbeelden van politiek relevante vragen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Persoonlijk vind ik De Karmeliet het wel waard... 9 € is veel... maar naast het water zijn er natuurlijk nog enorm veel kosten... Dat een ambtenaar dat allemaal niet kan begrijpen, neem ik die ook niet kwalijk.. Ik zou U aanraden in de toekomst uw water zelf mee te brengen... plus... een glas... Dan moet U misschien maar 2 € betalen... Laatst gewijzigd door freelancer : 20 mei 2011 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In Italie is het kraantjeswater in de restaurants gratis
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Het gaat hier over kraantjeswater dat nog eens gefilterd wordt. Normaal dat dit iets duurder is dan gewone kraantjeswater. Daarbij moeten restaurants ook nog winst maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Niet enkel in Italië. Ook in de betere zaken van Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Spanje, Duitsland. Kraantjeswater verkopen met een winstmarge van meer dan 220 % te gek voor woorden.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Eten en drinken in België valt goed mee. In een taverne kan je goedkoop en lekker eten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het een bende dieven zijn in de horeca, blijf er dan weg. Anders moet je niet klagen en zagen. Ze vragen die prijs omdat de mensen het ervoor willen geven. Ze zouden gek moeten zijn om het niet te doen. Verder is het zo dat de Karmeliet, Hof van Cleve en consoorten boekingen hebben voor maanden ver, wat dus eigenlijk wil zeggen dat ze nog niet genoeg vragen aangezien de vraag veel hoger is dan het aanbod.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik kan voor 50 euro (3 gangenmenu) zeer goed eten in een restaurant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zit je dan te melken over de prijs van hun water.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toch raar dat de Vlaming al zo'n afzetterij pikt
![]()