![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Op gebied van autos kwam er enkele jaren (8) geleden een volkswagen lupo 3L uit , een prachtig initiatief van volkswagen ....maar....we zijn nu zoveel jaar later en het milieu is nu een 'HOT ITEM' , maar nu is blijkbaar nog niemand van de constructeurs die de 3L weet te evenaren , laat staan verbeteren !
Er waren nochtans plannen maar om de een of andere reden zijn die er toch niet doorgekomen ! hier WAS een alternatief 'anno 2001' , iemand iets van gemerkt ? ik niet http://automotor.tiscali.autoweek.nl...isp.php?ID=561 foei foei foei aan de auto industrie !! ps: ik ben wel blij met mijn 3L ![]() Laatst gewijzigd door kyandio : 26 oktober 2007 om 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() Kunt ge op slag ook stoppen met asfalt- en betongieten.
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1 van de problemen qua verbruik met een "moderne" wagen is dat de wetgeving zoveel snufjes verplicht.
Probeer maar eens een wagen aan te bieden zonder airbags, zonder ABS, zonder gewichtsvretende kreukelzones, zonder voetgangervriendelijke bumpers, motorkappen enzoverder. Ander probleem is de verwende consument hier. Wie koopt er nu een auto zonder electrische ramen, zonder verwarmde zetels, zonder airco, zonder cartainment center met 8 luidsprekers? Ook, de moderne motor moet aan normen X Y en Z voldoen. Probleem is, om die te halen moet de fabrikant er zoveel extra opschroeven dat de uitlaatgassen wel "properder" zijn, maar dat er meer gemaakt worden door het hogere verbruik. En natuurlijk, weer de consument. Een stadautootje met minder dan 70 pk? Goed gek. Alles bij elkaar , door alle comfort, veiligheidsmaatregelen en PK's zijn wagens gewoon veel en veel te zwaar geworden. En gewicht vreet brandstof. Waarom dat er niet gewoon een "Geit" gemaakt word met modern materiaal. Stalen chassis, kunststof lichtgewicht carrosserie, kleine motor. (bijvoorbeeld de gouwe ouwe 2 cylinder 660 CC, maar dan met een injectie) En dat allemaal zonder tierlantijntjes. Niet genoeg winstmarge misschien?
![]() |
#5 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() En altijd maar zeuren over hoe klein die weinig verbruikers zijn ...mijn lupo vind ik voor een rondrit door frankrijk en spanje voor 10 dagen groot genoeg, en dan heb ik nog een kinderstoel vanachter met een kleine van 3jaar ...en een vrouw .
Mensen zijn o zo bang voor hun imago ...want ze zouden o zo graag met een auto rijden zoals hun baas ...ik heb schijt aan de maatschappij zoals ze nu is . |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gebruik van steenkool heeft op het einde van de 20ste eeuw een dipje gekend maar nu is het zwarte goud op spectaculaire wijze terug....tegen 2030 zal de planeet er al zowat 6,9 miljard ton per jaar van verstoken.....
Overal ter wereld is steenkool de favo brandstof in electriciteitscentrales en het electriciteitsverbruik op de planeet zal gemakkelijk verdubbeld zijn,ook tegen 2030... De Vs heeft een voorraadje steenkool liggen dat voldoende moet zijn voor de volgende 200 jaar,en de een na de ander komen de steenkoolwinningen,ooit een afkalvende industrie gewaand, weer op toeren.De VS voorziet ruwweg zowat 150 nieuwe ,kolengestookte ,electriciteitscentrales nodig te hebben in het volgende decennium.De VS produceert en verwerkt nu al zowat 1.2 miljard ton per jaar. Het "Chinese mirakel" zou eenvoudigweg niet kunnen plaatsvinden zonder steenkool.De kadans van 1 nieuwe steenkoolcentrale online per 14 dagen zal zelfs nog opgevoerd moeten worden naar 1 per week.....China heeft vermoedelijk nog voor honderden jaren steenkool maar krijgt die met geen mogelijkheid snel genoeg ontgonnen,zelfs niet aan een kost van 13 doden per dag.China haalt al 2,4 miljard ton kolen per jaar uit de eigen grond,en is daarmee de grootste producent ter wereld.Maar het is niet genoeg,dus moet China nog eens invoeren,en is tevens de grootste importeur ter wereld.... De EU en Japan kunnen dan wel vol trots hun "Kyoto-technologie" voorleggen met vrijwel alle verbrandingsapparaten die de laatste 10 jaar MINDER CO2 uitstoten.In het licht van wat er elders op de wereld gebeurt is dat een gigantische flop.De rest van de wereld doet eenvoudigweg niet mee!Momenteel wordt gans Afrika nauwkeurig onderzocht,als er steenkool zit zullen de Chinezen het vinden,ontginnen en verbranden! En ook onder de grond van de EU-landen liggen nog grote koolvoorraden,ooit "te diep" geacht om te ontginnen :s Laatst gewijzigd door kelt : 29 oktober 2007 om 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Polo bluemotion ?
