![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Binnen de discussies die momenteel gevoerd worden (met name in het zuiden van het land, op aansturen van Minister Lutgen) kan BTB Goederenvervoer en Logistiek zich akkoord verklaren met een Europees rijverbod voor vrachtwagens op zondag. Eenzijdige maatregelen op Belgisch vlak zijn uit den boze en mikken naast het doel.
In verschillende Europese landen bestaat er momenteel reeds een verbod op vrachtvervoer op zondag. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spaans Baskenland, … wordt niet gereden. In Frankrijk wordt er in principe niet gereden, maar bestaat er een uitzondering naar de corridor “Kanaal”. In Luxemburg is er een verbod op doorgaand verkeer. De argumenten voor zo’n verbod zijn van velerlei aard : verkeersveiligheid, milieu, sociaal leven van de chauffeur, … allerlei argumenten stofferen de discussie in dit moeilijk debat. Uiteraard is BTB er voorstander van dat alle chauffeurs zouden kunnen genieten van een verdiende weekendrust, en dus in elk geval van hun zondagsrust. ‘s Zondags de vrachtwagens van de weg halen kan inderdaad de veiligheid op de weg tijdens de weekends verhogen, en zal ongetwijfeld ook een positief effect hebben op milieuvlak. BTB kan zich akkoord verklaren met een rijverbod op zondag onder volgende voorwaarden : - de maatregel moet Europees genomen worden en opgaan voor alle landen van Europa; - het systeem mag geen aanleiding geven tot het ontwrichten van het sociaal leven van de chauffeur (late terugkeer); - de “lange” rusttijd mag er niet systematisch door verschoven worden naar de dag, wat uitsluitend nachtritten tot gevolg zou hebben; - geen inkomensverlies voor de chauffeur. Een Europees verbod zou dan ook aan volgende voorwaarden moeten voldoen : - een zondags rijverbod zou reeds moeten ingaan op zaterdagmiddag, en lopen tot maandagmorgen 5 uur; - zaterdagnamiddag kan er enkel nog gereden worden om de thuisbasis te bereiken; er kan niet op laad- of losplaatsen gereden worden; - er kunnen geen uitzonderingen worden toegestaan; - beperking van de cabotage; ook chauffeurs uit Oost-Europa verdienen “thuis” rust. Meer informatie? Frank Moreels, Federaal Secretaris BTB wegvervoer en logistiek, [email protected] .. Raadpleeg de BTB website: www.btb-abvv.be Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|