![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als voor mij iemand ongelovig is, versta ik dat iemand niet in God of weet ik wat gelooft. Maar wat verstaan anderen onder "ongelovig".
Hoe kan de duivel bijvoorbeeld ongelovig zijn in het bestaan van Allah. Koran 2:34 Citaat:
![]() "Iblies" is de engel Iblies die na dat hij zich niet neer wou werpen voor Adam in de hersenspinsels van Mohammed de rol van de duivel op zich nam. Dus hoe kan een engel, staande voor Allah, in eens ongelovig worden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Van een andere draad
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Nou dat kan dan allemaal in dat boek van Mohammed staan maar ik ben natuurlijk niet gelovig in het hersenspinsel van de "profeet" Mohammed. Allah bestaat niet. - Wie heeft er gezegd dat moslims geloven dat jij als ongelovige in Allah zou geloven en ondankbaar zou zijn? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En laten we kort zijn Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het is toch godsdienst voor iet hé. Of hoe kan het dat ge met 2 broden 5000 man kunt fret geven?
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() 2. Als het echt gebeurd zou zijn was het "gewoon" een wonder. Maar dat iemand staande voor God ineens ongelovig in God kan worden kan gewoon niet het is dus bewijsbaar het werk van een zieke geest, genaamd "profeet" Mohammed bin Abdullah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Of dan de vraag: Waarom heeft Allah niet iedereen gelovig gemaakt. Dan was alles toch veel makkelijker ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Wie is Satan? (arabisch: Iblis)
-------------------------------------------------------------------------------- "Toen Wij tot de Engelen zeiden: 'Buigt eerbiedig neer voor Adam', bogen zij zich eerbiedig neer, behalve Satan; hij weigerde en was hoogmoedig want hij was een van de ongelovigen". (Koran,2:34) God droeg Adam op de naam van alle dingen te leren. Toen hij zover was, riep God alle Engelen (geschapen uit Licht) en Jinns (geschapen uit Vuur) samen, en ondervroeg God Adam. Adam gaf overal het juiste antwoord op. Daarop beval God alle aanwezige Engelen en Jinns te buigen voor Adam, als een teken van respect voor hem. Eén van de Jinns weigerde echter voor Adam te buigen. Deze Jinn, Satan genaamd (in het arabisch: 'Iblis'), was erg hooghartig en vond dat iemand als hij, die gemaakt was uit vuur, superieur was aan een schepsel dat slechts uit aarde gemaakt was. In zijn hoogmoed, wou hij niet buigen voor Adam, en weigerde hij dus het gebod van God uit te voeren. God besloot nu Satan te straffen voor zijn ongehoorzaamheid. Maar Satan vroeg God zijn straf uit te stellen tot aan het Einde der Tijden. Tegen dan, zei Satan, zou hij er in slagen de overgrote meerderheid van de mensen te doen afdwalen van het pad van God en tot zijn (Satan's) volgelingen te maken. God stond dit verzoek toe. Tijdens hun vijf dagelijkse gebeden vragen Muslims God om hen te beschremen tegen Satan. Twee belangrijkse observaties: Vooreerst, zit reeds van in het Scheppingsverhaal verankerd dat God de jinns en de mensen vrijheid geeft om Hem te dienen of niet. Ten tweede, is het zo dat zelfs wanneer Satan weigert een bevel van God op te volgen dat rechtstreeks betrekking heeft op Adam (de mens), het niet Adam (de mens) is die Satan straft, maar God. Reeds van in het prille begin, is dus duidelijk dat geen mens kan oordelen over geloof of ongeloof van anderen, maar dat dit alleen God toe komt. Dit laatste gaat zo ver in de Islam, dat er een uitdrukking is die zegt dat wanneer een Muslim een andere Muslim van ongeloof beschuldigt, er al minstens één ongelovige is, nl. diegene die de andere beschuldigt van ongeloof. Immers, oordelen over geloof is iets wat alleen God toekomt. De Islam is gebouwd rond het centrale concept dat er geen god is dan God (in het arabisch: Allah). Zich een goddelijke taak aanmeten, komt neer op het zich gelijkstellen aan God, en is dus de zwaarste zonde die men zich kan inbeelden. Oordelen over het geloof van anderen, betekent het zich aanmeten van een taak die alleen God toekomt, waarbij men zich dus gelijkstelt met God. Dit is bijgevolg een zeer zware zonde. Dit hangt samen met de centrale rol van godsdienstvrijheid in het Islamitisch model. bron: centrum voor Islam in Europa : Rijks Universiteit Gent
![]() |
#12 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Zijn de argumenten op akkerskloot?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vooreerst, zit reeds van in het Scheppingsverhaal verankerd dat God de jinns en de mensen vrijheid geeft om Hem te dienen of niet. Ten tweede, is het zo dat zelfs wanneer Satan weigert een bevel van God op te volgen dat rechtstreeks betrekking heeft op Adam (de mens), het niet Adam (de mens) is die Satan straft, maar God. Reeds van in het prille begin, is dus duidelijk dat geen mens kan oordelen over geloof of ongeloof van anderen, maar dat dit alleen God toe komt. Ik denk dat hier een vraag/probleem gecreëerd is waar er geen hoeft te zijn. Het gaat hier om een vertalings-issue. Nergens staat dat Satan niet gelooft, hij weigerde een bevel van God op te volgen want blah blah... dat staat in mijn post hierboven. Daarom wordt hij als een afvallige beschouwd dat eveneens een ongelovige wordt genoemd. Ongelovig ten overstaan van zijn onderwerping aan God (Allah) - wil dus niet zeggen dat hij zijn ogen niet gelooft terwijl hij voor hem staat. Dat kennen we dan weer wél in Christendom hee, die Thomas daar??