En ik ben aant denken aan een goeie CFRP fiets ipv auto brol gezever met verzekeringen/benzine/onderhoud/vervuiling....als ik het ding maar binnen kan zetten opt werk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Een samenvatting van een artikel in De Morgen:
Milieuvriendelijkste auto's ooit werden in 2003 tot het laatste exemplaar vernietigd In januari 1990 werd de EV1 door General Motors gepresenteerd op het autosalon van Los Angeles: 's werelds eerste gebruiksvriendelijke zero emission vehicle. De auto rekende af met alle vooroordelen, leuk design, plaats genoeg. Toen de EV1 in 1996 op de markt kwam, bleek hij niet eens zo duur. "Je kon 'm niet kopen, alleen leasen", zegt Chelsea Sexton, die bij GM hielp om de EV1 te promoten en er zelf ook een had. "Voor het goedkoopste model betaalde je 250 dollar per maand, voor het duurste 500." Er kwamen elektrische tankstations, de fabriek kon de vraag van de klant niet volgen. Gecharmeerd van deze auto had de staat Californië de zero emission act uitgevaardigd. Twee procent van alle verkochte auto's moest tegen 1998 volledig uitstootvrij zijn; tegen 2001 zou dat 5 procent worden, in 2003 al 10 procent. Er rolden tussen 1996 en 2000 in totaal 1.057 EV1's van de band. Geen ervan stond langer dan een dag in de etalage. "Het was een hype", zegt Sexton. De wagen maakte amper geluid, de kosten voor verbruik drukten zich uit in dollarcenten, en je had er nooit problemen mee. Het enige nodige onderhoud was een controle van de banden om de 9.000 kilometer en het bijvullen van het sproeibakje. Opladen deed je 's nachts, in je garage." Tegen 1998 had Panasonic al een batterij ontwikkeld die de EV1 een autonomie gaf tot 240 kilometer. Op zijn stand op het laatste Autosalon liet Joeri De Ridder van Green Mobile filmpjes zien waarin de EV1 het ooit opnam tegen Ferrari's en Porsches. "De EV1 won altijd", zegt De Ridder. "Het acceleratievermogen was veel hoger. De mensen bekijken dat, ik zie ze denken 'wat voor weirdo is dit?', en ze stappen verder. Ze geloven het simpelweg niet." In 2003 werden alle EV1-rijders verplicht hun auto terug te brengen. De nog in perfecte staat verkerende auto's werden, ver weg in de woestijn, tot het laatste exemplaar vernietigd. GM had de productie in 2000 al "tijdelijk" stilgezet met het argument dat er te weinig klanten waren; een absolute leugen, er was helemaal geen gebrek aan klanten: er waren er juist te veel. General Motors geloofde in het begin helemaal niet dat de wagen zou aanslaan. Zij dachten dat hij zou worden weggelachen, waarna tegenover de overheid de onzinnigheid van emissienormen bewezen zou zijn. “En dan te bedenken dat al die klanten meer wilden betalen, een overeenkomst wilden tekenen om GM te ontslaan van alle onderhoudsplichten en zelf wilden investeren in het produceren van wisselstukken, als daar ooit nood aan zou zijn." Maar het hele systeem rond autoverkoop dreigde in te storten: geen onderhoudsbeurten meer, geen wisselstukken meer. Een ramp. "Toch ligt de ware reden elders”, denkt Joeri De Ridder: "Kijk naar de data van het annuleren van die contracten. Dat viel bijna dag op dag samen met de verovering van Bagdad. De oorlog in Irak was gewonnen, de oliekanalen waren gevrijwaard. De EV1 is geen alleenstaand verhaal. Nissan kwam in 1999 met de Hypermini, in Pasadena ingezet door al het gemeentepersoneel en ook vrij snel gewild door het publiek. Vorig jaar werden alle wagens teruggeroepen om in de woestijn onder de pletwals te eindigen. "Peugeot had tot 2003 een elektrische versie van de 106", zegt De Ridder. "Gek hoe snel mensen dat vergeten, want bij de lancering werd veel drukte gemaakt. Citroën had een elektrische Saxo en Berlingo. Al die types zijn in 2003 verdwenen. De auto-industrie weigert simpelweg te investeren in auto's zonder uitstoot! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor het rijden met matige snelheid, zoals binnen de stad, zijn al die extra veiligheidsvoorzieningen niet nodig. Dat is alleen ballast. Nu al rijden er invalidenwagentjes rond die energiezuinig zijn. Maar die invalidenwagentjes zijn niet beschikbaar voor het gewone publiek. Slechts met een doktersattest mag je in een dergelijk karretje rijden. Onzin. Laat die karretjes toch voor iedereen beschikbaar komen. Maar natuurlijk met een snelheidsbeperking van 50 of 60 km/u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ingebouwde snelheidsbeperkingen zijn voor geen drol nodig.
