Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2011, 22:56   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Olieprijs 10% omlaag in 1 dag

Citaat:
Olieprijs 10 procent omlaag

5 mei 2011 18:26

NEW YORK - De prijs van een vat ruwe Amerikaanse olie is donderdag met 10 procent gedaald. De prijs komt daarmee op 98 dollar. Medio maart noteerde de olieprijs voor het laatst onder de 100 dollar.

De daling is een van de grootste dalingen ooit op één dag. Brent-olie uit de Noordzee werd ook bijna 10 procent goedkoper en komt daarmee onder de 110 dollar.
http://www.nu.nl/economie/2508377/ol...nt-omlaag.html
Zo een daling op één dag duidt op paniek. Het betekent dat er flink gespeculeerd is in olie. Let op, dat geldt ook voor bepaalde grondstoffen en zeker ook voor goud en zilver. Zulke schokgolven geven vreemde neveneffecten. Wat zal het effect zijn voor aandelen, obligaties en munten (Euro en Dollar dollar)?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2011, 23:29   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Voor mij vandaag alvast dik verlies. Ik had nochtans al redelijke wat winsten opgebouwd door de uptrend te volgen in crude oil de voorbije maanden, maar kom. Vooral voor zilver is het er extreem aan toe gegaan de voorbije dagen. Dat was het paradepaardje onder de futures qua performance & expectations.

Ik wist trouwens niet dat crude oil met zoveel op 1 dag tijd kon dalen ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 06:38   #3
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Savatage
Je verlies is virtueel. Er zijn echter partijen die speculeren met geld van anderen, geleend geld. Als die zich niet ingedekt hadden tegen instorting van de olieprijs met putopties dan zijn ze verplicht om geld vrij te maken door bijvoorbeeld aandelen te verkopen. En die zijn ook al aan het dalen ...
Oud 6 mei 2011, 06:45   #4
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Dus zonder speculanten zouden wij een pak minder betalen voor onze energie of hoe moet ik dit zien?
Oud 6 mei 2011, 07:14   #5
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dus zonder speculanten zouden wij een pak minder betalen voor onze energie of hoe moet ik dit zien?
Dat is juist. En dat geldt niet alleen voor energie. Dit is trouwens al eeuwen het geval. Het enige dat u ertegen kunt doen is geen producten afnemen.
Oud 6 mei 2011, 07:24   #6
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Grondstoffen Kelderen

Citaat:
Grondstoffen kelderen, dollar klimt

* vrijdag 06 mei 2011, 05u00
* Auteur: Jan Reyns

De olieprijs klopte 6 procent lager af, goud verloor ruim 2procent, zilver 8 procent en de grondstoffenindex viel bijna 4 procent terug en veegde zo de klim van anderhalve maand weg op een dag.
Ervaren waarnemers waarschuwden al een tijdje dat de hausse van de grondstoffen te snel ging. Het was wachten welk economisch cijfer de trekker zou overhalen. Uiteindelijk waren dat een aantal negatieve indicatoren uit Amerika en Jean Claude Trichet van de Europese Centrale Bank.
Lees verder: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=5S39QCUK
Oud 6 mei 2011, 08:21   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Als ik me goed herinner was hier iemand die de loftrompet zat af te steken van investeren in zilver.

Bad luck
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 09:52   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Voor mij vandaag alvast dik verlies. Ik had nochtans al redelijke wat winsten opgebouwd door de uptrend te volgen in crude oil de voorbije maanden, maar kom. Vooral voor zilver is het er extreem aan toe gegaan de voorbije dagen. Dat was het paradepaardje onder de futures qua performance & expectations.

Ik wist trouwens niet dat crude oil met zoveel op 1 dag tijd kon dalen ...
"Wetenschappelijk onderzoek laat keer op keer zien dat de beurskoersen een volledig willekeurig patroon volgen. Een stijging vandaag zegt niets over de kans op een daling of een stijging voor morgen. En dat geldt ongeacht de tijdsschaal waarop naar de koersen wordt gekeken. Toch doen miljoenen beleggers wereldwijd niets anders dan kijken naar die resultaten uit het verleden. Uitvoerig worden de grafieken van aandeel x of y bestudeerd. Als een aandeel flink is gestegen wordt dat gezien als een aanwijzing dat het nu wel een 'correctie' naar beneden zal krijgen. Of juist verder stijgt, natuurlijk, omdat het in een 'opwaartse trend' zit ..." (uit De vrije wil bestaat niet. - Victor Lamme)
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 09:59   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zonder die speculanten was de olie nu al op. Speculanten zorgen dat het verbruik verspreidt wordt. En ze zijn een barometer voor de toekomst en een temperatuurmeter voor vandaag.
Een beetje zoals criminelen en criminaliteit. Als er te grote ongelijkheid is of als mensen worden uitgebuit of te weinig kansen krijgen zal er meer criminaliteit zijn. Deze baro en temperatuurmeter echter is weinig geliefd. Daarom bestaan er gevangenissen.
In de ideale kapitalistische liberale maatschappij zonder regels zijn er ook geen gevangenissen en worden criminelen gezien als een noodzakelijk kwaad zoals shorters, speculanten, ... .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 10:09   #10
freelancer
Banneling