![]() |
![]() |
#16 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
God, Allah althans, geeft mij niet de vrijheid om hem te dienen want ik geloof niet in het bestaan van het hersenspinsel van de "profeet" Mohammed. Ik ga me ook niet afvragen om tsjintjsin, de god voor de fietsventielen, te dienen want ik geloof niet in tsjintsjin. Ga jij je wel afvragen ofdat je tsjintjin ga dienen ? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Morgen zal ik u van antwoord dienen in de aard van de topic ivm wetenschappen.
Kwestie om u wetend te maken en niet onwetend achter laten in de sloot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Iemand die zich niet onderwerpt aan God, iemand die dus verwerpt, die behoort tot de ongelovigen of tot zij die verwerpen Iemand die zich niet onderwerpt aan God behoort tot de ongelovigen ? Hoe kan je je onderwerpen aan iets waar van je niet in het bestaan van gelooft ? ![]() je geeft het antwoord zelf: iets waarvan je niet in het bestaan gelooft, geloof je niet (logisch) en dus je onderwerpt je er ook niet aan --> t.o.v. dat iets, dat kamp ben je dus ongelovig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Voor onze onwetende akkerskloot:
Laat ons beginnen met enkele verzen, Voorwaar, de Shaitan (duivel) is voor jullie een vijand, beschouwt hem daarom als een vijand. Voorwaar, hij roept zijn volgelingen op om de bewoners van het laaiend vuur (de Hel) te worden.” (35:6) "En laat de Satan jullie niet afhouden: Voorwaar hij is voor jullie een duidelijke vijand.” (43:62)" Allah laat ons iedere keer weten dat Shaitan onze nummer één vijand is en dat dit ook zo zal blijven tot het einde der dagen. Shaitan raakte in verval nadat hij weigerde te buigen voor de eerste mens, Adam (as). Allah gebood de engelen en Iblis te buigen voor Adam, de engelen gehoorzaamden terwijl Iblis uit arrogantie weigerde, hij vond zichzelf beter dan de mens. In de koran staat hierover: “Voorzeker, Wij hebben jullie geschapen, vervolgens hebben Wij jullie vorm gegeven en daarna zeiden Wij tot de Engelen: “Knielt jullie neer voor Adam,”toen knielden zij, behalve Iblis, hij behoorde niet tot de knielenden. Hij (Allah) vroeg: “Wat belemmerde jou je neer te knielen, toen Ik het jou beval?”Hij zei: “Ik ben beter dan hij (Adam); U hebt mij uit vuur geschapen terwijl U hem uit aarde hebt geschapen.” (7:11-12) Shaitan behoort tot de Djinn en niet tot de Engelen zoals sommige mensen beweren. (heel belangrijk om te weten!) In de koran staat: “En (gedenkt) toen Wij tot de Engelen zeiden: “Knielt jullie eerbiedig voor Adam neer,”toen knielde zij, behalve Iblis, hij behoorde tot de Djinn´s en hij schond het gebod van zijn Rabb. Zouden jullie dan hem en zijn nageslacht als helpers naast Mij nemen, terwijl zij voor jullie vijanden zijn?” (18:50) Hij had een hoge positie verworven bij Allah door middel van aanbidding, waardoor hij qua positie bijna gelijk was aan de Engelen. De Djinn´s hebben namelijk ook de mogelijkheid te kiezen tussen goed en kwaad. Hierin hebben zij dezelfde keuze als de mens. Er bestaan onder de Djinn´s ook Moslims maar ook Christenen, Joden en ongelovigen. Doordat Shaitan echter uit arrogantie het gebod van Allah weigerde, verloor hij alle privileges die hij eerder had en werd zelfs verdoemd. Allah gaf hem echter uitstel tot de dag des Oordeels, maar met de kennis dat hij voor altijd in Jahanam (hel) zal verblijven. We lezen in de koran: “Hij zei: “Geef mij uitstel tot de Dag waarop zij opgewekt zullen worden.”Hij (Allah) zei: “Voorwaar, jij behoort tot hen aan wie uitstel is gegeven.”Hij (Iblis) zei: “Omdat U mij hebt doen dwalen, zal ik hen belemmeren op Uw rechte pad. Daarna zal ik tot hen komen, van vóór hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde, en U zult de meesten van hen niet als dankbaren aantreffen.” (7:14-17) “Allah vervloekte hem (de Satan) en hij (de Satan) zei: “Ik zal van Uw dienaren een bepaald gedeelte nemen. En ik zal hen doen dwalen en ik zal hun ijdelheid opwekken en ik zal hen bevelen de oren van het vee te snijden en ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen.”En wie in plaats van Allah, de Satan tot beschermer neemt, die zal waarlijk een duidelijk verlies lijden.” (4:118-119) |
![]() |
![]() |