Zoals ik al aangaf in verschillende topics, als men het publiek een wagen zou aanbieden zoals de ouderwetse Geit, maar met een moderne 40 of zelfs 50 pk motor, zonder al te veel frutsels, dan is dat een wagen die gerust met 3L/100km diesel zou toekomen. Zelfs al bouwen we een stuk electronica in dat 2 dingen doet. Gebaseerd op een GPS systeem. 1) De maximum snelheid beperken tot de lokale norm, -tijdelijk te overschrijden door een "kick down"- 2) de acceleratie beperken, ook tijdelijk te overschrijden met de kick down. Kick down gaat gepaard met een ongelofelijk irritante herrie. Deze simpele, goedkope ingreep (kan binnen de €50 gehouden worden) gaat meer liters brandstof besparen, en het rijden veiliger maken dan 500 flitspalen per km. Het gaat dan ook een goedkope wagen zijn (mijn gok, indien de motor Hi tech zou zijn minder dan €7000 voor een 4 zitter met bruikbare koffer). De "dikke" nadelen. 1) het maakt een "nieuwe" wagen nog toegankelijker, ergo nog meer wagens op de baan. 2) winstmarge voor de fabrikant minimaal. Niet interessant voor dezen. Ook door een gebrek aan onderdelen in de wagen is de dienst na verkoop niet lucratief meer (Airbagje voor mijn Combo is €906 zonder BTW) 3) Goedkope wagen is minder taxen voor de staat, kleine motor is minder taxen voor de staat, lichte auto is minder taxen voor de staat (in Nederland vooral), minder verbruik is minder taxen voor de staat. Ergo, Europees gezien is het een verliessituatie voor de politici.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit gecombineerd met de electronische "GPS begrenzer", wat wil je dan nog meer gaan begrenzen? Citaat:
Cordon Sanitaire? De Europese grondwet ons door de strot geramd. BHV? Wafelijzerpolitiek? Ierland/Baskenland issue. Kern-energievrij Europa, met de grootste producent van Kern-energie als zuiderbuur van België.... En als dat niet meer lukt, tja, zelfs al heeft het volk "Democratisch" Verafstoot II weggefloten, toch zitten we nu met een Verafstoot III.
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb een goed leven, maar zie helaas hoe het beter kan zonder de "huidige" politici.
Ikzelf ben een techno/meritocraat. Geen apparatjik zoals we de politici/ambtenaren hier kennen.
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ik zou ook graag een 3L kopen, liefst met de bi-turbo (335i). Wat kan ik zeggen, ik rij nu eenmaal graag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() KrisKras.
Met plezier zou ik je zien rijden op een lokatie waar zo'n wagen tot zijn recht komt, puur op jouw kosten. Maar da's niet op de openbare weg.
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu over het gegeven of dergelijke wagens gelijk ik noemde (335i) geschikt zijn voor de openbare weg is eigenlijk een andere discussie, waar ik op dit moment niet veel zin in heb om die te voeren, waarvoor mijn verontschuldiging dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maddox is zich goed kwaad aan het maken op de energie-uitbuiting merk ik op.
Maar het probleem is, dat men met milieuvrindelijke auto's nergens kan tanken in België. Verder zijn grote auto's idd slechts een luxe goed en geen noodzaak. |
![]() |
![]() |