Standaard

Het is allemaal om zeep...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 10:13   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zonder die speculanten was de olie nu al op. Speculanten zorgen dat het verbruik verspreidt wordt. En ze zijn een barometer voor de toekomst en een temperatuurmeter voor vandaag.
Een beetje zoals criminelen en criminaliteit. Als er te grote ongelijkheid is of als mensen worden uitgebuit of te weinig kansen krijgen zal er meer criminaliteit zijn. Deze baro en temperatuurmeter echter is weinig geliefd. Daarom bestaan er gevangenissen.
In de ideale kapitalistische liberale maatschappij zonder regels zijn er ook geen gevangenissen en worden criminelen gezien als een noodzakelijk kwaad zoals shorters, speculanten, ... .
Zonder die speculanten was er niet minder olie geweest dan nu.
De meeste reserves zitten trouwens net in landen waar er een vaste prijs voor de olie was, maar die niet op de westerse markt kwam.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 10:54   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Nu hopen dat de belgische staat niet te veel gaat lopen met de winst....
Oud 6 mei 2011, 14:15   #13
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is juist. En dat geldt niet alleen voor energie. Dit is trouwens al eeuwen het geval. Het enige dat u ertegen kunt doen is geen producten afnemen.
Dat is niet juist; speculanten matchen vraag en aanbod, rekening houdend met evoluties van beide in de tijd. De onzekerheid (en dus mogelijke winst of verlies) is eigen aan voorspellingen (niemand heeft een glazen bol). Hoe meer gegevens over toekomstige vraag & aanbod, hoe beter beheersbaar het risico en dus hogere kans op opbrengst. De return door risicobeheersing is een incentive om toekomstig vraag en aanbod goed te kunnen schatten, wat uitermate relevant is voor investeringen (zeker in sectoren met hoge investeringskost).

Stel geen speculant ==> minder informatie over toekomstig vraag en aanbod ==> groter inherente onzekerheid bij investeringen ==> grotere terughoudendheid om te investering (of hoger rendement op investering vereist) ==> beperkter aanbod ==> hogere prijs

Laatst gewijzigd door Voltian : 6 mei 2011 om 14:17.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 15:30   #14
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dat is niet juist; speculanten matchen vraag en aanbod, rekening houdend met evoluties van beide in de tijd. De onzekerheid (en dus mogelijke winst of verlies) is eigen aan voorspellingen (niemand heeft een glazen bol). Hoe meer gegevens over toekomstige vraag & aanbod, hoe beter beheersbaar het risico en dus hogere kans op opbrengst. De return door risicobeheersing is een incentive om toekomstig vraag en aanbod goed te kunnen schatten, wat uitermate relevant is voor investeringen (zeker in sectoren met hoge investeringskost).

Stel geen speculant ==> minder informatie over toekomstig vraag en aanbod ==> groter inherente onzekerheid bij investeringen ==> grotere terughoudendheid om te investering (of hoger rendement op investering vereist) ==> beperkter aanbod ==> hogere prijs
Dat is BS. In zowat elke markt komt ruim 99% van het verhandelde volume van speculanten. Met 99% van het volume van 'mensen die vraag en aanbod proberen te matchen' zou je veronderstellen dat de prijsvorming heel rationeel en transparant is. Niet dus. Keer op keer blijkt dat speculanten de prijs van een goed te hoog opdrijven, om het wat later te laten crashen. Feit is dat de volatiliteit op de beurzen tegenwoordig hoger is dan pakweg 30 jaar geleden, toen er veel minder speculanten waren. Conclusie: die speculanten maken jou - ons - wijs dat ze iets nuttigs doen, maar in feite verhogen ze juist de onzekerheid voor bedrijven en burgers.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 16:23   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik me goed herinner was hier iemand die de loftrompet zat af te steken van investeren in zilver.

Bad luck
35 dollar per ons is nog altijd meer dan 1000 dollar per kilo.
De zilverprijs zal volgen mij toch niet drastisch zakken , omdat het metaal tegen de koeren van de voorbije jaren niet meer rendabel te ontginnen was en er alzo een (relatieve) schaarste ontstond.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 16:33   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
35 dollar per ons is nog altijd meer dan 1000 dollar per kilo.
De zilverprijs zal volgen mij toch niet drastisch zakken , omdat het metaal tegen de koeren van de voorbije jaren niet meer rendabel te ontginnen was en er alzo een (relatieve) schaarste ontstond.
Er zijn behoorlijk wat metalen met een grote technologische impact en een hogere prijs.
Oud 6 mei 2011, 18:02   #17
fatjohn
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Bad luck
Oh, jong.

Een tijdelijke correctie terug naar het niveau van 16 Maart. Zat eraan te komen, slechts een bear move in een bull market. Bijtanken die handel.
fatjohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 18:56   #18
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bad luck
Tegenover 1 jaar geleden staat zilver nog steeds bijna +100%. Een verdubbeling. Hoeveel % krijg jij bij de bank gedurende 1 jaar?

Hoe noem je dat? Bad luck?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2011, 07:34   #19
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dat is niet juist; speculanten matchen vraag en aanbod, rekening houdend met evoluties van beide in de tijd. De onzekerheid (en dus mogelijke winst of verlies) is eigen aan voorspellingen (niemand heeft een glazen bol).
U bedoelt datgene wat werkelijk verhandeld wordt, termijncontracten. Dat is juist en dat heb ik eerder al eens betoogd. Maar vervolgens is er een markt voor handel in contracten en opties zonder enige binding met de producenten, afnemers en verhandelde waar.
Oud 7 mei 2011, 10:44   #20
Nunt
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Nee.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be